Opera Nationala Bucuresti prezinta sâmbata, 16 martie 2019, începând cu ora 18:30 Faust de Charles Gounod, spectacol in memoriam basului Pompeiu Harasteanu. Regia poarta semnatura lui Alexandru Tocilescu, scenografia a fost creata de Catalin Ionescu Arbore, coregrafia de catre Alexa Mezincescu, iar miscarea scenic de catre Roxana Colceag. Maestru de cor Daniel Jinga. La pupitrul dirijoral se va afla Tiberiu Soare.
Director general al Operei Nationale Bucuresti între anii 1994 si 1997, Pompeiu Harasteanu s-a nascut la 14 septembrie 1935. Harasteanu a absolvit Conservatorul „Ciprian Porumbescu” din Bucuresti în 1958, formându-se sub îndrumarea unor nume legendare ale teatrului liric românesc, precum Petre Stefanescu Goanga, Elena Sachin, George Ionescu si Constantin Stroescu. Înca din timpul studentiei a câstigat mai multe concursuri internationale de canto si s-a facut remarcat cântând pe scena Conservatorului sau pe cea a Ateneului Român.
Debutul la Opera Nationala Bucuresti a avut loc în 1966 cu rolul Ferrando din „Trubadurul” de Giuseppe Verdi. Palmaresul artistului cuprinde aproape 3.000 de spectacole de opera si 2.000 de concerte si recitaluri. În repertoriul sau se regasesc toate lucrarile genului liric si vocal-simfonic. Din 1982, timp de opt ani, a fost profesor la Institutul de Arta Teatrala si Cinematografica, din 1990 a fost profesor la Universitatea de Muzica din Bucuresti, iar din anul 1997 — profesor la Universitatea „Ovidiu” din Constanta.
(Video: Opera Nationala Bucuresti)
Legenda lui Faust, aparuta în Evul Mediu, este germana prin atmosefra si spirit. Ea trateaza tema pacatosului care, pentru un scop pamântean, face un pact cu diavolul. De la prima scriere devenita celebra pe acest subiect eroul este un încurca-lume vulgar. Apoi, o data cu reforma lui Martin Luther, legenda capata si unele influente anticatolice. Temperamentul sentimental al compozitorului Charles Gounod a luat din capodopera lui Goethe subiectul, dar i-a imprimat caracteristici noi, îndepartându-se astfel de semnificatia poemului german. Persoanjele compozitorului simt mai mult decât gândesc, sunt personificari ale sentimentelor, nu ale ideilor sau aspiratiilor. Faust este un sarman batrân, chinuit de dorinta de a obtine dragostea. El recurge la pactul cu diavolul pentru a se bucura din nou, prin tinerete, de placere. Pe de alta parte, Faust nu este nici macar protagonistul principal, cid oar o cauza a desfasurarii dramei, a carei eroina este Margareta. Libretistii, Jules Barbier si Michel Carre au înteles sa adune toate sau aproape toate scenele poemului lui Goethe care se refera la iubirea Margaretei într-o sinteza. La aceste scene, ei au adaugat un personaj nou, cu caracter liric, Siebel.
Prin opera Faust, Charles Gounod reuseste sa impuna si un nou gen de opera, practicat mai ales în Franta, numit „Grand opera”. El introduce în opera si un divertisment, fragment de balet introdus în opera, „Noaptea Valpurgiei”, devenit un pretext pentru sinteza tematica a unei fantastice calatorii în lumea tenebrelor, a iluziilor si simbolurilor. Includerea tabloului coregrafic nu a facut decât sa sporeasca faima acestei opera, deoarece adauga un plus de spectaculozitate si înlesneste, totodata, accesul publicului la o problematica ermetica în viziunea lui Goethe.
Biletele se pot achizitiona de la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti sau online, la http://tickets.operanb.ro