);

Spotlight – cronica de film

Spotlight

Aparut pe ecrane la sfarsitul anului 2015, Spotlight ne spune povestea unei adevarate anchete jurnalistice. Boston Globe este un ziar local cu oarece traditie, serios, implicat in viata sociala, care se zbate sa ramana pe piata in lupta cu presa online. Revigorarea lui incepe odata cu venirea la conducere a lui Marty Baron – un evreu relocat intr-un oras majoritar catolic. Iar primul subiect de avengura propus sub noua conducere este despre molestarea copiilor de catre preotii catolici.

Poveste veche de 25 de ani si bine ascunsa sub presul respectabilitatii, este scoasa acum la iveala de catre Boston Globe. Departamentul de investigatii al ziarului – Spotlight – are 4-5 jurnalisti dedicati care realizeaza un tur de forta pentru dezvaluirea mizeriei morale din Biserica Catolica. Un subiect sensibil, mai ales ca victimele provin din zona defavorizata a societatii, iar agresorii sunt preoti catolici – favoriti ai unei societati cu tendinte habotnice. Un scandal de proportii care a zguduit lumea catolica prin dezvaluirea a sute de abuzuri cunoscute si ascunse la cel mai inalt nivel.

Actiunea filmului se petrece in a doua jumatate a anului 2001 si realmente a existat riscul ca subiectul controversat sa cada in derizoriu dupa evenimentul din 11 septembrie, cand toata presa era acaparata de bombele teroristilor. Si totusi, jurnalistii de la Spotlight au continuat investigatia. Si au dat totul in vileag in ianuarie 2002, dupa sarbatorile de iarna – atat de religioase si sensibile in plan social.

Spotlight este un film foarte bun! (dupa gustul meu). Cu un subiect atipic, un ritm dinamic, bine jucat de actori, celebri sau nu. Cotat cu nota 8.4 pe IMDB, Spotlight ni-i aduce in prim-plan pe celebrii Michel Keaton, John Slattery si pe Liev Schreiber – cunoscut din serialul Ray Donovan.

Gafe simpatice:

• buna parte din film se vede pe biroul lui Matt Caroll o cana Dunkin ‘Donuts inscriptionata „DD Perks” – program introdus in 2014, iar actiunea filmului are loc in 2001
  • cand Mike Rezendez coboara dintr-un taxi si intra in sediul Globe, in spatele lui se vede sigla supermarketului Star Market. Acesta a fost creat in 2011.
  • spre finalul filmului, ziarele Boston Globe sunt incarcate in camioane pentru distributie. Acestea sunt Ford, modele aparute dupa 2010.

Nimic din toate astea nu stirbeste calitatea filmului si ineditul temei din Spotlight.

În loc sa stau la cratita, buchisesc literatura, absorb filme, schingiuiesc sudoku si detest televiziunea. Între o omleta si un sandvis, scriu. Pentru ca n-am talent de scriitor, scriu despre ce-au scris altii, cu talent. Si dupa ce-mi obosesc capul, trec la picioare: dansez salsa.