În religia egipteana antica Seth era considerat zeul desertului, al furtunilor, dezordinii, violentei si al strainilor. Acesta era lordul pamantului rosu (desertul), aflat in opozitie cu Horus, protectorul pamantului negru (terenul arabil). Seth a avut un rol pozitiv, ca protector al zeului Ra, cand impreuna cu acesta il rapune pe Apep, sarpele Haosului.
In mitologia lui Heliopolos, Seth era fiul zeitei cerului Nut cu zeul pamantului Geb, fratele zeilor Osiris, Isis si Nephthys, aceasta din urma devenindu-i sotie. Miturile care descriu conflictele dintre Seth si Horus, Osiris si Isis apar in multe surse egiptene, precum textele piramidelor, monumentul Shabaka, inscriptii de pe peretele templului lui Horus din Edfu, si varii papirusuri.
Seth a fost considerat zeul strainilor in timpul Noului Regat, in special in zona Deltei, si mai apoi, asociat cu zeitatea hitita Teshub, care era zeul furtuniilor.
Animalul Seth
In arta, zeul este de obicei reprezentat de o creatura enigmatica pe care egiptologii au numit-o generic animalul Seth. Animalul are un bot curbat, urechi lungi dreptunghiulare, o coada subtire bifurcata si corp cainesc, adesea asemanat unui sacal sau magar.
Cum animalul Seth nu poate fi usor identificat cu nicio alta creatura din zilele noastre, este general acceptat in randul egiptologilor ca acesta nu a existat niciodata altundeva decat in imaginatia egipteana antica.
In limba egipteana hieroglifele animalului Seth reprezinta cuvinte precum suferinta, violenta, perturbare sau furtuna.
Conflictul dintre Seth si Horus
Miturile il infatisaza pe Osiris ca un zeu intelept si aducator al civilizatiei egiptenilor. Invidia lui Seth pentru reusitele fratelui sau il imping spre fratricid. Acesta isi dezmembreaza fratele, care este ulterior recompus de Isis, si impreuna il concep pe Horus, care devine automat dusmanul de moarte al lui Seth.
Conform mitului descris in papirurul Chester-Beatty I, Seth incearca sa-si dovedeasca dominatia seducandu-l pe Horus, insa acesta isi da seama de inselatorie si apeleaza la judecata zeilor pentru a rezolva conflictul. Acestia propun o intrecere cu barci facute din piatra, cu care Horus si Seth sunt de acord. Berca lui Horus castiga intrecerea, fiind confectionata din un lemn care imita piatra, in timp ce barca din piatra autentica a lui Seth se scufunda. Zeul isi recunoaste infrangerea si ii da regatul Egiptului lui Horus, ramanand insa considerat protectorul desertului si al oazelor pana in perioada Regatului Nou. Acelasi mit este descris in prognozele Calendarului Zilelor Norocoase si Nefaste (Calendar of Lucky and Unlucky Days) din papirusul Cairo 86637, unde actiunile lui Seth sunt conectate cu fazele lunii.
Mitul descris pe monumentul Shabaka spune ca Geb a impartit Egiptul in doua jumatati, dandu-i Egiptul de Sus (zona desertica din sud) lui Seth, si Egiptul de Jos (regiunea deltei din nord) lui Horus, pentru a pune capat discordiei dintre cei doi. Cu toate acestea, dupa o reconsiderare ulterioara, Geb ii da intreg Egiptul zeului Horus.
In timpul Dinastiei a 2a, a fost o perioada in care numele regelui Peribsen, care era reprezentat de soimul lui Horus in Prima Dinastie, este inlocuit de simbolul animalului Seth, sugerand o lupta religioasa. Aceast conflict a fost rezolvat de Khasekhemwy care si-a reprezentat numele in textele religioase, atat prin soimul lui Horus, cat si prin animalul Seth, indicand atingerea unui compromis.
Odata cu unificarea celor doua regate, Seth si Horus erau adesea prezentati impreuna incoronand noii faraoni, ca un simbol al puterii acestora asupra Egiptului de Jos si de Sus. Reginele purtau titlul de „Cea care ii vede pe Seth si Horus”, iar textele piramidelor ii reprezentau pe faraoni ca fuziunea celor doua zeitati. In cele din urma, ia nastere o noua zeitate duala a cuplului Seth-Horus, cea mai cunoscuta in teologia egipteana fiind Amun-Ra.
Alti egiptologi au interpretat mai tarziu mitul conflictului dintre Seth si Osiris sau Horus ca pe o analogie a discrepantei dintre desertul secetos (Seth) si inundatiile fertilizante ale Nilului (Osiris/Horus).
Seth in A Doua Perioada Intermediara si in timpul lui Ramses
In timpul celei de-a Doua Perioade Intermediare (1650–1550 AD), un grup de capetenii asiatice cunoscuti ca hicsosi (in egipteana insemnand „conducatorii taramului strain”) castiga conducerea Egiptului si conduc Delta Nilului din orasul Avaris. Acestia il aleg pe Seth ca protector, atat pentru ca era considerat zeul strainilor, dar si pentru ca era asemanator zeitatii lor. In aprox. 1522 AD Ahmose I ii detroneaza si exileaza pe hicsosi. Atitudinea egiptenilor fata de strainii asiatici devine xenofoba si propaganada regala discrediteaza perioada conducerii hicsosilor. Cu toate acestea, cultul zeului din Avaris prospera si garnizoana egipteana a lui Ahmose stationata acolo devine parte din preotimea lui Seth.
Fondatorul celei de-a 19a Dinastii, Ramses I provenea din o familie militara din Avaris, care avea legaturi puternice cu preotimea lui Seth. Cativa regi din perioada ramsidica au fost numiti dupa zeu, precum Seti I („omul lui Seth”) sau Setnakht („Seth este puternic”). Mai tarziu, Ramses al II-lea a ridicat monumentul din Pi-Ramses (Four Hundred Years’ Stele), comemorand aniversarea a 400 de ani de la instaurarea cultului lui Seth in zona deltei.
Demonizarea lui Seth
Demonizarea zeului a avut loc dupa cucerirea Egiptului de diferitele natii straine din A Treia Perioada Intermediara. Cum Seth era zeul strainilor a fost asociat cu asupritorii straini, precum imperiile asiriene si persane. Acesta a fost puternic discreditat si clasificat ca o zeitate inselatoare, devenind zeul dezordinii si al haosului.
Grecii l-au asociat ulterior pe Seth cu Typhon, o forta monstruoasa si malefica a naturii. Ambii erau fii zeitatilor care reprezentau pamantul, care s-au aflat in conflict cu zeitatile principale.
Temple
Zeul a fost venerat in templele Ombros, Oxyrhynchus din Egiptul de Sus si in anumite parti ale zonei Fayyum. Mai precis, Seth a fost adorat in zona metropolitana Sepermeru, mai ales in perioada ramsidica. Acestuia i-a fost inchinat un templu important numit „Lacasul lui Seth, Protectorul Sepermerului”, orasul fiind supranumit si „poarta desertului”.
In Sepermeru, templul lui zeului includea un altar secundar numit „Lacasul lui Seth, Puternic-Este-Maretul-Sau-Brat”, iar Ramses al II-lea construieste aici un al doilea templu inchinat zeitei Nephthys, numit „Lacasul zeitei Nephthys al lui Ramses-Mariamun”.
In perioada de dinaintea Dinastiei a 20-a, cand incepe demonizarea lui zeitatii, Nephthys infloreste ca parte a panteonului osirian in Egipt.
In religia moderna
Templul lui Seth este o miscare oculta fondata in 1975 si este o forma de esoterism vestic. Religia acestui cult este numita setianism si este des indentificata ca o forma a satanismului, termen respins insa de adepti si contestata de multi academicieni.
Adeptii setianismului cred ca Seth este unicul zeul real care a ajutat umanitatea oferindu-i capacitatea de a pune la indoiala orice, fapt care ne diferentiaza de alte specii. Acestia cred in existenta magiei ca forta care poate fi manipulata prin ritualuri, si promoveaza ideea auto-zeificarii si obtinerea imortalitatii constiintei.
In 2002 Zeena Schreck, o activista a drepturilor animalelor si budista tantrica, devine Marea Preoteasa a Templului lui Seth. In acelasi an, aceasta demisioneaza din aceasta functie pentru a fonda Miscarea de Eliberare a Setienilor.