);
COnecteaza-te cu noi

Carte

Sub semnul lui Dylan, de Enrique Vila-Matas

Publicat

pe

Sub semnul lui Dylan, de Enrique Vila-Matas

   La mine, al saptelea simt functioneaza mult mai bine cand vine vorba de carti, decat de oameni. Le intuiesc cand le aleg, iar apoi le urmaresc cum mi se dezvaluie si imi confirma cuminti, facandu-mi deja in minte scenarii de recenzii.

   Sau cel putin asa se intampla pana acum, pentru ca Sub semnul lui Dylan m-a surprins… total. Simteam ca ne vom intelege, dar o catalogasem drept lectura de vacanta. Este mult mai mult de atat.

   M-a sfidat si s-a jucat cu mine pana la final, ba chiar si dupa, eludand gratios incercarile mele de a decide din ce perspectiva sa o tratez. Pentru ca mi s-a parut o carte densa, si, desi variantele de abordare cu care am cochetat ar fi fost toate corecte, fiecare dintre ele prezenta riscul de a omite ceva esential.

   Si ce se intampla cand ai mai multe optiuni aparent egale ca valoare? Previzibil, te blochezi. M-am bucurat totusi ca s-a intamplat acum si nu alta data, pentru ca am ramas cumva in spiritul autorului care a scris Bartleby & Co si care a plasat si in Sub semnul lui Dylan un personaj cu probleme similare.

   Si tot in spiritul autorului si al cartii, unde ideile migreaza nestanjenite intre artele surori (literatura, teatru, film si muzica), deblocarea a venit de la vizionarea unui film, Mommy, pe care de altfel vi-l recomand, daca nu l-ati vazut deja. Atunci am hotarat sa renunt la naratiune, surse literare (si nu numai), imagine de ansamblu si sa vorbesc despre… oameni.

   Incepand cu omul din spatele cartii, Enrique Vila Matas, care, asa cum marturiseste in interviul acordat BOMB magazine, a scris-o pornind de la o fraza cheie pe care o pastreaza si care primeste un rol privilegiat in roman: „Cand se lasa intunericul intotdeauna avem nevoie de cineva” (when it turns dark, you need someone).

Sub semnul lui Dylan, de Enrique Vila-Matas

Scriitorul Enrique Vila-Matas I sursa foto: www.lavoz.com.ar

   Si continuand cu personajul principal, Vilnius Lancastre, care isi asuma fraza si misiunea (aproape) imposibila de a-i gasi autorul.

   Traindu-si viata in umbra tatalui, scriitor cunoscut si apreciat, aflat Sub semnul lui Dylan (adica suferind de o asemanare fizica izbitoare cu Bob Dylan), Vilnius Lancastre nu pare sa aiba decat doua alternative: succesul (improbabil, daca il raportam la personajele mentionate) sau mediocritatea, adica esecul. Solutia pe care o gaseste este ingenioasa, o aparenta renuntare la lupta. El este dispus nu doar sa accepte esecul, ci chiar sa-l urmareasca si sa-l transforme in arta. Regizor al unui singur scurt metraj, Vilnius vrea sa-si dedice viata realizarii unui film de proportii nedeterminate (pe care nu l-ar viziona, desigur, nimeni), in care se va include si pe sine: Arhiva generala a esecului.

   Paradoxal si ironic totodata, s-a plasat in situatia ideala de a castiga esecul indiferent ce va face:
– daca nu va reusi sa termine proiectul, va fi un esec; dar pentru un om care valorizeaza esecul, obtinerea lui devine o victorie; dar de fapt, raportat la ideea de esec (a nu obtine ceea ce doresti), ramane un esec
– daca va reusi sa termine proiectul, succesul lui va fi de asemenea un esec, pentru ca nu a reusit sa esueze.

   Dar trecand dincolo de aspiratiile profesionale si dorinta declarata de a trece prin viata cat mai superficial posibil, cu un minim de efort, Vilnius este de fapt un om singur: insigurat de familia care nu i-a oferit cadrul si sutinerea necesare dezvoltarii sale ca individualitate, si prin urmare insingurat de sine. Moartea neasteptata a tatalui il lipseste brusc de un pilon de referinta al identitatii sale, aruncandu-l in mijocul unei experiente cu valente hamletiene si oedipiene. Tot o cautare de sine este si obsesia gasirii autorului citatului „Cand se lasa intunericul intotdeauna avem nevoie de cineva”, el insusi expresie a singuratatii. In autor, Vilnius cauta de fapt un nou punct de reper, de aceasta data unul intern, personal – pentru ca omul care a gandit acea fraza cu care se identifica profund nu poate fi decat un spirit pereche, un alter ego.

   Se insala dar, asemeni personajelor filmului din care provine citatul, ajunge sa aiba o noua familie – nonconformista si disfunctionala dupa standarde clasice, dar in care se simte inteles si acceptat.
_____________________________________________________________________________________________________________

   O carte buna este pentru mine o carte in care reintalnesti „prieteni” vechi (Barton Fink, Oblomov, Hamlet, complexul lui Oedip). O carte care te face sa iti pui intrebari, te determina sa descoperi sau sa aprofundezi anumite subiecte.

   Pornind de la Sub semnul lui Dylan: am vazut un film din 1938 despre care nici macar nu stiam ca exista (si voi cauta si cartea pe care se bazeaza), am aflat mai multe despre F. Scott Fitzgerald, Bob Dylan, intertextualitate si metafictiune.

   Si abia astept sa citesc si alte carti scrise de Enrique Vila-Matas.
____________________________________________________
Multumiri pentru lectura editurii All. Cartea poate fi comandata aici.

Discutii pe Facebook
Nemira
1 comentariu

1 comentariu

  1. Pingback: Sub semnul lui Dylan – Enrique Vila-Matas | c?r?i ce tind spre infinit

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Carte

Micul rege Decembrie – Axel Hacke. Recenzie de carte

Publicat

pe

Micul rege Decembrie - Axel Hacke. Recenzie de carte

– Noi ne nastem mici, dar apoi crestem mari si mai mari, uneori la fel de mari cat un jucator de baschet. Si apoi, spre sfarsit, ne mai scofalcim puţin. Si apoi vine moartea, si gata, nu mai suntem.

   Voi dispuneti de o mare putere de imaginatie cand sunteti mici, dar stiti foarte putine lucruri. Si din acest motiv sunteti nevoiti sa va imaginati cum arata totul. […] Si apoi aflati ca nu exista pitici si nici uriasi. Imaginatia voastra devine din ce în ce mai restransa si cunostintele voastre din ce in ce mai vaste. Corect?

   Unde s-au dus visele pe care le-am visat pana acum? Si de unde vin visele pe care le vom visa de acum incolo? Sunt printre noi inchise în cutiute colorate sau vor izvori dintr-un neant neexplorat?

   Micul rege Decembrie ne raspunde in mod nesovaielnic: […] visele raman intotdeauna mari si au nevoie de spatiu. Regele Decembrie al II-lea – impozant si caraghios deopotriva – iese din ascunzisul sau ticsit de cutiute colorate in care sunt pastrate visele pentru a-si ajuta prietenul sa supravietuiasca realitatii.

Micul rege Decembrie - Axel Hacke - Recenzie de carte   Povestea lui Hacke ne trage tandru de maneca pentru a ne aminti ca ii suntem datori copilului din noi de a ne lua o zi liberă de realitate, de a inchide ochii si a trai chiar si pentru cateva secunde viata la care am visat dintotdeauna. Lumea exterioara e un taram strain de visuri, de bucurii sincere, dar Micul rege Decembrie de ofera un resprio indispensabil.

   Descoperim citind ca rutina noastra nu trebuie sa fie o monotonie angoasanta, ci putem trece zilnic prin aventuri nemaintalnite si ca suntem aventurieri in prpriul nostru roman.

   Am uitat, desigur, ca: Viata incepe seara cand adormim si face o pauză dimineaţa, cand ne trezim. Dar nu-i nimic, un rege minuscul – semn ca se apropie de sfarsitul vietii – e aici ca sa ne reaminteasca. Plin de naivitate is intelepciune, regele Decembrie ne da o lectie de sinceritate:

   […]Cred ca exista destul de mulţi oameni carora le lipseate un rege mic, fara ca ei sa stie asta.

   Axel Hacke ne vorbeste despre usurinta de a lasa spriritul nostru ludic sa iasa la suprafata. Sa ne luam alter egoul de mana si sa il plimbam prin realitatea noastra de adulti.

   Coboram din imparatia ludicului si mergem sa ne luptam cu balaurii cotidieni, catarandu-ne printre vise si strecurandu-ne numai printre lucrurile valoroase.

   Viata noastra se scurge intre incinta vietii si cea a mortii, fara sa realizam uneori ca nu va fi intoarsa clepsidra si nu vom lua viata de la capat.

– Şi ce faci la birou?ma intreba el?

– Ma ocup cu realitatea […] Cei mai multi oameni care stau in birouri se ocupă cu realitatea.

   De unde vin si incotro se duc visele? Dar noi? Cum aparem pe lume si unde ne ducem la sfarsitul vietii? Intrebarile inocente, de o profunzime rascolitoare din paginile povestii lui Axel Hacke sunt intrebarile fiecaruia dintre noi.

   Eu exist numai pentru ca tu ai dorit sa ma ai, spune regele plin de incredere. Dupa ce inchidem cartea, ramanem cu un zambet enigmatic si cu un mugure de speranta rasarit din mocirla cotidiana. Pentru asta, ar trebui sa spunem: Multumesc!

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Carte

DIN ALTA VIATA – Jurnal de copil. Marius Albert Negut. Recenzie de carte

Publicat

pe

    Cel mai frumos cadou de Craciun din anul 2018 este cartea lui Marius Albert Negut  – Din alta viata – Jurnal de copil.

   Am avut aceeasi senzatie pe care am trait-o in copilarie cand l-am citit pe Creanga cu ale sale amintiri, savoare si farmec, o lume din care nu mai vrei sa pleci.

   Cartea lui Marius Albert Negut  putea la fel de bine sa se numeasca “Amintirile unui decretel” pentru ca acea generatie se regaseste intru totul in jurnalul sau.

Din alta viata - Jurnal de copil - recenzie de carte   Nu intamplator unul dintre capitole se numeste “Singur acasa”, aceasta este impresia pe care o lasa intregul roman – de amuzament, pozne si jocuri povestite intr- o limba romana adecvata timpului descris.

   Sunt cuvinte folosite de autor pe care cei care au trait acele timpuri si le amintesc cu nostalgie  – cracane, invizoace, tevile de cornete.

   Intotdeauna Marius A. Negut foloseste limba romana ca pe cea mai frumoasa si utila metoda de a recreea o atmosfera, de a transpune sentimente si trairi specifice intr-un limbaj pitoresc.

   Am admirat intotdeauna aceasta maiestrie lingvistica.

   Copilul Marius traieste intr-o lume pestrita de la margine de Bucuresti si din Letca si Ciurari, locurile de bastina ale parintilor.

   Fiecare episod povestit este o margica colorata insirata in siragul unor amintiri placute dar si dureroase, pentru ca nu se fereste sa ne povesteasca si despre pedepsele primite pentru tot felul de sotii copilaresti.

   Umorul este o latura pana acum neexploatata de scriitorul Marius Albert Negut, dar pe care il stapaneste magistral. De la umor de situatie – cap.36 “Mai nou, tata gateste….” Sarmale cu cafea, la umorul de limbaj (Tontonel, chiorpec, Halima) si pana la autoironie care ne aduce un zambet pe buze, Marius Albert Negut isi scrie in jurnal intamplari buclucase (se da cu o bicicleta pe o panta cu Vasilica, fratiorul in spate pana aterizeaza dureros) sau de-a binelea romantice cu fetitele care au devenit obiectul pasiunilor sale copilaresti, Luminta, Iulia.

   Vacantele petrecute la tara la bunici la Letca Veche sau Ciurari aduc in pagini alte scene  rurale si alte intamplari uneori potrivnice eroului nostru, care fiind de la Bucuresti o cam incaseaza sau este parat de fratele mai mic si invinuit ca l-ar fi aruncat intr-o garla si din nou, o incaseaza.

   Nu totul este lapte si miere, sunt si capitole amare – `Sticleee goaleee`, in care experienta traita nu este deloc una fericita. Nu voi dezvalui mai mult pentru ca lectura este una savuroasa si cu suspans.

   Surprinde finalul si lasa in acelasi timp o usa deschisa catre urmatoarea carte. Dintr-o data din cititori ne transformam in interlocutori iar dialogul se adreseaza direct sufletului nostru. Fiecare pastreaza in sine copilul care a fost, fiecare a avut un moment de pierdere a inocentei iar Marius Albert Negut ne invita sa meditam la asta.

   Din alta viata – Jurnal de copil este o carte ca un strop de lumina in calea oricarui om care ii deschide paginile si de aceea ar fi o lectura recomandata si copiilor nostri.

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Carte

INGERI RATACITI de Marius Albert Negut

Publicat

pe

recenzie de carte ingeri rataciti marius albert negut raftul cu idei

   Cartile lui Marius Albert Negut sunt mereu surprinzatoare. Fiecare pagina dezvaluie o noua experienta, un alt drum decat cel pe care erai convins ca ai plecat.

   In cazul romanului INGERI RATACITI citim o cronica al unor timpuri involburate si instabile, care partial isi dezvaluie acum consecintele.

   Ce imi place la scrierile lui Marius Albert Negut este ca in cadrul aceleiasi naratiuni schimba registrul si ba citesti un Bildungsroman (pana la urma urmarim niste personaje in devenirea lor – Gargamel, Ursu), ba o cronica istorica – evenimente de la revolutia din 1989 sau mineriade – ba un roman politist, asa cum este partea de final a romanului.

   Gliseaza cu maiestrie si in cel mai natural mod si cu planurile temporale –  1976, apoi 1995 – chiar impartite pe ore, ceea ce involuntar atrage atentia asupra evenimentelor. Si totul se impleteste firesc in mai multe fire narative care alcatuiesc o realitate dura si necrutatoare.

   E lumea de la marginea societatii cea pe care ne-o infatiseaza Marius Albert Negut, lumea subteranelor metroului, lumea aurolacilor si a celor pripasiti pe strazi.

recenzie carte Ingeri rataciti Marius Albert Negut   Sunt parti ale romanului care sunt de-a dreptul terifiante – orfelinatul in care este aruncat Radu  – sunt fraze care aproape dor atunci cand le citesti, scrise cu intensitate si fara mila, “Manolache scoase o sticla din fiset si isi turna atent in causul palmei. Ii puse lui Radu continutul, pe pielea plina de rani si incepu sa frece violent, hahaind incantate. Asa numita lotiune, era gazul pe care il tineau pentru paduchiosi.”

   Marius Albert Negut ne-a obsnuit deja cu abilitatea magica de a folosi limbajul argotic, care acum este parte integranta a cronicii si a prezentarii personajelor.

   Nici nu stii pentru cine compasiunea e mai mare – pentru Mihaita, zis Gargamel – copil al strazii, trecut prin suferinte greu de imaginat, pentru Radu Ursu, caruia destinul ii joaca festa dupa festa – cei apropiati il cred mort iar iubita lui Ana, se arunca in apele Dambovitei de pe podul Izvor – ca o alta Ofelie, Lia – hartuita de un tata vitreg , Iordache,  a,junsa si ea pe strazi.

   Acest Iordache este un personaj emblematic pentru realitatea romaneasca de dupa  Revolutie – securist de frunte, ajuns mare revolutionar si apoi senator, care se ocupa cu traficul de copii si organe. Ceea ce este dureros insa adevarat, este puterea pe care a avut-o si a pastrat-o fosta Securitate, si pe care acum o exercita in slujba unui rau suprem subjugat banului.

   Nu doar personajele sunt partea grea a romanului ci si atmosfera descrisa – catacombele metroului te duc cu gandul la catacombele Parisului, iar cei care au trait momentele din decembrie 1989 aproape le retraiesc cu toata teama si speranta de atunci, insa, surprizantor si cu umor “Poate ca soldatii, ei au tras in aer, dar daca revolutionarii au tras aerul acela in piept?” .Maiastra utilizare a sensurilor verbului “a trage” ne arata cat de sensibil este autorul la valentele limbii romane.

   Tehnica folosita  este cea a unei naratiuni  gen papusa Matrioska – intr-un cadru general  – strada Veseliei  sau subteranele metroului, apar alte naratiuni – povestile de viata spuse de Radu Ursu si Lia si descrierea momentelor din decembrie 1989.

   Partea de final este aducatoare de suspans maxim – Marius Albert Negut stie cum sa construiasca  naratiunea in asa fel incat sa pastreze aproape cititorul iar finalul vine ca o eliberare, ca o apa linistita care acopera tot raul si lasa sa pluteasca doar binele.

   “Cuvintele vindeca! Nu as fi crezut niciodata, dar asa este!Cuvintele elibereaza sufletul din temnita pe care, acesta, singur, speriat si-a construit-o, incercand naiv sa se protejeze de raul ce vrea sa ii franga aripile.”

   Asa reuseste autorul sa ne convinga de speranta pe care trebuie sa o avem ca orice inger ratacit isi gaseste drumul.

Romanul INGERI RATACITI este o experienta nu doar de lectura ,dar si de viata pe care m-as bucura sa stiu ca o va parcurge multa lume, mai ales avand in vedere vremurile pe care le traim!

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Calendar cultural

martie, 2019

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X