);
COnecteaza-te cu noi

Film

On the Silver Globe, un cosmar science-fiction despre conditia umana

Publicat

pe

On the Silver Globe - cronica de film

   Trecutul ascunde numeroase opere de arta de o adancime absoluta, lucru valabil pentru orice ramura culturala. In cazul cinematografiei, daca ne gandim la spatiul european e suficient sa ne amintim de regimul comunist si amplificarea sa in partile estice, care a condamnat de-a lungul timpului o sumedenie de lucrari colosale. Chiar si in partile centrale, de exemplu, Polonia, locul din care provine aceasta capodopera science-fiction, numita On the Silver Globe, manifestarile artistice au fost supuse aceluiasi tip de austeritate, avand in vedere ca tara cu pricina a resimtit repercusiunile includerii sale in Imperiul Rus pentru o perioada semnificativa.    Dincolo de atmosfera de cosmar care domina acest film, reflectia asupra conditiei umane prin intermediul calatoriilor spatiale scoate la iveala problematica religiozitatii ca factor  generator de confuzie si supunere pentru masele de oameni, ceea ce indirect trimite la metodele de constructie a tuturor sistemelor politice care au putut sa existe vreodata. Cu siguranta ca acest tip de abordare poate irita chiar si autoritatile politice contemporane din multe teritorii, asa ca nu mai incape indoiala in privinta reactiei guvernului comunist polonez din vremea anilor ‘70.

on the silver globe 1

   Productia filmului On the Silver Globe, in regia lui Andrzej Zulawski a fost intrerupta in anul 1978 la ordinul ministrului adjunct, care se ocupa la acel moment de sectorul cultural. Odata cu aceasta decizie, inregistrarile, decorurile si costumele au fost distruse aproape in totalitate. Insa cativa membri ai echipei de productie au salvat cateva obiecte si le-au ascuns in propriile locuinte, iar regizorul Zulawski a reusit de asemenea sa recupereze o copie incompleta a filmului. Pentru ca intre timp puterea comunista se diminuase, procesul de realizare a filmului a fost reluat si finalizat in 1988, an in care a avut loc si premiera la Festivalul de film de la Cannes. Zulawski a decis ca acolo unde lipseau inregistrarile, evenimentele sa fie narate de el insusi, iar ca fundal vizual, acesta a adaugat cadre aleatorii care infatiseaza oameni si locuri din Polonia.

On the Silver Globe - cronica de film

   Baza scenariului sta in seria The Lunar Trilogy, scrisa chiar de unchiul regizorului, Jerzy Zulawski, intre anii 1901-1911. Intriga din lucrarea cinematografica intervine odata cu misiunea de explorare a unor cosmonauti, in vederea descoperirii unui nou habitat potrivit pentru specia umana. Astfel, ajung pe o planeta straina patru astronauti, printre care o femeie, iar unul dintre ei moare la scurt timp de la aterizare din cauza unor accidente petrecute pe drum. Femeia da nastere primului copil care se dezvolta mult mai repede decat s-ar fi intamplat pe Pamant. Urmeaza alti copii si destul de curand se intemeiaza o colonie care va capata proportii considerabile. Parintii astronauti ajung sa se comporte si sa fie priviti ca niste divinitati de catre copiii care, la randul lor vor duce acest fel de atitudine religioasa mai departe. In prima parte a filmului, naratiunea se formeaza pe modelul unui fenomen al subconstientului, pentru ca spectatorul este fortat sa vada actiunile prin obiectivul camerei de filmat, folosita in mare parte de unul dintre personajele principale, adica tatal astronaut, care trebuia sa documenteze viata pe aceasta planeta. Redarea cadrelor inregistrate de acest personaj nu urmareste chiar cea mai logica schema de a expune o poveste si de aici si senzatia spectatorului ca devine martor al unui vis. Oricum, lucrurile evolueaza de la straniu la extrem de straniu, intr-o lume in care costumul de astronaut devine parte a ritualului funerar. In al doilea fragment apare tema profetiei, iar un alt astronaut vine pe aceasta planeta in scop de cercetare, insa prezenta lui este automat asimilata ca fiind una divina.

On the Silver Globe

   Daca la inceput, organizarea comunitatii formate trimite la o imagine sociala creata prin imbinarea decontextualizata a unor concepte samanice, tribale cu cele pagane, in continuare nuanta dominanta se leaga de crestinism. Astfel se accentueaza ideea separarii si a concesiei spirituale. In ambele cazuri, Zulawski se foloseste de realismul magic ca instrument principal de ilustrare, iar in ceea ce priveste considerentele tehnice, intreaga productie dovedeste un apogeu al genialitatii, incepand de la scenografie pana la incadrare si cromatica. Se cuvine de asemenea sa constientizam diferenta colosala care se impune intre abordarile science-fiction dezvoltate in Statele Unite ale Americii, sau uneori in Europa Occidentala, pe de-o parte si in Europa de est, pe de alta, pentru a observa cum influentele din aceste regiuni s-au extins. Daca in prima categorie, accentul cade pe spectacularul desfasurat prin temele legate de prada si pradator, invazie si cucerire, explorare si contaminare, in cea de-a doua, calatoriile cosmice implica in mare parte analiza fiintei umane prin figurarea instinctelor in antiteza cu ratiunile sale.

   Bineinteles ca atunci cand vine vorba despre On the Silver Globe, nu lipsesc comparatiile cu faimosul roman Dune, conceput cu cateva decenii mai tarziu. De asemenea, operele lui Andrei Tarkovsky sau Alejandro Jodorowsky sunt aduse ca referinte in descrierile acestui film, insa singurele elemente comune in aceste cazuri sunt unicitatea limbajului vizual si stralucirea viziunii filozofice.

[toggle title=”Referinte:”]Brandon Harris, „Rep Pick: On the Silver Globe”, The L Magazine, http://www.thelmagazine.com/2012/03/rep-pick-on-the-silver-globe/
Ethan Robinson, „On the Silver Globe”, Stylus Magazine, http://www.stylusmagazine.com/articles/movie_review/on-the-silver-globe.htm
Jeremiah Kipp, „On the Silver Globe”, Slant Magazine, http://www.slantmagazine.com/dvd/review/on-the-silver-globe
[/toggle]

Discutii pe Facebook
Libris.ro

Descrierea de sine nu face parte din vreun domeniu care sa ma fascineze. Daca ma gandesc la propriile orientari, acestea s-au legat intotdeauna de imagini statice sau dinamice, ori mentale. Ele pot apartine oricui, nu doar mie.

Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Film

Bohemian Rhapsody – filmul anului. Probabil. Cronica de film.

Publicat

pe

recomandari filme Bohemian Rhapsody Raftul cu idei

   Bohemian Rhapsody (sau in romana Rapsodia boema) reprezinta pelicula cea mai asteptata in Romania de catre fanii fomatiei rock Queen. Si nu numai de catre acestia, cu siguranta. Bohemian Rhapsody este un film excelent pentru toata lumea, fan sau nu. Coloana sonora a peliculei este fabuloasa! [n.r]

   O gasca de patru neadaptati, aparent fara nimic in comun, cu un mesaj zgomotos care se adreseaza altor neadaptati. Celor care stau ascunsi in umbra din spatele salii de concert. Sau pe un scaun in coltul intunecat al unei unei petreceri. Sau celor care-si treiesc vietile in anonimitate autoimpusa. De teama expunerii in fata prejudecatilor, preconceptiilor, etichetelor superficiale ale societatii.

   Modul in care Freddie Mercury, imbracat ca o “soparla furioasa” pentru a face impresie, i-a prezentat intentiile nou nascutei Queen lui John Reid, unul dintre cei mai mari producatori muzicali ai vremii, este exact mesajul pe care Bohemian Rhapsody il transmite publicului larg. E in regula sa fii tu, nu-ti fie teama sa-ti expui gandurile, sentimentele, fii creativ si impetuos, simte-te bine in pielea ta. In anii 70 societatea inca se lupta cu probleme de acceptare a deviatiilor de la normalitate in orice forma se manifestau ele, asa ca muzica, satira, autoironia, metafora iscusita era cel mai simplu mod de a te destainui echivoc fara a agita apele sociale si media intr-o maniera evidenta.

 

 

   Nu asteptati un documentar autobiografic. Veti fi dezamagiti. Cu toate ca prezenta pe platou la fiecare scena filmata a lui Brian May si Roger Taylor ofera veridicitate fiecarui moment ce se deruleaza pe ecrane. Scenariul a primit in prelabil si binecuvantarea lui Mary Austin, femeia cea mai importanta din viata lui Freddie Mercury, confidenta si cea care i-a alinat de atatea ori sufletul sfasiat, marea dragoste a vietii sale. Chiar si pentru cei mai traditionalisti dintre noi ar trebui sa fie suficient pentru credibilitatea peliculei.
Demersul creativ apartine regizorului Bryan Singer (Usual Suspects, X-Men: First Class, X-Men: Days of Future Past, X-Men: Apocalypse). Relatia dintre el si casa de productie se adauga listei de controverse pe care acest film le-a generat, fiind concediat pe finalul productiei si inlocuit de Dexter Fletcher (Lock, Stock and Two Smoking Barrels, Kick-Ass, Rocketman).
Ramy Malek este fabulos in rolul “to date” al vietii sale, Gwilym Lee este imaginea absolut perfecta a lui Brian May, Roger Taylor si John Deacon pot fi mandri de reprezentarea lor artistica a lui Ben Hardy si Joseph Mazzello.

   Rapsodia boema vuieste acum in cinematografe. Si este exact asa cum ti-ai dori sa fie un omagiu adus unor monstri sacri. Filmul atinge toate aspectele importante din viata formatiei si ale vietii personale a liderului ei incontestabil. Inclusiv momente in care se ilustreaza homosexualitatea lui Freddie si petrecerile desucheate pe care le organiza. Acordurile cantecelor legendare, de la momentele tensionate ale creatiei lor pana la reprezentatia epica din 1985 de la concertul caritabil mamut LiveAid, iti vor toci sosonii, iti vor incanta urechile, iti vor starni lacrimi si iti vor rascoli sufletul. Patru oameni diferiti cu o chimie comuna formidabila, cu o forta creativa teribila, cu o atitudine exuberanta, cu o poveste despre dragoste, drame personale, bucurie si entuziasm. Vieti tumultoase, versuri sfasietoare, ritmuri vulcanice, muzica supranaturala.

   Va recomand, evident, acest film. Risc sa spun ca este productia anului sub rezerva subiectivismului unui om cu muzica rock in sange. Mergeti la cinematograf, vedeti-l IMAX daca va este la indemana. La finalul lui veti fi castigat doua ore de incantare pentru minte si exaltare a sufletului.

Oli Strimbei

*Aceasta cronica a peliculei care tocmai a avut premiera in Romania – Bohemian Rhapsody – ne-a fost oferita prin intermediul adresei de e-mail, de la Oli Strimbei, care ne-a permis publicarea randurilor de mai sus. Ii multumim pe aceasta cale.

Discutii pe Facebook
libhumanitas.ro
Continua sa citesti

Film

Molly’s Game. Despre cea mai puternica femeie din lumea pokerului ilegal – cronica de film

Publicat

pe

molly's game cronica de film recomandare

   Molly’s Game (Jocul lui Molly) este un film bazat pe autobiografia notoriei Molly Bloom, o antreprenoare care reuseste intr-un timp foarte scurt sa conduca un adevarat imperiu al pokerului ilegal din Los Angeles si New York.

   Provenind din o familie de perfectionisti, Molly ajunge sa fie pe locul 3 in clasamentul celor mai buni schiori din America de Nord, insa la etapa de calificare din 2002 a Olimpiadei de Iarna aceasta se accidenteaza grav, punand capat carierei de schioare. In ciuda dorintei tatalui ei de a urma facultatea de drept, Molly decide sa isi ia un an liber si se muta in Los Angeles. Se angajeaza ca ospatarita in un club de lux, unde il intalneste pe Dean, un dezvoltator imobiliar falit. Acesta o angajeaza ca asistenta personala si o introduce in lumea pokerului ilegal.

   Molly reuseste sa castige sume mari de bani din bacsisul lasat de jucatorii pe care ii aduna Dean la masa sa, si odata ce intelege cum functioneaza jocul, incepe sa aduca din ce in ce mai multi jucatori. Dean insa, devine gelos pe adaptabilitatea si capacitatea lui Molly de a relationa cu ceilalti jucatori si o concediaza. In momentul in care majoritatea ar fii fugit cu coada intre picioare, Molly se foloseste de relatiile create si incepe sa organizeze seri de poker pe cont propriu.

   In cateva luni, devine cea mai cunoscuta organizatoare de poker ilegal din Los Angeles, statut pe care si-l pastreaza timp de 7 ani, fiind apoi fortata sa isi mute afacerea in New York, unde continua timp de inca 2 ani. Masa acesteia era frecventata de o multime de celebritati (Leonardo DiCaprio, Macaulay Culkin, Ben Affleck), dar si membri ai mafiei rusesti din Brooklyn.

   Pe 16 aprilie 2013, Molly este arestata si acuzata impreuna cu alte 33 de persoane pentru o operatiune de spalare de bani si jocuri de noroc ilegale in valoare de 100 de milioane de dolari. In 2014 Molly scrie un roman autobibliografic unde descrie experienta traita in aceasta lume periculoasa, numit “Jocul lui Molly: Adevarata poveste a femeii de 26 de ani din spatele celui mai exclusivist, joc de poker ilegal cu mize mari din lume” (titlu original – Molly’s Game: The True Story of the 26-Year-Old Woman Behind the Most Exclusive, High-Stakes Underground Poker Game in the World).

Discutii pe Facebook
libhumanitas.ro
Continua sa citesti

Film

Horace si Pete – un serial tragicomic de Louis C. K.

Publicat

pe

Horace si Pete - cronica film, serial de comedie

   Louis C.K. este cunoscut pentru cariera sa de comediant, pe care ulterior a transformat-o in actorie cu serialul Louie, produs in 2010. De data aceasta Louis surprinde cu o productie dramatica, filmata ca o piesa de teatru, in care dezvolta in cel mai realist mod o serie de subiecte diverse de la familie, abuz, relatii, politica si sexualitate.

   Horace si Pete (Horace and Pete’s) este un serial despre doi frati, introvertitul Horace (Louis C. K.) si fratele sau bolnav psihic Pete (Steve Buscemi), actualii proprietari ai barului irlandez „Horace and Pete’s”. Barul este mosternire de familie si dateaza din 1916, trecut din generatie in generatie, mereu condus de un Horace si un Pete. Condus traditional, barul nu serveste bauturi mixte, iar pretul este variabil in functie de clienti.

Steve Buscemi si Louis C. K.

   Produs din banii proprii, fara niciun fel de promovare, Horace si Pete este un serial facut de Louis C. K. in stilul lui Eugene O’Neill, difuzat pe site-ul propriu. Alaturi de Steve Buscemi, Louis C. K. i-a ales personal pentru a juca in serialul sau pe Alan Alda, Edie Falco, Laurie Metcalf si Jessica Lange. Primit foarte bine de critici, serialul a fost nominalizat la doua premii Emmy si a castigat Premiul Peabody, care onoreaza povestile cele mai puternice, luminante și revigorante din televiziune, radio și mediul online.

   Una dintre scenele mele favorite este momentul in care fosta sotie a lui Horace vine in vizita la bar si acestia reusesc sa comunice dupa o lunga perioada de tensiune, iar schimbul de replici dintre acestia este absolut genial prin profunzimea simplismului:

Horace: – Nu mai pari sa fii suparata.
Sarah: – Nu. Am fost atat de suparata pe tine, ma plimbam toata ziua cu niste sentimente negative, despre ce ai facut si ma gandeam ca intr-o zi ceva se va schimba, ca voi fi coplesita de un val de bunatate, sau ca o sa reusesc sa gasesc un alt mod de a privi lucrurile si ca te voi ierta si ma voi simti mai bine, dar in schimb, ce se intampla e ca timpul face ca sentimentele sa dispara, se diminueaza cu trecerea timpului, dispar si nu poti sa iti dai seama. E destul de trist daca te gandesti.

   Horace si Pete este o productie originala, care reuseste in cele 10 episoade sa treaca dincolo de film si sa isi provoace telespectatorii sa se gandeasca la dramele personajelor, sa le asimileze si sa le traiasca totodata impreuna cu acestea. Este surprinzator sa descopar ca un comediant pe care l-am urmarit de ani de zile luand in deradere mondenitatile vietii, poate produce ceva de o asemenea profunzime si cu o seriozitate care lipseste din multe productii moderne.

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

decembrie, 2018

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X