“Cred ca prima impresie in muzica e la fel de importanta ca in socializare”
”Raw, distorsionata si emotionala”, asa descrie IV-IN muzica sa aflata la confluenta dintre techno, deep-tech si experimental. IV-IN (Lorand Marton in afara scenei) si-a descoperit pasiunea pentru productia muzicala inca de timpuriu. In ultimii ani, a interpretat in cadrul unor festivaluri de renume precum Electric Castle sau Delahoya. Pentru IV-IN, muzica are un efect catartic si este puternic conectata cu emotiile umane. In 2015 a lansat primul sau EP, Aerian, un testimonial al copilariei sale.
Cand si cum au fost primele tale contacte cu productia muzicala?
Am inceput productia muzicala electronica atunci cand aveam 17 – 18 ani. Inainte de asta cantam la chitara si compuneam melodii cu versuri care nu au vazut niciodata lumina zilei. Mi-am descarcat Fruityloops si am inceput sa fac beat-uri. De atunci nu m-am mai oprit, am schimbat programele intre timp si am invatat foarte multe lucruri despre muzica. Am invatat sa pun 100% suflet si 100% distractie in ceea ce fac.
Cu ce incepi atunci cand iti pregatesti un set? In functie de ce criterii construiesti setul?
Atunci cand am un live set, incep cu o piesa proprie care sa dea tonul la tot set-ul respectiv, ceva ce caracterizeaza toata atmosfera, ca si cum ai face cunostinta cu un om. Cred ca prima impresie in muzica e la fel de importanta ca in socializare.
Adesea, in muzica, emotiile sunt provocate de versuri, nu doar de sunet. In ce masura este o provocare pentru tine sa spui o poveste fara cuvinte?
Aici cred ca intervine efectul de cum te “atinge” o anumita piesa sau ce amintiri sau sentimente iti trezeste. Difera la fiecare om in parte. Apreciez mult daca cineva are o interpretare proprie a unei melodii, apreciez si mai mult daca reusesc sa trezesc in cineva aceleasi sentimente pe care le simt si eu cand ascult aceeasi melodie.
Daca ar fi sa descrii misiunea unui creator de muzica intr-o singura fraza, cum ar suna?
Creeaza sunete care iti trezesc stari de spirit.
Ce artisti romani sau internationali te inspira si cum iti influenteaza stilul muzical?
Incerc sa nu ma las influentat de alti artisti. Daca ar fi sa mentionez niste artisti romani pe care ii respect ar fi: Dual Shaman, Cosmin TRG, Quidbop, Sentiment, Ethylen, Ada Kaleh, Vesnic, SIT, Mihai Popoviciu, Adrian Enescu, Rodion Rosca. Iar cei internationali ar fi: SNTS, Ben Klock, Legowelt, Marcel Dettman, Palms Trax.
Crezi ca oamenii inteleg si apreciaza complexitatea muncii tale, in masura in care nu stiu ce se petrece in spatele platanelor?
Pentru mine, faptul ca cineva isi ridica mainile, striga, este prezent, da like sau share pe Facebook, inseamna apreciere. Nici nu ar trebui sa stie ce se petrece in spatele platanelor, e asemenea unui truc de magie, in momentul in care afli cum se face, nu te mai uimeste. Aprecierea are multe forme, trebuie doar sa iti deschizi ochii.
Muzica live are si o puternica functie sociala. Oamenii se aduna si pentru cateva ore impartasesc o stare si o experienta comuna, fara sa poata interveni in selectia muzicala. Cum profiti de aceasta libertate si cum simti rolul de „generator” de buna dispozitie?
Incerc mereu sa transmit o stare de spirit, tristete, fericire sau agresivitate (nu in sensul rau). Intotdeauna transmit ceva unic in timpul unui set live, doar cei care participa o pot auzi si asta va fi doar o singura data, nu iese la fel si a doua oara. Faptul ca lumea se aduna si socializeaza pe muzica mea mi se pare un lucru uimitor, cumva simt ca ajut oamenii sa creeze conexiuni intre ei.
In ce masura te influenteaza spatiul in care interpretezi? Prin ce este diferita experienta dintr-un club, fata de cea de la un festival?
La un festival simti ca ai mai multa libertate, mai ales daca spatiul e mare, altfel se umple locul si sunt altfel de oameni. Unii ajung la tine din intamplare si s-ar putea sa le placa ceea ce aud. In schimb, clubul mi se pare mult mai intim si te poti conecta mult mai repede cu oamenii. Imi place cand nu este o scena ci sunt la aceasi inaltime cu publicul: you have fun, they have fun.
Cum percepi relatia dintre avansurile tehnologice, muzica si arta unui producator? Conteaza instrumentul sau doar ceea ce iese din difuzoare?
Nu cred ca instrumentul conteaza atat de mult. In plus, instrumentele din ziua de azi sunt foarte scumpe. Producatorii care sunt la inceput de drum nu isi permit poate nici un laptop mai performant. Dar asta NU e o scuza pentru a face muzica ce nu este de calitate. Eu momentan incerc sa ma “intorc in timp” si sa imi achizitionez sintetizatoare mai vechi sau care suna mai ciudat, mai “stricat”. Imi place sa experimentez si imi place sa descopar lucruri noi care tin de muzica. Momentan fac un research pe sintetizatoare rusesti, lumea ar trebui sa stie de ele, au o culoare a sunetului mai altfel, mai frumos in felul lor.
Daca ar fi sa ramai blocat in scena muzicala a unui anumit an, ce an ar fi si de ce?
Asta e o intrebare grea. Imi plac foarte multe genuri muzicale, fiecare are era lui. Dar cred ca sunt destul de bine plasat in secolul XXI, am acces la foarte multe informatii si muzica poate ajunge mult mai departe, spre deosebire de deceniile sau secolele trecute.
Ce proiecte muzicale pregatesti in acest moment? Este ceva ce iti ocupa mai mult timpul si ai putea sa impartasesti cu cititorii nostri?
Momentan lucrez la proiectul personal si pe asta pun cel mai mare accent. Totodata, pregatesc ceva nou, care va fi o casa de discuri. Deocamdata nu spun mai multe, sper sa surprind lumea cu un roaster interesant si cu un concept nou (cel putin pentru Romania).
Il puteti asculta pe IV-IN pe SoundCloud https://soundcloud.com/iv-in si ii puteti urmari activitatea pe Facebook https://www.facebook.com/ivinofficial/