);

The Grand Budapest Hotel – cronica de film

The Grand Budapest Hotel - cronica de film

The Grand Budapest Hotel ar fi putut fi chiar si „The Grand Bucharest Hotel”, caci Budapesta nu reprezinta un reper, ci un nume fictiv. De altfel, filmul abunda in elemente fictive si ne prezinta foarte putine repere pe care sa le putem considera reale, insa intr-o maniera accesibila, astfel incat devine evident inca de la inceputul filmului ca povestea se desfasoara intr-o statiune montana celebra la inceput de secol XX, dar fictiva, dintr-o tara apartinand fictiv Europei de Est denumita Zubrowka. Spun „povestea” si nu „actiunea”, pentru ca nu este un film destinat iubitorilor doar de actiune. Nu. Este un film destinat adultilot iubitori de frumos si de povesti cu ilustratii jucause, caci asta este „The Grand Budapest Hotel”, o frumoasa poveste jucausa, dar nu pentru copii, ci pentru adulti.

Regia acestei povesti ii apartine lui Wes Anderson (cunoscut mai ales pentru „Fantastic Mr.Fox”, „Moonrise Kingdom” si „The Darjeeling Limited”), ce si-a construit reputatia pe baza abordarii filmelor sale din punct de vedere estetic, inainte de toate. Asa ca punctul forte al The Grand Budapest Hotel este intr-adevar latura estetica: nu o sa surprindeti nici o scapare la acest capitol, decorurile sunt in perfecta armonie cu replicile, costumele si coloana sonora. Si mai exista un considerent pentru care spun „poveste”: „aventurile” lui Gustave H. (legendarul administrator al celebrului hotel) ne sunt povestite de cel ce va deveni cel mai bun prieten al sau. Gustave H. este interpretat de intr-adevar celebrul Ralph Fiennes, iar distributia este completata de alte celebritati, printre care Jude Law, Edward Norton, Adrien Brody, Tilda Swinton, Bill Murray si Harvey Keitel.

O sa descoperiti un alt Ralph Fiennes in aceasta poveste, personificand un individ pedant, carismatic, elegant (pana aici nimic nou in ceea ce-l priveste), infumurat, desi sarac, dar  mai ales ghidus (iar aici intervine elementul de noutate). Ghidusiile sale au un umor fin, romantat. Inca nu i s-a acordat nici un premiu pentru aceasta interpretare, insa Wes Andreson a primit Marele Premiu al Juriului Festivalului de Film de la Berlin pentru aceasta poveste.

Recomand The Grand Budapest Hotel oricui simte nevoia unei evadari din cotidianul prezentului in magia trecutului si are nevoie de o poveste hazlie care sa-i descreteasca fruntea.

P.S.: Wes Anderson a declarat ca una din sursele de inspiratie pentru acest film a constituit-o opera scriitorului austriac Stefan Zweig.