);
COnecteaza-te cu noi

Promotii si evenimente

They Will Have to Kill Us First – un FILM eveniment in cadrul POVESTI(lor) la REPLIKA

Publicat

pe

They Will Have to Kill Us First

Comunicat de presă: They Will Have to Kill Us First – un FILM eveniment în cadrul POVEȘTI(lor) la REPLIKA

   Asociația Culturală Replika vă invită LUNI, 27 martie, ora 21.00 la CENTRUL DE TEATRU EDUCAȚIONAL REPLIKA, Str. Lânăriei 95, sector 4, să vizionați They Will Have to Kill Us First (r. Johanna Schwartz, 1h 40min, United Kingdom, 2015), un documentar despre muzicienii din Mali care trăiesc în exil.

   În 2012, trei grupuri extremiste au ocupat cea mai mare parte din nordul țării africane Mali, punând stăpânire pe un teritoriu cât Marea Britanie și Franța la un loc. Orașele au fost închise, legea islamică (sharia) a fost reinstituită, iar muzica, element definitoriu al culturii malineze, a fost interzisă. Filmul documentar They Will Have To Kill Us First, realizat de regizoarea de origine americană, stabilită în Marea Britanie, Johanna Schwartz, reflectă realitatea muzicienilor malinezi care au ripostat în timpul conflictelor armate, și s-au opus cenzurii impuse de grupurile extremsite islamice. Timp de trei ani, Johanna Schwartz a filmat în taberele de refugiați din Burkina Faso, pe străzile din Timbuktu sau Gao, în comunitățile de muzicieni care împreună cu familiile lor și-au părăsit locuințele din nordul țării de teama extremismului islamic.

   ”Urmăream informațiile care apăreau și nu-mi puteam imagina cum este posibil așa ceva, cum e posibil să fie interzisă muzica? Mi-am spus că trebuie să fiu acolo și m-am organizat să ajung cât de repede în Mali. Mi-aș dori ca filmul să ajute la schimbarea perspectivei asupra comunității musulmane, mai ales în țări precum Franța sau Statele Unite, unde în prezent asistăm la o exacerbare a sentimentelor anti-islamice. Fiecare artist, fiecare persoană care apare în acest film este de religie musulmană precum 98% din populația malineză. Ceea ce nu înțeleg foarte mulți este că în Mali grupurile extremiste au atacat comunități musulmane.” (Johanna Schwartz)

”Când un film debutează cu o lecție de istorie, redată în stilul de rap franțuzesc, poți fi sigur că vei vedea ceva unic.” (Slackerwood)

”Unul dintre cele mai importante documentare.” (The Guardian)

”Răvășitor și inspirațional… un documentar extraordinar! Filmat și editat cu măiestrie.” (CBC Radio)

   Seara de 27 MARTIE – POVEȘTI MUZICALE debutează la ora 19.00 cu TEATRU – ”Piazzolla 21g”

Producător Centrul de Teatru Educațional Replika

Un spectacol muzical de Mihaela Rădescu și Radu Apostol; cu concursul Trio Elite: Cristian Balaș – vioară, Mladen Spasinovici – violoncel, Mădălina Florescu – pian; după texte de Jorge Luis Borges, Laura Esquivel, Alain de Botton; în distribuţie: Mihaela Rădescu

Durata: 1h 15min / limita de vârstă: 14+

O călătorie muzicală în Buenos Aires. Un spectacol dedicat memoriei muzicianului de scenă Dorina Crişan Rusu.

   Ora 20.20 – Prezentarea cărții ”Vise” de Walter Benjamin, Editura ART, București, 2013, traducere din limba germană şi note de Andrei Anastasescu

   Visul despre floarea albastră nu prea mai e de actualitate. Istoria visului aşteaptă încă să fie scrisă, iar a o elucida înseamnă a spulbera în mod decisiv, graţie iluminării istorice, credinţa superstiţioasă într-o determinare naturală a viselor. Visul participă la istorie. Visele au ordonat războaie, iar în vremuri străvechi războaiele au instituit dreptul şi nedreptatea, ba chiar au fixat graniţe visului. Visul nu se mai deschide asupra unei zări albastre. A devenit cenuşiu. Stratul cenuşiu de praf aşternut pe lucruri e partea lui cea mai bună. Visele sunt acum o cale mai scurtă spre banal. (Walter Benjamin)

    Platforma de Artă Educațională 2017-2018 este un proiect de explorare și cercetare pedagogică a unor teme de maximă relevanță socială și politică, prin intermediul spectacolelor de teatru, cărților, filmelor, dezbaterilor și atelierelor teatrale.

În cadrul POVEȘTILOR la REPLIKA sunt invitate spectacole de la Cluj – via negativa (Reactor de creație și experiment), Inutil/cOLD (Colectiv A & ARENA, în parteneriat cu Centrul de Teatru Educațional Replika), Botoșani – Charoom (Atelierul de Teatru), Galați – Privacy Settings (Social Act Theatre în parteneriat cu Teatrul „Fani Tardini” din Galați), și spectacole realizate și prezentate la Centrul de Teatru Educațional Replika: În cuvintele tale, Maskar (Între), Aminiri din epoca de școală, Cunthate (Ură) etc.

   Printre cărțile care vor fi prezentate se numără: Simpatizantul de Viet Thanh Nguyen (Editura ART), Umilirea publică în epoca internetului de Jon Ronson (Editura ART), Pasăre Cântătoare de Kathryn Erskine (Editura ART), Caliban și vrăjitoarea. Femeile, corpul și acumularea primitivă de Silvia Federici (Editura Hecate), Mamă, sunt tachinat! de Michael Thompson, Lawrence J. Cohen, Catherine O’Neill Grace (Editura TREI), Scrisori de dragoste pentru cei plecați de Ava Dellaira (Editura TREI).

   Dintre filmele care vor putea fi vizionate menționăm: The Wounded Angel / Ranenyy Angel (r. Emir Baigazin, Kazahstan / Germania / Franța, 2016); They Will Have to Kill Us First (r. Johanna Schwartz, Marea Britanie, 2015); Strike a Pose (r. Ester Gould, Reijer Zwaan , 2016); Amateur Teens (r. Niklaus Hilber, Elveția / Germania / Australia, 2015); Just the Wind (r. Benedek Fliegauf, Franța / Germania / Ungaria, 2012) etc.

   Perspectiva intersecțională și interdisciplinară propusă în cadrul Platformei de Artă Educațională – teatru, film, carte – facilitează înțelegerea complexă a artei contemporane, anulând limitele dintre domenii și concepte stric determinate, care devin din ce în ce mai flexibile și modelabile.

   POVEȘTI la REPLIKA – Platforma de artă educațională 2017-2018 este un proiect cultural finanţat de AFCN.

   Centrul de Teatru Educaţional Replika reprezintă un spaţiu cultural interdisciplinar, dedicat explorării şi prezentării publice a creaţiilor artistice performative, concepute de artişti activişti într-o strânsă relaţie cu comunitatea. Artiştii şi cetăţenii activi dau replică problemelor comunităţilor.

   Centrul REPLIKA își propune să devină o platformă de creație pedagogică și artă participativă prin care categorii de public marginalizate să se poată autoreprezenta și să-și poată crea arta care le definește nevoile și așteptările. Credem că accesul la orice manifestare culturală trebuie să fie gratuit, susţinut de întreaga comunitate.

    În 2016, Centrul de Teatru Educaţional Replika a obținut premiul AFCN pentru incluziune socială și dialog intercultural și a fost nominalizat la Premiile Radio România Cultural, secțiunea “Proiecte culturale şi festivaluri”.

   Toate spectacolele încep la ora 19.00. După fiecare spectacol are loc o prezentare de carte, urmată de o proiecție de film. Programul complet al Platformei aici.

   INTRAREA este GRATUITĂ, în limita locurilor disponibile.

Discutii pe Facebook
Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Promotii si evenimente

Concert Extraordinar cu ocazia Sarbatorilor de Paste pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei concert Paste Opera Nationala Bucuresti

   Opera Nationala Bucuresti prezinta miercuri, 24 aprilie, începand cu ora 18:30 Concertul Extraordinar cu ocazia Sarbatorilor de Paste. Orchestra va fi consuda de catre maestrul Mihanea Ignat, în calitate de invitat al primei scene lirice.  Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga, iar conceptul regizoral al concertului poarta semnatura Claudiei Machedon.

   Pe scena vor evolua solistii casei, soprana Cristina Maria Oltean si baritonul Lucian Petrean, iar la pian Ioana Maria Lupascu în calitate de  invitata a Operei Nationale Bucuresti. Programul serii include Uvertura „Marele Paste rus” de Nikolai Rimsky-Korsakov si „Requiem” de Gabriel Fauré.

   Regizorul evenimentului, Claudia Machedon, despre Concertul de pe scena Operei Nationale Bucuresti organizat cu ocazia sarbatorilor pascale: „Concertul de Paste cuprinde 3 lucrari. Ce au în comun, în afara faptului ca sunt compuse în a doua jumatate a secolului XIX, este vitalitatea, forta mesajului. Rimsky-Korsakov preia teme liturgice rusesti si reuseste sa transpuna în muzica sa atat caracterul lugubru, cat si bucuria sarbatorii. Concertul pentru pian si orchestra al lui Liszt este nu doar plin de patos, prin definitia pateticului, ci si eroic. În Requiem, Fauré are o viziune senina asupra mortii, reprezentand mai degraba o eliberare, prin efectul cathartic al muzicii, decat o experienta dureroasa. Ca propunere regizorala, spectacolul-concert sustine aceste teme si devoaleaza o atmosfera ecleziastica, în care Lumina este motorul principal. Speram ca evenimentul sa ofere o întelegere mai profunda, senzoriala, a tainei Sfintei Învieri si sa multumeasca sufletul spectatorilor nostri.”

   Dirijorul Mihnea Ignat, despre Concertul primei scene lirice a tarii: „Este pentru mine o deosebita onoare sa ma aflu la pupitrul Orchestrei si Corului Operei Nationale Bucuresti cu ocazia Concertului Pascal, onoare întrecuta doar de bucuria de a împartasi cu dumneavoastra muzica pe care am pregatit-o cu drag împreuna cu colegii mei. Programul din aceasta seara cuprinde, pe de o parte, doua lucrari din repertoriul tipic pentru aceasta perioada a anului, Uvertura Marele Paste Rusesc de N. Rimsky-Korsakov si Recviem-ul de G. Fauré iar pe de alta parte, Concertul Pathetique pentru pian si orchestra de F. Liszt, o lucrare necunoscuta, dar care completeaza în acelasi spirit de sarbatoare programul nostru. Speram ca prin intermediul muzicii sa va aducem în suflet bucuria unui nou început, dorinta de a fi mai buni cu aproapele si mai sinceri cu noi însine. Sarbatori Fericite si linistite!”   

   Ioana Maria Lupescu este unul dintre cei mai buni pianisti din Romania. Din anul 2007 este solista al Filarmonicii „Paul Constantinescu” din Ploiesti. Un artist complet si o pianista de exceptie, Ioana Maria Lupascu detine nenumarate trofee si premii si a fost numita de presa “noua vedeta a generatiei sale”.

   Soprana Cristina-Maria Oltean, solista a Operei Nationale Bucuresti, este o prezenta constanta pe scenele teatrelor si a mai multor filarmonici din tara: Opera Romana Craiova, Opera Nationala Romana Cluj-Napoca, Sala Radio Bucuresti, Teatrul Regina Maria Oradea, Teatrul Maria Filotti Braila, Filarmonicile din Targu Mures, Arad, Oradea, Ramnicu Valcea, Brasov, etc. Pe scena Operei Nationale Bucuresti publicul spectator o poate aplauda la scena deschisa în spectacolele precum La Traviata de Giuseppe Verdi sau Elixirul dragostei de Gaetano Donizetti.

   Lucian Petrean, bariton al Operei Nationale Bucuresti, a absolvit Academia de Muzica „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, sectia Canto. În august 2014 la Verona-Italia a studiat cu maestrul Giorgio Zancanaro  cursuri de maiestrie vocala, iar în iunie 2016 la Milano-Italia s-a perfectionat cu maestrul Bonaldo Giaiotti. Pe scena Operei Nationale Bucuresti publicul spectator îl poate aplauda la scena deschisa în spectacolele precum Rigoletto de Giuseppe Verdi, Pagliacci de Ruggero Leoncavallo sau Nabucco de Giuseppe Verdi.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Litera.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

CAVALLERIA RUSTICANA & PAGLIACCI în regia lui Ion Caramitru, pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei Cavalleria Rusticana & Pagliacci Opera

   Opera Nationala Bucuresti prezinta joi, 25 aprilie 2019, începand cu ora 18:30 spectacolul Cavalleria Rusticana & Pagliacci de Pietro Mascagni – Ruggiero Leoncavallo. Regia poarta semnatura lui Ion Caramitru, scenografia a fost creata de Viorica Petrovici, iar conceptul light design-ului îi apartine lui Chris Jaeger. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta. Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga.

           

(Video: Sebastian Bucur/ Opera Nationala Bucuresti)

   Pentru acest spectacol regizorul Ion Caramitru vine cu o conceptie noua, ambele intrigi tratand gelozia umana si consecintele ei transpuse într-un realism puternic, dupa cum însusi declara: „Exista în spectacolul de opera subordonat pana la perfectiune muzicii (note, masuri, arii, balet, cor) un spatiu foarte generos pentru un soi de realism magic al spectacolului. Cu cat este mai mare conventia, cu atat mai mare libertatea.  Este vorba despre realism de la început pana la sfarsit. Nu va lasati înselati de iluzia artei artistului. Cavalleria Rusticana se desfasoara în culori de alb si negru, Pagliacci se petrece într-un decor colorat; costume, scena, decor palpabil, dar ambele ascund o crima din gelozie.

   Fiind unul din cele mai aplaudate titluri ale curentului verist, „Cavalleria rusticana” justifica prezenta sa în repertoriul teatrelor din întreaga lume. Inspiratia cu care compozitorul a gasit textul literar, corespondentul muzical, plasticitatea imaginilor si caracterul pasionat al melodiei, tipic italiene, justifica gloria acestui titlu, cu care nu a rivalizat nicio alta creatie a lui Pietro Mascagni.

   Pagliacci este o opera în doua acte compusa de Ruggiero Leoncavallo pe un libret propriu. Opera este una din lucrarile care figureaza în repertoriul permanent al teatrelor lirice de pretutindeni.

   Cele doua opere portretizeaza comunitatea muncitoareasca, modesta din sudul Italiei într-o zi de sarbatoare romano-catolica, concentrandu-se pe triunghiuri amoroase ce se dovedesc a se sfarsi violent si mortal. Limbajul muzical franc, intens, rapid si economic al acestor povesti tulburatoare asezate în lumea oamenilor ordinari au contribuit la nasterea stilului de opera verist.

   Urmatoarea reprezentatie a spectacolului va avea loc vineri, 3 mai 2019, începand cu ora 18:30.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

NUNTA LUI FIGARO în programul lunii aprilie de pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Nunta lui Figaro Mozart ONB opera

   Opera Nationala Bucuresti prezinta joi, 18 aprilie 2019, începand cu ora 18:30 spectacolul Nunta lui Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart. Regia poarta semnatura lui Alexander Radulescu, scenografia a fost realizata de catre Adriana Urmuzescu, maestru de cor Daniel Jinga, asistent de regie Ştefan Neagrau. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian Teodorascu.

(Video: Opera Nationala Bucuresti)

     Opera Nunta lui Figaro a fost compusa în lunile martie si aprilie ale anului 1786. Ideea unei opere inspirata de piesa lui Pierre Beaumarchais, care crease scandal în Franta, a apartinut atat compozitorului cat si libretistului Lorenzo Da Ponte. Acesta a povestit într-o scrisoare adresata unui prieten: „Nu ispravesc sa scriu cuvintele si Mozart le si concepe muzica”.

    Nunta lui Figaro este prima opera la care au colaborat Mozart cu libretistul Lorenzo Da Ponte. Cei doi au mai realizat împreuna operele „Don Giovanni” si „Così fan tutte”. Mozart a fost cel care i-a adus lui Da Ponte o copie a piesei lui Beaumarchais, iar acesta a transpus-o într-un libret în numai 6 saptamani, traducand textul în italiana, punandu-l în versuri si excluzand toate trimiterile politice. Libretul a primit în final aprobarea Împaratului Joseph al II-lea, iar premiera a avut loc pe 1 Mai 1786 la Burghtheater Wien. În pofida succesului, s-au jucat doar 9 reprezentatii. Acestea aveau o durata de 4 ore, iar publicul entuziasmat solicita deseori bis-uri care dublau acest timp. Se pare ca, Împaratul a emis o hotarare în legatura cu numarul de bis-uri ce puteau fi acordate în cadrul unei reprezentatii cu „Nunta lui Figaro”. În 1789 spectacolul a fost reluat, Mozart si Da Ponte au adus mici modificari muzicale, adaptand partitura pentru interpretarea rolului Susanna. Una dintre marile iubiri ale lui Mozart se spune ca a fost interpreta de la premiera a rolului Susanna din „Nunta lui Figaro”, Nancy Storace.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Litera.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

aprilie, 2019

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X