Cele mai pline de armonie legende spirituale vin din teritorii ale caror populatii si-au pierdut echilibrul astazi. In acelasi timp e drept ca in prezent, cuvantul „echilibru” se poate asocia foarte usor cu „utopie”. Dar e foarte simplu sa ne animtim de holismul care insusea civilizatiile incase, de exemplu si apoi sa facem o trecere in timp, sa ne confruntam cu problema conquistadorilor si sa vedem intreaga America de Sud acum, dominata intr-un mare procent de dificultatile economice, care au dus, bineinteles catre diverse ipostaze ale decadentei. La fel ar fi si cazul Chinei, care de la o conduita etica de exceptie si o filozofie practica a ajuns intr-un punct maxim de ratacire cauzat de suprapopulare si consecintele acesteia care afecteaza toata planurile. In Orientul Mijlociu, de asemenea constatam ca frumusetea spirituala a Armeniei a fost vizibil afectata, o data prin implicarea in cruciade, a doua oara fiind pusa la pamant prin genocidul de acum un secol. Progresele civilizatiilor egiptene par sa nu fi existat vreodata intr-un spatiu in care politicile moderne de alianta au lasat rani adanci societatii, iar mai sus, dinspre Est auzim in prezent ca faimosul oras antic, Palmyra se afla sub asediul bizarei grupari a Statului Islamic, cunoscuta nu intamplator, sub numele de ISIS.
Exemple de astfel de comparatii intre trecut si prezent, in care rezultatele se situeaza la polul opus fenomenului de evolutie sunt destule, iar in cazul de fata se va discuta, prin intermediul fotografiilor, despre India, o alta arie definita de contraste zguduitoare stabilite in timp. Vasantha Yogananthan, un fotograf in varsta de 29 de ani, stabilit in Paris urmareste sa impuna o concluzie mai pozitiva decat introducerea de mai sus. El si-a propus sa dea viata unui ambitios proiect, numit „A Myth of Two Souls”, care sa figureze printr-o metoda personala o reinterpretare a epopeii sanscrite, Ramayana. Pentru fiecare capitol al poemului, artistul intentioneaza sa publice cate o carte de fotografie. Astfel, vor fi sapte carti care vor aparea in intervalul anilor 2016-2019, in limba engleza si franceza.
Traseul geografic al lui Vasantha Yogananthan cuprinde locuri prezente in legendele din Ramayana care inca mai exista, precum Ayodha, Hampi sau Chitrakoot, asa ca fotograful planuieste sa realizeze un proces alegoric de a expune miturile indiene nascute in celebrul poem. Pentru Vasantha, aceasta e o modalitate de a spune povesti indiene vesticilor, intr-un fel cat mai adecvat cu putinta oamenilor si timpurilor. In acelasi timp, el foloseste tehnici traditionale de fotografiere, astfel ca dupa ce developeaza capturile care ajung in alb si negru pe hartie, un pictor indian specializat pe ramura fotografiei adauga culorile utilizand acuarele.
Poemul epic Ramayana a reprezentat de-a lungul vremii o puternica influenta culturala atat in interiorul, cat si in exteriorul Indiei, cu precadere in Asia de sud-est. De la reprezentari literare si dramatice pana la filme si seriale, epopeea antica este prezenta in numeroase medii timp de secole intregi, inclusiv in tendintele arhitecturale. Diferenta pe care Vasantha Yogananthan vrea sa o instaureze fata de multimea de adaptari anterioare ale poemului tine de intimitate. El nu urmareste o simpla expunere documentara, de la distanta. Practic nici nu are de ales, el trebuie sa formeze legaturi foarte stranse cu subiectii ca acestia sa-i permita fotografierea.
Imaginile realizate pentru proiectul „A Myth of Two Souls” vor fi aratate si in cadrul unor expozitii ambulante in India si in Europa. Atat cartile cat si expozitiile vor face de uz de citate dintr-o editie moderna a poemului Ramayana, iar Devdutt Pattanaik, un autor ce se ocupa de studii privind interpretarea miturilor, cu diploma in medicina, si-a oferit ajutorul in acest sens. Cu siguranta ca procesul de selectie a citatelor poate deveni anevoios atunci cand cineva se confrunta cu un poem compus din aproximativ 48 000 de versuri.
Ramayana este o dimensiune in care oamenii se intersecteaza cu zeii si demonii, iar semnificatia centrala vizeaza lucruri care tin de simbolurile renasterii. Intentia lui Vasantha Yogananthan este de a identifica reminiscente ale antichitatii hinduse si de a le prezenta oamenilor din alte spatii, pentru ca acestia sa ii descopere frumusetea morala.
Cu siguranta ca aceste semne vagi ale trecutului exista si astazi, dar oare e nevoie sa fie accentuate? Schimbarile majore in timp fac parte din natura lucrurilor, iar abordarile nostalgice si cercetarile trecutului aduc cu siguranta numeroase contributii asupra prezentului prin felul in care ele formeaza perceptii si concluzii. Dar exista oare legaturi atat de sigure intre lumea veche si lumea noua? Cat de mult sens are faptul de a-i aduce pe Sita, Lakshman, Bharata, sau Hanuman printre deseuri si reclame prafuite? Un raspuns ar fi ca simbolismul care inconjoara aceste personaje antice se va preschimba in invataturi menite sa corecteze configuratia timpurilor prezente. Dar in fapt, legaturile dintre spiritualitatea straveche a Indiei si conditiile religioase contemporane sunt facute din cel mai subtire tip de ata care pare sa fie destul de putreda. Dezordinea exterioara nu aduce prea multe semne pozitive despre taramurile interioare. In final, intrebandu-ne daca aceste aspecte aduse in discutie sunt rodul unei oarbe atitudini pesimiste sau nu, iata niste versuri despre Rama:
Si noroc el are ‘n toate, si cunoaste legea bine
Si iubeste adevarul, si-i neiubitor de sine.
Stie sa-si aleaga arma, si’n manie e tot treaz;
Ganditor adanc de lucruri si cu patimi de viteaz;
Om curat si bland de suflet; stie multe, multe poate
E ‘ntemeetor de lege si sustiitor al ei,
Si cunoaste Veda ‘ntreaga. Nu e lacom de femei
Si vorbeste ca un tata, de stau lumile s’asculte,
Iar mestesugiri istete la razboi el stie multe.
Referinte:
George Cosbuc, Antologie Sanscrita, Bucuresti, Editura „Librariei Universale Leon Alcalay”, pp. 61-62
Thomas Cox, „ A photographer’s epic journey across India”, The British Journal of Photography, http://www.bjp-online.com/2015/05/a-young-photographer-takes-an-epic-photography-journey-across-india/
Vasantha Yogananthan, „A Myth of Two Souls”, Vasantha.fr, http://www.vasantha.fr/projets/les-figures-eternelles/
Sursa Foto:
Vasantha Yogananthan, „A Myth of Two Souls”, Burn Magazine, http://www.burnmagazine.org/essays/2015/02/vasantha-yogananthan-a-myth-of-two-souls/#