[mkdf_dropcaps type=”normal” color=”red” background_color=””]Î[/mkdf_dropcaps]mi place sa citesc. Recunosc acest lucru. E jumatate obisnuinta, jumatate placere. O placere nevinovata, care are marele avantaj de a te “rupe” de lumea inconjuratoare, de cotidian, ar spune unii. Un fel de relaxare a mintii prin povesti. Caci, indiferent de varsta cititorului, orice carte spune o poveste cu miez. Are ceva de transmis… o concluzie, o idee, un sentiment, un semn de intrebare.
Cei care citesc imi vor da dreptate. Sunt multe carti care-ti lasa la final (sau te lasa cu) un semn de intrebare. Si nu e vorba de scop (ce-a vrut, ma, autorul sa zica cu asta?) ci de impresia aia vag-ciudata ca “ar fi putut fi altfel?”
In ultima vreme citesc S.F.-uri. Imi place genul. M-a “vrajit” cu mult timp in urma, cand era doar o “bazaconie” inventata de niste “ciudati” pentru alti “ciudati” dispusi sa citeasca asa ceva.
Ultimul autor citit este Ernest Cline, iar cartea: Ready Player 1.
Pentru ca toata lumea “stie engleza”, titlul iti da o vaga idee asupra continutului cartii. Ceva despre joc, joaca, jocuri. Daca ai intuit asta (ghici, ce?) esti pe drumul cel bun. Si pentru ca este un S.F., povestea are clar legatura cu viitorul. Mai exact: data de 11 februarie 2045. Din acel punct se desface, precum un ghem de sfoara, actiunea, povestea eroului principal – un pusti de 14 ani pe nume Wade Watts. Intr-o lume super-tehnologizata, avida de belsug, bunastare si mereu “mai mult, mai bine, mai … mai … mai …” omenirea a trecut de pragul epuizarii resurselor naturale, a modificat iremediabil mediul, a pornit, intretinut si re-pornit razboaie si se lupta acum in lumea lui 2045… sa (supra)vietuiasca?
“In esenta, pustiule, asta inseamna ca viata este mult mai dura decat obisnuia sa fie in VREMURILE BUNE DE ALTADATA, inainte sa te fi nascut tu. Pe atunci lucrurile erau impresionante, dar acum sunt infricosatoare. Ca sa fiu sincer, viitorul nu pare prea stralucitor. Te-ai nascut intr-o perioada cam de rahat a istoriei si se pare ca de acum inainte situatia se va inrautati intr-una. Civilizatia umana este in declin. Unii spun ca este chiar in colaps.”
Si in toata “negura” acestui viitor, “ne-stralucit dealtfel”, singura speranta a omenirii si laitmotivul acestei civilizatii este SISAO: “din fericire aveam acces la SISAO, ceea ce este similar cu existenta unei usi de evadare intr-o realitate mai buna. SISAO mi-a pastrat sanatatea mentala. Mi-a fost teren de joaca si scoala pregatitoare, un loc fermecat unde totul era posibil”.
SISAO ofera o alta dimensiune, o alta lume in care totul este posibil si in care saracia, foamea, bolile, uratenia lumii reale dispar. SISAO este o utopie virtuala, creata de un singur om – James Halliday si care, raspandita la nivel planetar, ofera oricui posibilitatea sa calatoreasca, sa iubeasca, sa munceasca pe oricare dintre planetele acestei lumi.
Toate bune si frumoase, veti spune. Dar, care este povestea, viata lui Wade in SISAO? Nu.
Moartea creatorului SISAO aduce cu ea un joc, o lupta pentru descifrarea unei enigme, trofeul fiind atat accesul nelimitat la insusi SISAO, cat si la averea imensa a miliardarului James Halliday. Visul oricarui muritor, locuitor al unei planete Pamant aflate in declin in anul 2045. Iar Wade Watts porneste la drum pentru a incerca sa dezlege enigma si sa castige cursa.
Cartea este fascinanta si antrenanta. Plus ca ofera bonusul de a fi tu insuti conectat, prin intermediul lui Wade, la un SISAO atotputernic, in care totul este ireal de posibil. Chiar daca numai virtual!
Nu stiu multe despre Ernest Cline. De fapt, mai nimic. Am citit aceasta carte si atat. Va pot da, insa, cateva motive pentru al citi.
In primul rand – te antreneaza in actiune. In cazul de fata, preia o realitate a zilelor noastre (tehnologie, razboaie, rezerve naturale, calculatoare si lume virtuala) pe care o duce mai departe in viitor. Este un viitor tipic american in care totul se bazeaza pe ceea ce a fost “candva” – cultura americana a anilor 80 in cazul jocului lui Halliday.
In al doilea rand – personajele: Wade Watts, 14 ani, crescut de si in SISAO, specialist in jocuri video, care-si doreste castigarea trofeului din ratiuni pur materiale, dar care ajunge la final sa descopere valori existente de cand lumea: camaraderie, iubire, incredere, munca in echipa, stima fata de propria persoana.
“ – Eu am creat SISAO pentru ca nu m-am simtit niciodata in largul meu in lumea reala. N-am stiut cum sa ma conectez cu oamenii de acolo. Mi-a fost frica de ei toata viata. Pana in clipa cand am stiut ca voi muri. Atunci am inteles ca oricat de terifianta si dureroasa poate fi realitatea, ea este de asemenea unicul loc in care poti sa gasesti adevarata fericire. Pentru ca realitatea este reala. Intelegi?”
_____________
Lectura a fost oferita de editura Nemira. Cartea poate fi comandata cu reducere aici.