Multumim pentru vizita! Incercam pe cat posibil sa ajutam la crearea de continut din arii precum cultura, educatie, stiinta. literatura si altele. Orice distribuire este binevenita, asadar va invitam cu drag sa folositi butoanele de Social Media.

fizica optica stiinta educatie

Telescoapele

Telescopul este un instrument folosit pentru a vedea obiecte care se află la foarte mare depărtare. Telescoapele sunt adesea folosite pentru a observa planetele și stelele. Părți din aceeași tehologie optică care este folosită la telescoape sunt folosite de asemenea pentru a fabrica binocluri și camere foto-video.

Proprietăți importante ale telescoapelor

Cele mai importante două proprietăți ale unui telescop sunt:

1. Abilitatea de a capta lumină – Cu cât mai bun este telescopul în a capta lumină, cu atât mai bine putem observa stele la foarte mare depărtare și obiecte abia vizibile, pe cerul nopții. Această abilitate este de obicei determinată de dimensiunea aperturii (deschiderea de diafragmă) a telescopului. Cu cât este mai mare apertura, cu atât mai multă lumină poate fi captată de către telescop.
  2. Mărirea – Gradul de mărire al unui telescop descrie cât de mari poate un telescop să facă să pară obiectele.

Lentile și oglinzi

Sunt două tipuri principale de telescoape. Un tip folosește lentile pentru a mări imaginea. Telescoapele care folosesc lentile sunt numite telescoape refractoare. Celălalt tip folosește oglinzi pentru a concentra lumina imaginii. Aceste telescoape se numesc telescoape reflectante.

Telescopul refractor

Telescoapele refractoare folosesc lentilele pentru a îndoi lumina către un punct focal specific, astfel încât obiectul va fi mărit pentru privitor.  Poți citi mai multe despre refracția luminii cu ajutorul lentilelor, aici.

Telescopul refractor de bază are două lentile. Prima lentilă este denumită lentila obiectivă. Această lentilă este convexă și îndoaie razele de lumină care intră către un punct focal (de concentrare) din interiorul telescopului. A doua lentilă este numită lentila oculară. Această lentilă primește lumina de la punctul focal și o împrăștie pe suprafața retinei ochiului privitorului. Acest proces determină ca obiectul observat să pară mult mai aproape decât este în realitate.

Telescopul reflectant

Telescoapele reflectante folosesc oglinzi în locul lentilelor pentru a concentra lumina. O oglindă convexă este folosită pentru a capta lumina și pentru a o reflecta înapoi către un punct focal. Pentru a scoate lumina din telescop, o altă oglindă este folosită pentru a direcționa lumina către vizor. Există modele diverse de telescoape reflectante, însă designul original făcut de Isaac Newton este popular și în ziua de astăzi.

Exemplu de telescop reflectant Newtonian
Istoria telescopului

Primul telescop a fost unul refractor, inventat de olandezul Hans Lippershey în 1608. Galileo i-a făcut câteva îmbunătățiri și a folosit telescopul pentru prima dată în astronomie. Telescopul refractor a fost mai departe îmbunătățit de astonomul Johannes Kepler, prin 1611. Kepler a folosit o lentilă conveză pentru vizor. Deși aceasta făcea ca imaginea să apară cu susul în jos, a îmbunătățit utiitatea telescopului.

La sfârșitul anilor 1600, Isaac Newton a dezvoltat telescopul reflectant. Prin folosirea de oglinzi în locul lentilelor, Newton a reuși să creeze un telescop îmbunătățit din care a eliminat aberațiile cromatice.

Telescopul Spațial Hubble

Unul dintre cele mai faimoase telescoape din lumea de astăzi este Telescopul Spațial Hubble. Acest telescop a fost plasat pe orbita în jurul Pământului în 1990. Faptul că este în afara atmosferei Pământului permite telescopului Hubble să observe spațiul fără lumină de fundal. Acest fapt a permis captarea unor fotografii uimitoare cu stele și galaxii îndepărtate.

Hubble Space Telescope above the EarthTelescopul Spațial Hubble – primul telescop lansat în spațiu
sursa: NASA

Curiozități despre telescoape

• Succesorul telescopului Hubble este Telescopul Spațial James Webb, planificat a fi lansat în 2021.
  • Primele telescoape au fost folosite de către negustori pe mare și de către militari.
  • Majoritatea observatoarelor astronomice sunt construite pe vârfuri muntoase, unde aerul este mai subțire și mai curat.
  • Mulți dintre astronomii de astăzi lucrează din altă locație ca cea a telescopului. Aceștia controlează telescopul prin intermediul computerelor, prin internet.
  • Cel mai mare telescop refractor din lume se află în Observatorul Yerkes, în Wisconsin, SUA
Discutii pe Facebook
libris.ro

Iubitor de arta si bun-simt, dispus intotdeauna la flirt cu Social Media, Advertising, Copywriting, Jurnalism si Fotografie. Entuziast Wordpress si SEO, dar cu limita, jurnalist pensionat inainte de termen din pricina dezgustului politic.

Post a Comment