Arta de a comunica. Metode, forme si psihologia situatiilor de comunicare.
Psihologia se afla in centrul a numeroase teorii si problematici atunci cand vine vorba de comunicare. Sensul si aprecierea valorii comunicarii depind in esenta de subiectivitatea umana. Asadar, intr-o perioada in care toata lumea se confrunta cu provocarea de a aprecia corect procesele de comunicare, este recomandata coagularea a cat mai multor rezultate obtinute prin analiza psihologica, cu bagare de seama la ramificatiile acesteia in comunicarea interpersonala.
Alex Mucchielli aduna si sintetizeaza in aceasta carte rezultate si teorii ale multor psihologi renumiti, obtinute in aproape un secol de cercetari (din 1880 – Freud – pana in 1980 – Scoala de la Palo Alto), pentru a oferi cititorului o imagine de ansamblu, completa, asupra psihologiei comunicarii. Accentul lui Mucchielli se regaseste in analiza comunicarii interpersonale. Mucchielli pleaca de la comunicarea in universul personal si cel al familiei, pana la comunicarea psihoterapeutica, cu empatie pe procesele de interviu – negociere.
Pe langa explicarea cercetarilor in psihologia comunicarii, Mucchielli dezvolta propriile teorii si propune noi concepte relative cu privire la comunicarea implicita, comunicarea defensiva si comunicarea proiectiva. Mai mult, autorul explica si cum toate aceste paradigme pot fi folosite pentru influentarea celorlalti.
Cartea incearca – si reuseste – sa regrupeze si sa restabileasca coerenta psihologiei comunicationale, o disciplina care in ultimult timp pare a se destabiliza, ca de altfel intreaga plaja de domenii ale psihologiei. De subliniat capitolele dedicate relatiilor interumane de zi cu zi, relatiile de dragoste, fie ca este vorba de dragostea in famiie sau cea in relatiile de cuplu. Concluzia generala a autorului oglindeste cuprinsul intregii lucrari: „[…] reiese cu claritate ca nu se mai poate realiza o diferentiere radicala intre <<comunicare>> si conduita. Comunicarea este un instrument al actiunii umane. Oamenii se servesc de ea pentru a actiona asupra semenilor si a situatiilor. Acest lucru a reiesit mai ales prin analiza unor notiuni precum construirea realitatii, definirea identitatii celuilalt, geneza normelor relationale, influenta, comunicarea de aparare transpersonala, comunicarea implicita, inductia, medierea etc. Acest instrument de actiune sta in slujba intereselor si mizelor urmarite de unii sau de altii, iar psihologia, bineinteles, este experta in arta de a descoperi sub fiecare forma si continut al comunicarii o anumita motivatie sau o anumita miza.„
Lucrarea Arta de a comunica. Metode, forme si psihologia situatiilor de comunicare dezvaluie procesele psihologice fundamentale care guverneaza interactiunea umana, la toate nivelele. Cartea este compusa din trei mari parti: (I) Paradigmele de referinta si metodele de studiere a comunicarii, (II) Formele comunicarii interpersonale, (III) Psihologia situatiilor de comunicare, fiecare parte cu propriile-i capitole:
(I) – Notiunea de paradigma
– Paradigma structural-expresiva
– Paradigma formal-tranzactionala
– Paradigma relational-sistemica
– Paradigma fenomenologica si praxeologica
(II) – Comunicarea globala si mizele sale existentiale
– Comunicarea implicita si crearea normelor relationale
– Comunicarea paradoxala
– Comunicarea de sugestie si situatiile de influentare
– Comunicarea defensiva
– Comunicarea proiectiva
(III) – Comunicarea in timpul intalnirii
– Comunicarea in intalnirea amoroasa si in viata de cuplu
– Comunicarea in convorbiri si in dialog
Lucrarea Arta de a comunica. Metode, forme si psihologia situatiilor de comunicare – Alex Mucchielli a fost oferita de Diverta. Cei interesati o pot achizitiona aici, cu reducere.