De curand s-a incheiat cea de 18-a editie a Festivalului Filmului Francez organizat de Institutul Francez din Romania si Ambasada Frantei. Publicul a avut posibilitatea sa-si voteze preferata din cele opt pelicule selectionate, anul acesta cea mai votata pelicula fiind castigatoarea premiului “Un Certain Regard” din cadrul Festivalului de la Cannes 2013, anume Grand Central, in regia Rebbecai Zlotowski, cu Lea Seydoux (Karole) si Tahar Rahim (Gary) in rolurile principale.
Grand Central este al doilea lungmetraj al regizoarei Rebecca Zlotovski; toate cele opt productii intrate in competitie apartin unor regizori aflati la primul sau al doilea lungmetraj. In primul sau lungmetraj, Belle Epine, Rebbeca Zlotowski a mizat tot pe talentul actritei Lea Seydoux pentru rolul principal.
Miza competitiei o constituie subventia ce permite distribuirea filmului si in cinematografele din Romania, asadar Grand Central ar trebui sa apara in curand si pe marile ecrane, desi nu este un film destinat publicului larg.
Grand Central este o pelicula coplesitoare; actiunea se petrece in interiorul/in jurul unei centrale nucleare, coloana sonora este apasatoare, recuzita este searb?d? – Karole schimba doua tinute pe tot parcursul filmului (dintre care o tinuta e reprezentata de rochia de mireasa), insa Gary nu se va desparti de singura sa camasa, decat pentru a purta tinuta de lucru.
De altfel, toate elementele peliculei inspira austeritate, legatura dintre Karole si Gary fiind parca detasata din context.
Karole este iubita oficiala a lui Toni, unul dintre angaja?ii veterani ai reactorului, insa se indragosteste de nou-venitul Gary. Am amintit mai sus de o rochie de mireasa. Daca veti vrea sa stiti cine va castiga cheile imparatiei, va trebui sa urmariti filmul.
De retinut insa ca nimic nu ne este dat pe tava de madame Zlotowski, cu excep?ia catorva scene amoroase in care doar Karole este infatisata in toata (dar toata!!!) splendoarea.
Emblematica in acest sens este scena in care Gary isi intreaba noii colegi care-s riscurile unei slujbe intr-o centrala nucleara. Drept raspuns, Karole il saruta pasional, chiar in fata iubitului sau Toni, sugerandu-i pericolul la care se expune, inconstient pare-se. Dar pe masura ce pasiunea pentru Karole creste, Gary nu doar constientizeaza pericolul la care este supus, ci chiar se expune voit, doar pentru a ramane in preajma lui Karole.
De asemenea, nu stim mai nimic despre trecutul lui Gary (un nume tipic francez, de altfel), insa din scenele de debut ale filmului dibuim un trecut nu tocmai in litera legii.
Legatura amoroasa dintre Gary si Karole se desfasoara in natura inca existenta din jurul reactorului, cei doi evadand intr-o lume doar a lor, vrand parca sa sugereze superioritatea iubirii in fata radioactivitatii.
Chiar si originile centralei nucleare ascund un substrat. Desi aflat pe Valea Ronului, reactorul apar?ine unei firme austrice. Filmul este realizat in anul 2013, in timp ce in anul 2012, cu ocazia celui de-al treilea summit privind energia nucleara, austriecii au declarat ca vor renunta la importurile de energie nucleara.
Finalul filmului este brusc si de inteles, in schimb ceea ce o determina pe Karole sa schimbe macazul este ambiguu, chiar daca ea declara ca “frica” ar fi fost de vina. In timpul mesei festive organizate cu ocazia nuntii sale, ea arunca un mar pe un fir de apa, asteptand sa vada cursul urmat de acesta.
Ca marul este deja un simbol al pacatului, stim cu totii (cel putin noi, crestinii), insa inca am dubii cu privire la cum a interpretat Karole faptul ca acesta si-a intrerupt cursul si a ramas blocat intr-o postura ce-i aducea in prim-plan stricaciunea.
Fiindca ambele interpretari pe care le-am dat acestui gest ar insemna sa va dezvalui si finalul, ii rog pe cei care se vor incumeta sa vada aceasta drama sa-si prezinte propriile interpretari si garantez o discutie cat mai insufletita. Ca atare, continuu seria de cronici interactive :).