);
COnecteaza-te cu noi

Promotii si evenimente

Premiera spectacolului „Micul Print”, la Teatrul de Comedie

Publicat

pe

Micul Print

Comunicat de presă: Premiera spectacolului „Micul Prinț”, la Teatrul de Comedie

Nu poți vedea bine decât cu inima. Esențialul e invizibil pentru ochi. Antoine de Saint-Exupéry

   Teatrul de Comedie prezintă miercuri 25 ianuarie, ora 19.00, la sala Radu Beligan premiera oficială a spectacolului Micul Prinț de Antoine de Saint-Exupéry, regia Alexandru Dabija, scenografia și video Mircea Cantor, muzica Ada Milea, costume Andrada Chiriac, asistent scenografie Simona Marcu, creație vulpe Tiberiu Toitan și Oana Micu.

   Micul Prinț și-a depășit condiția de basm pentru copii și intră într-o zonă filosofică, metafizică mult mai profundă (Alexandru Dabija).

   Am încercat să creez o avancameră unde să ne pregătim pentru magica lume a Micului Prinț, în care ne dăm jos hainele zilei, gândurile ce ne-au frământat. Intrăm într-un nou univers unde vedem niște planete ciudate în loc de candelabre, unde vedem proiecții video cu peisaje stranii și unde auzim doi copii îmbrăcați în alb (un băiat și o fată) în timp ce rostesc simplu: Hoții nu îți știu ziua de naștere, Cușca e liberă, dar nu și pasărea, Focul s-a stins demult dar noi ne încălzim cu cuvintele, Mâna mea e lingura ta, te hrănește (Mircea Cantor).

   Avem nevoie de Micul Prinț pentru a ne aminti lucruri pe care e păcat că le uităm (Ada Milea).

   Pe scena Teatrului de Comedie vor da viață poveștii lui Antoine de Saint-Exupéry: Dorina Chiriac, Bogdan Cotleț, Valentin Teodosiu, Eugen Racoți, Alexandru Bogdan, Dan Rădulescu, Lucian Ionescu, Alexandru Turcu, Sara Chifor, Miral Solcanu, Tudor Roșu, Vlad Bazgă.

   Alexandru Dabija (n. 1955, Piatra-Neamț) este unul dintre cei mai importanți regizori români ai momentului. A fost repartizat la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț unde a debutat în 1976, cu spectacolul „Un nou mod de a plăti vechile datorii” de Philip Massinger. Acest spectacol i-a adus premiul pentru cel mai bun regizor al anului. În cei 40 de ani de carieră a montat în întreaga țară, atât texte clasice cât și contemporane, spectacolele sale fiind apreciate de public dar și de critica de specialitate, bucurându-se de numeroase premii. Începând cu anul 1991 este regizor al Teatrului Odeon din București și a fost director al teatrului între 1991-1994 și 1996-2002. În 1995 a primit premiul UNITER „Cel mai bun spectacol” pentru Orfanul Zhao, iar în 2010 a primit Premiul Uniter „Cea mai bună regie” pentru spectacolul Pyramus &Thisbe 4 You. În 2014 i-a fost dedicată secțiunea ”Personalități notorii ale teatrului românesc”, inaugurată în cadrul Festivalului Internațional al Artelor Scenice — Bienala Teatrului ”Eugene Ionesco” (BITEI) de la Chișinău.

   Mircea Cantor (n.1977, Oradea; în prezent trăiește și lucrează la Paris) este unul dintre cei mai apreciați artişti contemporani din lume. A plecat din ţară în 1999, iar cinci ani mai târziu a obţinut premiul Fundatiei Paul Ricard, cel mai important premiu acordat tinerilor artişti francezi. În 2011 a câstigat prestigiosul Premiu Marcel Duchamp, ocazie cu care punctează o amplă expoziție personală în Centrul Pompidou, Paris. În instalațiile, filmele sau obiectele sale abordează teme insiprate din real, pe care le impregnează de poetic, păstrând în același timp o privire lucidă, uneori critică asupra subiectelor. Imprevizibilul, incertitudinea, aspecte legate de artizanat, sunt tot atâtea direcții ce sunt chestionate prin prisma experimentului ce poate avea loc într-o expoziție de a lui, și care ne pun în raport cu diferite câmpuri ale cunoașterii, diferite perspective, energii.

   Lucrările lui Cantor se află în importante colecții de artă precum MoMA New York, Centre Pompidou – Paris; Rennie Collection-Vancouver, Canada; Philadelphia Art Museum; Walker Art Center – Mineapolis; Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía – Madrid; MNAC – București. Colaborarea cu Alexandru Dabija este o premieră în cariera sa, fiind prima scenografie pe care acesta o semnează. Spectacolul „Micul prinț” poartă semnătura inconfundabilă a universului plastic imaginat de Mircea Cantor.

   Ada Milea s-a născut în 5 august 1975 la Târgu- Mureș. A absolvit Liceul Liviu Rebreanu din Bistrița (Jud. Bistrița-Năsăud) profilul fizică-chimie, iar mai târziu – Universitatea de Artă Teatrală din Târgu Mureș, secția Actorie, cu rolul „Doamna Quickly” din „Nevestele vesele din Windsor” de William Shakespeare. A fost actriță la Teatrul Național din Târgu Mureș, apoi a devenit artist independent. A realizat coloana sonoră pentru numeroase spectacole de teatru. „Micul prinț” îi aduce în palmares încă o colaborare cu regizorul Alexandru Dabija.

   Spectacol realizat cu sprijinul Institutului Francez din București.

Discutii pe Facebook
Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Promotii si evenimente

TOSCA, cea mai puternica opera a lui Puccini, într-o noua premiera pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei opera Tosca ONB

   Opera Nationala Bucuresti prezinta sambata, 30 martie 2019, si duminica, 31 martie 2019, premiera spectacolului Tosca de Giacomo Puccini. Regia, decorul, costumele si light design-ul poarta semnatura lui Mario De Carlo. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul tiberiu soare. Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga, iar corul de copii de catre smaranda Morgovan. asistenti de regie Claudia Machedon si Paula Gherghe.  

   Pentru premiera de pe scena Operei Nationale Bucuresti, regizorul Mario De Carlo a pregatit o punere în scena ambitioasa, dupa cum însusi declara: „Tosca este cea mai tragica opera a lui Puccini. Covarsitoarea sa teatralitate se regaseste în totalitatepe scena, în situatii si în muzica. Un regizor sensibil are cu Tosca o sarcina usoara: trebuie sa închida ochii si… sa se lase purtat. Puccini nu e un compozitor asociat verismului, dar e indubitabil ca în „tosca” autorul insista pe detalii realiste si ca este în cautare de efecte scenice în nuante puternice. tocmai exacerbarea aspectelor de cruzime si morbiditate constituie un trait d’union cu coduri reprezetantive ale unui teatru care pleaca din trucurile lui seneca si, de-a lungul executiei în scena teatrului Elisabetan, ajunge pana la raurile de sange specifice teatrului Grand Guignol. toti trei protagonistii mor, si au parte de o moarte violenta. suntem la ani lumina departare de mortile languroase ale eroilor si eroinelor din melodrame. aici este nimicirea care învinge sentimentele, impulsurile si pasiunile. supliciul este adevaratul protagonist al operei. supliciul arhetipal care are în el însusi ratiunea si se impune ca unic element decisiv, prin ritual, exhibitie si spectacularizare. am gasit inspiratia în ceea ce Michael Foucalt numea – splendoarea chinului.”

   Impresionanta opera, care a avut la baza o piesa de teatru a dramaturgului francez Victorien sardou, „tosca” este, fara doar si poate, o drama puternica, asemenea vietii din care a fost eliminata orice scena plictisitoare; o drama a unei mari iubiri – cea dintre o diva a muzicii de opera, Floria Tosca, si un tanar pictor talentat, Cavaradossi -, cu realitati istorice precum domnia Maria Carolina, fiica Mariei terezia si sora Mariei Antoaneta, precum si de înfrangerea în final a Austriei asupra lui Napoleon în batalia de la Marengo, cu actiuni încarcate de sadism, cu sentimente extrem de puternice precum gelozia, ura, teama.

   Aceasta lucrare complexa, a carei forta Puccini a intuit-o înca dinainte de a o compune – „o opera de care am nevoie”, spunea el pe atunci – nu înceteaza sa-si reverbereze vraja nici dupa mai bine de un secol de la premiera mondiala. Ceea ce înseamna ca spectatorii oricarei generatii au nevoie, asa cum a avut si Puccini, de aceasta opera. Tosca ramane asadar o oglinda în care ne privim cu totii, din cand în cand, culmile si coborasurile sufletului.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Mikheil Sheshaberidze, invitat în Cavalleria Rusticana & Pagliacci, în regia lui Ion Caramitru, pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei opera Cavalleria Rusticana & Pagliacci

   Opera Nationala Bucuresti prezinta joi, 21 martie 2019, începand cu ora 18:30 spectacolul Cavalleria Rusticana & Pagliacci de Pietro Mascagni – Ruggiero Leoncavallo.  Regia poarta semnatura lui Ion Caramitru, scenografia a fost creata de Viorica Petrovici, iar conceptul light design-ului îi apartine lui Chris Jaeger. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta. Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga.

(Video: sebastian Bucur/ Opera Nationala Bucuresti)

   Pentru acest spectacol regizorul Ion Caramitru vine cu o conceptie noua, ambele intrigi tratand gelozia umana si consecintele ei transpuse într-un realism puternic, dupa cum însusi declara: „Exista în spectacolul de opera subordonat pana la perfectiune muzicii (note, masuri, arii, balet, cor) un spatiu foarte generos pentru un soi de realism magic al spectacolului. Cu cat este mai mare conventia, cu atat mai mare libertatea.  Este vorba despre realism de la început pana la sfarsit. Nu va lasati înselati de iluzia artei artistului. Cavalleria Rusticana se desfasoara în culori de alb si negru, Pagliacci se petrece într-un decor colorat; costume, scena, decor palpabil, dar ambele ascund o crima din gelozie.

   Fiind unul din cele mai aplaudate titluri ale curentului verist, „Cavalleria rusticana” justifica prezenta sa în repertoriul teatrelor din întreaga lume. Inspiratia cu care compozitorul a gasit textul literar, corespondentul muzical, plasticitatea imaginilor si caracterul pasionat al melodiei, tipic italiene, justifica gloria acestui titlu, cu care nu a rivalizat nicio alta creatie a lui Pietro Mascagni.

   Pagliacci este o opera în doua acte compusa de Ruggiero Leoncavallo pe un libret propriu. Opera este una din lucrarile care figureaza în repertoriul permanent al teatrelor lirice de pretutindeni.

   Cele doua opere portretizeaza comunitatea muncitoareasca, modesta din sudul Italiei într-o zi de sarbatoare romano-catolica, concentrandu-se pe triunghiuri amoroase ce se dovedesc a se sfarsi violent si mortal. Limbajul muzical franc, intens, rapid si economic al acestor povesti tulburatoare asezate în lumea oamenilor ordinari au contribuit la nasterea stilului de opera verist.

   Urmatoarea reprezentatie a spectacolului va avea loc joi, 25 aprilie 2019, începand cu ora 18:30.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
libhumanitas.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Povestea lui Don Quijote, transpusa în balet pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei ONB balet Don Quijote

   Opera Nationala Bucuresti prezinta vineri, 22 martie 2018, începand cu ora 18:30 spectacolul de balet Don Quijote de Ludwig Minkus. Regia si adaptarea coregrafica poarta semnatura lui Jaroslav slavický, scenografia Josef Jelínek. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian teodorascu.

   Mai multe versiuni ale baletului Don Quijote au fost create în întreaga lume. Despre coregrafia ce poarta numele lui Jaroslav slavický, artistul însusi a declarat: „Coregrafia spectacolului se bazeaza pe versiunea Petipa-Gorski, cea mai buna versiune din toate timpurile, deoarece conceptia lor si celebrele scene de dans au facut ca acest balet sa reziste în teatrele din toata lumea de mai bine de 150 de ani. Desigur, am ajustat, am scurtat sau am suprimat anumite fragmente pentru ca spectacolul sa aiba continuitatea dorita, sa aiba viteza si ritm. Mi-am dorit o expunere a actiunii clara si logica, iar regizoral am urmarit un joc convingator, ca si o descriere colorata a personajelor.”

   Ritm, culoare, atmosfera plina de viata a unui orasel din spania, personaje pitoresti inspirate de celebrul roman semnat de Cervantes, o coregrafie spectaculoasa cu numeroase momente de virtuozitate în interpretarea unei distributii de exceptie înseamna împreuna reprezentatia din 18 noiembrie 2018 de pe scena Operei Nationale Bucuresti.

   La Opera Nationala Bucuresti, baletul Don Quijote cunoaste prima varianta în 1970, în coregrafia lui Vasile Marcu si scenografia Ofeliei tutoveanu Draganescu. În anul 2000, Mihai Babuska ofera, în spiritul liniei clasice, o noua adaptare coregrafica a baletului „Don Quijote”, în scenografia adrianei Urmuzescu. Din echipa de realizatori a actualei montari de la Opera Nationala Bucuresti fac parte Katerina slavicka -Elslégrova – asistent coregrafie, scenografia a fost creata de Josef Jelinek, andreia Martinescu este asistent de scenografie.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

martie, 2019

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X