Incepe cu DE CE este o carte care vorbeste despre „cum ne inspira marii lideri sa trecem la actiune”. Incepe cu DE CE este o lectura obligatorie pentru toti cei care isi doresc sa reuseasca in afaceri, natural, totodata construindu-si unicitatea de brand.
Simon Sinek este un binecunoscut speaker motivational si consultant organizational. Sinek preda cursuri de Comunicare Strategica la Universitatea din Columbia. Episodul de Ted Talk – „Cum ne inspira marii lideri sa trecem la actiune” este intre primele cele mai vizionate clipuri din toate timpurile de pe TED.com, cu peste 43 de milioane de vizualizari, aspecte care il confirma pe Simon Sinek ca fiind un speaker motivational sclipitor.
Pe de o parte, Incepe cu DE CE ofera o perspectiva interesanta asupra notiunii de leadership, din punct de vedere ideologic si de marketing. Cartea ofera si o patrundere provocatoare in creierul uman si ne vorbeste despre motivatiile si psihologia din spatele deciziilor pe care le luam. „Oamenii nu cumpara CE faci tu; oamenii cumpara DE CE faci tu ceea ce faci„, scrie Sinek. Valorile companiei trebuie sa se alinieze cu valorile clientilor, pentru a aduce in interior loialitate si pentru a spori vanzarile. Aceasta este singura cale pentru o crestere sustenabila.
Pe de alta parte, Incepe cu DE CE devine repetitiva foarte repede. Primul sfert al cartii este impresionant, iar prima jumatate este foarte buna, insa a doua jumatate incepe sa plictiseasca. Reiterarea conceptului de „Oamenii nu cumpara CE faci tu; oamenii cumpara DE CE faci tu ceea ce faci”, obsesiv, in a doua jumatate, supara putin, pentru a fi bland in exprimare. De asemenea, exemplul companiei Apple drept o companie care inspira si care se bucura de loialitatea consumatorilor spus in mod repetat de atatea ori devine iarasi suparator.
In Incepe cu DE CE, Sinek ofera multe exemple pentru a-si ilustra punctele de vedere: Apple, Microsoft, Samsung, Starbucks, Walmart, Motorola, Martin Luther King samd. Pentru o analiza usoara a cazurilor de succes prezentate, ne este prezentat Cercul de Aur. Acesta infatiseaza, in esenta, cum comunicam mesajul catre consumatori. In cele mai multe cazuri, oamenii si companiile comunica mesajele lor din exterior in interior. Exemplificat, in acest mod: Cand intalnesti o persoana si o intrebi cu ce se ocupa, sau ce reprezinta, de obicei iti spun CE fac ei, sau CE face compania in care lucreaza/o reprezinta. Cateodata iti spun si CUM fac ceea ce fac, insa foarte rar iti vor spune DE CE fac ceea ce fac.
Exemplul pe care Simon il foloseste in carte cel mai des, asa cum spuneam, este Apple Computer. Stim cu totii ca Apple a facut un lucru extraordinar in a-si dezvolta marca. Totusi, cum ar suna daca Apple ar incepe sa se promoveze cam asa: Facem computere grozave… Au un design frumos, sunt simplu de folosit si-s prietenoase cu utilizatorii. Vrei sa cumperi unul? Cam greu sa iti imaginezi un astfel de mesaj cand te gandesti la Apple. Te-ar inspira un astfel de mesaj? Te-ar captiva acest mesaj incat sa devii un fan desavarsit al companiei? Cu certitudine, nu!
Acum, hai sa disecam putin un mesaj din interior catre exterior si sa incepem cu DE CE. Cand incepi cu DE CE-ul tau, comunici un scop, o cauza, un crez care ii inspira pe altii. Daca urmezi sa explici CUM o faci, acest CUM completeaza DE CE-ul. Cand ajungi la CE faci tu sau compania ta, consumatorul este deja interesat.
Inca o data, sa ne uitam la cum Apple Computer comunica mesajul din interior catre exterior: „In tot ceea ce facem, credem in provocari. Credem in gandirea diferita. Punem sub semnul intrebarii status quo-ul prin faptul ca produsele noastre au un design minunat, sunt simplu de folosit si [sunt] prietenoase cu utilizatorul. Si producem niste computere extraordinare. Nu vrei sa cumperi si tu unul?” Te simti oarecum inspirat acum? Cel mai probabil, da!
Nu este vorba despre CE fac liderii inspirationali si organizatiile. Fiecare si oricare dintre ei, indiferent de dimensiune si industrie, gandeste, actioneaza si comunica din interior in exterior. Oamenii pur si simplu nu cumpara CE faci, cumpara DE CE o faci.
Ne mai putem gandi la aceasta si astfel: Realizarea vine cand urmezi si atingi telul pe care il vrei. Succesul vine cand urmaresti clar DE CE iti doresti asta. Numai cand iti este clar DE CE-ul si celelalte, CUM si CE, devin clare.
Martin Luther King a fost un lider inspirational urias. Era CE-ul sau elementul care a determinat atatia oameni de toate rasele si culorile sa-l urmeze, or este meritul DE CE-ului sau? Un lucru demn de analizat…
Simon Sinek – Incepe cu DE CE este cu siguranta o carte obligatorie pentru companiile care isi doresc inchegarea unei clientele fidele, sedimentarea elementelor de brand si cresterea vanzarilor. Bineinteles, conceptele si informatiile din cartea lui Sinek se potrivesc in contexte diferite si pot fi folosite cu acelasi succes atat in dezvoltare personala, cat si in relatii publice, leadership, micro-origanizatii samd.
Cartea Simon Sinek – Incepe cu DE CE – cum ne inspira marii lideri astfel incat sa trecem la actiune poate fi achizitionata de la Editura Publica. Se recomanda si cartea Descopera-ti propriul DE CE, editia care vine in completarea Incepe cu DE CE. Aceasta recomandare iti arata cum poti pune în aplicare cele mai profunde idei ale lui Simon Sinek pentru a avea mai multa inspiratie in ceea ce faci si, prin asta, pentru a-i motiva la rândul tau pe cei din jur.