);
COnecteaza-te cu noi

Promotii si evenimente

Stephen King revine la editura Nemira cu romanul Ce-am gasit al meu sa fie

Publicat

pe

Ce-am gasit al meu sa fie

Comunicat de presă: Stephen King revine la editura Nemira cu romanul Ce-am gasit al meu sa fie

   Stephen King revine la editura Nemira, în colecția Suspans, cu romanul Ce-am găsit al meu să fie, continuarea seriei Bill Hodges, începută anul trecut cu Mr. Mercedes.

   Un criminal în serie l-a scos din apatie și depresie pe polițistul Bill Hodges în Mr. Mercedes, iar acesta se întoarce la datorie odată cu un nou mister de elucidat: John Rothstein, scriitorul care l-a inventat pe Jimmy Gold și care este preferatul lui Morris Bellamy, e ucis de fanul său înfocat. Sfârșitul lui înseamnă începutul goanei după opera sa nepublicată, care cuprinde cel puțin încă un roman cu Jimmy Gold. Însă Morris ascunde tot și, peste treizeci și cinci de ani, când iese de la închisoare, află că între timp comoara furată a fost descoperită de altcineva.

   În Ce-am găsit al meu să fie, obsesia unui cititor pentru un scriitor devine periculoasă. Cartea lui Stephen King este un roman de suspans, dar și o ficțiune despre cum poate pune stăpânire literatura pe o viață de om. La fel ca în romanul Misery, King tematizează atracția fatală a ficțiunii, obsesia literară care devine criminală.

Ce-am gasit al meu sa fieMai jos puteți citi un fragment din romanul „Ce-am găsit al meu să fie”

În timp ce Domnul Galben transmitea combinaţia tipului din dulap, Rothstein avu vreme să ajungă la o concluzie deloc încurajatoare. Domnul Albastru şi Domnul Roşu veniseră după bani. Sigur, din banii ăştia se va înfrupta şi Domnul Galben, dar scriitorul nu credea că acesta ar fi fost principalul obiectiv al individului care i se tot adresa cu geniule. De parcă ar fi vrut să-i confirme bănuielile, Domnul Albastru reveni în living, însoţit de alt curent de aer rece. Avea patru genţi din pânză, câte două pe fiecare umăr.

– Stai puţin, îi spuse Rothstein Domnului Galben, privindu-l în ochi. Nu face asta. În afară de bani nu-i nimic altceva important în seiful ăla. Chestiile celelalte nu sunt decât nişte mâzgăleli. Şi doar mie îmi pasă de ele.

Din birou, se auzi ţipătul uluit al Domnului Albastru:

– Mama mea care m-ai făcut! Morrie! Am dat lovitura! Fute-m-aş în noroc să mă fut! O tonă de bani e aici! În plicurile de la bancă! Sute de plicuri!

Cel puţin şaizeci, l-ar fi putut lămuri Rothstein, dar mai degrabă vreo optzeci. Cu câte patru sute de dolari în fiecare. De la Arnold Abel, contabilul meu din New York. Jeannie încasează cecurile şi aduce acasă banii în plicuri pe care eu le pun în seif. Numai că am foarte puţine cheltuieli, pentru că Arnold plăteşte de la New York toate facturile mari. Îi dau uneori câte o atenţie lui Jannie, îi dau bacşiş poştaşului de Crăciun, dar în rest nu prea am pe ce să dau banii. Povestea asta durează de ani buni. Arnold nu mă întreabă niciodată ce fac cu ei. Poate îşi imaginează că am un aranjament cu vreo prostituată. Poate crede că pariez la cursele de ponei din Rockingham.

Dar uite care-i chestia şi mai ciudată, i-ar fi putut spune el Domnului Galben (cunoscut sub numele de Morrie): Eu nu m-am întrebat niciodată de ce ţin toţi banii ăştia în casă. Aşa cum nu m-am întrebat nici de ce umplu caiete întregi. Unele lucruri pur şi simplu se întâmplă.

Ar fi putut spune toate astea, dar nu a făcut-o. Nu pentru că Domnul Galben nu ar fi fost în stare să priceapă, ci tocmai pentru că zâmbetul ăla cu buze roşii îi dădea de înţeles că ar putea pricepe fără probleme.

Şi nu i-ar păsa absolut deloc.

– Ce mai e înăuntru? strigă Domnul Galben, cu ochii la Rothstein. Cutii? Cutii cu manuscrise? Aşa cum ţi-am zis?

– Nu cutii, raportă Domnul Roşu. Caiete. Porcăria asta de seif e plin.

Domnul Galben zâmbi, continuând să-l privească în ochi pe Rothstein.

– Scrise de mână? Ia zi, geniule, aşa faci?

– Te rog, spuse Rothstein. Lasă-mi-le. Încă nu trebuie să le citească nimeni. Nu sunt gata.

– Şi nu vor fi niciodată, dacă mă întrebi pe mine. Nu eşti decât un colecţionar obsedat, atâta tot.

Îi dispăruse licărul amuzat din privire.

– Păi, cum altfel? Doar nu mai ai nevoie să publici, nu? Doar nu mai ai vreo problemă financiară. Primeşti drepturile de autor pentru Alergătorul. Şi pentru Alergătorul în acţiune. Şi pentru Alergătorul o lasă mai moale. Celebra trilogie Jimmy Gold. Reeditată la greu. Predată în facultăţile din toate colţurile acestui stat măreţ. Datorită maşinaţiunilor făcute de profii de literatură care îşi închipuie că tu şi cu Saul Bellow sunteţi rupţi din soare, studenţii s-au apucat să-ţi cumpere pe capete romanele. Te-ai aranjat, nu? De ce să rişti publicând ceva ce ţi-ar putea afecta reputaţia asta din aur masiv? Mai bine te ascunzi aici şi te prefaci că restul lumii nu există.

Domnul Galben clătină cu compătimire din cap.

– Prietene, tu dai un sens cu totul nou conceptului de personalitate anală aşa cum l-a descris Freud.

Domnul Albastru se oprise în prag.

– Eu ce trebuie să fac, Morrie?

– Du-te dincolo cu Curtis. Luaţi tot. Dacă nu-i destul loc în genţi pentru toate caietele, căutaţi prin casă. Chiar şi un şobolan ca ăsta tot trebuie să aibă cel puţin o valiză. Nu pierdeţi vremea numărând banii. Vreau să plecăm de-aici cât mai repede.

– În regulă.

Şi Domnul Albastru (Freddy) ieşi din living.

– Nu face asta, îl rugă Rothstein.

Rămase consternat când îşi auzi tremurul din voce. Uneori i se întâmpla să mai uite cât de bătrân era. Însă nu era cazul în noaptea asta. Individul pe care îl chema Morrie se aplecă spre el, privindu-l pătrunzător prin găurile din cagula galbenă; avea ochii verzi, bătând în cenuşiu.

– Vreau să-mi spui ceva. Dacă ai să fii sincer, poate că o să-ţi lăsăm caietele. Ai să fii sincer cu mine, geniule?

– Am să încerc, spuse Rothstein. Dar să ştii că niciodată nu am pretins că aş fi vreun geniu. Revista Times mi-a zis aşa.

– Dar pun pariu că nu le-ai trimis nicio scrisoare de protest.

Rothstein nu răspunse. Ticălosul dracului! îşi spunea el. Mizerabilul ăsta face pe deşteptul cu mine. N-ai să-mi laşi nimic, nu-i aşa? Indiferent ce-ţi voi spune.

– Uite ce vreau să aflu – de ce n-ai putut să-l laşi în pace pe Jimmy Gold, pentru numele lui Dumnezeu? De ce ai simţit nevoia să-l târăşti prin noroi?

Atât de neaşteptată era întrebarea asta, încât în prima clipă Rothstein nu-şi dădu seama despre ce anume vorbea Morrie, cu toate că Jimmy Gold era cel mai faimos personaj al său, acela pentru care el va rămâne în memoria cititorilor (presupunând că se va întâmpla aşa ceva). În acelaşi articol de pe prima pagină a revistei Times, unde el fusese numit „geniu“, Jimmy Gold fusese considerat „arhetipul disperării într-un tărâm al belşugului“. Cam multă vrăjeală, dar uite că îi vânduse cărţile.

– Dacă vrei să spui că ar fi trebuit să mă opresc după Alergătorul, să ştii că nu eşti singurul care gândeşte aşa.

Şi ar fi putut să adauge că Alergătorul în acţiune îi consolidase reputaţia în peisajul literar al Americii. Iar Alergătorul o lasă mai moale constituise cheia de boltă a carierei sale: criticii nu mai conteniseră cu elogiile, romanul se aflase şaizeci şi două de săptămâni pe lista de bestselleruri ale New York Times. Ba primise chiar şi Premiul Naţional al Cărţii – nu că s-ar fi dus personal să-l ridice. „Iliada Americii postbelice“, se spusese în discursul de decernare, făcându-se referire nu doar la ultimul roman, ci și la întreaga trilogie.

– Nu spun că ar fi fost bine să te opreşti după Alergătorul, zise Morrie. Alergătorul în acţiune a fost la fel de bun, dacă nu chiar mai bun decât primul roman. Amândouă erau autentice. Despre ultimul vorbesc eu aici. Ce făcătură, ce rahat pe băţ, măi, omule! Îţi făceai reclamă? Nu, pe bune, chiar îţi făceai reclamă?

Şi Domnul Galben făcu un gest care îl lăsă fără aer pe Rothstein şi-i umplu burta cu plumb topit. Foarte încet, cu mişcări parcă premeditate, tipul îşi scoase cagula galbenă. Chipul din spatele ei era tânăr şi avea trăsăturile clasice ale irlandezilor din Boston: păr roşu, ochi verzui, ten alb, de genul celor care se ard mereu şi nu se bronzează niciodată. Plus buzele alea nefiresc de roşii.

– O casă în suburbii? Un Ford în garaj? O nevastă şi doi copilaşi? Toţi avem un preţ, asta încercai să spui? Toată lumea se înfruptă din aceeaşi otravă?

– În caiete…

În caiete erau alte două romane despre Jimmy Gold, asta voia să spună. Cele care încheiau ciclul. În primul, Jimmy ajunge să-şi dea seama de falsitatea vieţii burgheze din suburbii şi îşi părăseşte familia, slujba şi căminul confortabil din Connecticut. Pleacă pe jos, doar cu un rucsac şi hainele de pe el. Devine o variantă adultă a puştiului care se lăsase de şcoală, se lepădase de familia lui materialistă şi se hotărâse să intre în armată, după un weekend stropit cu multă băutură şi petrecut pe străzile New Yorkului.

Discutii pe Facebook
Nemira
Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Promotii si evenimente

Mikheil Sheshaberidze, invitat în Cavalleria Rusticana & Pagliacci, în regia lui Ion Caramitru, pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei opera Cavalleria Rusticana & Pagliacci

   Opera Nationala Bucuresti prezinta joi, 21 martie 2019, începand cu ora 18:30 spectacolul Cavalleria Rusticana & Pagliacci de Pietro Mascagni – Ruggiero Leoncavallo.  Regia poarta semnatura lui Ion Caramitru, scenografia a fost creata de Viorica Petrovici, iar conceptul light design-ului îi apartine lui Chris Jaeger. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta. Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga.

(Video: sebastian Bucur/ Opera Nationala Bucuresti)

   Pentru acest spectacol regizorul Ion Caramitru vine cu o conceptie noua, ambele intrigi tratand gelozia umana si consecintele ei transpuse într-un realism puternic, dupa cum însusi declara: „Exista în spectacolul de opera subordonat pana la perfectiune muzicii (note, masuri, arii, balet, cor) un spatiu foarte generos pentru un soi de realism magic al spectacolului. Cu cat este mai mare conventia, cu atat mai mare libertatea.  Este vorba despre realism de la început pana la sfarsit. Nu va lasati înselati de iluzia artei artistului. Cavalleria Rusticana se desfasoara în culori de alb si negru, Pagliacci se petrece într-un decor colorat; costume, scena, decor palpabil, dar ambele ascund o crima din gelozie.

   Fiind unul din cele mai aplaudate titluri ale curentului verist, „Cavalleria rusticana” justifica prezenta sa în repertoriul teatrelor din întreaga lume. Inspiratia cu care compozitorul a gasit textul literar, corespondentul muzical, plasticitatea imaginilor si caracterul pasionat al melodiei, tipic italiene, justifica gloria acestui titlu, cu care nu a rivalizat nicio alta creatie a lui Pietro Mascagni.

   Pagliacci este o opera în doua acte compusa de Ruggiero Leoncavallo pe un libret propriu. Opera este una din lucrarile care figureaza în repertoriul permanent al teatrelor lirice de pretutindeni.

   Cele doua opere portretizeaza comunitatea muncitoareasca, modesta din sudul Italiei într-o zi de sarbatoare romano-catolica, concentrandu-se pe triunghiuri amoroase ce se dovedesc a se sfarsi violent si mortal. Limbajul muzical franc, intens, rapid si economic al acestor povesti tulburatoare asezate în lumea oamenilor ordinari au contribuit la nasterea stilului de opera verist.

   Urmatoarea reprezentatie a spectacolului va avea loc joi, 25 aprilie 2019, începand cu ora 18:30.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
libhumanitas.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Povestea lui Don Quijote, transpusa în balet pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei ONB balet Don Quijote

   Opera Nationala Bucuresti prezinta vineri, 22 martie 2018, începand cu ora 18:30 spectacolul de balet Don Quijote de Ludwig Minkus. Regia si adaptarea coregrafica poarta semnatura lui Jaroslav slavický, scenografia Josef Jelínek. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian teodorascu.

   Mai multe versiuni ale baletului Don Quijote au fost create în întreaga lume. Despre coregrafia ce poarta numele lui Jaroslav slavický, artistul însusi a declarat: „Coregrafia spectacolului se bazeaza pe versiunea Petipa-Gorski, cea mai buna versiune din toate timpurile, deoarece conceptia lor si celebrele scene de dans au facut ca acest balet sa reziste în teatrele din toata lumea de mai bine de 150 de ani. Desigur, am ajustat, am scurtat sau am suprimat anumite fragmente pentru ca spectacolul sa aiba continuitatea dorita, sa aiba viteza si ritm. Mi-am dorit o expunere a actiunii clara si logica, iar regizoral am urmarit un joc convingator, ca si o descriere colorata a personajelor.”

   Ritm, culoare, atmosfera plina de viata a unui orasel din spania, personaje pitoresti inspirate de celebrul roman semnat de Cervantes, o coregrafie spectaculoasa cu numeroase momente de virtuozitate în interpretarea unei distributii de exceptie înseamna împreuna reprezentatia din 18 noiembrie 2018 de pe scena Operei Nationale Bucuresti.

   La Opera Nationala Bucuresti, baletul Don Quijote cunoaste prima varianta în 1970, în coregrafia lui Vasile Marcu si scenografia Ofeliei tutoveanu Draganescu. În anul 2000, Mihai Babuska ofera, în spiritul liniei clasice, o noua adaptare coregrafica a baletului „Don Quijote”, în scenografia adrianei Urmuzescu. Din echipa de realizatori a actualei montari de la Opera Nationala Bucuresti fac parte Katerina slavicka -Elslégrova – asistent coregrafie, scenografia a fost creata de Josef Jelinek, andreia Martinescu este asistent de scenografie.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

OTELLO, în regia lui Giancarlo del Monaco, pe scena Operei Nationale Bucuresti în luna martie

Publicat

pe

Otello Verdi Raftul cu idei ONB

   Opera Nationala Bucuresti prezinta vineri, 23 martie, începând cu ora 18:30 spectacolul Otello de Giuseppe Verdi. Regia artistica, decorul si luminile poarta semnatura maestrului Giancarlo del Monaco, costumele sunt realizate de Stella del Monaco. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Alberto Veronesi – invitat. Cosrul Operei Nationale Bucuresti a fost pregatit de catre Daniel Jinga.

(Video: Sebastian Bucur/ Opera Nationala Bucuresti)

   Publicul spectator o va putea urmari pe soprana Lacrimioara Cristescu în rolul Desdemona, în calitate de invitata pe prima scena lirica a tarii.

   Creatia verdiana a reprezentat prin excelenta o împletire perfecta a artei dramatice cu muzica. De-a lungul secolelor, Otello s-a dovedit a fi o capodopera care s-a evidentiat nu doar prin simbolurile filosofice, ci si prin trairile  tulburatoare si puternice ale personajelor, din punct de vedere teatral.

   Regizorul Giancarlo del Monaco, despre montarea de pe scena Operei Nationale Bucuresti: „Eu fac o cercetare minimalista scenografica, în sensul ca spatiile nu mai sunt definite de un realism primitiv care reprezinta Ciprul, care poate reprezenta Venetia si tot ceea ce este ; e o cercetare care vrea sa se sublimeze si sa se înalte în inima personajelor, lucru mult mai important decât faptul de a nara o poveste. Este necesar sa povestim situatii umane, situatii foarte dificile, complicate, ca gelozia, rasismul, raul, binele… Spre exemplu, raul si binele se confruntaîn aceasta opera între Desdemona si Iago, de acord? Otello este o victima, o victima a raului ; chiar si Desdemona este o victima a raului,dar confruntarea dintre binesi rau este reprezentata de Iago-Desdemona. În aceasta confruntare, eu vreau sa centrez atentia publicului pe actiunea scenica si pe drama, mai mult, pe psiho-drama acestei povesti.”

   Biletele se gasesc pe tickets.operanb.ro si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

   Urnatoarea reprezentatie va avea loc vineri, 10 mai, începând cu ora 18:30.

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Calendar cultural

martie, 2019

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X