);
COnecteaza-te cu noi

Promotii si evenimente

Piano Marathon – cronica unei morti neanuntate

Publicat

pe

Piano Marathon - Bucuresti

   Sambata, 7 iunie 2014, in gradina de vara a Parcului Herastrau din Bucuresti, s-a desfasurat festivalul Piano Marathon. Nu va pot descrie entuziasmul ce m-a napadit cand am aflat de acest eveniment. La acel moment, nimic nu prevestea ce avea sa urmeze, interfata paginii web a festivalului era mai mult decat incantatoare, ba de-a dreptul promitatoare. Pianul imi este foarte drag, l-am studiat intensiv timp de 8 ani de zile, dupa care am continuat sa cant pentru sufletul meu.

Piano Marathon Bucuresti

    Asadar, m-am imbracat si accesorizat corespunzator unui asemenea eveniment si am pornit spre Herastrau. Intrucat in aceeasi zi am avut de indeplinit ceva sarcini familiale, in afara Bucurestiului (o distanta de 100 km) si m-am intors in capitala la ora 16.50 (evenimentul trebuia sa inceapa la ora 18.00) nu am apucat sa-mi aranjez parul intr-o maniera eleganta si tot drumul spre parc mi-am reprosat in gand acest aspect, deoarece consider ca respectul fata de artisti se reflecta si in tinuta pe care o adopti in fata lor. Si consider ca aceste rigori se aplica si atunci cand mergem la teatru, unde nu trebuie sa mancam chips-uri sau floricele, dar asta este o alta problema pe care o s-o dezbatem cu alta ocazie.

Piano Marahon - Bucuresti

sursa foto: www.pianomarathon.org

   Deci, dichisita nevoie mare si entuziasmata tare ajung, alaturi de sotul meu si inca un cuplu de prieteni, in Herastrau. Ar fi trebuit sa-mi pun un  semn de mirare inca de cand am observat ca nu exista indicatoare catre festival, dar eram prea grabita ca sa mai iau in seama detaliile, caci era deja ora 18.15 si ma mustram din nou c-o sa pierd inceputul programului. Asa ca mare mi-a fost mirarea cand am descoperit ca nici macar nu incepuse partea a treia a festivalului, singura pentru care luasem bilete, dar si mai mare cand am observat ca din cele 2.500 de locuri disponibile erau ocupate maxim…30 de locuri!!! Da, doar 30 si nu exagerez cu nimic…

   M-am simtit rusinata de parca eu as fi fost responsabila de proasta organizare pentru simplul fapt ca stiu cata munca e in spatele unei interpretari impecabile a unei partituri, iar pianistii (de talie internationala) au acceptat sa-si aduca contributia pro bono la un eveniment ce se vroia a fi caritabil. Festivalul a celebrat Ziua Nationala a Adoptiei, precum si spiritual adoptiei promovat de organizatie “Ador Copiii”, dorind sa atraga atentia asupra dreptului copiilor parasiti la o familie permanenta. Nu-l pot denumi caritabil atata timp cat nu si-a indeplinit target-ul.

PIano Marathon - Bucuresti

sursa foto: www.pianomarathon.org

   Acela a fost momentul in care am simtit ca realismul magic imi joaca o festa. Dezamagirile au continuat: programul se schimbase. Programul initial, cel facut public o data cu promovarea evenimentului, continea partituri accesibile publicului larg.Nu inteleg ce rationament au urmat organizatorii sau chiar pianistii cand au schimbat programul, alegand partituri grele si pentru o ureche cunoscatoare. Dupa un inceput mai mult decat agreabil, s-a trecut la partituri dramatice, apasatoare, in total dezacord cu placuta seara de vara.

   Trecand peste acest aspect, contracarat de interpretarile fara cusur, dezamagirea majora a venit din partea prezentatoarei evenimentului, fosta membra a “Scolii Vedetelor”, Nadine. Pe langa faptul ca le-a pocit numele pianistilor de alta nationalitate decat cea romana, a mai incurcat pe ici pe colo  numele partiturilor si i-au mai scapat si cateva greseli gramaticale. Despre atitudine nici nu vreau sa mai comentez…oricum nici cu privire la acest aspect n-am inteles alegerea organizatorilor.

   DAR, trecand peste toate, lipsa de promovare nu le poate fi iertata si este pacat ca pianistii internationali vor pleca de aici cu o asemenea carte de vizita a Romaniei. Sper din tot sufletul sa se mai tina acest festival, sa nu se mai repete multiplele greseli de anul acesta, iar cronica unei morti neanuntate sa ramana in urma…

Discutii pe Facebook
Libris.ro

Pentru ca lucrez in domeniul juridic, un domeniu mult prea pragmatic pentru firea mea romantica, evadez cat de des pot in lumea artelor: citesc neaparat inainte de culcare, ador cinematografia non-hollywoodiana si fotografiez secvente de frumos. In lumea pianului evadez prea rar, din pacate, pianul ramanand in casa parinteasca, dar muzica ma insoteste non-stop. Sufletul mi-e ca o carte deschisa, dar scrisa codificat, cu coperte frumoase si scriitura melodioasa.

Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Promotii si evenimente

Concert Extraordinar cu ocazia Sarbatorilor de Paste pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei concert Paste Opera Nationala Bucuresti

   Opera Nationala Bucuresti prezinta miercuri, 24 aprilie, începand cu ora 18:30 Concertul Extraordinar cu ocazia Sarbatorilor de Paste. Orchestra va fi consuda de catre maestrul Mihanea Ignat, în calitate de invitat al primei scene lirice.  Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga, iar conceptul regizoral al concertului poarta semnatura Claudiei Machedon.

   Pe scena vor evolua solistii casei, soprana Cristina Maria Oltean si baritonul Lucian Petrean, iar la pian Ioana Maria Lupascu în calitate de  invitata a Operei Nationale Bucuresti. Programul serii include Uvertura „Marele Paste rus” de Nikolai Rimsky-Korsakov si „Requiem” de Gabriel Fauré.

   Regizorul evenimentului, Claudia Machedon, despre Concertul de pe scena Operei Nationale Bucuresti organizat cu ocazia sarbatorilor pascale: „Concertul de Paste cuprinde 3 lucrari. Ce au în comun, în afara faptului ca sunt compuse în a doua jumatate a secolului XIX, este vitalitatea, forta mesajului. Rimsky-Korsakov preia teme liturgice rusesti si reuseste sa transpuna în muzica sa atat caracterul lugubru, cat si bucuria sarbatorii. Concertul pentru pian si orchestra al lui Liszt este nu doar plin de patos, prin definitia pateticului, ci si eroic. În Requiem, Fauré are o viziune senina asupra mortii, reprezentand mai degraba o eliberare, prin efectul cathartic al muzicii, decat o experienta dureroasa. Ca propunere regizorala, spectacolul-concert sustine aceste teme si devoaleaza o atmosfera ecleziastica, în care Lumina este motorul principal. Speram ca evenimentul sa ofere o întelegere mai profunda, senzoriala, a tainei Sfintei Învieri si sa multumeasca sufletul spectatorilor nostri.”

   Dirijorul Mihnea Ignat, despre Concertul primei scene lirice a tarii: „Este pentru mine o deosebita onoare sa ma aflu la pupitrul Orchestrei si Corului Operei Nationale Bucuresti cu ocazia Concertului Pascal, onoare întrecuta doar de bucuria de a împartasi cu dumneavoastra muzica pe care am pregatit-o cu drag împreuna cu colegii mei. Programul din aceasta seara cuprinde, pe de o parte, doua lucrari din repertoriul tipic pentru aceasta perioada a anului, Uvertura Marele Paste Rusesc de N. Rimsky-Korsakov si Recviem-ul de G. Fauré iar pe de alta parte, Concertul Pathetique pentru pian si orchestra de F. Liszt, o lucrare necunoscuta, dar care completeaza în acelasi spirit de sarbatoare programul nostru. Speram ca prin intermediul muzicii sa va aducem în suflet bucuria unui nou început, dorinta de a fi mai buni cu aproapele si mai sinceri cu noi însine. Sarbatori Fericite si linistite!”   

   Ioana Maria Lupescu este unul dintre cei mai buni pianisti din Romania. Din anul 2007 este solista al Filarmonicii „Paul Constantinescu” din Ploiesti. Un artist complet si o pianista de exceptie, Ioana Maria Lupascu detine nenumarate trofee si premii si a fost numita de presa “noua vedeta a generatiei sale”.

   Soprana Cristina-Maria Oltean, solista a Operei Nationale Bucuresti, este o prezenta constanta pe scenele teatrelor si a mai multor filarmonici din tara: Opera Romana Craiova, Opera Nationala Romana Cluj-Napoca, Sala Radio Bucuresti, Teatrul Regina Maria Oradea, Teatrul Maria Filotti Braila, Filarmonicile din Targu Mures, Arad, Oradea, Ramnicu Valcea, Brasov, etc. Pe scena Operei Nationale Bucuresti publicul spectator o poate aplauda la scena deschisa în spectacolele precum La Traviata de Giuseppe Verdi sau Elixirul dragostei de Gaetano Donizetti.

   Lucian Petrean, bariton al Operei Nationale Bucuresti, a absolvit Academia de Muzica „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, sectia Canto. În august 2014 la Verona-Italia a studiat cu maestrul Giorgio Zancanaro  cursuri de maiestrie vocala, iar în iunie 2016 la Milano-Italia s-a perfectionat cu maestrul Bonaldo Giaiotti. Pe scena Operei Nationale Bucuresti publicul spectator îl poate aplauda la scena deschisa în spectacolele precum Rigoletto de Giuseppe Verdi, Pagliacci de Ruggero Leoncavallo sau Nabucco de Giuseppe Verdi.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

CAVALLERIA RUSTICANA & PAGLIACCI în regia lui Ion Caramitru, pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei Cavalleria Rusticana & Pagliacci Opera

   Opera Nationala Bucuresti prezinta joi, 25 aprilie 2019, începand cu ora 18:30 spectacolul Cavalleria Rusticana & Pagliacci de Pietro Mascagni – Ruggiero Leoncavallo. Regia poarta semnatura lui Ion Caramitru, scenografia a fost creata de Viorica Petrovici, iar conceptul light design-ului îi apartine lui Chris Jaeger. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta. Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga.

           

(Video: Sebastian Bucur/ Opera Nationala Bucuresti)

   Pentru acest spectacol regizorul Ion Caramitru vine cu o conceptie noua, ambele intrigi tratand gelozia umana si consecintele ei transpuse într-un realism puternic, dupa cum însusi declara: „Exista în spectacolul de opera subordonat pana la perfectiune muzicii (note, masuri, arii, balet, cor) un spatiu foarte generos pentru un soi de realism magic al spectacolului. Cu cat este mai mare conventia, cu atat mai mare libertatea.  Este vorba despre realism de la început pana la sfarsit. Nu va lasati înselati de iluzia artei artistului. Cavalleria Rusticana se desfasoara în culori de alb si negru, Pagliacci se petrece într-un decor colorat; costume, scena, decor palpabil, dar ambele ascund o crima din gelozie.

   Fiind unul din cele mai aplaudate titluri ale curentului verist, „Cavalleria rusticana” justifica prezenta sa în repertoriul teatrelor din întreaga lume. Inspiratia cu care compozitorul a gasit textul literar, corespondentul muzical, plasticitatea imaginilor si caracterul pasionat al melodiei, tipic italiene, justifica gloria acestui titlu, cu care nu a rivalizat nicio alta creatie a lui Pietro Mascagni.

   Pagliacci este o opera în doua acte compusa de Ruggiero Leoncavallo pe un libret propriu. Opera este una din lucrarile care figureaza în repertoriul permanent al teatrelor lirice de pretutindeni.

   Cele doua opere portretizeaza comunitatea muncitoareasca, modesta din sudul Italiei într-o zi de sarbatoare romano-catolica, concentrandu-se pe triunghiuri amoroase ce se dovedesc a se sfarsi violent si mortal. Limbajul muzical franc, intens, rapid si economic al acestor povesti tulburatoare asezate în lumea oamenilor ordinari au contribuit la nasterea stilului de opera verist.

   Urmatoarea reprezentatie a spectacolului va avea loc vineri, 3 mai 2019, începand cu ora 18:30.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Nemira
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

NUNTA LUI FIGARO în programul lunii aprilie de pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Nunta lui Figaro Mozart ONB opera

   Opera Nationala Bucuresti prezinta joi, 18 aprilie 2019, începand cu ora 18:30 spectacolul Nunta lui Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart. Regia poarta semnatura lui Alexander Radulescu, scenografia a fost realizata de catre Adriana Urmuzescu, maestru de cor Daniel Jinga, asistent de regie Ştefan Neagrau. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian Teodorascu.

(Video: Opera Nationala Bucuresti)

     Opera Nunta lui Figaro a fost compusa în lunile martie si aprilie ale anului 1786. Ideea unei opere inspirata de piesa lui Pierre Beaumarchais, care crease scandal în Franta, a apartinut atat compozitorului cat si libretistului Lorenzo Da Ponte. Acesta a povestit într-o scrisoare adresata unui prieten: „Nu ispravesc sa scriu cuvintele si Mozart le si concepe muzica”.

    Nunta lui Figaro este prima opera la care au colaborat Mozart cu libretistul Lorenzo Da Ponte. Cei doi au mai realizat împreuna operele „Don Giovanni” si „Così fan tutte”. Mozart a fost cel care i-a adus lui Da Ponte o copie a piesei lui Beaumarchais, iar acesta a transpus-o într-un libret în numai 6 saptamani, traducand textul în italiana, punandu-l în versuri si excluzand toate trimiterile politice. Libretul a primit în final aprobarea Împaratului Joseph al II-lea, iar premiera a avut loc pe 1 Mai 1786 la Burghtheater Wien. În pofida succesului, s-au jucat doar 9 reprezentatii. Acestea aveau o durata de 4 ore, iar publicul entuziasmat solicita deseori bis-uri care dublau acest timp. Se pare ca, Împaratul a emis o hotarare în legatura cu numarul de bis-uri ce puteau fi acordate în cadrul unei reprezentatii cu „Nunta lui Figaro”. În 1789 spectacolul a fost reluat, Mozart si Da Ponte au adus mici modificari muzicale, adaptand partitura pentru interpretarea rolului Susanna. Una dintre marile iubiri ale lui Mozart se spune ca a fost interpreta de la premiera a rolului Susanna din „Nunta lui Figaro”, Nancy Storace.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
libhumanitas.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

aprilie, 2019

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X