[mkdf_dropcaps type=”normal” color=”red” background_color=””]D[/mkdf_dropcaps]aca in scrierile precedente am analizat mai multe opere apartinand genului fantasy, vreau sa vorbesc acum despre motivul existentei si dezvoltarii acestui gen, precum si despre literatura new age, asa cum am precizat in articolul de debut. Analiza anterioara, dincolo de valoarea ei critica, a avut ca scop izolarea acelor simboluri religioase in vederea demonstrarii premisei de la care am pornit, aceea ca dezvoltarea genului fantasy corespunde unei intoarceri a societatii catre formele religioase, indiferent de natura lor.
Traim intr-o epoca a deghizarii si a jocurilor. Ceea ce face societatea actuala este sa deghizeze credinte stravechi si sa le inglobeze in realitatea cotidiana. Oamenii se intorc catre misticism, fara sa stie ca, de fapt, religia a fost intotdeauna parte constituenta a fiintei. Nu mai avem, acum, practici ritualice in jurul focului sau sacrificii, dar avem meditatie, yoga, obsesia succesului si a depasirii limitelor, studii despre constelatii, totemuri, hipnotism, reincarnare, panteism, terapie prin arta. Toate acestea reprezinta, de fapt, forme religioase stravechi, pe care societatea actuala le rescrie si reinterpreteaza cu un iz de modernitate.
Ceea ce se intampla, de fapt, este o trecere de la extrinsec la intrinsec si o asimilare a valorilor religioase in viata cotidiana. Daca in trecutul indepartat, religia reprezenta o forma impusa si fixa, in timp ce religia interioara era damnata ca fiind o forma de blasfemie, in prezentul nostru, dupa o perioada de negare totala a ei, s-a facut aceasta trecere de la extrinsec la instrinsec, iar indivizii s-au orientat catre interiorul lor, catre ezoterismul inerent. Astfel, literatura a urmat acest drum al originilor, iar genul fantasy reprezinta expresia acestui fapt. Evident, ceea ce incerc sa spun nu este faptul ca orice forma de literatura are in vedere acest aspect sau ca literatura fantasy reprezinta viitorul literaturii. Dar, in prezent, statistic vorbind, scrierile fantasy au cunoscut o dezvoltare fara precedent, iar aceasta dezvoltare este expresia nevoii religioase inerente fiintei umane. Deghizand mituri si simboluri religioase in forma unor lumi fantastice, autorii de fantasy isi fundamenteaza operele pe adevaruri inerente fiintei umane. Personajele lor sunt complexe, se metamorfozeaza si reitereaza drumurile eroilor mitici in cautarile lor absolute. Imaginarul, actiunea si complexitatea personajelor difera de la autor la autor, dar fundamentul, coloana vertebrala a operelor fantasy isi trage maduva din credintele religioase. In mod evident, peste acest fundament se suprapun si au o egala importanta conceptele, credintele si structura psihica a autorului, dar acest lucru face subiectul unui alt articol, asa ca nu voi insista asupra sa.
In loc de incheiere, voi rezuma tema acestui articol, ca o forma de demonstratie a celor afirmate in debutul sau. Avem, pe de o parte, o dezvoltare fara precedent a genului fantasy in literatura. De cealalta parte avem reafirmarea unor valori religioase in cadrul societatii actuale si dezvoltarea credintelor mistice. Ceea ce era complet ermetic, din acest punct de vedere, si putea fi studiat doar de catre initiati, a devenit mult mai accesibil indivizilor prin intermediu literaturii fantasy. Aceasta reprezinta o poarta de deschidere catre lumea misterelor religioase, a fundamentelor ritualice si a miturilor. Ea faciliteaza accesul neinitiatilor intr-o lume a misticismului si merge pana in punctul in care reuseste sa acapareze cititorul pana la identificare cu personajele fantastice. Avem nevoie de a accede intr-o astfel de lume, iar scurtatura o reprezinta literatura fantasy. Poate ca nu asigura patrunderea totala, dar deschide geamul prin care putem privi. In „Tunelul” lui Ernesto Sabato, viata insasi este privita de autor ca un tunel, iar accesul la o alta viata, a altcuiva, il reprezinta bucatile luminate din tunel, unde geamul nu mai este opac si unde putem privi la un alt tunel de unde altcineva ne face semne cu mana. Intr-un mod similar, literatura fantasy este un tunel care, prin gemurile sale luminate de diferite opere, permit accesul vizual in lumea mistica a riturilor si credintelor religioase, deghizate in forma moderna de „new age”.