Daca ai zburat vreodata cu avionul, foarte probabil sa fi resimtit turbulente in timpul zborului: oscilatii bruste ale avionului care trece printr-o serie de goluri de aer.
Aceste turbulente pot fi resimtite ca si cum avionul ar putea sa pice din aer in orice moment – insa, in realitate, turbulentele nu sunt periculoase absolut deloc, iar daca aflam stiinta din spatele acestui fenomen, ne va ajuta sa fim mai relaxati in timpul urmatorului zbor.
Turbulentele se pot produce ca urmare a mai multor factori: schimbari ale presiunii atmosferice, fluxuri de aer, mici vartejuri din jurul muntilor, fronturi de aer rece sau cald, furtuni. Turbulentele pot sa apara in interiorul norilor de furtuna, insa si atunci cand cerul pare senin.
Trebuie sa mentionam ca turbulentele pot fi, intr-adevar, puternice. Si aceste turbulente pot provoca rani pasagerilor, daca acestia nu au centurile de siguranta puse, asa cum toate avioanele si insotitorii de bord solicita. Insa posibilitatea ca turbulentele sa prabuseasca un avion de pasageri modern sunt practic nule.
In primul rand, in ciuda a ceea ce poti vedea si resimti in interior, turbulentele nu au un asa mare impact asupra avionului.
„Altitudinea, abatajul si puterea [aeronavei] se vor schimba foarte putin in timpul unei turbulente – in cabina pilotului noi vedem doar o mica oscilatie a altimetrului”, scrie Patrick Smith, pilot si editor al website-ului Ask The Pilot. „Conditiile pot fi enervante si inconfortabile, insa avionul nu se va prabusi.”
In al doilea rand, avioanele sunt construite in mod expres pentru a rezista celor mai severe turbulente, iar pilotii sunt instruiti pentru a le gestiona.
Ca si pasager, nu vei observa, insa pilotii adesea incetinesc usor avionul si ii ajusteaza altitudinea pentru a evita turbulentele. In cele mai multe cazuri, pilotii vor ocoli tubulentele, in principal pentru confortul pasagerilor.
Permanent, avioanele comerciale sunt testate la extrem, in conditii pe care nu le vor intalni niciodata in timpul zborului (conditii de presiune si deformare de 1,5 ori mai mari). Foarte probabil ca aripile urmatorului avion cu care vei zbura sa se poata indoi fara probleme pana la 90 de grade.
In timpul turbulentelor dure, este posibil sa-ti versi bautura in poala, insa in ceea ce priveste siguranta si integritatea avionului, ne exista nici un motiv de panica.
In ultimii cinci ani, Administratia Federala a Aviatiei din Statele Unite (FAA), raporteaza o medie de circa 50 de raniri usoare pe an, intamplate din cauza turbulentelor, iar majoritatea acestor cazuri vizeaza insotitorii de zbor care nu s-au asezat pe scaunele lor la timp pentru a-si pune centura. Deloc ingrijorator, tinand cont ca, in State, peste 800 de milioane de oameni zboara intr-un an.
„Ranirile cauzate de turbulente sunt foarte rare si – atunci cand acestea se intampla – sunt o consecinta normala a faptului ca persoanele respective nu isi pusesera centurile, ori se aflau in miscare, prin avion,” spune specialistul in fenomene atmosferice, Todd Lane, de la Universitatea Melbourne, din Australia.
„Astfel de relatari creaza perceptia deformata conform careia zborurile sunt nesigure, insa, din contra, zborurile sunt foarte sigure. Este mai periculos sofatul pana la aeroport, decat zborul in sine.”
Vesti si mai bune, sistemele avioanelor devin din ce in ce mai bune, permanent, in depistarea schimbarii presiunii aerului. Mai suparator e faptul ca nivelul crescut al dioxidului de carbon prezent in aer este considerat a provoca din ce in ce mai multe incidente de turbulente.
Practic, daca doresti sa eviti o lovitura din cauza unei turbulente, intotdeauna sa ai centura pusa atunci cand stai jos. Si – pe cat posibil – stai in zona aripilor, unde te vei afla cel mai aproape de punctul de elevatie si gravitatie al avionului, fapt ce va minimiza felul in care vei resimti turbulentele.