Cronica teatru
Festivalul National de Teatru Independent (FNTi) a ajuns la editia a IV-a si se va desfasura timp de patru zile, in perioada 3-6 noiembrie 2016, in Bucuresti. FNTi#4 cuprinde nu mai putin de 37 de spectacole, productii a 14 teatre independente din toata tara si 3 sectiuni: one man/ one woman show, debut si productii ale teatrelor independente romanesti (Bucuresti, Sibiu, Cluj, Oradea si Timisoara).
Editia din acest an este realizata printr-un parteneriat al teatrelor independente din Bucuresti si va marca si lansarea unei platforme de dialog intre membrii Companiilor de Teatru Independent din tara si reprezentanti ai organismelor ce administrează politicile culturale nationale.
Cu alte cuvinte, se subliniaza importanta si necesitatea existentei fenomenului de teatru independent, se intaresc legaturile dintre teatrele independente pentru a facilita colaborarile, dar si pentru a castiga vizibilitate si sprijin din partea statului.
“FNTi este competitiv dar, având în vedere dificultățile prin care trec independenții, important este să exiști și să participi. Pentru că fiecare separat și toți împreună alcătuim un organism viu, care se dezvoltă de la an la an, numit Teatrul Independent.” (sursa: fnti.ro, unde puteti gasi si alte detalii, programul complet si spatiile unde se va desfasura FNTi#4)
Teatrul Coquette isi face intrarea in FNTi#4, joi, 3 noiembrie de la ora 19.30, cu spectacolul “Magnolii si cianura” de Olga Delia Mateescu. Ingrid Ana Maria Bonta semneaza regia spectacolului, iar Daniel Divrician scenografia si proiectiile foto-video.
Cand umorul, jovialitatea si talentul actorilor intalnesc misterul, suspansul si intriga unei piese si se unesc sub creativitatea si originalitatea unui regizor, iese o comedie (neagra, ce-i drept) politista cu “iz” de magnolii si cianura.
S-o luam insa cu inceputul… Pe acorduri (g)rele de chitara, un tanar (Alexandru Mandu) cu alura de star rock rebel intra intr-o casa (ce pare propria locuinta) si se dezlantuie intr-un ritual al deconectarii dupa o zi grea de munca. In toata aceasta nebunie in care personajul se manifesta ca la el acasa, se pare ca totusi gandurile nu-i dau pace. Dosare intinse, cautari frenetice printre hartii, proiectii cu imagini ce par fotografii oficiale din anchetarea decesului unui barbat, toate par sa-i acapareze atentia si sa-i fure linistea.
Imediat (printr-o intoarcere in timp de tip flashback) aflam ca “starul rock” este de fapt un celebru politist incoruptibil, total dedicat profesiei sale, supranumit Rechinu’.
Politistul se prezinta, in urma unei sesizari telefonice, in cabinetul psihologic Dr. Vivian Vreju. Se pare ca secretara dnei psiholog, Gina Colovraci (Monica Petcu), a semnalat telefonic existenta unui cadavru in cabinet. Insa cadavrul este de negasit, spre disperarea politistului si enervarea dnei dr. psiholog Vreju (Alexandra Gabriela Nita), sosita intre timp, firesc, ca in fiecare dimineata, la sedintele terapeutice. Secretara insa este delicioasa in incercarile ei de a explica ce a vazut cu proprii ochi, dar este de negasit si de neexplicat acum.
Victima, care exista intr-adevar (dar a ajuns intr-un mod misterios in dulapul cabinetului), este fostul sot al drei Vreju, Alexandru. De aici, noi detalii incep sa fie descoperite si puse cap la cap de politist despre toate personajele si despre legaturile fiecaruia cu acest caz.
Prin aceeasi tehnica, a flashback-ului, avem ocazia si noi ca spectatori sa fim martori ai etapelor anchetei, sa tesem propria versiune despre posibilul criminal, motivele pentru care s-a comis crima si modul in care ea s-a petrecut cu exactitate.
Dar nu numai atat, suntem pusi in dificultate de tot felul de detalii si informatii care apar de-a lungul spectacolului, ritmul este ametitor si suspiciunile planeaza pe fiecare personaj in parte. Empatizezi cu politistul si cu dorinta lui de a face lumina in acest caz, te implici si propria ta atentie de detectiv este activata.
Motivele divortului dintre psiholog si victima le aflam pe parcurs. Se pare ca tanarul sot ar fi fost implicat intr-un grav accident rutier soldat cu moartea unui copil, ar fi fost si inchis pentru savarsirea pedepsei, dar prin interventia tatalui lui Vivian (senator, tipologia coruptului, care abuzeaza de putere, se foloseste de imunitatea sa si de avantajele postului ocupat) ar fi reusit sa iasa mai repede din inchisoare.
Avansand in ancheta, aflam ca insusi senatorul (Orodel Olaru) ar fi fost prezent in masina la comiterea omorului din culpa si chiar ar fi fost de fapt autorul accidentului, dar ar fi musamalizat totul pentru a iesi basma curata. Relatia senatorului cu fiica sa nu este cea mai buna din aceste motive, dar si pentru ca tatal s-a insurat cu o femeie de varsta fiicei lui, care are drept peste avere la fel ca si aceasta.
Ca si cand n-ar fi de ajuns, se pare ca simpatica secretara este mama copilului decedat in accident si s-ar fi angajat la cabinet cu scopul de a se razbuna.
Dar solutionarea anchetei este departe de final. O multime de surprize, noi indicii, intrigi, deghizari (nimeni nu e cine/ ce pare la inceputul piesei) se tot desfasoara de-a lungul acestui spectacol efervescent. Timp de 70 de minute te simti ca un personaj a la Agatha Christie, un Poirot, sau chiar un personaj din celebrele serii CSI.
Intrebarea este: cine l-a ucis pe Alex, de ce si cum? O comedie politista cu personaje romanesti te asteapta sa iei parte la o ancheta grea.
Locul: Teatrul Coquette Data: 3 noiembrie Ora: 19.30
Specificatii: in cadrul FNTi#4
Prezenta este obligatorie, te transforma nu in complice la crima ci in ajutor de politist in ancheta.
Absenta va arunca o umbra de suspiciune asupra ta.
Buna dispozitie, intriga si misterul si le asuma spectacolul pe propria raspundere.