Cronica de teatru
Buna seara, dragilor! E saproape seara si e buna… pentru un spectacol de teatru. Un spectacol cu nume cuceritor “Qui est Mohamed?”, ca tot sunt la moda stirile cu atentate, satire politice, arabi, teroristi, politica (si intriga) sau, altfel spus, “bube, mucigaiuri si noroi”.
E ora 15.00 si in mansarda casei La Scena e amenajata o scena de teatru cu cateva scaune (de regizor) pentru public, trei taburete, o masuta, lumini, o perdea-fundal si un fotoliu central. In fotoliu, cuminte, asteptand ca spectatorii sa ia loc si sa se cuminteasca, sta Ea (Catalina Mustata).
Ea, sotia, partenera ce isi asteapta sotul butonand frenetic o telecomanda de televizor si care isi face de de lucru decojind si “bucatind” niste fructe.
El, sotul (Cosmin Sofron), un partener obosit de bautura si de relatia cu propria sotie, intra in scena dintr-un colt. Va face asta pentru urmatoarele cinci scene ale piesei, mereu abia bajbaind cuvintele, mereu aranjand mucurile de tigara, intotdeauna critic nesimtit la adresa sotiei (“Boarfa ordinara!”).
Intriga piesei este veche: relatia (de cuplu?) dintre El si Ea. Ea si El intr-o poveste care merge dincolo de “au trait fericiti pana la adanci batraneti”.
El si Ea – el cu bautura, pe care o consuma penduland intre Palace si La Flandre (cu sarbi, cu Mohamed-Mo, cu nazistii-nationalisti); ea cu telecomanda televizorului ce schimba canalele in functie de dialogurile impartite cu El.
Problemele lor sunt problemele de cuplu ale oamenilor de azi (sau din totdeauna?): nesiguranta relatiei, impotenta sexuala a Lui, frustrarile Ei, betiile Lui, reprosurile Ei (legate de bani sau de o demnitate pierduta), gelozia Lui, violenta verbala (si uneori fizica) a Lor. Si intre cei doi apar influentele externe: Mohamed – un prieten de pahar, pretins amant al Ei, nesuferit prin faptul ca e arab (si poate si potent, deci posibil amant), sarbi-amici de pahar la Palace, nazisti-nationalisti buni de cinste in La Flandre.
Un spectacol de teatru perfect combinat, comedie si tragedie, in care avem de toate, si ras si plans, si lupta si dans, si umor si cinism, si durere si bucurie, si adoratie si ura, si El si Ea.
Punctul de cotitura si maxima incarcatura emotionala il reprezinta declaratia cantata, soptita, inganata, repetata, predata, urlata a Lui: “TE IUBESC!”. E punctul central al acestei relatii Ea-El, El-Ea, Noi, Ei (Voi?) – baza-fundamentul-colacul de salvare.
Ultima scena e uimitoare: rolurile sunt inversate: betiva e Ea (bea singura dintr-o sticla de vin: ”Te Iubesc”), lucid este El, sunt impreuna pentru ca…va las pe voi sa descoperiti.
Merita! Va garantez!
Piesa Qui est Mohamed? este pusa in scena de Teatrul In Culise, in regia lui Theo Herghelegiu, iar programul teatrului il gasiti aici.
P.S. Intr-o relatie sunt mereu (doar) DOI, restul nu conteaza (nici macar Mohamed!).