);

Teatru

Orfanii si Capsunile – cronica de teatru

Orfanii si capsunile - cronica de teatru

Raftul cu 5 idei despre Orfanii si Capsunile, FEST-FDR Timisoara

1.    Spectacolul apartine de Teatrul Marin Sorescu din Craiova, in parteneriat cu Teatrul de Stat Braunschweig din Germania. Este un proiect mai larg, Art of Ageing. Detalii despre program gasiti pe larg pe site-ul RadioRomaniaCultural. Spectacolul s-a jucat si-n afara Craiovei, in 2014 putand fi vazut si de catre publicul bucurestean la Nottara.
  2.    Capsunari este termenul generic pentru romanii care lucreaza in strainatate. Indiferent de domeniu si indiferent de tara (Spania, Italia, Franta, Germania), ei sunt capsunari. Ce drame au lasat acestia in urma lor? Ce se alege de copiii ramasi fara unul ori chiar fara amandoi parintii? Cine ii va inlocui? Care este pretul exact pe care acesti capsunari trebuie sa-l plateasca?
  3.    Scenariul a fost scris in urma unor interviuri facute cu mai multe familii din Dolj. Acesta a fost facut cu copiii, bunicii si rudele lor ramase in tara. Sunt cazuri reale, pastrandu-se, insa, anonimitatea intervievatilor.
  4.    Spectacolul este mai mult o lectie de sociologie – antropologie decat un spectacol de teatru in sine. Spectatorul constientizeaza problemele si empatizeaza cu personajele. La finalul fiecarui spectacol exista o discutie cu publicul.
  5.    Din punctul meu de vedere, insa, spectacolul este extreme de greoi si neprietenos cu publicul. Atat amestecul a trei limbi (engleza, germana si romana), cat si trecerea brusca de la un caz la altul, de la un personaj la altul, fac spectacolul extreme de … neprietenos. Si nu doar publicul pare nemultumit, ci si criticii. Langa mine, la spectacol, o doamna in varsta, alaturi de sotul ei, vorbea inainte despre alte spectacole. Parea cunoscatoare, insa foarte pretentioasa. De la acest spectacol a plecat dupa jumatate de ora. A spus, citez: Asta nu e teatru, e reportaj. Si pe bune ca nu as putea sintetiza mai bine acest spectacol. Un alt motiv pentru care iubitorii de teatru nu prea au fost multumiti este si neomogenitatea actorilor. Cititi aici cine sunt acestia. Spectatorul simte cand cei de pe scena nu alcatuiesc o echipa. Individual interpreteaza foarte bine, dar nu par deloc o echipa.

Per total, Orfanii si Capsunile este mai mult un reportaj si mai putin un spectacol de teatru. Scopul sau, constientizarea problemelor din familiile cu rude plecate in strainatate, este de laudat. Rezultatul, in sine, este, insa, unul deloc atragator. Nici publicul nu pare a-l aprecia, nici criticii nu par a-l lua in brate. Daca sunteti vizati de spectacol l-ati putea privi cu alt ochi. Eu, ca absolvent de sociologie, l-am privit ca un curs, extrem de interesant ce-I drept. O lectie de sociologie pe scena de teatru. Pacat, totusi, ca am vazut-o la un festival de teatru.

Cine a scris acest articol despre spectacolul Orfanii si Capsunile? Pai sa ma prezint: Emil Calinescu ma numesc, absolvent de sociologie al Universitatii din Bucuresti. De blogging m-am apucat scriind pe https://emilstudentulminune.wordpress.com/ , ulterior numarul blogurilor mele crescand. Acum am 6 in total, in acest context mai mentionez https://emilcalinescu.eu/ (Blog personal, pe care scriu constant despre teatru) si http://cinemil.ro/ (pe care scriu exclusive despre filme). Salutari TEATRALE tuturor!

CURSA DE SOARECI – CRIMA CU PUBLIC. Cronica de teatru

Ce poti sa spui despre o piesa de teatru despre care nu ai voie sa spui nimic? Ce poti sa mai spui despre Agatha Christie al carei nume se suprapune perfect si se confunda cu definitia romanului detectiv?

Toti cei care vizioneaza Cursa de soareci sunt partasi la crima si la un secret. Cand te asezi in fotoliul din fata scenei iti dai acordul sa iti pastrezi sangele rece si, mai ales, sa iti ascuti simturile.

Agatha Christie e un scriitor care isi pofteste cititorul sa rezolve misterul crimei impreuna cu personajele, care se dezvaluie nu doar in fata publicului, ci si in fata lor insisi.

Majoritatea o stim ca romancier, dar in Cursa de soareci ni se dezvaluie ca dramaturg, dovedind inca o data talentul sau de a imagina o scena pana la cele mai mici detalii.

Erwin Simsensohn este regizorul care isi asuma rolul de a da viata intrigii asternute pe hartie de scriitoarea britanica. Tot el este cel care transmite spectatorului dorinta Agathei Christie ca secretul adevaratului criminal sa ramana in sala de spectacol.

Locul de intalnire al personajelor este Conacul Monkswell administrat de sotii Ralston. Aici se aduna Christopher Wren, Doamna Boyle (Simona Bondoc), Maiorul Metcalf (Tomi Cristin), Domnisoara Casewell, Domnul Paravicini si Sergentul Trotter. Toti ii trec pragul purtand cu sine un secret care incepe sa fie dezlegat de public pe masura ce actiunea inainteaza.

Spatiul inchis al conacului, urgia de afara si presiunea de a fi in apropierea unui criminal destabilizeaza relatiile dintre calatorii necunoscuti.

Cine e personajul principal in Cursa de soareci? Sa fie criminalul? Mollie Ralston (Ileana Olteanu) care intra prima in scena? Conacul care ii aduna pe toti si care scoate la iveala amintiri de care personajele incearca sa fuga?

cursa de soareci - cronica de teatru

imagine din spectacolul Cursa de soareci, TNB | sursa foto: TNB

Dar nu trebuie sa uitam nici vocea de la radio (Ioan Andrei Ionescu) care poate fi transformata in indiciu de catre un spirit inchizitor.

Fie ca lui Gilles Ralston ii da viata Dragos Stemate, fie Florin Calbajos, ori ca Lari Georgescu sau Petre Ancuta fac pe simpaticul si neintelesul Christopher Wren, personajele sunt bine construite si reusesc sa intretina misterul.

Domnul Paravicini este intrigant si cand in costumul lui intra Mihai Calota si cand acesta e purtat de Silviu Biris, iar Sergentul Trotter isi duce la capat misiunea si in persoana lui Gavril Patru si a lui Razvan Oprea.

cursa de soareci - cronica de teatru

I-am promis Agathei Christie ca nu dezvaluim nimic care ar putea spulbera enigma. Dar Cursa de soareci trebuie vazuta. Pentru seriozitatea temei si pentru umorul care razbate de pe scena. Cursa de soareci e ca un rebus dezlegat in societate despre care la final schimbi pareri cu necunoscutul de langa tine.

Agatha Christie si Erwin Simsensohn invita publicul la Teatrul National Bucuresti sa fie complice nu la o crima, ci la un spectacol de teatru pentru toate varstele si pentru toate gusturile.

Trei soricei…

Orchestra Titanic – sacrificiul artistului in fata mortii. Cronica de teatru

Orchestra Titanic, cronica de teatru

Orchestra Titanic – un titlu ce trimite cu gandul la sacrificiul dezinteresat al artistului in fata mortii. Iluzia vietii care transpare din piesa lui Hristo Boicev isi gaseste locul pe scena Teatrului National si urmareste spectatorul chiar si dupa tragerea cortinei. Regizorul Felix Alexa dirijeaza impecabil Orchestra Titanic, iar la finalul spectacolului aplauzele sunt daruite atat artistilor, cat si adevarurilor spuse fara menajamente de catre personajele garii parasite.

Lumea intreaga e o gara. – iar noi, in loc sa traim, asteptam sa traim.

Cele patru personaje, fiecare cu cate o poveste in spate, poveste care a dus parca inevitabil la traiul printre cartoane si sticle de bautura, Luko (Mihai Constantin), Meto (Mihai Calin), Doko (Richard Bovnoczki) si Liubka (Tania Popa) sunt uniti intr-un purgatoriu existential incercand, cu totii, sa reziste cum pot pana in momentul “Marii treceri”. O trecere pe care o asteapta sistematic si ritualic; o trecere ce poate fi realizata doar prin oprirea unui tren in gara paraginita. Pentru momentul sacru cei patru fac repetitii, pun in scena o retea de actiuni menite sa ii urce in tren si sa le asigure provizii. In inocenta si in disperarea lor, Luko, Meto, Doko si Liubka iau cate un geamantan, isi netezesc hainele ponosite, isi pun zambetul amar, fortat pe fata si se posteaza ca un pluton de-a lungul caii ferate. Dezamagirea provocata de trenul care niciodata nu opreste devine o obisnuinta, iar cand momentul mult-asteptat soseste, angoasa si frica fac loc fericirii.

orchestra titanic - cronica de teatru

Orchestra Titanic, la TNB | sursa foto: tnb.ro

Rutina zilelor posomorate e intrerupta intr-o zi de sosirea intempestiva a unui personaj invaluit in mister care destabilizeaza ordinea micii societatii. Prezenta lui Harry (Claudiu Bleont) inseamna punerea la indoiala a vietii insesi.

Viata este vis, dar visul nu este viata, e refrenul care parcurge piesa de la inceput pana la caderea cortinei.

Chiar aparitia magicianului Harry e pusa sub semnul intrebarii, iar actiunile sale pot fi doar raspunsuri ale constiintelor frematate si obosite ale personajelor. Teme ca evadarea, viata, moartea sunt tratate cu seriozitate si umor deopotriva, iar la final, cand insusi spectatorul se intreaba ce este si ce nu este real, nu sentimentul singuratatii este cel care persista, ci gandul ca nu evadand vom fi fericiti, ci traind in mijlocul a tot ceea ce ne este familiar.

Cu un titlu ce face aluzie la orchestra care nu a incetat sa cante chiar cand Titanicul se scufunda, ducand cu el mii de vieti, piesa lui Hristo Boicev aduce un elogiu vietii.

Vivien Leigh. Ultima conferinta de presa. Cum artistii vor mosteni pamantul

Vivien Leigh: ultima conferinta de presa - cronica de teatru

Ca artistii vor mosteni pamantul ne-o spune chiar personajul ca o prevestire, dar si ca o concluzie.

Stand in public si urmarind jocul Lamiei Beligan ai impresia ca toate intrebarile nerostite legate de Vivien Leigh capata raspuns.

Teatrul e oglinda lumii, se aude la un moment dat de pe scena. Dar aflat in fata intruchiparii uneia dintre cele mai admirate si mai misterioase actrite ti se pare ca tu esti in fata unei oglinzi.

Viata tumultoasa, trista, plina de succes si de hotarari greu de inteles sau acceptat a lui Vivien Leigh este interpretata cu originalitate si o deosebita iscusinta de catre Lamia Beligan. Usurinta trecerii de la un timp al vietii la altul, de la o bucurie nemarginita la caderi nervoase sunt cateva dintre atuurile actritei care fac piesa sa fie bine inchegata si usor de urmarit.

Regizoarea Liana Certechi puncteaza simplu, simbolic toate momentele de turnura din existenta personajului, iar viata lui Vivien Leigh e pusa la picioarele spectatorilor cu toate mastile purtate de actrita pe parcusrul carierei cinematografice si cu trairile autentice ale femeii din spatele decorurilor.

Cea care o readuce la viata pe extraordinara actrita britanica isi interpreteaza rolul la fel ca cea pe care o omagiaza: cu dedicatie, cu o insufletire dureroasa, inchinandu-se, parca, in fiecare clipa Melpomenei.

Vivien Leigh raspunde lumii si isi raspunde siesi intampinand intrebarile cu sinceritatea celui care pentru a avea tot ceea ce isi doreste sacrifica tot ceea ce are. Acest spectacol omagial nu poate fi privit decat cu o nemarginita evlavie pentru ca de la primele replici spectatorul isi da seama ca se afla nu in fata unor actori, ci in fata unei icoane teatrale.

Spre deosebire de Vivien Leigh care nu a putut sa isi cladeasca viata personala si cea publica intr-un tot armonios, triada personaj-actor-public este compacta. Timpul nu curge liniar, nu exista un inceput si un sfarsit al piesei – daca artistii sunt cei care mostenesc pamantul, amintirea lui Vivien Leigh va fi intotdeauna un reper al memoriei colective, iar interpretarea Lamiei Beligan va ramane si ea in galeria reprezentarilor fara precedent despre viata si cariera marii actrite.