Exuberanti, grabiti, avizi, într-o perpetuua cautare. Colectionam ”experiente” ca sa ne satisfacem vanitatea: ”am facut si asta, am fost si acolo, am încercat tot ce se poate!”. Si usor, usor ne scufundam într-o galeata plina cu… penibilitate si plictiseala! Noroc ca exista hazul de necaz, care ne scoate de acolo! La o prima întâlnire cu spectacolul GHENGBENG (productie a Teatrului În Culise) am asistat la o multitudine de situatii de viata penibilo-amuzante, care scot la iveala instinctele noastre de animale sociale. Si am râs si de mine când i-am vazut pe ei pe scena!
În primul rând trebuie sa va avertizez ca titlul este un pamflet – sa nu plecati spre teatru cu gândul ca veti asista la o orgie serioasa. Va fi un desfrâu teatral, în sensul ca acest spectacol neconventional este compus din mai multe momente a caror singura legatura concreta este realizata prin intermediul unui trubadur contemporan (Paul Alexandru), o aparitie vesela si plina de culoare – atât prin vestimentatie, cât si prin interventiile sale comice si muzicale.
Fara sa stric surprizele spectacolului o sa va spun ca în Ghengbeng situatiile prozaice din existenta oamenilor sunt transformate în evenimente hazlii, care la final au rol de lectii de viata: cum sa scapi de amenda atunci când te prinde controlorul fara bilet, ce sa faci când partenera de blind-date nu e exact cum te asteptai, ce ai de facut daca mai ai doar foarte putin timp de trait sau cum sa faci sa nu îti lasi iubita însarcinata. Surprinzator este faptul ca cei cinci actori (Maria Popovici, Alexandru Minculescu, Ionut Iftimiciuc, Cristiana Ionita, Paul Alexandru) sunt creatorii spectacolului – alegerea si traducerea textelor (al caror autor este anonim, acestea fiind culese de pe un blog), regia, costumele si scenografia au fost realizate integral de cinci minti diferite si – culmea! – au reusit sa scoata un produs artistic bine închegat. Am apreciat ideea din spatele vestimentatiei – toti purtau costume neutre – gri, iar fiecare scena era îmbogatita prin diverse accesorii care scoteau personajul din anonimat. În esenta, aceasta idée aduce în prim-plan natura similara a fiintei umane, care ajunge sa se diferentieze numai prin intermediul podoabelor artificiale.
Fiind un spectacol independent nu o sa vedem prea multa scenotehnica, însa garantez ca nici nu veti avea prea mult timp sa analizati altceva decât jocul versatil al actorilor. Toti interpreteaza pe rând diferite roluri reusind sa fie credibili si sa stârneasca râsul prin fiecare personaj. Maria Popovici reuseste sa se metamorfozeze cu usurinta si se prezinta în mai multe ipostaze: o actrita netalentata, o doctorita frustrata, o tânara rasfatata, o sotie sobra, o tânara alcoolizata samd. Pe de alta parte, Cristiana Ionita este perfecta pentru rolurile fetei naive, reusind prin expresivitatea privirii sa te faca sa-i crezi si sa-i întelegi inocenta si nestiinta. Ionut Iftimiciuc mi-a transmis senzatia ca este inima vibranta a scenei, încalzind sala prin aparitiile sale energice, iar Alexandru Minculescu reuseste sa-si pastreze prestanta chiar si atunci când interpreteaza un binecunoscut interlop.
Ghengbeng este un spectacol de comedie în care puteti regasi acel tip de divertisment de calitate, care se facea pe vremuri. Pe mine m-au cucerit pentru ca scot în evidenta defecte ale societatii de astazi si râd de ele cu nonsalanta. Si ma bucur sa vad ca desi massmedia este contaminata de lauda non-valorilor, în teatru înca se spune adevarul si comedia se contureaza prin ironizarea comportamentelor deviante. Asadar, mergeti la teatru sa râdeti – nu va mai uitati la televizor!
______________________________
Titlu: Ghengbeng
Distributia: Maria Popovici, Cristiana Ionita, Alexandru Minculescu, Ionut Iftimiciuc, Paul Alexandru
Scenografie: Iulia Popescu
Tehnic: Bogdan Ionescu