);
COnecteaza-te cu noi

Carte

Sub semnul lui Dylan, de Enrique Vila-Matas

Publicat

pe

Sub semnul lui Dylan, de Enrique Vila-Matas

   La mine, al saptelea simt functioneaza mult mai bine cand vine vorba de carti, decat de oameni. Le intuiesc cand le aleg, iar apoi le urmaresc cum mi se dezvaluie si imi confirma cuminti, facandu-mi deja in minte scenarii de recenzii.

   Sau cel putin asa se intampla pana acum, pentru ca Sub semnul lui Dylan m-a surprins… total. Simteam ca ne vom intelege, dar o catalogasem drept lectura de vacanta. Este mult mai mult de atat.

   M-a sfidat si s-a jucat cu mine pana la final, ba chiar si dupa, eludand gratios incercarile mele de a decide din ce perspectiva sa o tratez. Pentru ca mi s-a parut o carte densa, si, desi variantele de abordare cu care am cochetat ar fi fost toate corecte, fiecare dintre ele prezenta riscul de a omite ceva esential.

   Si ce se intampla cand ai mai multe optiuni aparent egale ca valoare? Previzibil, te blochezi. M-am bucurat totusi ca s-a intamplat acum si nu alta data, pentru ca am ramas cumva in spiritul autorului care a scris Bartleby & Co si care a plasat si in Sub semnul lui Dylan un personaj cu probleme similare.

   Si tot in spiritul autorului si al cartii, unde ideile migreaza nestanjenite intre artele surori (literatura, teatru, film si muzica), deblocarea a venit de la vizionarea unui film, Mommy, pe care de altfel vi-l recomand, daca nu l-ati vazut deja. Atunci am hotarat sa renunt la naratiune, surse literare (si nu numai), imagine de ansamblu si sa vorbesc despre… oameni.

   Incepand cu omul din spatele cartii, Enrique Vila Matas, care, asa cum marturiseste in interviul acordat BOMB magazine, a scris-o pornind de la o fraza cheie pe care o pastreaza si care primeste un rol privilegiat in roman: „Cand se lasa intunericul intotdeauna avem nevoie de cineva” (when it turns dark, you need someone).

Sub semnul lui Dylan, de Enrique Vila-Matas

Scriitorul Enrique Vila-Matas I sursa foto: www.lavoz.com.ar

   Si continuand cu personajul principal, Vilnius Lancastre, care isi asuma fraza si misiunea (aproape) imposibila de a-i gasi autorul.

   Traindu-si viata in umbra tatalui, scriitor cunoscut si apreciat, aflat Sub semnul lui Dylan (adica suferind de o asemanare fizica izbitoare cu Bob Dylan), Vilnius Lancastre nu pare sa aiba decat doua alternative: succesul (improbabil, daca il raportam la personajele mentionate) sau mediocritatea, adica esecul. Solutia pe care o gaseste este ingenioasa, o aparenta renuntare la lupta. El este dispus nu doar sa accepte esecul, ci chiar sa-l urmareasca si sa-l transforme in arta. Regizor al unui singur scurt metraj, Vilnius vrea sa-si dedice viata realizarii unui film de proportii nedeterminate (pe care nu l-ar viziona, desigur, nimeni), in care se va include si pe sine: Arhiva generala a esecului.

   Paradoxal si ironic totodata, s-a plasat in situatia ideala de a castiga esecul indiferent ce va face:
– daca nu va reusi sa termine proiectul, va fi un esec; dar pentru un om care valorizeaza esecul, obtinerea lui devine o victorie; dar de fapt, raportat la ideea de esec (a nu obtine ceea ce doresti), ramane un esec
– daca va reusi sa termine proiectul, succesul lui va fi de asemenea un esec, pentru ca nu a reusit sa esueze.

   Dar trecand dincolo de aspiratiile profesionale si dorinta declarata de a trece prin viata cat mai superficial posibil, cu un minim de efort, Vilnius este de fapt un om singur: insigurat de familia care nu i-a oferit cadrul si sutinerea necesare dezvoltarii sale ca individualitate, si prin urmare insingurat de sine. Moartea neasteptata a tatalui il lipseste brusc de un pilon de referinta al identitatii sale, aruncandu-l in mijocul unei experiente cu valente hamletiene si oedipiene. Tot o cautare de sine este si obsesia gasirii autorului citatului „Cand se lasa intunericul intotdeauna avem nevoie de cineva”, el insusi expresie a singuratatii. In autor, Vilnius cauta de fapt un nou punct de reper, de aceasta data unul intern, personal – pentru ca omul care a gandit acea fraza cu care se identifica profund nu poate fi decat un spirit pereche, un alter ego.

   Se insala dar, asemeni personajelor filmului din care provine citatul, ajunge sa aiba o noua familie – nonconformista si disfunctionala dupa standarde clasice, dar in care se simte inteles si acceptat.
_____________________________________________________________________________________________________________

   O carte buna este pentru mine o carte in care reintalnesti „prieteni” vechi (Barton Fink, Oblomov, Hamlet, complexul lui Oedip). O carte care te face sa iti pui intrebari, te determina sa descoperi sau sa aprofundezi anumite subiecte.

   Pornind de la Sub semnul lui Dylan: am vazut un film din 1938 despre care nici macar nu stiam ca exista (si voi cauta si cartea pe care se bazeaza), am aflat mai multe despre F. Scott Fitzgerald, Bob Dylan, intertextualitate si metafictiune.

   Si abia astept sa citesc si alte carti scrise de Enrique Vila-Matas.
____________________________________________________
Multumiri pentru lectura editurii All. Cartea poate fi comandata aici.

Discutii pe Facebook
1 comentariu

1 comentariu

  1. Pingback: Sub semnul lui Dylan – Enrique Vila-Matas | c?r?i ce tind spre infinit

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Carte

INGERI RATACITI de Marius Albert Negut

Publicat

pe

recenzie de carte ingeri rataciti marius albert negut raftul cu idei

   Cartile lui Marius Albert Negut sunt mereu surprinzatoare. Fiecare pagina dezvaluie o noua experienta, un alt drum decat cel pe care erai convins ca ai plecat.

   In cazul romanului INGERI RATACITI citim o cronica al unor timpuri involburate si instabile, care partial isi dezvaluie acum consecintele.

   Ce imi place la scrierile lui Marius Albert Negut este ca in cadrul aceleiasi naratiuni schimba registrul si ba citesti un Bildungsroman (pana la urma urmarim niste personaje in devenirea lor – Gargamel, Ursu), ba o cronica istorica – evenimente de la revolutia din 1989 sau mineriade – ba un roman politist, asa cum este partea de final a romanului.

   Gliseaza cu maiestrie si in cel mai natural mod si cu planurile temporale –  1976, apoi 1995 – chiar impartite pe ore, ceea ce involuntar atrage atentia asupra evenimentelor. Si totul se impleteste firesc in mai multe fire narative care alcatuiesc o realitate dura si necrutatoare.

   E lumea de la marginea societatii cea pe care ne-o infatiseaza Marius Albert Negut, lumea subteranelor metroului, lumea aurolacilor si a celor pripasiti pe strazi.

recenzie carte Ingeri rataciti Marius Albert Negut   Sunt parti ale romanului care sunt de-a dreptul terifiante – orfelinatul in care este aruncat Radu  – sunt fraze care aproape dor atunci cand le citesti, scrise cu intensitate si fara mila, “Manolache scoase o sticla din fiset si isi turna atent in causul palmei. Ii puse lui Radu continutul, pe pielea plina de rani si incepu sa frece violent, hahaind incantate. Asa numita lotiune, era gazul pe care il tineau pentru paduchiosi.”

   Marius Albert Negut ne-a obsnuit deja cu abilitatea magica de a folosi limbajul argotic, care acum este parte integranta a cronicii si a prezentarii personajelor.

   Nici nu stii pentru cine compasiunea e mai mare – pentru Mihaita, zis Gargamel – copil al strazii, trecut prin suferinte greu de imaginat, pentru Radu Ursu, caruia destinul ii joaca festa dupa festa – cei apropiati il cred mort iar iubita lui Ana, se arunca in apele Dambovitei de pe podul Izvor – ca o alta Ofelie, Lia – hartuita de un tata vitreg , Iordache,  a,junsa si ea pe strazi.

   Acest Iordache este un personaj emblematic pentru realitatea romaneasca de dupa  Revolutie – securist de frunte, ajuns mare revolutionar si apoi senator, care se ocupa cu traficul de copii si organe. Ceea ce este dureros insa adevarat, este puterea pe care a avut-o si a pastrat-o fosta Securitate, si pe care acum o exercita in slujba unui rau suprem subjugat banului.

   Nu doar personajele sunt partea grea a romanului ci si atmosfera descrisa – catacombele metroului te duc cu gandul la catacombele Parisului, iar cei care au trait momentele din decembrie 1989 aproape le retraiesc cu toata teama si speranta de atunci, insa, surprizantor si cu umor “Poate ca soldatii, ei au tras in aer, dar daca revolutionarii au tras aerul acela in piept?” .Maiastra utilizare a sensurilor verbului “a trage” ne arata cat de sensibil este autorul la valentele limbii romane.

   Tehnica folosita  este cea a unei naratiuni  gen papusa Matrioska – intr-un cadru general  – strada Veseliei  sau subteranele metroului, apar alte naratiuni – povestile de viata spuse de Radu Ursu si Lia si descrierea momentelor din decembrie 1989.

   Partea de final este aducatoare de suspans maxim – Marius Albert Negut stie cum sa construiasca  naratiunea in asa fel incat sa pastreze aproape cititorul iar finalul vine ca o eliberare, ca o apa linistita care acopera tot raul si lasa sa pluteasca doar binele.

   “Cuvintele vindeca! Nu as fi crezut niciodata, dar asa este!Cuvintele elibereaza sufletul din temnita pe care, acesta, singur, speriat si-a construit-o, incercand naiv sa se protejeze de raul ce vrea sa ii franga aripile.”

   Asa reuseste autorul sa ne convinga de speranta pe care trebuie sa o avem ca orice inger ratacit isi gaseste drumul.

Romanul INGERI RATACITI este o experienta nu doar de lectura ,dar si de viata pe care m-as bucura sa stiu ca o va parcurge multa lume, mai ales avand in vedere vremurile pe care le traim!

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Carte

50 cele mai frumoase scrisori de dragoste din toate timpurile

Publicat

pe

Cele mai frumoase scrisori de dragoste

     Din dorinta de a descoperi tainele unei lumi demult uitate am dat intamplator peste o carte ce poarta numele de “50 cele mai frumoase scrisori de dragoste din toate timpurile”, realizata de David H. Lowenherz.

Scrisori de dragoste    Cu un oarecare scepticism am strabatut adevarate destainuri ale lui Mozart, Michelangelo, Balzac, Beethoven, Kafka, Hemingway si multi altii, toate adunate intr-un volum de exceptie.

    Fiecare manuscris purta cu el la acea vreme trairi si sentimente dintre cele mai felurite: dor, disperare, pierdere, amaraciune, respect, prietenie, recunostinta, gelozie sau poate chiar fericire si indoiala.

Scrisori de dragoste   Cei care isi puneau gandurile in scris reuseau sa inteleaga ca“ existau momente cand nimic nu vorbea mai tare ca un cuvant mut, scris pe o bucata de hartie”, de la oameni simpli, poeti, carturari, filozofi, toti isi exprimau trairile in aceeasi maniera, fie ea mai ordonata, fie insotita de pete de  cerneala, cuvinte sterse si urme de cafea.

 Epistolele surprind dragostea intr-o forma proprie si individuala, de la o dragoste tandra, ca cea dintre W.A.Mozart si Constanze Mozart, la una pasionala: Ludwig van Beethoven catre “Eterna iubita”  sau poate chiar una  interzisa ca cea dintre Henric al VII-lea si Anne Boleyn.

   Maniera scrierilor te ajuta sa-ti conturezi in timp si spatiu o imagine a celui care urma sa expedieze scrisoarea, intensitatea cuvintelor si dorinta nestavilita de a primi un raspuns, unul care sa inlature distanta si dorul, il fac pe cititor sa traiasca emotia fiecarui cuvant.

    Intr-o lume in care predomina tumultul, aceste epistole opresc timpul in loc si sugereaza necontenit ca trairile, sentimentele si momentele cu adevarat importante cer timp si rabdare. In arta epistolara acestea se masoara in idei, transcrieri si raspunsuri mult asteptate.

Scrisori de dragoste

 Ludwig van Beethoven catre “Eterna iubita”

         Al tau pentru totdeauna

         A mea pentru totdeauna

               A noastra pentru totdeauna

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Carte

Ce vreti sa fiti in viata? Vulturi sau viermi? Inocenta pacatului, de Marius Albert Negut.

Publicat

pe

Ce vreti sa fiti in viata? Vulturi sau viermi?

   Cartea lui MARIUS ALBERT NEGUT – INOCENTA PACATULUI deschide aceasta intrebare provocatoare.

   Nu m-am gandit pana acum ce poate iesi, peste timp, din GROAPA lui Eugen Barbu.

   Am aflat acum – a iesit un alt scriitor, crud si dureros de veridic – Marius Albert Negut cu al sau roman Inocenta Pacatului.

   Parca citeam o continuare  a romanului scris de Eugen Barbu. Sunt lecturi incomode care ridica probleme de toate felurile si care te scot din starea de confort.

   Eugen Barbu la vremea lui ne aducea im prim plan o lume despre care toti stiam ca exista, dar cu totii o ignoram si la fel face si Marius Albert Negut.

recenzie Inocenta pacatului website cultural   Cutaridei ii ia locul parcul Humulesti, intamplarile sunt la fel de violente si tin de o lume aparte – a consumatorilor de droguri si a tiganilor, a fricii de Securitate, urat mirositoare si intinzandu-se ca lepra si a unei povesti romantice de dragoste dintre profesorul Mihai Carp si sotia sa.

   Ne sunt prezentate simboluri iconice  ale unor lumi paralele, pe langa care trecem si ne facem ca nu o vedem. Consumatorul de droguri – Amalia, copilul de tigani dornic sa isi depaseasca conditia – Peti si profesorul – Mihai Carp, securistul – maiorul Datcu.

   Cartea e o lectura de suspans,  te tine cu sufletul la gura pana la final, inocenta pacatului este umbra intregii naratiuni.

   Se dezvaluie asa cum nu te astepti, inceputul te duce cu gandul catre alte pacate, al carnii , al betiei, hotiei, insa sensul e mult mai profund.

   Mihai Carp pacatuieste printr-un denunt fals. Tatal Amaliei, alcoolic, pacatuieste violandu-si propria fiica. Peti, copilul de tigan fugit din satra in lume, pacatuieste prin hotie. Maiorul  Datcu este reprezentantul fricii – securistul care o ancheteaza pe mama profesorului si apoi chiar pe el.

   Umbra pacatului se intinde si te face sa te intrebi – care din ele e cel innocent?

   Parcurgem un traseu intre lumi paralele, una este povestea profesorului Mihai Carp, alta este povestea Amaliei sau a lui Peti. Planurile temporale gliseaza si ele  intre timpul dictaturii comuniste si anii de schimbare care au urmat.

   Autorul foloseste cu maiestrie si limbajul argotic si in acest fel autenticitatea este garantata, insa nu uita sa explice in notele de subsol si cuvinte care folosite in epoca dictaturii comuniste aveau un sens aparte – RIC – de exemplu.

   La fel procedeaza si in capitolele care descriu lumea consumatorilor de droguri, o lume tulbure si haotica in care Amalia pluteste catre neant.

   Intr-un cuvant, romanul INOCENTA PACATULUI este o lectura complexa si o naratiune scrisa cu un simt al cuvantului si atmosferei deosebit.

   Iar intrebarea ramane provocarea lumii in care traim – vulturi sau viermi – finalul e deschis pentru fiecare si speranta inca exista.

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Calendar cultural

septembrie, 2018

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Trending

X