The Revenant, film bazat pe o poveste reala, il are in centru pe exploratorul Hugh Glass (Leonardo DiCaprio), in anii 1820, pe teritoriul Americii. La vremea aceea, tinuturile semi-salbatice erau scena confruntarilor frecvente dintre bastinasi, americani si francezi. Grupul sau este atacat si, in timpul evadarii, in padure, Glass da peste un urs grizzly. Scapa cu viata, dar ranile provocate de urs sunt grave. Grupul sau crede ca va avea o moarte rapida si dureroasa si, pentru ca transportarea lui este dificila, trei oameni raman sa-l vegheze in aceste ultime momente: fiul sau, Hawk (Forrest Goodluck), John Fitzgerald (Tom Hardy) si Bridger (Will Poulter). Fitzgerald isi tradeaza cauza, il ucide pe Hawk si fuge impreuna cu Bridger, considerandu-l mort pe Glass. Plin de durere, nu doar fizica, ci si sufleteasca (pierderea fiului sau), Hugh Glass se lupta sa supravietuiasca. Tot ce-si doreste este razbunarea.
Filmul a fost regizat de Alejandro G. Inarritu, care s-a facut remarcat la nivel mondial prin filmul Birdman (2014), ce a primit patru Oscaruri importante (cel mai bun film, regie, imagine si cel mai bun scenariu original). Birdman a fost o provocare, deoarece are cadre foarte lungi si pare filmat in cadru-secventa. In The Revenant, Inarritu a fost si mai ambitios, dorindu-si sa filmeze cadre lungi in conditii dure (frig, zone greu accesibile) si in lumina naturala, pentru realism (ceea ce inseamna ca puteau filma doar cateva ore pe zi), motiv pentru care etapa de productie a durat noua luni.
Titlul vine din limba franceza si inseamna a reveni sau spirit. Alejandro G. Inarritu a adus cateva modificari povestii originale, cea mai importanta fiind adaugarea personajului Hawk. In realitate, Glass nu a avut un fiu, dar decizia regizorului tine de dramaturgie: publicul se ataseaza mai usor de personaj. Desi, cu distribuirea lui Leonardo DiCaprio in rolul principal, jumatate din public va veni in cinema doar pentru el. Toti actorii merita laudele, deoarece cadrele lungi necesita mult efort si atentie, insa DiCaprio are un rol nu doar foarte solicitant, ci si unic. Nu are multe replici, dar excelenta interpretarii sale sta in gesturi si mimica. Reuseste sa transmita atat de multa emotie (disperare, durere, regret, ura), incat se poate spune ca acesta este cel mai bun rol al sau. Tom Hardy, care a avut cateva roluri bune in 2015 (in Mad Max: Fury Road, in Legend), nu se remarca in mod deosebit. Personajul sau, John Fitzgerald, este, insa, demn de mentionat. Este antagonistul filmului, un om egoist, care se poarta urat cu cei din jurul sau, dar aceasta brutalitate a sa nu este de la natura: el a devenit brutal pentru ca asa s-au purtat oamenii cu el.
Directorul de imagine, Emmanuel Lubezki, este un adevarat maestru. Cadrele sale surprind nu doar prin frumusete si compozitie, ci si prin durata si complexitate: vezi Children of Men (2006, r. Alfonso Cuaron), The Tree of Life (2011, r. Terrence Malick), Gravity (2013, r. Alfonso Cuaron), Birdman (2014, r. Alejandro Gonzalez Inarritu). In The Revenant, fiecare cadru pare o fotografie. Cadrele lungi, care pot ajunge la cateva minute, sunt atent concepute, cu miscari complexe ale camerei si actiune cu multe personaje. Coloristica imaginilor imi aminteste de serialul Vikings sau mult mai cunoscutul serial Game of Thrones. Dar, in afara de cadrele lungi si cele ce redau frumusetea naturii, Lubezki compune si cateva cadre suprarealiste.
Cum eu sunt un mare admirator al secventelor suprarealiste, am fost foarte incantat sa le vad in The Revenant. Aceste secvente reprezinta visele si cosmarurile lui Hugh Glass si au scopul de a ne arata o parte din trecutul sau si de a transmite emotie: amintiri cu sotia sa, cu copilul sau; reintalnirea cu fiul sau, printre ruinele unei biserici, in pustiu, cu un clopot ce bate in surdina; Glass sta intins pe iarba si, deasupra lui, sotia sa pluteste, precum un inger, privindu-l in ochi.
The Revenant atinge niveluri de performanta prin regie, imagine si interpretare. Superbele imagini compuse de Emmanuel Lubezki merita vazute pe un ecran mare, pentru ca sunt un spectacol vizual. Scenariul nu este cu mult deosebit de alte povesti despre supravietuire sau razbunare, insa puncteaza momentele importante si construieste treptat personajele, intr-un mod realist: nu exista bine sau rau, doar fapte si motive. Chiar daca m-au incantat secventele suprarealiste si am fost surprins de interpretarea excelenta a lui Leonardo DiCaprio, cel mai puternic moment din film este finalul, in care…
NOTA MEA: 8,5
In opinia mea a fost un film slab. Poate caut eu filme efecte sau SF, dar sa urmaresti pe bani in cinema un film cu un actor…