Istoria nu se repeta, ne place sa credem si poate chiar asa este. Invatam din trecut, ne raportam la el si, adeseori, traim prin filtrul trecutului. Asa este firesc, asa fac oamenii. Indiferent daca suntem nostalgici ai trecutului, ne uitam temator inapoi sau incercam sa il recompunem ca pe un puzzle, un lucru este cert, trecutul nu va se reintoarce niciodata asa cum a fost. Unii chiar se vor intreba la ce bun, atunci, sa il mai luam in seama? Sa traim prezentul, sa ne uitam spre viitor! Carpe diem! Raspunsurile sunt variate si lucrurile se complica atunci cand nu iti poti intelege sau accepta prezentul, necunoscandu-ti trecutul.
Jonathan nu pare sa inteleaga multe din existenta sa, si asa inca scurta. Traieste in America, este evreu si provine, pe linie paterna, dintr-o familie de emigranti ucraineni, mai precis dintr-un bunic ucrainean despre care nu stie mai nimic. Trecutul il obsedeaza pe Jonathan, asadar este un pasionat colectionar de nimicuri, obiecte apartinand membrilor familiei sale. Se ingrijeste de memoria colectiva. Colectioneaza pentru ca i-e frica sa nu uite candva! Ii este frica sa lase trecutul in urma, acolo unde ii e locul, il tine cu el, in prezent.
Asa ca Jonathan ia cu el o poza, un pandantiv de chihlimbar si un rucsac, angajeaza firma „Heritage Tours” (Calatorii la Origini) si porneste intr-o cautare foarte rigida in Ucraina. In Odessa este intampinat de Alex, un tanar foarte original dupa vorba si dupa port, pasionat de cultura americana care ii va fi traducator lui „Jonfen” intr-o engleza stalcita, „not so premium”. Calatoria se face cu un trabant albastru, condus de bunicul lui Alex, un sofer deprimat care pretinde ca este orb si, prin urmare, este insotit de o catea, Sammy Davis Jr. Jr. a carei functie oficiala este de „seeing-eye bitch” (catea pentru nevazatori).
Scopul vizitei lui Jonfen este clar, o cauta pe femeia care aparea alaturi de candva tanarul sau bunic in poza, candva posesoarea pandantivului de chihlimbar, pe nume Augustine. Ce nu stiu inca cei trei este ca vor pleca intr-o calatorie initiatica, desigur, la indemana oricui, dar nu intr-o aventura oarecare. Totul este iluminat in lumina trecutului, fiecare are o revelatie proprie. Din exterior, mesajele se percep dupa posibilitatile fiecaruia, fie ca este vorba despre conditia vesnica a evreilor, de eterna cautare a originilor sau de prezervarea trecutului ca parte indisolubila a existentei.
– Fragment din „Totul este iluminat” –
Regia: Liev Schreiber
Cu: Elijah Wood, Eugene Hutz