Raftul cu idei
  • Literatura
    Leviatanul Hobbes recenzie carte

    Leviatanul lui Thomas Hobbes. O capodopera de filosofie politica.

    100 carti fundamentale - Vechiul Testament

    100 carti fundamentale: #2 Vechiul Testament – c. 1500 i.e.n.

    100 carti fundamentale - I CHING

    100 carti fundamentale: #1 I CHING c. 1500 i.e.n.

    Honore de Balzac - Mos Goriot - recenzie de carte

    Mos Goriot, de Honore de Balzac

    Crima si pedeapsa - F.M. Dostoievski

    Crima si pedeapsa, F.M. Dostoievski. Varstele omului.

  • Recenzii
    • All
    • Carte
    • Film
    • Teatru
    Star Wars The Rise of Skywalker cronica de film

    The Rise of Skywalker – cronica de film

    Incepe cu DE CE Simon Sinek recenzie de carte

    Simon Sinek – Incepe cu DE CE. Recenzie de carte

    Padurea spanzuratilor, de Radu Afrim, cronica de teatru

    Padurea spanzuratilor, de Radu Afrim. v. 2.0 – cronica de teatru

    Micul rege Decembrie - Axel Hacke. Recenzie de carte

    Micul rege Decembrie – Axel Hacke. Recenzie de carte

    Trending Tags

    • Cafenea
      Coronavirus COVID-19 stiinta

      Istoria pandemiilor – coronavirus COVID-19

      Orheiul Vechi Moldova calatorii

      Puțin cunoscuta comoară a Moldovei – Orheiul Vechi

      pictura in acuarela

      Vrei să pictezi în acuarelă. Care sunt pensulele de care ai nevoie?

      Raftul cu idei Napoleon curiozitati istorice

      7 adevaruri despre Napoleon Bonaparte, pe care probabil ca nu le stiai

      stan lee omagiu raftul cu idei film benzi desenate marvel

      Stan Lee is dead. Long live Stan Lee!

    • Psihologie
      Nihilofobia – frica de nimic. Realitate si fictiune

      Nihilofobia – frica de nimic. Realitate si fictiune

      Fricile copilariei in viata de adult. Intunericul si alte fobii. Psihologie

      Fricile copilariei in viata de adult. Intunericul si alte fobii.

      Atacurile de panica si fobiile. Cum sa le stapanesti. Psihologie

      Atacurile de panica si fobiile. Cum sa le stapanesti.

      recenzie de carte - Gandire rapida gandire lenta. Daniel Kahneman

      Gandire rapida gandire lenta. Daniel Kahneman

    • Stiinta
      • All
      • Biologie
      • Chimie
      • Fizica
      Coronavirus COVID-19 stiinta

      Istoria pandemiilor – coronavirus COVID-19

      fizica stiinta educatie

      Matematică vectorială de bază

      stiinta fizica educatie

      Scalari și vectori

      biologie stiinta educatie

      Ochiul și vederea

    • Fotografie

      Jocuri de lumina si umbra in fotografia stradala a lui Dimitri Keungueu

      MINUNILE DIN CARPATI – UN TIMELAPSE SUPERB

      Minunile din Carpati – un timelapse superb al vajnicilor munti

      Copiii cosmarului - fotografie

      Copiii cosmarului

      Fotografie. Ramayana in fotografii

      Ramayana in fotografii – in cautarea spiritului antic

    • Raftul verde
      Ce s-ar intampla daca albinele ar disparea

      Ce s-ar intampla daca albinele ar disparea?

      Dezastre ecologice, in istorie. Si consecintele acestora.

      Dezastre ecologice, in istorie. Si consecintele acestora.

      Sculptura in lemn reciclat

      Uriasi prietenosi, ascunsi in padurile din Copenhaga

      comunicarea intre plante ecologie raftul verde

      Plantele trag cu urechea?

      Securitatea hranei in pericol. Mit sau certitudine

      Securitatea hranei in pericol. Mit sau certitudine?

      sprout eco

      Sprout. Creionul care ofera o noua viata atunci cand se termina

      Cele mai singuratice lucruri de pe pamant

      Cele mai singuratice lucruri de pe pamant

      copacii dorm studiu stiinta ecologie

      Copacii dorm? Aproape, spun cercetatorii

      À VÉLO AU CINÉMA – Pedaleaza spre cinema

      À VÉLO AU CINÉMA – Pedaleaza spre cinema

    • Personalitati
      edith piaf SOUS LE CIEL DE PARIS

      Sous le ciel de Paris. EDITH PIAF

      Alexei Mateevici – 100 de ani de la moarte

      Alexei Mateevici – 100 de ani de la moarte

      Bogdan al III-lea Musat

      Bogdan al III-lea Musat

      Parintele Sinesie

      Parintele Sinesie

    • Promotii si evenimente
      Tosca ONB Raftul cu idei opera

      TOSCA, cea mai puternică operă a lui Puccini, pe scena Operei Naționale București

      Nunta lui Figaro opera ONB Raftul cu idei

      NUNTA LUI FIGARO, în programul lunii decembrie pe scena Operei Naționale București

      magazinul de păpuși balet ONB Raftul cu idei

      MAGAZINUL DE PĂPUȘI, spectacol pentru copii cu ocazia sărbătorilor de iarnă pe scena Operei Naționale București

      Lacul Lebedelor balet ONB Raftul cu idei

      LACUL LEBEDELOR, cel mai vizionat balet al tuturor timpurilor, pe scena Operei Naționale București

    No Result
    View All Result
    • Literatura
      Leviatanul Hobbes recenzie carte

      Leviatanul lui Thomas Hobbes. O capodopera de filosofie politica.

      100 carti fundamentale - Vechiul Testament

      100 carti fundamentale: #2 Vechiul Testament – c. 1500 i.e.n.

      100 carti fundamentale - I CHING

      100 carti fundamentale: #1 I CHING c. 1500 i.e.n.

      Honore de Balzac - Mos Goriot - recenzie de carte

      Mos Goriot, de Honore de Balzac

      Crima si pedeapsa - F.M. Dostoievski

      Crima si pedeapsa, F.M. Dostoievski. Varstele omului.

    • Recenzii
      • All
      • Carte
      • Film
      • Teatru
      Star Wars The Rise of Skywalker cronica de film

      The Rise of Skywalker – cronica de film

      Incepe cu DE CE Simon Sinek recenzie de carte

      Simon Sinek – Incepe cu DE CE. Recenzie de carte

      Padurea spanzuratilor, de Radu Afrim, cronica de teatru

      Padurea spanzuratilor, de Radu Afrim. v. 2.0 – cronica de teatru

      Micul rege Decembrie - Axel Hacke. Recenzie de carte

      Micul rege Decembrie – Axel Hacke. Recenzie de carte

      Trending Tags

      • Cafenea
        Coronavirus COVID-19 stiinta

        Istoria pandemiilor – coronavirus COVID-19

        Orheiul Vechi Moldova calatorii

        Puțin cunoscuta comoară a Moldovei – Orheiul Vechi

        pictura in acuarela

        Vrei să pictezi în acuarelă. Care sunt pensulele de care ai nevoie?

        Raftul cu idei Napoleon curiozitati istorice

        7 adevaruri despre Napoleon Bonaparte, pe care probabil ca nu le stiai

        stan lee omagiu raftul cu idei film benzi desenate marvel

        Stan Lee is dead. Long live Stan Lee!

      • Psihologie
        Nihilofobia – frica de nimic. Realitate si fictiune

        Nihilofobia – frica de nimic. Realitate si fictiune

        Fricile copilariei in viata de adult. Intunericul si alte fobii. Psihologie

        Fricile copilariei in viata de adult. Intunericul si alte fobii.

        Atacurile de panica si fobiile. Cum sa le stapanesti. Psihologie

        Atacurile de panica si fobiile. Cum sa le stapanesti.

        recenzie de carte - Gandire rapida gandire lenta. Daniel Kahneman

        Gandire rapida gandire lenta. Daniel Kahneman

      • Stiinta
        • All
        • Biologie
        • Chimie
        • Fizica
        Coronavirus COVID-19 stiinta

        Istoria pandemiilor – coronavirus COVID-19

        fizica stiinta educatie

        Matematică vectorială de bază

        stiinta fizica educatie

        Scalari și vectori

        biologie stiinta educatie

        Ochiul și vederea

      • Fotografie

        Jocuri de lumina si umbra in fotografia stradala a lui Dimitri Keungueu

        MINUNILE DIN CARPATI – UN TIMELAPSE SUPERB

        Minunile din Carpati – un timelapse superb al vajnicilor munti

        Copiii cosmarului - fotografie

        Copiii cosmarului

        Fotografie. Ramayana in fotografii

        Ramayana in fotografii – in cautarea spiritului antic

      • Raftul verde
        Ce s-ar intampla daca albinele ar disparea

        Ce s-ar intampla daca albinele ar disparea?

        Dezastre ecologice, in istorie. Si consecintele acestora.

        Dezastre ecologice, in istorie. Si consecintele acestora.

        Sculptura in lemn reciclat

        Uriasi prietenosi, ascunsi in padurile din Copenhaga

        comunicarea intre plante ecologie raftul verde

        Plantele trag cu urechea?

        Securitatea hranei in pericol. Mit sau certitudine

        Securitatea hranei in pericol. Mit sau certitudine?

        sprout eco

        Sprout. Creionul care ofera o noua viata atunci cand se termina

        Cele mai singuratice lucruri de pe pamant

        Cele mai singuratice lucruri de pe pamant

        copacii dorm studiu stiinta ecologie

        Copacii dorm? Aproape, spun cercetatorii

        À VÉLO AU CINÉMA – Pedaleaza spre cinema

        À VÉLO AU CINÉMA – Pedaleaza spre cinema

      • Personalitati
        edith piaf SOUS LE CIEL DE PARIS

        Sous le ciel de Paris. EDITH PIAF

        Alexei Mateevici – 100 de ani de la moarte

        Alexei Mateevici – 100 de ani de la moarte

        Bogdan al III-lea Musat

        Bogdan al III-lea Musat

        Parintele Sinesie

        Parintele Sinesie

      • Promotii si evenimente
        Tosca ONB Raftul cu idei opera

        TOSCA, cea mai puternică operă a lui Puccini, pe scena Operei Naționale București

        Nunta lui Figaro opera ONB Raftul cu idei

        NUNTA LUI FIGARO, în programul lunii decembrie pe scena Operei Naționale București

        magazinul de păpuși balet ONB Raftul cu idei

        MAGAZINUL DE PĂPUȘI, spectacol pentru copii cu ocazia sărbătorilor de iarnă pe scena Operei Naționale București

        Lacul Lebedelor balet ONB Raftul cu idei

        LACUL LEBEDELOR, cel mai vizionat balet al tuturor timpurilor, pe scena Operei Naționale București

      No Result
      View All Result
      Raftul cu idei
      No Result
      View All Result

      Alchimie, mistere si despre absolut in „Manuscrisul pierdut al vrajitoarelor” si „Cantec despre gheata si foc”

      by Ruxandra Burcescu
      25 sept., 2013
      in Cafenea, Literatura, Literatura universala
      0
      Alchimie, mistere si despre absolut in Manuscrisul pierdut al vrajitoarelor si Cantec despre gheata si foc
      0
      SHARES
      30
      VIEWS
      Share on FacebookShare on TwitterShare on Pinterest

      Alchimie, mistere si despre absolut in „Manuscrisul pierdut al vrajitoarelor” si „Cantec despre gheata si foc” [mkdf_dropcaps type=”normal” color=”red” background_color=””]O[/mkdf_dropcaps] alta carte despre vampiri, vrajitoare si demoni o reprezinta romanul lui Deborah Harkness, „Manuscrisul pierdut al vrajitoarelor”. In romanul sau, autoarea impleteste fapte si personaje istorice de-a lungul timpului (aflam, astfel, ca Isaac Newton a fost un demon), cu studii despre genetica si alchimie. Manuscrisul pierdut se presupune ca este despre originea speciilor supranaturale (vrajitoare, vampiri si demoni) si ca ofera o explicatie a existentei acestora. Referintele istorice abunda, cu atat mai mult cu cat Harkness este un istoric specializat in istoria secolului al XVII lea. Dar, ceea ce mi-a atras atentia au fost sugestiile religioase si mitice. Astfel, Matthew de Clairmont, vampirul de care se indragosteste vrajitoarea Diana Bishop, este conducatorul oridinului secret Lazarus, un ordin format din ramasitele ordinului cavalerilor templieri si care isi trage numele de la povestea biblica a personajului Lazar, inviat din morti de catre Iisus. Este foarte clar de ce vampirii, creaturi supranaturale al caror spirit apartine, in esenta, lumii mortilor, dar al caror trup apartine celor vii, se regasesc in povestea lui Lazar. Este, insa, interesant de observat cum, inca o data, povestea biblica irumpe in actiunea romanului fantasy si reprezinta coloana vertebrala a acestuia. Pe de alta parte, personajul principal, Diana, este o vrajitoare cu puterea creatiei, numita, in roman, tesatoare. Conform romanului, vrajitoarele care au puterea de a tese lumea din jurul lor, sunt extrem de rare si au o conexiune directa si de neclintit cu zeita Diana, zeita romana a vanatorii, a padurilor si a lunii. De asemenea, faptul ca personajul principal al romanului poarta numele Diana, nu este o intamplare. Exista o scena, in roman, in care, pentru a-i salva viata lui Matthew, Diana acceseaza niste puteri de care nu era constienta avand ca rezultat transpunerea ei intr-un spatiu atemporal in care zeita ii vorbeste si ii cere un sacrificiu pentru a-l putea salva pe cel iubit.

         In centrul romanului, insa, se afla cautarea alchimica. Pornind de la ideile transpuse in poemul medieval francez „Le Roman de la Rose” (Guillaume de Lorris si Jean de Meung), autoarea povesteste creatia la un alt nivel. Nunta alchimica consta in intalnirea si fuziunea a doua principii opuse, dar complementare, pentru a relua veche formula a alchimistilor care simbolizeaza contopirea a doua elemente: unul feminin, apa, altul masculin, focul. In „Manuscrisul pierdut al vrajitoarelor”, Diana priveste o imagine a nuntii chimice, regasind similaritati extraordinare, pana la identificare, intre imagine si propria viata. Sugestia este evidenta; Diana si Matthew reprezinta elementele nuntii chimice, iar trandafirul rosu, simbolul preferat al alchimistilor, reprezinta produsul iubirii celor doi. Privind dintr-un punct de vedere pur parabolic, observam structura adanc inradacinata in mitologie a acestui roman. Este ca si cum autoarea ar fi dezgropat un schelet al mitologiei antice, peste care a construit actiunea fantasy, oferind o explicatie a existentei fiintelor supranaturale in radacinile creatiei. De remarcat este si simetria cu care sunt construite cele doua personaje principale. Diana are puterea creatiei si, ca orice fiinta care are puterea de a crea, ea apartine, in egala masura celor doua lumi, in timp ce Matthew, prin conditia sa duala de vampir, este o fiinta care are puterea distrugerii absolute si care apartine, tot in egala masura, celor doua lumi. Intalnirea dintre ei este analizata intr-un mod aproape chimic, autoarea insistand asupra reactiilor trezite, de la reactii microscopice precum tresarirea aproape imperceptibila a narilor, pana la reactii extreme, violente, precum inundatia pe care Diana o provoaca, involuntar, atunci cand Matthew incearca sa o paraseasca. Un lucru este cert: avem de a face cu doua personaje simbolice, fiecare sugerand cele doua reprezentari antitetice, dar complementare, ale universului: creatia si distrugerea.

      Alchimie, mistere si despre absolut in „Manuscrisul pierdut al vrajitoarelor” si „Cantec despre gheata si foc”   Ce mai poate fi spus despre „Cantec de gheata si foc” al lui George R.R. Martin si nu a fost spus deja? Succesul de care se bucura romanele sale poate fi comparat doar cu succesul seriilor „Harry Potter” si „Fratia Inelului”. Dar, dincolo de acest succes, explicabil prin caracterul extrem de complex si imprevizibil al seriei, vreau sa vorbesc despre elementele fantastice ale acestor romane. „Cantec de gheata si foc” este, probabil, naratiunea care inglobeaza cele mai multe ritualiuri si credinte religioase dintre toate cele pe care le-am analizat pana acum. Este ca si cum Martin ar fi vrut sa traseze o harta religioasa a tuturor miturilor si religiilor, plasand, strategic, persoane-cheie deasupra fiecarui concept pe care l-a deghizat in scrierea sa. Putem incepe prin a observa totemul fiecarei familii nobile din Westeros. Folosesc termenul de totem deoarece, animalul care se afla pe steagul fiecarei familii, nu este un simplu simbol. El capata substanta prin faptul ca defineste trasaturile personajelor; mai mult, se materializeaza (exemplul lupilor fantastici ai familiei Stark) si actioneaza ca un spirit protector, a carui esenta se infiltreaza in straturile sufletesti ale personajelor. Credinta totemistica este orginiara din triburile Ojibwe din America de Nord, dar, si mai interesant pentru aceasta analiza este faptul ca aceasta credinta a fost reluata si dezvoltata in cadrul miscarii moderne New Age.

         Din punctul de vedre al ideologiilor religioase, Westeros, este taramul aluziilor crestine si pre-crestine. Astfel, zeii Nordului, reprezentati fizic prin intermediul copacilor cu chipuri umane, sunt, in realitate, simbolul zeitatii omniprezente, dar fara chip din Vechiul Testament. Rugaciunile inchinate copacilor mistici amintesc de scena tufisului in flacari si Moise. Pe de alta parte, Cei Sapte, zeii tinuturilor sudice din Westeros, sunt echivalentul principalelor personaje ale Bibliei destructurate si reconstruite in virtutea unor legi subiective. Fecioara, Mama si Batrana reprezinta, pe rand, ipostaze ale Mariei, in calitatea sa de fecioara pura, de mama a divinului si de femeie indurerata, imbatranita, imbratisand trupul fiului ucis. Fierarul si tatal reprezinta ipostaze ale unui Dumnezeu care construieste si fundamenteaza o lume si pe care, ulterior, o insufleteste, devenind Tatal Atotputernic. Strainul si Luptatorul sunt ipostaze ale unui Iisus, parte uman, parte spirit, parte material, parte aluzie. Dar aluziile religioase nu se opresc aici, de partea cealalta a Zidului exista „ceilalti”, simboluri ale maleficului pur, ale Raului in starea sa naturala. Zidul de gheata este linia de demarcatie si singura aparare a oamenilor impotriva maleficului. In lumea lui George R. R. Martin, Iadul exista pe Pamant, in timp ce Raiul este inaccesibil. Iar scenariul apocaliptic este prefigurat inca din debut, prin reaparitia, dupa mii de ani, a „celorlalti” si este accentuat din ce in ce mai mult pe parcursul celor cinci romane scrise pana in prezent. Ceea ce este extrem de interesant este faptul ca impotriva Raului pur, simbolizat prin creaturile gheturilor, principalul mijloc de aparare este chiar Zidul de gheata, ca si cum, raul inerent fiecarei fiinte umane se contopeste si isi gaseste expresia finala in constructia Zidului. Principiul dualitatii sta si la baza constructiei seriei „Cantec de gheata si foc”. In interiorul sau, fiecare fiinta poarta conflictul dintre lumina si intuneric, dintre Bine si Rau. Dar esentele sunt infime si reprezinta scantei la nivel micro ale fortelor cosmice. Ca atare, doar prin unificarea lor, fiintele sunt capabile de Raul sau de Binele absolut.

         De partea cealalta, exista Zeul Focului, simbol al purificarii prin ardere. Intocmai precum ceremonia de ingropare a vikingilor (si nu numai) includea trimiterea corpului celui decedat pe apele unui rau intr-un vas in flacari pentru a-i purifica si elibera spiritul, Zeul neinduplecat al focului din „Catec de gheata si foc” isi cere ofranda pentru a-si dezlantui fortele. Nu este intamplator faptul ca zeitatilor malefice ale gheturilor  nu li se opun nici Cei Sapte, nici zeii padurilor, ci aceasta zeitate, aproape la fel de infricosatoare ca ei. La o analiza in profunzime, este evident faptul ca arma impotriva Raului Absolut o reprezinta Binele Absolut, dar, la fel de distructiv prin caracterul sau absolut. Astfel, tot ceea ce depaseste limitele umanului, devine in egala masura distructiv, indiferent ca rolul sau este benefic sau malefic. Intocmai precum un copil care prinde un fluture si il poate strange in pumn,anihilandu-l, sau ii poate da drumul. Indiferent care este optiunea sa, fluturele este distrus, oricum, deoarece s-a confruntat cu o forta care l-a consumat.

         Dincolo de jocurile de putere si de analiza microscopica a realitatii politice si a caracterului uman, George R.R. Martin plaseaza, in centrul romanelor sale, un personaj-cheie, simbolul complex al intregii naratiuni. Desi evita sa atraga atentia cititorului asupra acestui personaj mai mult decat asupra celorlalte, autorul ofera, de-a lungul intregii serii indicii asupra identitatii reale a personajului. Ceea ce voi incerca sa explic, in urmatoarele randul, reprezinta supozitii personale si nu au un caracter informativ. Este vorba despre Jon Snow, prezentat ca fiul bastard al onorabilului Ned Stark. Identitatea mamei sale este necunoscuta, iar Ned refuza, cu obstinatie, pana in momentul mortii sale sa o dezvaluie. Cine este, de fapt, Jon Snow?

         In primul rand, il avem pe Ned Stark, care se presupune ca este tatal biologic al lui Jon. Dar, pe tot parcusul primului volum, autorul insista asupra caracterului onorabil pana la absolut al lui Ned. Ned este obsedat de dreptate si este gata sa isi sacrifice viata pentru a o sustine. Cum ar putea, un personaj ca Ned (care aminteste de justitionarul Gelu Ruscanu al lui Camil Petrescu) sa isi insele sotia si sa devina tatal unui copil in afara casatoriei sale? Pe de alta parte, Ned este un om torturat de fantomele trecutului, un om care pastreaza un secret cu pretul vietii sale. Ciudat este faptul ca Ned nu se gandeste niciodata la presupusa sa amanta, mama lui Jon Snow, ci, in momentele sale in care trecutul invadeaza prezentul, el este bantuit de fantoma surorii sale moarte, Lyannna, si de promisiunea facuta acesteia. Nu ni se revela niciodata care a fost aceasta promisiune, dar se pare ca a fost una care a decis cursul vietii lui Ned. Intr-o scena a primului roman, Ned isi aminteste de momentul in care si-a gasit sora pe moarte, intr-un castel pazit de cei mai credinciosi soldati al lui Rhaegar Targaryen, despre care ni se spune ca ar fi rapit-o pe Lyanna din cauza pasiunii obsesive pe care o facuse pentru aceasta. De ce a murit Lyanna? Tot ceea ce ni se spune este ca Lyanna a fost gasita intinsa pe un pat de sange si trandafiri albastri si ca ultimele sale cuvinte au fost o rugaminte pentru Ned pe care l-a pus sa ii promita ceva. De asemenea, trandafirii albastri au o simbolistica deosebita pentru acest personaj-fantoma deoarce acestia i-au fost daruiti chiar de catre presupusul ei rapitor in cadrul unui turnir. Asupra caracterului lui Rhaegar, singurul personaj care il descrie negativ este regele Robert, fostul logodnic al Lyannei. Toate celelalte personaje descriu un om care nu ar fi fost niciodata capabil sa rapeasca si sa omoare femeia iubita. De asemenea, in viziunea pe care a avut-o Daenerys, ea isi vede fratele mai mare, Rhaegar, tinand in brate un copil nou nascut si spunand ca trebuie sa fie trei, deoarece „dragonul are trei capete”. Dar, din ceea ce stim noi, Rhaegar a avut doar doi copii. Sau nu? Iar unul dintre cele mai interesante lucruri este faptul ca, in timp ce toti copii Stark seamana cu mama lor, Arya este singura care seamana extrem de bine cu Jon Snow. De asemenea, ea este descrisa ca fiind copia fidela a matusii sale, Lyanna. Intr-un pasaj din primul roman, Ned ii promite lui Jon la despartire ca, data viitoare cand se vor intalni, vor discuta despre mama acestuia. Cuvintele finale ale lui Ned sunt: „poate ca nu ai numele meu, dar ai sangele meu”. De remarcat este faptul ca nu il numeste niciodata „fiu”. Fara a fi nevoit sa minta, Ned admite legatura de sange dintre ei, dar nu il numeste „fiu”.

         Toate aceste indicii conduc la o singura concluzie: aceea ca Jon nu este fiul lui Ned, ci este copilul Lyannei si al lui Rhaegar. Cantecul de gheata si foc este Jon, prin natura sa duala de fiu al focului (Rhaegar) si al gheturilor (Lyanna). Si, ajungand la aceasta concluzie, avem iar, plasat in centrul romanului simbolul alchimic si al nuntii consmice. Exista chiar si trandafirul alchimic, dar nu rosu, ci albastru, ca o forma de a simboliza regalitatea. Mai mult, Jon este plasat in mod simbolic, la conducerea Zidului, aflat pe linia de demarcatie dintre Bine si Rau, apartinand mai multor lumi si fiind piesa principala de pe tabla de sah a romanului lui Martin.

      Alchimie, mistere si despre absolut in „Manuscrisul pierdut al vrajitoarelor” si „Cantec despre gheata si foc”
      Caracterele din serialul „Urzeala Tronurilor”, dupa „Cantec de gheata si foc” de George R.R. Martin

         Alchimie, religie, rituri, mituri, cruzime, haos – lumea lui Martin este o lume care impleteste, in esenta sa, simboluri duale, strangand in condeiul sau substanta mistica a creatiei. Despre seria lui Martin se pot scrie romane intregi pentru ca fiecare simbol este format, printr-o uluitoare complexitate, din particule ale unor credinte ezoterice. Iar in centrul lor este obsesia creatiei si a distrugerii, lupta permanenta dintre anihilarea totala si creatia absoluta.

         In cele ce urmeaza, voi trece de la analiza operelor fantasy la relatia care exista intre nevoia de fantasy si tendintele spirituale ale societatii contemporane. Reluand, inainte de a trece la aceasta analiza, doresc sa reamintesc principalele tematici ale operelor fantasy analizate anterior: in „Trupa” si „Poveste fara sfarsit”, vorbim despre creatie si neant, in „Fiica fumului si a oaselor” si in „Sange albastru” vorbim despre inversarea simbolurilor traditionale ale maleficului si beneficului, precum si despre simbolistica limitei si a predestinarii, iar in „Manuscrisul pierdut al vrajitoarelor” si in „Cantec despre gheata si foc” intrezarim principiul dualitatii, simbolul alchimic si cautarea absolutului.

      Tags: alchimieCantec de gheata si focLiteratura fantasticaManuscrisul pierdut al vrajitoarelormistere

      Ruxandra Burcescu

      Iubitoare de carti, teatru si filme, vin rosu, cheesecake, jeleuri, mare, fulgere, Scorpions si luna plina. Intotdeauna cu chef de contrazis si de dezbateri, rebela cu prea multe cauze si posesoare a unui amalgam de credinte ciudate: magie, OZN-uri, puteri supranaturale, lumi paralele.

      Related Posts

      Coronavirus COVID-19 stiinta
      Biologie

      Istoria pandemiilor – coronavirus COVID-19

      19 mart., 2020
      Orheiul Vechi Moldova calatorii
      Cafenea

      Puțin cunoscuta comoară a Moldovei – Orheiul Vechi

      01 dec., 2019
      pictura in acuarela
      Cafenea

      Vrei să pictezi în acuarelă. Care sunt pensulele de care ai nevoie?

      01 oct., 2019
      Next Post
      Ateliere de creativitate

      Atelierul de creativitate al Muzeului National al Taranului Roman

      Povestea lui Wojtek, ursul din armata poloneza

      Povestea lui Wojtek, ursul din armata poloneza

      booktopia

      Booktopia.ro - o retea sociala prietena cu cititul

      Lasă un răspuns Anulează răspunsul

      Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

      Categorii

      • Biologie
      • Blog
      • Cafenea
      • Carte
      • Chimie
      • Featured
      • Film
      • Filozofie
      • Fizica
      • Fotografie
      • In Memoriam
      • Istorie literara
      • Literatura
      • Literatura universala
      • Personalitati
      • Profil de artist
      • Promotii si evenimente
      • Psihologie
      • Raftul verde
      • Recenzii
      • Stiinta
      • Teatru
      • Teorie si Definitii
      • Teste de cultura generala

      Subiecte

      ArCuB arta balet cronica de film cronica de teatru cronica teatru cultura editura Herald editura Nemira educatie evenimente culturale film fizica fotografie Fundatia Calea Victoriei In Culise istorie lansare carte literatura literatura universala ONB opera Opera Nationala Bucuresti personalitati pictura promotii si evenimente psihologie recenzie carte recenzie de carte recenzie film recenzie literatura recenzie teatru recenzii recenzii carti recenzii de carte recenzii literare spectacole teatru spectacol teatru stiinta teatru teatru Bucuresti teatrul Arte dell'Anima teatrul In Culise teatrul Nottara UNATC
      Facebook Youtube Instagram Twitter

      Articole recente

      • Istoria pandemiilor – coronavirus COVID-19
      • The Rise of Skywalker – cronica de film
      • TOSCA, cea mai puternică operă a lui Puccini, pe scena Operei Naționale București

      Categorii

      • Biologie
      • Blog
      • Cafenea
      • Carte
      • Chimie
      • Featured
      • Film
      • Filozofie
      • Fizica
      • Fotografie
      • In Memoriam
      • Istorie literara
      • Literatura
      • Literatura universala
      • Personalitati
      • Profil de artist
      • Promotii si evenimente
      • Psihologie
      • Raftul verde
      • Recenzii
      • Stiinta
      • Teatru
      • Teorie si Definitii
      • Teste de cultura generala

      © 2019 Raftul cu idei - website cultural - Parte a Your Educated Society YES.

      No Result
      View All Result
      • Literatura
        • Istorie literara
        • Literatura universala
        • Teorie si Definitii
      • Recenzii
        • Carte
        • Teatru
        • Film
      • Cafenea
      • Psihologie
      • Stiinta
        • Biologie
        • Chimie
        • Fizica
      • Fotografie
      • Raftul verde
      • Mai mult
        • Filozofie
        • Personalitati
        • Blog
        • Teste de cultura generala
        • Promotii si evenimente

      © 2019 Raftul cu idei - website cultural - Parte a Your Educated Society YES.

      Acest website foloseste cookies. Prin continuarea explorarii acestui website, sunteti de acord cu folosirea acestor cookies. Viziteaza Politica de confidentialitate.