);
COnecteaza-te cu noi

Promotii si evenimente

Sa-i imbracam pe cei goi, de Luigi Pirandello – coproductie a Teatrului Nottara si a Teatrului de ArtA Bucuresti

Publicat

pe

Sa-i imbracam pe cei goi

Comunicat de presă: Să-i îmbrăcăm pe cei goi de Luigi Pirandello sau despre măști asumate ca identități. O coproducție a Teatrului Nottara și a Teatrului de Artă București

   Teatrul de Artă București și Teatrul Nottara anunță cu bucurie primul spectacol realizat în coproducție: Să-i îmbrăcăm pe cei goi de Luigi Pirandello, în regia lui Dan Lăcătușu. Avanpremiera are loc luni 22 mai, de la orele 20.15, la Teatrul de Artă București din str. Sfântul Ștefan, nr. 21.

   Suntem cei care credem că suntem? Suntem unul singur? Sau mai mulți? Sau poate… nimeni? Unul, niciunul sau o sută de mii – așa cum sună titlul romanului lui Pirandello? În care punct din acest spectru atât de larg ne situăm? Cine suntem, de fapt? Și câți? Și când? În momentul acesta, suntem unul. Dar în secunda următoare? Dar peste o oră? Ce se înțelege prin eu? Fluxul interior pe care suntem obișnuiți să-l asociem cu identitatea noastră fluctează cu fiecare oră. Sunt câteva dintre întrebările care delimitează traseul estetic al cunoscutului autor Luigi Pirandello, laureat al Premiului Nobel în 1934.

   În 1889, Luigi Pirandello publică prima culegere de versuri, Veselul întristat. În 1894, îi apare primul volum de nuvele, Iubiri fără iubire. Primul roman, Exclusa, va apărea în 1908. Romanul Răposatul Mattia Pascal (1904) îi aduce un oarecare succes și va fi tradus în germană. Pirandello publică eseuri (Artă și știintă, Umorismul), iar piesele scrise încep să-I aducă recunoaștere. Anii ‘20 sunt anii veritabilei lui afirmări internaționale. În 1923, fondează Teatro d’Arte di Roma, invitat mai apoi în America. Teatrul Fulton din New York se va numi, vreme de trei luni, Pirandello’s Theatre. Trupa va face turnee în Anglia, Franța și Germania, apoi, în 1927, va ajunge în Argentina și Brazilia. După cărțile autorului italian s-au făcut filme – între care Așa cum mă vrei tu, cu Greta Garbo.

   Pirandello moare în 1936, iar familia se supune dispozițiilor sale testamentare: „Când voi muri, să nu mă îmbrăcați, înfășurați-mă într-un cearșaf. Fără flori, fără lumânare la căpătâi. Un dric sărăcăcios. Gol. Și nimeni să nu mă-nsoțească, nici rude, nici prieteni. Dricul, calul, birjarul, asta-i tot. Ardeți-mă!”.

   Piesa Să-i îmbrăcăm pe cei goi propune o analiză rațională, dublată de ambiguitate, una dintre mărcile pregnante ale scriitorului, cu care își însoțește, de regulă, reflecția asupra realității. Ca de obicei în cazul acestui scriitor, povestea conferă materialitate, în fața spectatorilor, tezei pe care Pirandello vrea să o demonstreze. Nu există, pentru ființele umane, o realitate obiectivă. Ele se compun dintr-un flux de gânduri care trec dintr-unul într-altul. Nu ești doar eul pe care îl imaginezi, ci și entitatea văzută de ceilalți, ba chiar mai multe entități, câtă vreme fiecare te vede în alt fel.

   Textul de față demonstrează că un teatru al reflecției și al deliberării nu exclude etalarea sentimentelor simple și a omeniei. În Să-i îmbrăcăm pe cei goi, victima, o fată săracă și simplă, are nevoie să-și recâștige demnitatea înfrumusețându-și povestea. Montarea lui Dan Lăcătușu își propune să vorbească despre necesitatea, existentă în fiecare om, de a-și crea propria realitate echivalentă cu un vis, cu o iluzie.

   „Cine suntem noi în acest vis, în această iluzie pe care singuri ne-o creăm? Nu avem o personalitate unică. Ea presupune o multitudine de atitudini, de stări și de contradicții. Nu există o realitate obiectivă, nu există adevăr sau minciună, virtute sau păcat absolut. Oamenii sunt păpuși, marionete ale căror sfori sunt mânuite de un destin advers sau orb. Situațiile creează identitatea. Aceasta se compune și din rolurile și măștile pe care le folosim pentru a comunica cu alte persoane. Identitățile noastre sunt create de alții.” Dan Lăcătușu, regizor

   „Și pentru Teatrul Nottara, și pentru Teatrul de Artă din București, aceasta este prima coproducție dintre Teatrul Nottara și un teatru independent. Este un prim pas, sperăm, norocos. În măsura în care publicul va iubi acest spectacol, în măsura în care formula se va dovedi viabilă, sperăm să fie o soluție la care vom mai apela. De asemenea, sperăm că va fi începutul unei serii de succes.” Marinela Țepuș, director Teatrul Nottara

   „În ultimii ani, Teatrul de Artă București a avut colaborări frumoase cu Teatrul Nottara, dar este prima dată când lucrăm împreună la construcția unui spectacol. Îi mulțumim doamnei Marinela Țepuș pentru că a îmbrățișat cu bucurie propunerea noastră de proiect și distribuția ce aduce laolaltă actori de pe scene ale teatrelor de stat și din teatrul independent. Îi mulțumim regizorului Dan Lăcătușu pentru propunerea de text și pentru viziunea regizorală. Este un text clasic, special, care, prin adaptarea scenică și abordarea artistică – distribuție, decor minimalist, muzica originală a lui Dan Byron – este adus perfect în actualitate. Avem toate motivele să credem că rodul colaborării noastre va face o bucurie publicului de toate vârstele și sperăm să fie îmbrățișat cu un entuziasm pe măsura investiției noastre emoționale.” George Constantinescu, Director al Teatrului de Artă București

   Traducerea textului este semnată de Alice Georgescu, iar adaptarea scenică este realizată de Matei Stoenescu.

   În distribuție: Simona Popescu, Cristian Șofron, Marius Stănescu, George Constantinescu, Marin Grigore, Anca Bejenaru.

   Scenografia: Alexandru Ionescu; Muzica originală: Dan Byron; Regia: Dan Lăcătușu

   Biletele la avanpremiera din 22 mai, orele 20.15, se pot achiziționa online de pe MyStage.ro și Eventim.ro

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Promotii si evenimente

Spectacolul O scrisoare pierduta revine pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

O scrisoare pierduta Caragiale opera Raftul cu idei

   Opera Nationala Bucuresti prezinta vineri, 22 iunie, ora 18:30 O scrisoare pierduta opera în doua acte de Dan Dediu. Regia poarta semnatura lui Stefan Neagrau, scenografia a fost realizata de catre Viorica Petrovici, iar lighting design-ul de Cornel Dume. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

   Opera O scrisoare pierduta de Dan Dediu a avut premiera absoluta la Opera Nationala Bucuresti în anul 2012 si este o transpunere în genul teatrului liric a celebrei piese omonime de I.L. Caragiale. Compusa cu mijloace moderne, cu un libret adaptat care nu afecteaza actiunea si limbajul specific dramaturgului, opera reda intentiile din comedia lui Caragiale.

   Compozitorul Dan Dediu despre spectacolul O scrisoare pierduta de pe scena Operei Nationale Bucuresti: „Mi-a luat mult timp sa reusesc conectarea la lumea lui Caragiale. Dupa primirea libretului de la Stefan Neagrau a durat cam un an pâna ce am reusit sa gasesc stecherul potrivit care sa intre în priza atât de speciala a „scrisorii pierdute”.

   Declicul s-a întâmplat în cel mai prozaic mod: eram pierdut în traficul bucurestean si ascultam Radio România Muzical, care transmitea aranjamente dupa tango-uri de Gardel si Piazzolla. Atunci am exclamat: asta e Tipatescu! Restul a venit aproape de la sine: Trahanache, uns cu alifiile ritmurilor si inflexiunilor melodice balcanice; Catavencu, versatil si alunecos într-un  registru ce trece de la hora lunga si romanta la habanera si french can-can; Farfuridi, cu dublura sa în palimpsest Brânzovenescu, pendulând între bossa nova si pesrev turcesc;

   Cetateanul turmentat, luând în piept talazurile fanfarei moldovenesti; Pristanda, fante de cartier cu naduf de musical hollywoodian; Dandanache, un OZN politic arhetipal muiat în sos de vin folcloric, cu un iz suspect de manea, dar cu pretentii si reusita de simfonie; Multimea – o oaste de zevzeci chiuind si chefuind de zor. Si, bineînteles, Zoe: platosa mândra de bolero, ascunzând însa o oaza de omenesc, de iubire si suferinta sub chipul unui vals trist.”

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Lacul Lebedelor, cel mai apreciat balet al tuturor timpurilor pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Lacul Lebedelor balet Raftul cu idei ONB Ceaikovski

Opera Nationala Bucuresti prezinta miercuri, 20 iunie 2018, începând cu ora 18:30 spectacolul de balet Lacul Lebedelor de Piotr Ilici Ceaikovski. Regia si coregrafia poarta semnatura lui Gheorghe Iancu, scenografia a fost realizata de catre Luisa Spinatelli, iar lighting design-ul de catre Camilla Piccioni.

Coregraful Gheorghe Iancu, despre spectacolul de pe scena Operei Nationale Bucuresti: „Am crescut si am visat cu Lacul lebedelor. Nu stiu ce ma fascina… poate maiestria coregrafului Oleg Danovski, dansatorii sau toate împreuna.

   Cred ca traditia atrage foarte tare publicul fiindca ce am ales sa mentin din versiunea clasica este capodopera, deci nemuritoare. Am considerat ca este foarte bine sa plasez spectacolul în epoca în care a trait Ceaikovski. Este o epoca foarte eleganta, dupa parerea mea. Am fost foarte interesat de istoria ultimului tar rus si am gasit ca este o legatura foarte buna din punct de vedere muzical.

   Putem sa-i spunem balet neoclasic, dar are si zone moderne. Niciodata nu am dorit sa pun o stampila stilistica. Pentru mine stilul trebuie sa fie subjugat ideii. Ideea primeaza. Stilul se definitiveaza din mers.

   Erotismul este ceva ce îmi apartine. Este greu sa vorbesti despre sine, dar întotdeauna senzualitatea si erotismul au facut parte din expresia mea artistica, ca om si ca dansator, si au un mare impact în viata mea, în tot ce am facut, însa cu precadere în teatru.”

Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Frumoasa din Padurea Adormita, spectacol de balet pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Frumoasa din Padurea Adormita Ceaikovski balet Raftul cu idei

   Opera Nationala Bucuresti prezinta sâmbata, 16 iunie 2018, începând cu ora 18:30 spectacolul de balet Frumoasa din Padurea Adormita de Piotr Ilici Ceaikovski.

   Regia si coregrafia poarta semnatura lui Vasily Medvedev si Stanislav Fečo, decorul, costumele si light design-ul sunt realizate de Pavol Juráš. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian Teodorascu.

(Imagine si montaj: Sebastian Bucur/ Opera Nationala Bucuresti)

   Coregrafii Vasily Medvedev si Stanislav Fečo promit publicului o experienta unica precum însisi declara: „Este o onoare sa montam spectacolul Frumoasa din Padurea Adormita alaturi de corpul de balet al Operei Nationale Bucuresti, un tribut adus marelui coregraf Marius Petipa cu prilejul împlinirii a 200 de ani de la nasterea artistului.

   Geniul muzicii lui Piotr Ilici Ceaikovski reda cu finete celebrul basm bazat pe contrastele dintre bine si rau. Dupa traversarea a trei secole, acest spectacol de balet înca stârneste curiozitatea audientei de toate vârstele.

   Întrucât am crescut cu acest titlu legendar si am evoluat într-un numar considerabil de productii ale spectacolului Frumoasa din Padurea Adormita, am încercat sa conservam cele mai semnificative traditii din patrimoniul baletului clasic si, alaturi de un scenariu inedit si costume de poveste, sa oferim o emotie de neuitat audientei.”

Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

iunie, 2018

Filtreaza evenimente culturale

09mai(mai 9)17:30:s30iun(iun 30)17:30:sMemory Clouds.Galeria Anca Poterasu, Strada Plantelor nr. 58, Bucuresti Organizator: Institutul Francez din Bucuresti Tip eveniment cultural 2:Expozitie,Vernisaj Etichete eveniment culturalDecebal Scriba,expozitie,Institutul Francez din Bucuresti,Memory Clouds,vernisaj

Facebook

Trending

X