Din pacate, religia si feminismul sunt niste concepte antitetice. Daca cel mai mare procent din populatia mondiala este de religie crestina respectiv islamica, cei mai multi oameni au fost educati sa priveasca feminismul ca o miscare usor extremista, ca o pretentie exagerata si sa uite eternul feminin într-un con de umbra. Divinitatea poate ca nu are sex dar ca entitate este de gen masculin. Femeia pare judecata dupa pacatul Evei, chiar si dupa mii de ani.
Din fericire, am fost placut surprinsa de literatura pe care multi ar considera-o conspirationista, care ne face sa ne amintim de feminitate, de conceptual de MAMA, de Mama Natura, de Zeita Mama. Nu voi sustine aici nicicum vreo secta sau ceva de genul. Nu asta îmi este intentia, ci, doresc sa va atrag atentia asupra importantei laturii feminine în mitologie, în simbolurile antice ale caror semnificatii au fost, voit sau nu, schimbate în timp.
Poporul galben a inventat notiunea de ying si yang reprezentând albul si negrul, masculinul si femininul, echilibrul, doua elemente ce nu pot exista unul fara celalalt si, de aici întregul.
În prezent femininul este reprezentat de simbolul cerc + cruce, în timp ce masculinul este reprezentat de simbolul cerc + sageata orientata în sus, aceste simboluri venind în a înlocui vechiile simboluri, respectiv triunghiul echilateral cu varful în jos, reprezentând femininul si triunghiul echilateral cu vârful în sus reprezentând masculinul. Cel mai probabil semnificatia aceasta este mai putin cunoscuta si remarcata, însa, la origini steaua lui David simboliza un soi de ying si yang, fiind alcatuita din cele doua elemente- femininul si masculinul.
Zeita Mama, eternul feminin, caci femeia este cea care da nastere, si, daca urmam logica lucrurilor, creatia este metafora nasterii, a fost înlocuita cu o zeitate masculina, iar simbolurile ce o reprezentau au capatat conotatii negative. De ce? Simplu. Pentru ca misoginii au existat de când lumea si, barbatul, mândru de puterea sa fizica, a denigrat mai mult sau mai putin femininul, asociându-l cu slabiciunea si eventual supunerea.
Pentagrama este considerata un simbol al diavolului, al satanistilor si, un simbol al vrajitoriei, simbol preluat de multiple formatii muzicale de metal si multiple culte cu diverse grade de teribilism. La origini, aceasta era un simbol al fertilitatii si feminitatii- simbolul caprei salbatice.
Romanul “Codul lui Da Vinci” de Dan Brown, desi încadrat la categoria Fictiune, pare a deconspira unele lucruri pe care religia a încercat sa le puna într-un con de umbra. Nu voi sfatui sa luam drept adevar tot ce se scrie acolo, desi sursele sunt cât se poate de clare (scrierile lui Da Vinci), nu voi intra prea mult în detaliu referitor la “controversata” legatura Iisus- Maria Magdalena, ci ma voi referi strict la eternul feminin ascuns de preotimea misogina. Pare-se, dupa cum scrie Dan Brown, ca Mîntuitorul a dorit ca Biserica Crestina sa fie condusa de femeie, încredintându-i Mariei Magdalena rolul de discipol. Se mai spune ca unul dintre apostoli (Petru mai exact) a lasat sa se piarda acel cuvant cu limba de moarte. Si iata-ne astazi…
Personal mi-a placut foarte mult romanul “Negurile” de Marion Bradley, care a fost si ecranizat- un film de nota 10 (parerea mea), The mists of Avalon (2001). Romanul prezinta legenda lui Arthur din perspectiva femeilor aflate pe lânga acesta- a matusii si a surorii sale (Morgaine) si pune mai mult accent pe latura mistica a lucrurilor. Ni se vorbeste despre insula Avalon, la care doar cei initiati puteau ajunge, despre negurile ce o acopereau si despre un soi de paralelism între locul insulei, încarcata de mistic, traditie (the ancient religion- femeile aveau un rol important si puteri mentale deosebite) si un lacas al crestinilor actuali. Vedem cum venerarea eternului feminin piere odata cu îndoctrinarile religioase si insula Avalon dispare în neguri.
Adevarul este undeva la mijloc…însa, cu siguranta de-a lungul istoriei a existat tentatia puterii chiar daca pentru asta a trebuit sa se recurga la adevaruri ascunse, denigrari si ignorari ale esentialului.