• Despre
  • Contact
  • Echipa
  • Parteneri
Raftul cu idei
  • Literatura
    Leviatanul Hobbes recenzie carte

    Leviatanul lui Thomas Hobbes. O capodopera de filosofie politica.

    100 carti fundamentale - Vechiul Testament

    100 carti fundamentale: #2 Vechiul Testament – c. 1500 i.e.n.

    100 carti fundamentale - I CHING

    100 carti fundamentale: #1 I CHING c. 1500 i.e.n.

    Honore de Balzac - Mos Goriot - recenzie de carte

    Mos Goriot, de Honore de Balzac

    Crima si pedeapsa - F.M. Dostoievski

    Crima si pedeapsa, F.M. Dostoievski. Varstele omului.

  • Recenzii
    • All
    • Carte
    • Film
    • Teatru
    Star Wars The Rise of Skywalker cronica de film

    The Rise of Skywalker – cronica de film

    Incepe cu DE CE Simon Sinek recenzie de carte

    Simon Sinek – Incepe cu DE CE. Recenzie de carte

    Padurea spanzuratilor, de Radu Afrim, cronica de teatru

    Padurea spanzuratilor, de Radu Afrim. v. 2.0 – cronica de teatru

    Micul rege Decembrie - Axel Hacke. Recenzie de carte

    Micul rege Decembrie – Axel Hacke. Recenzie de carte

    Trending Tags

    • Cafenea
      Coronavirus COVID-19 stiinta

      Istoria pandemiilor – coronavirus COVID-19

      Orheiul Vechi Moldova calatorii

      Puțin cunoscuta comoară a Moldovei – Orheiul Vechi

      pictura in acuarela

      Vrei să pictezi în acuarelă. Care sunt pensulele de care ai nevoie?

      Raftul cu idei Napoleon curiozitati istorice

      7 adevaruri despre Napoleon Bonaparte, pe care probabil ca nu le stiai

      stan lee omagiu raftul cu idei film benzi desenate marvel

      Stan Lee is dead. Long live Stan Lee!

    • Psihologie
      Nihilofobia – frica de nimic. Realitate si fictiune

      Nihilofobia – frica de nimic. Realitate si fictiune

      Fricile copilariei in viata de adult. Intunericul si alte fobii. Psihologie

      Fricile copilariei in viata de adult. Intunericul si alte fobii.

      Atacurile de panica si fobiile. Cum sa le stapanesti. Psihologie

      Atacurile de panica si fobiile. Cum sa le stapanesti.

      recenzie de carte - Gandire rapida gandire lenta. Daniel Kahneman

      Gandire rapida gandire lenta. Daniel Kahneman

    • Stiinta
      • All
      • Biologie
      • Chimie
      • Fizica
      Coronavirus COVID-19 stiinta

      Istoria pandemiilor – coronavirus COVID-19

      fizica stiinta educatie

      Matematică vectorială de bază

      stiinta fizica educatie

      Scalari și vectori

      biologie stiinta educatie

      Ochiul și vederea

    • Fotografie
      Jocuri de lumina si umbra in fotografia stradala a lui Dimitri Keungueu

      Jocuri de lumina si umbra in fotografia stradala a lui Dimitri Keungueu

      MINUNILE DIN CARPATI – UN TIMELAPSE SUPERB

      Minunile din Carpati – un timelapse superb al vajnicilor munti

      Copiii cosmarului - fotografie

      Copiii cosmarului

      Fotografie. Ramayana in fotografii

      Ramayana in fotografii – in cautarea spiritului antic

    • Raftul verde
      Ce s-ar intampla daca albinele ar disparea

      Ce s-ar intampla daca albinele ar disparea?

      Dezastre ecologice, in istorie. Si consecintele acestora.

      Dezastre ecologice, in istorie. Si consecintele acestora.

      Sculptura in lemn reciclat

      Uriasi prietenosi, ascunsi in padurile din Copenhaga

      comunicarea intre plante ecologie raftul verde

      Plantele trag cu urechea?

      Securitatea hranei in pericol. Mit sau certitudine

      Securitatea hranei in pericol. Mit sau certitudine?

      sprout eco

      Sprout. Creionul care ofera o noua viata atunci cand se termina

      Cele mai singuratice lucruri de pe pamant

      Cele mai singuratice lucruri de pe pamant

      copacii dorm studiu stiinta ecologie

      Copacii dorm? Aproape, spun cercetatorii

      À VÉLO AU CINÉMA – Pedaleaza spre cinema

      À VÉLO AU CINÉMA – Pedaleaza spre cinema

    • Personalitati
      edith piaf SOUS LE CIEL DE PARIS

      Sous le ciel de Paris. EDITH PIAF

      Alexei Mateevici – 100 de ani de la moarte

      Alexei Mateevici – 100 de ani de la moarte

      Bogdan al III-lea Musat

      Bogdan al III-lea Musat

      Parintele Sinesie

      Parintele Sinesie

    • Promotii si evenimente
      Tosca ONB Raftul cu idei opera

      TOSCA, cea mai puternică operă a lui Puccini, pe scena Operei Naționale București

      Nunta lui Figaro opera ONB Raftul cu idei

      NUNTA LUI FIGARO, în programul lunii decembrie pe scena Operei Naționale București

      magazinul de păpuși balet ONB Raftul cu idei

      MAGAZINUL DE PĂPUȘI, spectacol pentru copii cu ocazia sărbătorilor de iarnă pe scena Operei Naționale București

      Lacul Lebedelor balet ONB Raftul cu idei

      LACUL LEBEDELOR, cel mai vizionat balet al tuturor timpurilor, pe scena Operei Naționale București

    No Result
    View All Result
    • Literatura
      Leviatanul Hobbes recenzie carte

      Leviatanul lui Thomas Hobbes. O capodopera de filosofie politica.

      100 carti fundamentale - Vechiul Testament

      100 carti fundamentale: #2 Vechiul Testament – c. 1500 i.e.n.

      100 carti fundamentale - I CHING

      100 carti fundamentale: #1 I CHING c. 1500 i.e.n.

      Honore de Balzac - Mos Goriot - recenzie de carte

      Mos Goriot, de Honore de Balzac

      Crima si pedeapsa - F.M. Dostoievski

      Crima si pedeapsa, F.M. Dostoievski. Varstele omului.

    • Recenzii
      • All
      • Carte
      • Film
      • Teatru
      Star Wars The Rise of Skywalker cronica de film

      The Rise of Skywalker – cronica de film

      Incepe cu DE CE Simon Sinek recenzie de carte

      Simon Sinek – Incepe cu DE CE. Recenzie de carte

      Padurea spanzuratilor, de Radu Afrim, cronica de teatru

      Padurea spanzuratilor, de Radu Afrim. v. 2.0 – cronica de teatru

      Micul rege Decembrie - Axel Hacke. Recenzie de carte

      Micul rege Decembrie – Axel Hacke. Recenzie de carte

      Trending Tags

      • Cafenea
        Coronavirus COVID-19 stiinta

        Istoria pandemiilor – coronavirus COVID-19

        Orheiul Vechi Moldova calatorii

        Puțin cunoscuta comoară a Moldovei – Orheiul Vechi

        pictura in acuarela

        Vrei să pictezi în acuarelă. Care sunt pensulele de care ai nevoie?

        Raftul cu idei Napoleon curiozitati istorice

        7 adevaruri despre Napoleon Bonaparte, pe care probabil ca nu le stiai

        stan lee omagiu raftul cu idei film benzi desenate marvel

        Stan Lee is dead. Long live Stan Lee!

      • Psihologie
        Nihilofobia – frica de nimic. Realitate si fictiune

        Nihilofobia – frica de nimic. Realitate si fictiune

        Fricile copilariei in viata de adult. Intunericul si alte fobii. Psihologie

        Fricile copilariei in viata de adult. Intunericul si alte fobii.

        Atacurile de panica si fobiile. Cum sa le stapanesti. Psihologie

        Atacurile de panica si fobiile. Cum sa le stapanesti.

        recenzie de carte - Gandire rapida gandire lenta. Daniel Kahneman

        Gandire rapida gandire lenta. Daniel Kahneman

      • Stiinta
        • All
        • Biologie
        • Chimie
        • Fizica
        Coronavirus COVID-19 stiinta

        Istoria pandemiilor – coronavirus COVID-19

        fizica stiinta educatie

        Matematică vectorială de bază

        stiinta fizica educatie

        Scalari și vectori

        biologie stiinta educatie

        Ochiul și vederea

      • Fotografie
        Jocuri de lumina si umbra in fotografia stradala a lui Dimitri Keungueu

        Jocuri de lumina si umbra in fotografia stradala a lui Dimitri Keungueu

        MINUNILE DIN CARPATI – UN TIMELAPSE SUPERB

        Minunile din Carpati – un timelapse superb al vajnicilor munti

        Copiii cosmarului - fotografie

        Copiii cosmarului

        Fotografie. Ramayana in fotografii

        Ramayana in fotografii – in cautarea spiritului antic

      • Raftul verde
        Ce s-ar intampla daca albinele ar disparea

        Ce s-ar intampla daca albinele ar disparea?

        Dezastre ecologice, in istorie. Si consecintele acestora.

        Dezastre ecologice, in istorie. Si consecintele acestora.

        Sculptura in lemn reciclat

        Uriasi prietenosi, ascunsi in padurile din Copenhaga

        comunicarea intre plante ecologie raftul verde

        Plantele trag cu urechea?

        Securitatea hranei in pericol. Mit sau certitudine

        Securitatea hranei in pericol. Mit sau certitudine?

        sprout eco

        Sprout. Creionul care ofera o noua viata atunci cand se termina

        Cele mai singuratice lucruri de pe pamant

        Cele mai singuratice lucruri de pe pamant

        copacii dorm studiu stiinta ecologie

        Copacii dorm? Aproape, spun cercetatorii

        À VÉLO AU CINÉMA – Pedaleaza spre cinema

        À VÉLO AU CINÉMA – Pedaleaza spre cinema

      • Personalitati
        edith piaf SOUS LE CIEL DE PARIS

        Sous le ciel de Paris. EDITH PIAF

        Alexei Mateevici – 100 de ani de la moarte

        Alexei Mateevici – 100 de ani de la moarte

        Bogdan al III-lea Musat

        Bogdan al III-lea Musat

        Parintele Sinesie

        Parintele Sinesie

      • Promotii si evenimente
        Tosca ONB Raftul cu idei opera

        TOSCA, cea mai puternică operă a lui Puccini, pe scena Operei Naționale București

        Nunta lui Figaro opera ONB Raftul cu idei

        NUNTA LUI FIGARO, în programul lunii decembrie pe scena Operei Naționale București

        magazinul de păpuși balet ONB Raftul cu idei

        MAGAZINUL DE PĂPUȘI, spectacol pentru copii cu ocazia sărbătorilor de iarnă pe scena Operei Naționale București

        Lacul Lebedelor balet ONB Raftul cu idei

        LACUL LEBEDELOR, cel mai vizionat balet al tuturor timpurilor, pe scena Operei Naționale București

      No Result
      View All Result
      Raftul cu idei
      No Result
      View All Result
      Home Cafenea

      Termenii unei ecuatii: UNIVERSAL – UNIVERSALITATE

      by Bogdan Popovici
      11 mart., 2020
      in Cafenea, Filozofie
      2.1k 16
      0
      Termenii unei ecuatii: UNIVERSAL - UNIVERSALITATE
      805
      SHARES
      4.6k
      VIEWS
      Share on FacebookShare on TwitterShare on Pinterest

        Problema universalului a constituit una din preocuparile statornice ale cugetarii omenesti. Mereu reluata si discutata, chiar aprig disputata, privita din cele mai diverse unghiuri de vedere, deosebirea scindandu-se in pozitii antinomice, problema universalului nu-i putea lasa indiferenti pe nici unul dintre ganditori – fie ei filosofi, oameni de stiinta, esteticieni, oameni politici sau de arta – intrucat viza o chestiune fundamentala nu numai a teoriei stiintei, logicii sau a artei, ci si a existentei. „Dialectica universalului, particularului si singularului se reveleaza ca o structura fundamentala a lui esse” – scrie, pe buna dreptate, Athanase Joja in ale sale Studii de logica. 

         Celebra cearta a universaliilor purtata de-a lungul intregului ev de mijloc concentra in ea, ca intr-un focar, lupta dintre doua conceptii despre lume iremediabil opuse. Disputa medievala nu era, in fond, decat o forma esopica prin care puteau sa tranpara punctele de vedere ale unei conceptii filosofice materialiste in conditiile istorice date ale dominatiei religiei si teologiei. „Realistii” si „nominalistii” nu au aparut ex nihilo, nu sunt o aparitie spontanee, nu marcheaza un inceput. Inceputurile, confuze si rudimentare, sunt depistabile in vechile mituri si cosmogonii, conturandu-se treptat si din ce in ce mai net in formele cristalizate ale filosofiei si stiintei.

         Aspiratia spre universal e legata de insasi tentativa explicarii, intr-o forma sau alta, a lumii. Incercarea de a gasi ceva ce e comun, constant si repetabil in multitudinea si diversitatea fascinanta a lucrurilor. Cu alte cuvinte, incercarea de a descoperi Legea – raport intre unu si multiplu – reprezenta, in fond, miezul atitudinii explicative a omului aflat in raport cu lumea inconjuratoare. Incercand sa explice multiplicitatea lumii printr-un unic element al ei, milesienii erau preocupati de universal. Aceasta preocupare e prezenta in intreaga gandire presocratica, chiar daca numai prin Socrate devine o problema constanta si fundamentala a reflexiei fiziologice. „In filosofia lui Heraclit, necesitatea, chreon, se reveleaza ca ratiune, logos, desi toate lucrurile devin conforme cu aceasta ratiune, cu acest cuvant, cu aceasta gandire obiectiva, ontica. Cuvantul, gandul, structura si ratiunea universului, a fiintelor logosului ontic se lasau interpretate natural de ratiunea ontologica. Astfel, ratiunea ontica – structura, organizare functionala a lucrurilor – devine ontologica, organizare functionala a conceptelor, care are calitatea de a sesiza lucrurile, pragmata, sub specie universalitatis” (Ath. Joja, Studii de logica, vol. II, p. 131)

         Aceste raporturi existente intre General – Particular – Singular, intuite de presocratici ca logos ontic si ontologic, au primit, de-a lungul timpului, diverse interpretari.

      aristotel
      Aristotel

         Prin desprinderea ideilor de lumea sensibila si inteligibila si asezarea lor intr-o zona ontica a absolutului, aspatiala si atemporala, existand in sine si prin sine, miturile platoniciene au deschis calea inselatoare a explicatiei idealiste a universalului. Aristotel il va combate si o va face cu succes. „Ceea ce stagiristul reproseaza cu asprime dascalului sau este mereu transcendenta ideilor si a numerelor ideale, paralele cu lucrurile sensibile. Transcendentei platonice a universalului (idei si idei-numere), Aristotel ii opune imanenta universalului. Universalului substantializat si separat prin ecteza, prin ex-positio, prin pozitia universalului in afara (ex) lucrurilor sensibile: <<Este evident ca tot ceea ce este universal este in lucruri.>>” (Ath. Joja, ibid, p, 357).

         Aristotel insusi nu va reusi sa elucideze esenta dialectica a raportului G. – P. – S. Evidentiind acest lucru, Lenin, intr-o formulare succinta dar fundamentala pentru rezolvarea stiintifica a problemei, scrie: „Generalul nu exista decat in particular, prin particular. Orice particular este (intr-un fel sau altul) general. Orice general este o particica (sau o latura sau esenta) a particularului. Orice general nu inglobeaza decat aproximativ toate obiectele particulare.” (Caiete filozofice, p. 323).

      * * *

         Problema universalului, cum e si firesc, nu e straina nici de preocuparile si aspiratiile artei. Atingerea universalului, privita si din perspectiva artei, pare a fi, in primul rand, o problema gnoseologica, sau, altfel spus, ea apare cu iminenta in cadrul raportului dintre arta si realitatea pe care o investigheaza cu mijloacele sale specifice. Si cum „obiectul” si scopul artei este omul, cunoasterea esentei acestuia, revelarea demnitatii sale ontologice ca fiinta rationala si sociala se confunda cu insasi tentativa ridicarii artei spre surprinderea universalului uman.

      Karl Marx
      Karl Marx

         Acest universal poate fi insa confundat cu eidosul de tip platonician, existent in sine si prin sine, absolut si transcendent, anterior si determinant al existentei particulare umane? Daca ar exista un astfel de universal, arta si-ar pierde orice legatura cu viata reala umana. Iar daca ar incerca totusi sa o mentina, ar face-o in mod inutil, caci „participarea” ei la Idee ar trebui sa fie singura ei modalitate si ratiune de a fi. Or, o asemenea arta n-ar putea exista, nu numai pentru ca s-ar usca iremediabil intr-un conceptualism abstract, rupt de orice seva a vietii si sensibilitatii – ceea ce ar fi contrar naturii artei insasi – ci si fiindca ar fi lipsita de obiect: nu exista a priori ideea de om, transcendenta omului, ci exista numai oameni, fiinte vii in care palpita un univers intreg; ideea noastra despre ei se constituie, a posteriori, generalul existand „numai in si prin particular”. La om, esenta nu precede existenta, ci invers. Afirmand mai recent acest lucru, existentialismul nu face decat sa repete o teza a carei afirmare a fost facuta cu mult timp inainte si pe care marxismul a demonstrat-o cu stralucire. Inca din celebrele sale teze asupra lui Feuerbach, Marx aratase ca esenta umana nu este o abstractie, ca oamenii insisi nu sunt fiinte abstracte, ci fiinte care traiesc in conditii istorice si sociale determinate, ca esenta lor umana si-o dobandesc in cadrul si in ansamblul relatiilor lor sociale. Omul este, simultan, un produs al conditiilor, al mediului natural si social si totodata, al conditiilor pe care, la randul lui, omul, prin activitatea sa, le fasoneaza, le transforma. In acest complicat proces dialectic, in raporturile individului cu societatea, al transformarii realitatii sociale si implicit al transformarii in sine, in acesta desfasurare si insertie permanenta a necesitatii obiective si a libertatii umane, omul isi dobandeste propria-si esenta. Iata de ce tentativa funciara a artei de a imbratisa universalul nu este posibila decat prin sondarea cat mai adanca a realului concret, a fiintei umane ca existenta in „carne si oase” in ansamblul raporturilor social-istorice. A te ridica la inaltimea universalului inseamna, asadar, a cobori cat mai in adancuri, caci esenta umana nu e transcendenta, ci imanenta omului si istoriei sale.

       

      Noapte instelata -Van Gogh
      Noapte instelata – Vincent Van Gogh

       

       

         Consecintele metodologice si practice ale unei atari concluzii teoretice sunt deosebite. Rezulta de aici cu claritate faptul ca artistul care tinde spre universal cautandu-l aiurea, ca pe o himera care pluteste deasupra istoriei si societatii, savarseste o prima mare eroare. De asemeanea, sansa artistului de a surprinde universalul se afla langa el, aici si acum, in zona vietii omenesti din care face si el parte si nu intr-o zare indepartata. Se autoiluzioneaza si rataceste atunci cand, cu mentalitate si complexe provinciale, considera ca arta sa poate deveni mare, prin pastista, prin transplantarea unor „modele” artistice, idei si preocupari din alte zone, exotice, asupra unor realitati umane si sociale cu care primele nu au nici o legatura. Pentru a putea spune ceva nou si original lumii, pentru a putea aduce o contributie proprie la cunoasterea si atingerea universalului, creatorul de arta trebuie sa tina seama de faptul ca el n-o poate face decat dand expresie artistica lumii care-i este cea mai proprie si mai apropiata, din care el insusi face parte, al carui produs si modelare este. Pornind numai de pe solul fertil al proriei sale vieti, al poporului si societatii din care face parte, al matricei sale spirituale si stilistice, de la specificul national constituit de-a lungul timpului si generatiilor care s-au succedat, artistului i se deschide sansa unica de a intra in universal prin propria sa poarta. Atingand universalul se poate implini astfel si dorinta sa de universalitate. Caci cei doi termeni nu sunt identici. Primul il conditioneaza pe cel de-al doilea, dar nu conduce cu necesitate la el. Caci arta nu este numai cunoastere, ci si creativitate si – din aceasta cauza – atingerea universalului nu duce spontan si la universalitate. Realizarea acesteia din urma e in functie si de talentul autorului, de virtutile sale de creativitate ca si de numerosi alti factori extra-estetici care concura la dobandirea notorietatii. Oricum, universalitatea adevarata trece cu necesitate prin universal si nu prin ocolirea acestuia. Universalitatea, spunea cu indreptatire G, Calinescu, „fiind un punct cosmic al unei verticale pe pamant, iar nu o abstractie, orice poet universal este ipso facto un poet national. Homer era grec, Dante florentin, Shakespeare englez; extirpati din opera lor ce e concret etnic, sublimele ingustimi daca vreti, si totul ramame inert si fara puls. Universalitatea este o inima individuala, puternica si sonora, ale carei batai istorice se aud pe orice punct al globului, precum si-n viitor”.

      Tags: esenta umanafilozofieMarxumanismuniversaluniversalitate
      Previous Post

      Central Park, de Guillaume Musso

      Next Post

      Program teatru Arte dell’ Anima 26 – 28 mai

      Next Post
      Program teatru Arte dell? Anima 26 - 28 mai

      Program teatru Arte dell’ Anima 26 - 28 mai

      Lasă un răspuns Anulează răspunsul

      Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

      Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

      No Result
      View All Result

      Articole recente

      • Istoria pandemiilor – coronavirus COVID-19
      • The Rise of Skywalker – cronica de film
      • TOSCA, cea mai puternică operă a lui Puccini, pe scena Operei Naționale București

      Categorii

      • Biologie
      • Blog
      • Cafenea
      • Carte
      • Chimie
      • Featured
      • Film
      • Filozofie
      • Fizica
      • Fotografie
      • In Memoriam
      • Istorie literara
      • Literatura
      • Literatura universala
      • Personalitati
      • Profil de artist
      • Promotii si evenimente
      • Psihologie
      • Raftul verde
      • Recenzii
      • Stiinta
      • Teatru
      • Teorie si Definitii
      • Teste de cultura generala
      • Despre
      • Contact
      • Echipa
      • Parteneri

      © 2023 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

      No Result
      View All Result
      • Literatura
        • Istorie literara
        • Literatura universala
        • Teorie si Definitii
      • Recenzii
        • Carte
        • Teatru
        • Film
      • Cafenea
      • Psihologie
      • Stiinta
        • Biologie
        • Chimie
        • Fizica
      • Fotografie
      • Raftul verde
      • Mai mult
        • Filozofie
        • Personalitati
        • Blog
        • Teste de cultura generala
        • Promotii si evenimente

      © 2023 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In