UNDERCLOUD reprezinta, pe scurt, un festival de teatru independent. Independent “de orice” spun organizatorii. Si acest “de orice” spune multe despre teatrul independent, pe care festivalul Undercloud il sarbatoreste anul acesta deja in cadrul celei de-a VI-a editii. Pentru ca teatrul independent nu inseamna doar spatii si reprezentatii teatrale independente de subventiile de la stat, adica, cum s-ar spune, pentru a caror existenta e nevoie de niste oameni de teatru care se dau de trei ori peste cap si se transforma in strangatori de fonduri sau agenti de vanzari sau PR-i sau alte astfel de “creaturi” care au ca scop gasirea de sponsorizari si chiar de public.
Teatrul independent a inceput sa se diferentieze de cel de stat in primul rand prin textele pe care le abordeaza, multe dintre ele tratand realitati mult mai actuale si de multe ori tabu in cel dintai. Si asta nu e de cele mai multe ori usor, pentru ca banii despre care vorbeam sunt de multe ori de negasit, iar daca mai poti sa iti aduci costumele de acasa sau sa incropesti din nimic o scenografie in asa fel incat creativitatea ta sa fie pusa la grea incercare, dramaturgilor contemporani trebuie sa le platesti drepturi de autor. Dar pana si neajunsul acesta a avut un efect pozitiv asupra independentilor si anume acela ca s-au vazut nevoiti sa isi scrie singuri textele. Si dintre acestia, apar cativa care nu sunt deloc de neglijat.
Poate ca pentru cititorul pragmatic toate astea pot insemna „mult zgomot pentru nimic”. Dar pentru oamenii acestia nu e asa. Nici pentru actorii care nu au alt loc unde sa se manifeste, asta e painea lor si asta au visat intotdeauna sa faca; nici pentru cei care vad in teatrul independent o sansa sa joace in piesa pe care si-o doresc rolul pe care si-l doresc si pe care nu poti sa-l astepti, caci varsta nu te asteapta; nici pentru actorii mari (pentru ca da, multe nume consacrate au imbratisat aceasta forma de teatru), care gasesc aici provocari noi.
Pentru toate acestea, un festival ca Undercloud vine sa ii aduca in fata pe acesti oameni minunati si sa le rasplateasca cat de putin munca si daruirea, daca nu tuturor cu premii, macar cu o mai buna vizibilitate si pentru toate astea si voi, publicul iubitor de teatru, ar trebui sa mergeti la aceste spectacole sa ii sustineti si sa fiti mai aproape de ei decat oricand.
Ioana Ernea