Multumim pentru vizita! Incercam pe cat posibil sa ajutam la crearea de continut din arii precum cultura, educatie, stiinta. literatura si altele. Orice distribuire este binevenita, asadar va invitam cu drag sa folositi butoanele de Social Media.

Raftul cu idei Baiadera balet Opera Nationala Bucuresti

Baiadera, o poveste de un exotism aparte transpusa într-un balet clasic pe scena Operei Nationale Bucuresti

   Opera Nationala Bucuresti prezinta duminica, 21 aprilie 2019, începand cu ora 18:30 spectacolul de balet Baiadera de Ludwig Minkus. Regia si adaptarea coregrafica poarta semnatura lui Mihai Babuska, iar scenografia a fost creata de catre Adriana Urmuzescu. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul  Iurie Florea.

(Video: Opera Nationala Bucuresti)

    Creat în 1877 de catre Marius Petipa pe muzica lui Ludwig Minkus si pe un libret al coregrafului realizat împreuna cu Serghei Kudekov, povestea din Baiadera dezvolta o tema romantica, ce a însemnat în istoria baletului trecerea de la epoca romantica la epoca clasica.  Cadrul Vechii Indii era la moda în epoca. Petipa s-a inspirat din moda epocii, dar a folosit propria sa estetica. Daca pentru alcatuirea libretului a pornit de la poemul epic Shakuntala scris de poetul indian Kalidasa, Regatul umbrelor pare sa fi fost inspirat de ilustratiile lui Gustav Dore la Paradisul lui Dante.

   Exotismul, fiintele supranaturale precum silfidele, umbrele, nemfele, se bucurau de mare popularitate, satisfacand gustul epocii pentru feminitate idealizata, fantastica, eterica.

   Coregraful Mihai Babuska despre montarea de pe scena Operei Nationale Bucuresti „Baiadera este unul dintre cele mai frumoase si dificile balete clasice si mertita din plin sa figureze în repertoriul companiilor din zilele noastre, desigur cu mici ajustari. Am încercat sa scutur libretul de artificii si de lungimile inutile, respectand în mare parte coregrafia originala a lui Petipa. Am restrans baletul la doua acte, preocupandu-ma mai ales de dinamizarea pantomimei, altfel desueta, fara sa afectez coerenta povestii. Finalul a cunoscut rezolvari diferite de-a lungul timpului, de la un coregraf la altul. Cel pentru care am optat eu este dat de esarfa ce strabate baletul ca un laitmotiv de la prima aparitie a Nikiei, facand legatura cu lumea de dincolo, ce în care îl va atrage si reîntalni pe iubitul ei Solor. Am conferit mai mult contur acestui rol masculin, neglijat în alte versiuni. Am schimbat cateva centre de greutate, facand din Rajah personajul negativ principal si epurand excesele de razbunare ale celorlalte personaje. Am renuntat la clasicele tutu-uri din dorinta ca întregul spectacol sa aiba un marcant iz indian.”

   Biletele se pot achizitiona de la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti sau online, la http://tickets.operanb.ro .

Discutii pe Facebook
libhumanitas.ro

Raftul cu idei - cronica de teatru, recenzie de carte, evenimente culturale, educatie, psihologie.

Post a Comment

You don't have permission to register