La filme, cetateni! Între 24 aprilie si 6 mai, Festivalul Filmului Francez face o mica revolutie pe marile ecrane din 9 orase din România (Arad, Brasov, Bucuresti, Buzau, Cluj-Napoca, Constanta, Iasi, Sfântu Gheorghe, Timisoara) cu cea de a 22-a sa editie al carei cuvânt de ordine este „schimbare” – schimbare de idei, de idealuri, de perspectiva, de viata, de societate.
Inspirat de întreaga simbolistica a protestelor din Mai 1968, de la care a preluat una dintre devizele cele mai cunoscute – Fiti realisti, cereti imposibilul! -, începând din acest an, Festivalul Filmului Francez (FFF) alege primavara, care devine anotimpul sau oficial, împrospatându-si si regândindu-si sectiunile deja binecunoscute. Tocmai despre transformare vorbeste si nelinistitorul MADAME HYDE de Serge Bozon (2017), povestea neobisnuita a metamorfozei personale si sociale a unei profesoare de fizica timide si retrase. Aceasta creatie mult apreciata în cadrul Saptamânii criticii de la Berlin 2018 si pentru care Isabelle Huppert a primit Premiul pentru cea mai buna interpretare feminina la Festivalul de la Locarno (Elvetia) va deschide cea de a 22-a editie a FFF (pe 24 aprilie, ora 20.30, Cinema Elvire Popesco, Bd. Dacia 77).
Cu ocazia aniversarii a 50 de ani de la marile proteste care au provocat o serie de mutatii intelectuale si sociale în Franta si, prin ricoseu, în toata Europa occidentala, FFF propune un Focus Mai 68. Filme de fictiune importante (ca de exemplu MILOU EN MAI/MILOU ÎN MAI de Louis Malle) precum si documentare inedite în România (MOURIR À 30 ANS/SA MORI LA 30 DE ANI de Romain Goupil sau celebrul LE FOND DE L’AIR EST ROUGE/REVOLUTIA PLUTESTE ÎN AER de Chris Marker) vor ajuta publicul român, care nu cunoaste prea multe despre aceste evenimente, sa le înteleaga mai bine contextul si mizele.
Nu mai putin rebela, sectiunea Competitie propune 6 filme – de debut sau a doua creatie – foarte diferite unele de altele din toate punctele de vedere, dar având ca numitor comun îndrazneala, impertinenta chiar, dar si poezia. Publicul este cel care face jocurile acestei sectiuni – el va cântari, va vota si va premia filmul preferat. Acestuia i se va decerna «Premiul publicului TV5MONDE», care consta într-un ajutor financiar national pentru operatorul care va distribui filmul în cinematografele din România. Pe de alta parte, FFF va acorda mai mult spatiu discutiilor pe fond – mai multi tineri regizori si actori francezi se vor întâlni cu publicul român pentru a dezbate despre ideile si demersurile lor artistice (Marine Francen, regizoarea filmului LE SEMEUR/SEMINTE – 24-27 aprilie, Bucuresti; Vincent Macaigne, regizorul peliculei POUR LE RÉCONFORT/CONFORT SI CONSOLARE, Bucuresti; Mona Walravens, actrita în COMME DES GARÇONS/ECHIPA DE FETE de Julien Hallard, 3-6 mai, Cluj si Timisoara).
Cu privirea sa patrunzatoare, Saptamâna Cahiers du cinéma, realizata în colaborare cu cea mai importanta revista de film din Franta, se apleaca asupra relatiei ambigue pe care opera filmata o întretine cu teatrul. Prieten vechi al Festivalului Filmului Francez din România, Joachim Lepastier, critic la Cahiers du cinéma si autorul selectiei acestui program, exploreaza jocul între „a fi” si „a parea” în viata de zi cu zi, pe scena si în film, dar si limitele, complicitatile si divergentele între realitate, teatru si marele ecran.
În acelasi spirit analitic si contestatar, Panorama expune câteva din cele mai bune creatii cinematografice franceze de ultima ora, filme care s-au impus atât în salile de cinema cât si în marile festivaluri internationale. Dupa cum este si cazul lui JUSQU’À LA GARDE/CUSTODIA de Xavier Legrand (2017), filmul care va închide, la Bucuresti, cea de a 22-a editie a Festivalului Filmului Francez, si care a fost distins, în 2017, atât cu Leul de argint pentru cel mai bun regizor la „Mostra”, Festivalul de film de la Venetia, cât si cu Premiul publicului la Festivalul de la San Sebastian. Pelicula surprinde existenta unei familii ai carei membri se sfâsie între ei din cauza procedurilor legale de acordare a custodiei fiului unic, aratând, ca într-o oglinda, imaginea unei societati în pragul exploziei, sufocata de propriile conventii si lasitati (2 mai, ora 21.00, Cinema Elvire Popesco).
Orase :
- Arad / Cinema Arta, 4-6 mai
- Brasov / Cinemateca Patria, 3-6 mai
- Bucarest / Cinema Elvire Popesco, 24 avril – 6 mai
- Buzau / Teatrul George Ciprian, 4 mai
- Cluj-Napoca / Cinema Victoria, 3-6 mai
- Constanta / Cityplex Tomis Mall, 3-6 mai
- Iasi / Cinema Ateneu, 2-5 mai
- Sfântu Gheorghe / Cityplex Arta, 3-6 mai
- Timisoara / Universitatea de Vest – Aula Magna – 3-6 mai
Toate filmele sunt prezentate în versiune originala, cu subtitrare în limba româna.
Biletele pot fi achizitionate de la casa Salii Elvire Popesco, cu o ora înainte de fiecare proiectie, de la Libraria Kyralina, de la Libraria Hecate, în reteaua de librarii Humanitas si de pe elvirepopesco.ro (eventbook.ro).
Eveniment Facebook – https://www.facebook.com/events/727856494271082/
Pentru contacte de presa, programari de interviuri si/sau reportaje, va rugam sa luati legatura cu Andrei Popov, responsabilul de comunicare al Institutului Francez din Bucuresti.