);
COnecteaza-te cu noi

Promotii si evenimente

Premiera spectacolului Barajul la ARCUB

Publicat

pe

Barajul

Cel mai important dramaturg irlandez contemporan pe scena ARCUB: Conor McPherson

Comunicat de presa

Spectacolul Barajul va avea premiera pe 23 noiembrie la Sala Mare.

   În 2016, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București și-a definit politica repertorială în jurul dramaturgiei contemporane de valoare. Autohtoni sau europeni, autorii abordează problematici actuale, care îndeamnă spectatorul la implicare, sau teme importante, care țin de existența umană în general. În această a doua direcție se încadrează Conor McPherson cu piesa Barajul, care vorbește despre prietenie și forța legăturilor dintre oameni.

   Apărută în 1997, piesa Barajul a fost montată în același an de Royal Court în Londra, apoi, doi ani mai târziu, pe Broadway. A câștigat Premiul Laurence Olivier pentru cea mai bună piesă a anului în 1998 și i-a adus lui McPherson, în același an, Premiul Criticii pentru cel mai promițător dramaturg. A fost votată printre cele mai importante piese ale secolului 20 într-un sondaj realizat de Royal National Theatre din Londra și face parte dintre cele mai bune 101 de piese ale tuturor timpurilor după părerea lui Michael Billington, criticul de teatru al ziarului The Guardian.

   Într-o mică localitate din apropierea unui baraj, în Irlanda, trei prieteni se întâlnesc într-un bar. Seara pare a se desfășura conform unui ritual banal dintr-un orășel în care nu se întâmplă mai nimic. Se discută despre vreme și despre venirea în localitate a unei tinere din Dublin. Iar prezența ei schimbă totul, căci oferă, fiecăruia dintre bărbații care o înconjoară, prilejul de a spune o poveste. Și pentru că socotesc că existența lor monotonă nu poate atrage atenția unei doamne rafinate, fiecare își pigmentează experiențele cu personaje din folclorul local. Atmosfera stranie, fantomatică, este punctată cu momente de un comic nebun, căci după fiecare dintre povești se revine la tachinările obișnuite între oamenii care se cunosc dintotdeauna. Totul până când străina le dezvăluie motivul pentru care a decis să plece din capitală pentru a se muta în orășelul lor. Și atunci, toate poveștile se spulberă, iar ei se arată solidari, prieteni, umani.

Barajul

Barajul – foto: Andrei Gindac

   Jack, bătrânul singur, dar împăcat cu deciziile pe care le-a luat în viață (Marian Râlea), Finbar, întreprinzătorul care a ajuns să dețină aproape tot orașul (Romeo Pop), Jim, bărbatul în putere, care își dedică întreaga existență îngrijirii mamei sale (Gabriel Costin) și Brendan, proprietarul barului, care îi primește pe toți cu îngăduință (Alexandru Voicu) o primesc cu brațele deschise pe Valerie, tânara care caută pe cineva care să o accepte cu toată ciudățenia experiențelor ei recente (Simona Pop). Decorul semnat de Dan Titza creează spațiul ideal pentru ca poveștile lor să beneficieze de atmosfera necesară, de la fiorul groazei, la emoția cea mai veridică. Andreea Vulpe, regizoarea spectacolului, conduce cu sensibilitate aceaste personaje, calibrează cu finețe nota de fantastic a poveștilor spuse, păstrând până în final suspansul la cote înalte.

   În 23 noiembrie 2016, de la ora 19:00, vă așteptăm la ARCUB, pentru premiera oficială a spectacolului Barajul de Conor McPherson, un spectacol despre lumina din oameni.

   „Omul să trăiască acolo unde-s prietenii şi lumina!”, spune Jack, bătrânul holtei a cărui singurătate părea iremediabilă până când a înţeles că responsabilitatea faţă de comunitatea de care aparţii poate fi colacul de salvare, atunci când te simţi însingurat, izolat şi trist. Şi, odată cu el, simţim şi noi, realizatorii acestui spectacol, că e de datoria noastră să vorbim despre flagelul singurătăţii în lumea de azi: să-l asumăm, să-l cercetăm şi să-i căutăm soluţii, dorim ca, prin intermediul acestui spectacol, să redăm societăţii noastre încrederea interpersonală, lipsa de tensiuni şi coeziunea socială, declară regizoarea spectacolului, Andreeea Vulpe.

BARAJUL, de Conor McPherson, traducerea Andreea Vulpe

Cu: Marian Râlea, Alexandru Voicu, Gabi Costin, Romeo Pop, Simona Pop

Regia: Andreea Vulpe; Scenografia: Daniel Titza; Light Design: Vlad Lăzărescu

Producător: ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București

Cu sprijinul Guinness.

Biletele pot fi achiziţionate online de pe http://arcub.ro/bilete-online/ și http://bilet.ro/ sau de la casa de bilete de la sediul ARCUB, Strada Lipscani, nr. 84-90.

Prețuri: 35 lei (Categoria I) și 25 lei (Categoria II).

Discutii pe Facebook
Nemira
Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Promotii si evenimente

TOSCA, cea mai puternica opera a lui Puccini, într-o noua premiera pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei opera Tosca ONB

   Opera Nationala Bucuresti prezinta sambata, 30 martie 2019, si duminica, 31 martie 2019, premiera spectacolului Tosca de Giacomo Puccini. Regia, decorul, costumele si light design-ul poarta semnatura lui Mario De Carlo. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul tiberiu soare. Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga, iar corul de copii de catre smaranda Morgovan. asistenti de regie Claudia Machedon si Paula Gherghe.  

   Pentru premiera de pe scena Operei Nationale Bucuresti, regizorul Mario De Carlo a pregatit o punere în scena ambitioasa, dupa cum însusi declara: „Tosca este cea mai tragica opera a lui Puccini. Covarsitoarea sa teatralitate se regaseste în totalitatepe scena, în situatii si în muzica. Un regizor sensibil are cu Tosca o sarcina usoara: trebuie sa închida ochii si… sa se lase purtat. Puccini nu e un compozitor asociat verismului, dar e indubitabil ca în „tosca” autorul insista pe detalii realiste si ca este în cautare de efecte scenice în nuante puternice. tocmai exacerbarea aspectelor de cruzime si morbiditate constituie un trait d’union cu coduri reprezetantive ale unui teatru care pleaca din trucurile lui seneca si, de-a lungul executiei în scena teatrului Elisabetan, ajunge pana la raurile de sange specifice teatrului Grand Guignol. toti trei protagonistii mor, si au parte de o moarte violenta. suntem la ani lumina departare de mortile languroase ale eroilor si eroinelor din melodrame. aici este nimicirea care învinge sentimentele, impulsurile si pasiunile. supliciul este adevaratul protagonist al operei. supliciul arhetipal care are în el însusi ratiunea si se impune ca unic element decisiv, prin ritual, exhibitie si spectacularizare. am gasit inspiratia în ceea ce Michael Foucalt numea – splendoarea chinului.”

   Impresionanta opera, care a avut la baza o piesa de teatru a dramaturgului francez Victorien sardou, „tosca” este, fara doar si poate, o drama puternica, asemenea vietii din care a fost eliminata orice scena plictisitoare; o drama a unei mari iubiri – cea dintre o diva a muzicii de opera, Floria Tosca, si un tanar pictor talentat, Cavaradossi -, cu realitati istorice precum domnia Maria Carolina, fiica Mariei terezia si sora Mariei Antoaneta, precum si de înfrangerea în final a Austriei asupra lui Napoleon în batalia de la Marengo, cu actiuni încarcate de sadism, cu sentimente extrem de puternice precum gelozia, ura, teama.

   Aceasta lucrare complexa, a carei forta Puccini a intuit-o înca dinainte de a o compune – „o opera de care am nevoie”, spunea el pe atunci – nu înceteaza sa-si reverbereze vraja nici dupa mai bine de un secol de la premiera mondiala. Ceea ce înseamna ca spectatorii oricarei generatii au nevoie, asa cum a avut si Puccini, de aceasta opera. Tosca ramane asadar o oglinda în care ne privim cu totii, din cand în cand, culmile si coborasurile sufletului.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Mikheil Sheshaberidze, invitat în Cavalleria Rusticana & Pagliacci, în regia lui Ion Caramitru, pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei opera Cavalleria Rusticana & Pagliacci

   Opera Nationala Bucuresti prezinta joi, 21 martie 2019, începand cu ora 18:30 spectacolul Cavalleria Rusticana & Pagliacci de Pietro Mascagni – Ruggiero Leoncavallo.  Regia poarta semnatura lui Ion Caramitru, scenografia a fost creata de Viorica Petrovici, iar conceptul light design-ului îi apartine lui Chris Jaeger. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta. Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga.

(Video: sebastian Bucur/ Opera Nationala Bucuresti)

   Pentru acest spectacol regizorul Ion Caramitru vine cu o conceptie noua, ambele intrigi tratand gelozia umana si consecintele ei transpuse într-un realism puternic, dupa cum însusi declara: „Exista în spectacolul de opera subordonat pana la perfectiune muzicii (note, masuri, arii, balet, cor) un spatiu foarte generos pentru un soi de realism magic al spectacolului. Cu cat este mai mare conventia, cu atat mai mare libertatea.  Este vorba despre realism de la început pana la sfarsit. Nu va lasati înselati de iluzia artei artistului. Cavalleria Rusticana se desfasoara în culori de alb si negru, Pagliacci se petrece într-un decor colorat; costume, scena, decor palpabil, dar ambele ascund o crima din gelozie.

   Fiind unul din cele mai aplaudate titluri ale curentului verist, „Cavalleria rusticana” justifica prezenta sa în repertoriul teatrelor din întreaga lume. Inspiratia cu care compozitorul a gasit textul literar, corespondentul muzical, plasticitatea imaginilor si caracterul pasionat al melodiei, tipic italiene, justifica gloria acestui titlu, cu care nu a rivalizat nicio alta creatie a lui Pietro Mascagni.

   Pagliacci este o opera în doua acte compusa de Ruggiero Leoncavallo pe un libret propriu. Opera este una din lucrarile care figureaza în repertoriul permanent al teatrelor lirice de pretutindeni.

   Cele doua opere portretizeaza comunitatea muncitoareasca, modesta din sudul Italiei într-o zi de sarbatoare romano-catolica, concentrandu-se pe triunghiuri amoroase ce se dovedesc a se sfarsi violent si mortal. Limbajul muzical franc, intens, rapid si economic al acestor povesti tulburatoare asezate în lumea oamenilor ordinari au contribuit la nasterea stilului de opera verist.

   Urmatoarea reprezentatie a spectacolului va avea loc joi, 25 aprilie 2019, începand cu ora 18:30.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Litera.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Povestea lui Don Quijote, transpusa în balet pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei ONB balet Don Quijote

   Opera Nationala Bucuresti prezinta vineri, 22 martie 2018, începand cu ora 18:30 spectacolul de balet Don Quijote de Ludwig Minkus. Regia si adaptarea coregrafica poarta semnatura lui Jaroslav slavický, scenografia Josef Jelínek. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian teodorascu.

   Mai multe versiuni ale baletului Don Quijote au fost create în întreaga lume. Despre coregrafia ce poarta numele lui Jaroslav slavický, artistul însusi a declarat: „Coregrafia spectacolului se bazeaza pe versiunea Petipa-Gorski, cea mai buna versiune din toate timpurile, deoarece conceptia lor si celebrele scene de dans au facut ca acest balet sa reziste în teatrele din toata lumea de mai bine de 150 de ani. Desigur, am ajustat, am scurtat sau am suprimat anumite fragmente pentru ca spectacolul sa aiba continuitatea dorita, sa aiba viteza si ritm. Mi-am dorit o expunere a actiunii clara si logica, iar regizoral am urmarit un joc convingator, ca si o descriere colorata a personajelor.”

   Ritm, culoare, atmosfera plina de viata a unui orasel din spania, personaje pitoresti inspirate de celebrul roman semnat de Cervantes, o coregrafie spectaculoasa cu numeroase momente de virtuozitate în interpretarea unei distributii de exceptie înseamna împreuna reprezentatia din 18 noiembrie 2018 de pe scena Operei Nationale Bucuresti.

   La Opera Nationala Bucuresti, baletul Don Quijote cunoaste prima varianta în 1970, în coregrafia lui Vasile Marcu si scenografia Ofeliei tutoveanu Draganescu. În anul 2000, Mihai Babuska ofera, în spiritul liniei clasice, o noua adaptare coregrafica a baletului „Don Quijote”, în scenografia adrianei Urmuzescu. Din echipa de realizatori a actualei montari de la Opera Nationala Bucuresti fac parte Katerina slavicka -Elslégrova – asistent coregrafie, scenografia a fost creata de Josef Jelinek, andreia Martinescu este asistent de scenografie.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Nemira
Continua sa citesti

Calendar cultural

martie, 2019

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X