);
COnecteaza-te cu noi

Promotii si evenimente

Noutate editoriala Nemira: In spatele blocului, de Mara Wagner

Publicat

pe

In spatele blocului

Comunicat de presă – Noutate editorială Nemira: În spatele blocului, de Mara Wagner

   Mara Wagner debutează la editura Nemira în colecția Cuaternar cu romanul În spatele blocului  o carte despre copilăria și adolescența petrecute în comunism, cu toate jocurile și micile ritualuri care colorau viața într-o epocă gri.

   Cartea se lansează pe 3 mai, la Cafeneaua Cărturești Verona, de la ora 19.00.

   Pentru toți copiii din anii ’80, în spatele blocului începea o lume în sine, cu jocuri, prietenii, cutume și reguli proprii. În spatele blocului îți dădeai întâlnire prin bilețele trimise „cu poșta“ prin prieteni și „ți se cerea prietenia“, tot acolo săreai coarda, jucai elasticul, leapșa, hoții și vardiștii. Pentru mulți dintre adulții de azi, mare parte din copilăria și adolescența în comunism s-a petrecut în spatele blocului, nu doar la cozi pentru alimente pe cartelă și învățat pentru examenul de treaptă. În spatele blocului nu erau parcările pline de mașini de azi, erau comunități de copii mai mari și mai mici, de adulți și bătrâni, o lume a socializării greu de înțeles pentru indivizii solitari ce am ajuns douăzeci și ceva de ani mai târziu.

   În romanul Marei Wagner imaginile gri ale ultimei perioade comuniste, cea ținută minte mai ales pentru lipsa de alimente, căldură și curent, sunt străbătute de culori vii și o doză sănătoasă de optimism. Un roman pentru tinerii de atunci și pentru tinerii de azi, pentru reamintire și pentru ținere de minte, despre viața obișnuită a unei adolescente ce se descoperă pe sine într-un univers care pare să-i scape de sub control.

   „Proză a adolescenței sub comunism, din seria confesională, scrisă cu implicare și cu talent, cartea Marei Wagner se integrează unui trend literar născut din nevoia unanimă de a mărturisi despre o lume întunecată. Cu grijă pentru poveste, romanul degajă emoție autentică, participare și nu în ultimul rând o vocație a dialogului.“ Doina Ruști

   Mara Wagner s-a născut în 1975 la Brașov, unde și-a petrecut copilăria. A absolvit Liceul German Johannes Honterus din Brașov și Facultatea de Limbi și Literaturi Străine din cadrul Universității din București, oraș care a și adoptat-o și unde locuiește în prezent, cu partenerul ei și cei doi copii. Lucrează în presa scrisă ca redactor-șef la o revista pentru femei și uneori scrie pe blogul personal meandmymonkeys.ro

Fragment din romanul În spatele blocului 

   La sfârșit de săptămână se întâmplă să vină niște rude îndepărtate în orașul lor și să înnopteze la ei. Urmau să meargă la o nuntă a doua zi și aveau nevoie de cazare. Așa că Doina își trimise copiii să doarmă în vecini. Părinţii Mariei se înţelegeau bine cu ai Ramonei. Copiii fuseseră cei care se împrieteniseră primii, apoi, treptat, deveniseră și adulţii mai apropiaţi. Făceau revelioane împreună, sărbătoreau diverse ocazii și se întâmpla de multe ori ca cei mici să rămână peste noapte la etajul doi sau la parter, când nu se puteau despărţi după prea multă joacă.

   Când erau mai mici, adulţii îi culcau pe toţi patru în același pat, câte doi la fiecare capăt. Acum, de când mai crescuseră și nu mai încăpeau într-un singur pat, nopţile comune se întâmplau cu preponderenţă la etajul doi, căci părinţii Ramonei aveau trei camere, cu una mai mult decât ai Mariei. Astfel băieţii rămâneau să doarmă în camera copiilor, iar fetele înnoptau în sufragerie, camera bună, nelocuită, păstrată pentru oaspeţi.

   În afară de dormitul la grămadă, un mare succes avea și cina la comun. Cei patru copii, înghesuiţi pe un colţar, mâncau borș de legume din blide metalice. Era un lucru inexplicabil pentru Maria, ei nu-i plăceau defel legumele, în special cele din ciorbă, cu consistenţa lor moale și blegoasă. Ba încasase în repetate rânduri și pedepse pentru că refuzase să le mănânce, iar odată, în timp ce tatăl ei o forţase să le înghită, îi venise să vomite. Fugise la veceu și dăduse afară tot, iar de-atunci părinţii o lăsaseră parcă mai moale. Și totuși, când venea la tanti Cocea, mânca borșul ăla moldovenesc cu tot cu legume. Parcă nu-i mai era silă de ele și reușea să le înghită aproape pe toate cu zeama acră și cu multă pâine. Ciorba din vecini era în mod categoric mai gustoasă.

   Terminară de mâncat aproape toţi în același timp și clinchetul lingurilor pe blidele metalice fu înlocuit de zgomotul de vase trântite în chiuvetă de patru perechi de mâini de copii și patru „săru’mâna pentru masă“ urmară rostite unul după altul. Apoi copiii dispărură să se pregătească de culcare.

   Sufrageria în care dormeau Ramona și Maria avea pe mijloc o masă cu șase scaune. Pe masă, în centru, într-o vază din sticlă colorată erau trei trandafiri din plastic cu care, când nu erau părinţii Ramonei acasă, se mai duelau copiii, folosindu-le cozile drept spade. Într-o vitrină înaltă, plină ochi de bibelouri, stăteau balerine, animale și pescari pe mileuri croșetate din macrameu. Aceleași mileuri se regăseau și pe servanta alăturată, în ale cărei sertare ţinea familia Cocea la păstrare pachete de ţigări Kent și cafea, în caz că trebuiau să dea la doctor. Deasupra servantei, un raft cu cărţi, Biblia și câteva romane. Maria obișnuia să citească titlurile de pe cotoarele cărţilor, le știa pe dinafară, căci nu erau prea multe, spre deosebire de biblioteca ei de-acasă, patru corpuri masive, pline de cărţi de sus și până jos, care își mai și schimbau locul din când în când. Mileurile o lăsau rece, dar bibelourile îi plăceau nespus, în special balerinele, căci ea nu avea așa ceva acasă, doar la bunici mai găsea vreo două-trei. Le privea fascinată și s-ar fi și jucat cu ele, dar știa că tanti Cocea nu permitea, se puteau sparge prea ușor.

   – Hai, m-ajuţi? o întrebă Ramona cu mâinile sub canapea.

   Cele două fete traseră canapeaua extensibilă, scoaseră lenjeria din lada de dedesubt și făcură patul. Un alt motiv pentru care îi plăcea să doarmă la Ramona era faptul că pernele pe care le scotea de sub pat aveau întotdeauna un miros pe care Maria îl adora și pe care nu-l mai întâlnise nicăieri. Ramona îi explicase că se numea naftalină. Apoi se spălară pe rând, se îmbrăcară în pijamale, spuseră noapte bună băieţilor și părinţilor, stinseră lumina și se băgară în pat chicotind.

   Prin ușa cu geam care despărţea sufrageria de hol bătea o lumină slabă care venea din bucătărie. Fetele mai povestiră puţin sub plapumă, din camera băieţilor se auziră zgomote de picioare pe pereţi, apoi se liniștiră cu toţii și cineva stinse și ultima lumină din bucătărie. Acum vorbeau în șoaptă, să nu le audă nimeni.

   – …și nici n-am spus nimănui, îţi dai seama, încheie Ramona încet.

   Îi povestise Mariei cum se sărutase cu un băiat zilele trecute. Fusese la ziua unei colege de clasă și jucaseră sticluţa. Trebuia să se sărute cu un coleg cu care se simpatiza, dar s-au prefăcut că nu le place și abia și-au atins buzele. Abia mai târziu, când se aflaseră amândoi singuri în balcon, la adăpostul întunericului, se sărutaseră cu adevărat. Maria ascultase fascinată toată destăinuirea.

   – Și Costi? întrebă ea. Nu erai prietenă cu el?

   Costi era băiatul de vara trecută, cel care-o înghesuise în șopron. Îi pusese mâna pe sâni, îi arătase ce avea în pantaloni, practic, erau prieteni. Mariei nu i se părea corect faţă de el ca Ramona să-l înșele.

   – Ei, na! Și tu acuma!

   Ramona tăcu, păru că se gândește, apoi chicoti.

   – Mai știi cum mi-a pus mâna pe sâni?

   Maria auzise povestea de câteva ori, dar îi plăcea s-o asculte de fiecare dată, pe ea n-o atinsese niciodată vreun băiat. Era ca și cum ar fi trăit senzaţiile prin intermediul prietenei ei.

   – Vrei să-ţi arăt? întrebă Ramona.

   – Ce?

   Până să-și dea Maria seama ce are de gând, Ramona se descheiase iute la primii nasturi ai cămășii de pijama, o prinse pe Maria de încheietură prin întuneric și-i așeză mâna pe sânul ei stâng.

   – Uite-așa! Chiar așa.

   Maria încremeni cu palma făcută căuș pe sânul Ramonei. Era moale și cald ca un animal mic, fin și rotund. Avea sânii deja dezvoltaţi, din acest punct de vedere o moștenise pe mama ei. În palmă îi simţea sfârcul tare. Un val de căldură o trecu din cap până-n picioare și senzaţia că face un lucru complet interzis, dar atât de dulce și de ispititor că nu se putea opune, puse stăpânire pe ea. Strânse ușor degetele în jurul sânului, aproape instinctiv, îi simţi carnea fragedă și un alt val de căldură îi cuprinse corpul, ameţind-o, derutând-o.

   Cineva aprinse becul de la baie și pătratul de lumină din cadrul ușii apăru din nou pe covorul din sufragerie. Maria își retrase mâna brusc și se îndepărtă puţin. Ramona chicoti înfundat și se întoarse cu spatele.

   După ce se făcură fiecare covrig și-și șoptiră „noapte bună“, Maria rămase mult timp cu ochii deschiși și privirea în perete, gândindu-se la ceea ce tocmai făcuseră. Simţea încă în palma dreaptă moliciunea sânului Ramonei. Făcuseră un lucru interzis, pe care-l făceau doar adulţii. Închise ochii și rememoră în gând ce tocmai se întâmplase, mișcare cu mișcare, senzaţie cu senzaţie, până când căzu într-un somn adânc și vinovat.

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Promotii si evenimente

NOAPTEA IDEILOR 2019 ÎN ROMÂNIA – 10 evenimente in patru orase, pe tema „Fata in fata cu prezentul”

Publicat

pe

Raftul cu idei educatie Noaptea ideilor 2019

   De de trei ani, România participa la NOAPTEA IDEILOR, ale carei cuvinte cheie sunt „libera circulatie a ideilor”. În acest an se vor organiza zece evenimente în patru orase, pe tema „ FATA ÎN FATA CU PREZENTUL“ la Bucuresti, la Institutul Francez, la Universitatea din Bucureşti, la libraria Kyralina, la  sediul OIF, la Ambasada Libanului; precum si în antenele Institutului Francez, în Cluj, Iasi si Timisoara.

   În Bucuresti, vom sta „fata în fata” cu prezentul abordând problema din perspectiva informarii, a dezinformarii, a mass-mediei si a „informatiilor false”. Joi dupa-amiaza se va organiza, în parteneriat cu Universitatea din Bucuresti, o masa rotunda care va aduna profesori universitari, eseisti si jurnalisti pe tema „Viitorul mass-mediei în Europa”.

   La Institutul Francez din bulevardul Dacia, mai multe asociatii vor anima ateliere de sensibilizare si de detectare a „informatiilor false”. Un joc (Escape Game) va fi de asemenea organizat la mediateca, cu scopul a alerta, într-un mod ludic, tânara generaţie privind ideile preconcepute din domeniul stiintei. În sala de cinema Elvire Popesco, un grup de experti (istoric, arhivist, regizor, fotograf, profesor universitar) vor discuta despre utilizarea si deturnarea arhivelor prin manipularea informatiilor.  La libraria Kyralina, puteti participa la un karaoke literar, la biroul OIF, la o dezbatere cu elevii cu privire la Declaratia Universala a Drepturilor Omului, si în cele din urma la Ambasada Libanului, la o întâlnire despre „Implicarea tinerilor în societate”.

   In tara: la Cluj-Napoca va fi organizata o dezbatere privind viitorul inteligentei digitale; la Iasi, despre amintire si uitare de la 1989 încoace. La Timisoara, dezbaterea se va concentra pe viitorul
Europei, şi va fi organizata pentru prima data „MICA NOAPTE A IDEILOR” cu ateliere pentru copiii între 4 şi 7 ani.

PROGRAM 31.01.2019

La Institutul francez (Bd. Dacia, nr. 77):

16.00-22.00 – Mediateca si Atrium:
*** Escape Game – Împotriva prejudecatilor – credulitatea, inamicul dumneavoastra cel mai de seama! Asociind diferite discipline stiintifice si tehnici de investigatie, aceasta ancheta este o invitatie deschisa curiosilor de toate vârstele, de la mic la mare, pentru a trai o experienta originala si ludica.

   Misiunea consta în a mobiliza spiritul de observatie, munca în echipa si spiritul critic pentru a deconstrui un val de prejudecati. Atelierul se va desfasura în limba franceza. Intrarea este libera, înscriere prealabila necesara, aici.

***Atelier de sensibilizare fata de utilizarea retelelor de socializare si detectarea de informatii false InfoxFake news. Moderatorul va explica cum pot fi detectate „informatiile false”, iar participantii vor produce „informatii false” pe baza unor teme propuse, urmând ca ulterior, acestia sa le poata decripta. Participantii vor schimba diferitele informatii produse, fiecare grupa urmând sa decripteze materialul celeilalte pe baza argumentarilor. Moderator: Mircea Toma, directorul asociatiei Active Watch. Atelierul se va desfasura în limba româna. Intrarea este libera, înscriere prealabila necesara, aici.

*** Asociatia Funky Citizens propune un atelier dedicat decriptarii propagandei bazat pe articole de presa din perioada comunista. Se va încerca identificarea practicilor si a mijloacelor de utilizare a propagandei, oferind cadrul potrivit pentru a discuta despre rolul pe care tinerii îl pot juca în contextul presei controlate. Atelierul se va desfasura atât în limba româna, cât si în limba franceza. Moderator: Elena Calistru, presedinta asociatiei Funky Citizens. Intrarea este libera, înscrierea prealabila necesara, aici.

*** Centrul de Studii în Idei Politice (CeSIP) va invita la un atelier care propune un exercitiu de gândire critica, structurat în doua parti. Prima parte se va desfasura sub forma unei discutii cuprinzând mai multe întrebari („Ce sunt stirile false?”, de exemplu). În a doua parte, atelierul va continua cu un exercitiu concret de argumentare si dezbatere, de sustinere a unui punct de vedere. Atelierul se va desfasura în limba româna. Intrarea este libera, înscriere prealabila necesara, aici.

19.30-21.30 – Sala Elvire Popesco:
*** Dezbatere „Fata în fata cu prezentul, care mai este rolul arhivelor?“

   În era internetului, a tehnologiei cloud si a digitalizarii, cum folosim arhivele? Cum le conservam? La nivel european, demersurile legale privind dematerializarea arhivelor capata amploare pentru a facilita accesul publicului la documente administrative. Cui se adreseaza arhivele? Istoricilor? Cetatenilor? Într-o lume deschisa, în care internetul permite un acces cvasi-total si în care cetatenii
par sa doreasca progresiv mai multa transparenta, este de preferat sa deschidem mai repede si mai devreme anumite arhive? Care este natura arhivelor ? Ce anume poate fi calificat drept arhiva? Un document scris, un obiect, o poza? Încadrarea, absenta legendei, scenografia sunt doar câteva dintre elementele care pot orienta interpretarea unei imagini sau a unei fotografii, permitând, totodata, manipularea prin intermediul acesteia.

  Dezbaterea va avea loc în franceza si româna, cu posibilitatea de traducere simultana în limba româna. Intrarea este libera, înscriere prealabila necesara, aici. Participanti: Vadim Ghirda, fotograf-reporter, Doru Liciu, membru al Departamentului pentru Arhive Diplomatice al Ministerului Afacerilor Externe (MAE), Silvia Marton, profesoara de stiinte Politice la Universitatea din Bucuresti, Maurice Vaïsse, profesor emerit în cadrul Centrului de Istorie al Institutului de Studii Politice din Paris (Sciences Po), Vanina Vignal, realizatoare de filme documentare pe baza arhivelor, programatoare a Festivalului One World Romania. Moderator : Mirela Nagât, jurnalist TVR.

   Pe toata durata serii, food-truck-ul Burger Van se va afla în curtea Institutului si are doua propuneri noi în meniu «Popesco» si «Frenchie Burger».

La Universitatea Bucuresti (Facultatea de Drept, Sala Stoicescu, etajul 1)

17.00-19.00 – Masa-rotunda „Într-o epoca a instantaneitatii informatiei, ce viitor are mass-media în Europa?” Schimb de perspective între reprezentanti ai mediului universitar, lideri de opinie, reprezentanti institutionali, jurnalisti despre reprezentarea europeana si prezentarea problematicilor europene în discursurile instantelor media.

Participanti : Camelia Beciu, directoarea scolii doctorale a Facultatii de Jurnalism din cadrul Universitatii Bucuresti, Ion Bogdan Lefter, poet, eseist, analist politic, critic si istoric literar, Ovidiu Nahoi, redactor-sef al RFI România, Luciana Radut-Gaghi, conferentiar la Universitatea de la Cergy-Pontoise (LEMEL – L’Europe des médias en ligne).
Moderator : Balasz Barabas, corespondent Digi 24 la Budapesta.

La OIF (Organizatia Internationala a Francofoniei, Biroul pentru tarile Europei Centrale si Orientale
Str. Alecu-Russo, nr. 13-19

17.00-19.00 – Masa-rotunda „Declaraţia Universala a Drepturilor Omului: 70 de ani mai târziu,pot fi considerate Drepturile Omului cu adevarat universale?” Dezbatere în limba franceza.

La Libraria Kyralina
Str. Biserica Amzei, nr. 10

19.00-20.30 – Karaoke literar: lecturarea unui pasaj dintr-o carte pe un fond muzical ales de participant. Moderator: Virgile Prodhomme, Directorul Librariei Kyralina.

La Ambasada Libanului
Str. Aleksandr Sergheevici Puskin, nr. 11

19.00-20.30 – Dezbatere „Implicarea tinerilor în societatea actuala”. Moderator : Mircea Barbu, Jurnalist Radio Europa Libera România. Dezbatere în limba franceza si româna.

 

Noaptea ideilor 2019 Institutul Francez educatie Raftul cu idei

 

La Iasi, la Institutul francez din România la Iasi, Sala Benjamin Fondane
Bd. Carol I, nr. 26

18.00 – Dezbatere : „Memorie si uitare, 30 de ani de libertate ?”

Participanti : Alexandru Calinescu, profesor universitar specialist în literatura franceza contemporana, Dorin Dobrincu, profesor universitar specialist în istoria rezistentei anti-comuniste în România, Florea Ioncioaia, profesor universitar specialist, stiintele comunicarii si istorie.

Dezbaterea va avea loc în limba româna si franceza.

La Cluj-Napoca, la Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca
Str. Constantin Daicoviciu, nr. 15

18.00 – Dezbatere : „Revolutia digitala si inteligenta artificiala : provocarile zilei de mâine”.

   Reprezentanti ai mediilor universitar si privat sunt invitati sa participe la o dezbatere între specialisti în inteligenta artificiala, tehnologie si psihologie.

   Dezbaterea va avea loc în limba româna.

   Expozitie „Traducerea automata, revolutia inteligentei artificiale”. Participanti : Daniel David, profesor universitar, psiholog, Radu Orghidan, Machine Learning and Robotics Area Leader, NTT DATA Romania, Ovidiu Stan, asistent universitar Facultatea de Automatica si calculatoare UTCN.

La Timisoara, tema de acest an, va prilejui întâlnirea cu adulti si cu cei mici. La Universitatea de Vest, amfiteatrul A01
Bvd. V. Pârvan, nr.4

18.00 – Dezbatere : «Viitorul Europei se joaca în România?»

Participanti : Aline Fontaine, jurnalista franceza stabilita în România, corespondenta La Croix si TV5 Monde, Mircea Mihaies, profesor la Universitatea de Vest, scriitor si eseist, Laurentiu Stefan, profesor si cercetator la Universitatea de Vest si unul dintre fondatorii Societatii Române de Stiinte Politice (SRSP), Thierry Wolton, jurnalist si eseist, profesor la scoala superioara de comert din Paris, autor al «O istorie mondiala a comunismului» (Grasset). Moderator: Silviu Rogobete, fost diplomat, profesor la Facultatea de stiinte politice a Universitatii de Vest.

Dezbaterile vor avea loc în limba franceza si vor fi traduse în româna.

La mediateca Institutului Francez din Timisoara
Bd.C. D. Loga

19.00 – «Seara în pijama» pentru copiii între 4 si 7 ani. Înscriere gratuita doar pentru abonatii Cardului CulturaPlus pe: mediatheque.timisoara@institutfrancais.ro

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Spargatorul de nuci, pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

evenimente culturale balet Spargatorul de nuci ONB

   Opera Nationala Bucuresti prezinta duminica, 3 februarie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul de balet Spargatorul de nuci de Piotr Ilici Ceaikovski, coregrafia lui Oleg Danovski, adaptarea regizorala si coregrafica poarta semnatura lui Oleg Danovski Jr., scenografia a fost realizata de catre Andreea Koch. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Iurie Florea.

(Imagine si montaj: Sebastian Bucur/ Opera Nationala Bucuresti)

   Coregraful Oleg Danovski Jr., despre spectacolul Spargatorul de nuci de pe scena Operei Nationale Bucuresti: „Spargatorul de nuci prezinta o poveste între realitate si visul Clarei în noaptea de Craciun, un balet plin de magie, culoare, fascinatie, dinamism si, totodata, cel mai asteptat  spectacol de balet din preajma sarbatorilor de iarna. Ma bucur foarte mult ca în an centenar am reusit sa colaborez cu Opera Nationala Bucuresti, oferind din tot sufletul acest minunat spectacol, care, din pacate, lipsea din repertoriu de mai multi ani.

   Am descoperit aici balerini si maestri talentati, profesionisti si dedicati, asa cum este necesar sa avem pe prima scena a tarii. Timpul a fost scurt, dar am reusit împreuna în doar doua luni sa realizam un spectacol pe care cu siguranta publicul îl asteapta cu nerabdare si entuziasm.

   Invit cu drag publicul Operei Nationale Bucuresti sa descopere tarâmurile magiei, sa traiasca povestea alaturi de personaje si sa fie martori ai acestui balet feeric, original montat de Oleg Danovski .”

   Ceaikovski a început lucrul asupra creatiei sale „Spargatorul de nuci” în luna ianuarie a anului 1892, iar în martie lucrarea a fost terminata, dând dovada de o ireala forta inspirationala ce a creat o capodopera, în care muzica si dansul se împletesc într-o perfectiune desavârsita.

   Celebrul balet „Spargatorul de nuci” a cucerit publicul spectator de toate vârstele chiar de la premiera mondiala de pe scena Teatrului Imperial Mariinski, Sankt Petersburg, ce a avut loc pe 6 decembrie 1892. Piotr Ilici Ceaikovski a devenit astfel compozitorul care a bucurat inimile copiilor de pretutindeni în prag de sarbatoare, oferindu-le cel mai frumos cadou: o poveste de basm cu o traditie lirica ce continua sa anunte si astazi sarbatorile de iarna, cu exaltare si pe partituri fermecatoare.

   Datorita succesului de care s-a bucurat, celebrul balet a fost transpus de-a lungul anilor cu succes  în filme artistice, desene animate sau balet pe gheata, partitura compozitorului rus având la baza basmul omonim semnat de Alexandre Dumas. Povestea de iarna ne aduce în atmosfera de basm în care dansul, emotia si simfonia se întregesc într-un vals de vis.

Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Cea mai frumoasa poveste de iubire: Romeo si Julieta, spectacol de balet la ONB

Publicat

pe

evenimente culturale Raftul cu idei balet ONB

   Opera Nationala Bucuresti prezinta miercuri, 30 ianuarie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul de balet Romeo si Julieta de Serghei Prokofiev. Regia si coregrafia sunt semnate de catre Renato Zanella, decorurile au fost create de Alessandro Camera (Italia), costumele de catre Carla Ricotti (Italia), iar light design-ul de Vinicio Cheli (Italia). La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

(Video: Sebastian Bucur/ Opera Nationala Bucuresti)

   Pentru acest spectacol coregraful si regizorul Renato Zanella a venit cu o conceptie moderna, plasând celebra poveste de dragoste într-un context artistic de avangarda, dupa cum însusi a marturist:

   ,,Romeo si Julieta este povestea nemuritoare a unei iubiri ce are loc într-una dintre cele mai dificile perioade din istorie, în Evul Mediu. Puterea, razboiul si religia par sa conspire împotriva puritatii, a simplitatii vietii si a libertatii: care tabara va învinge?

   Ma tot gândeam cum poate fi spusa aceasta poveste în ziua de azi, dar nu numai din punctul de vedere al coregrafiei. Mai exista aceasta intriga si azi? Cum putem explica asemenea dragoste generatiilor actuale?

   Îmi imaginam cum în Verona de azi, un oras ce pastreaza arhitectura si stralucirea acelor timpuri, totul se întâmpla în continuare între zidurile cetatii. Shakespeare vedea în aceste ziduri granita dintre Rai si Iad, frumusetea si spiritul orasului l-au inspirat pe scriitor peste masura. Dar desi azi pietele orasului nu mai au târguri de animale si nici familiile puternice nu se mai lupta cu spada pe strazi, noua societate a ramas divizata si competitiva, asemanându-se destul de mult cu situatia din vremurile descrise de renumitul dramaturg.

   Competitia din ziua de azi se refera la imagine, sporturile practicate, luxul din viata fiecaruia, toate acestea traducându-se însa în final tot în putere si control. Acesta e contextul actual în care trebuie sa plasam povestea imaginata de Shakespeare la 1597, pastrând în acelasi timp elementele cheie din scenariu: inocenta si simplitatea. E clar ca personajele povestii noastre, Romeo si Julieta, au fost închipuite drept personalitati puternice, de o educatie aleasa, inteligenti, asadar invidia sau frica de competitie le vor fi fost necunoscute.

   A privi pe cineva în ochi si a te îndragosti fulgerator e ceea ce-si doreste toata lumea. Oricine îsi doreste ca puterea dragostei din acest moment de sublima inocenta sa aduca pace si sa uneasca oamenii.. Asadar întrebarea mea si provocarea pe care o adresez acum publicului este daca nu cumva chiar acesta este adevaratul mesaj pe care a vrut sa-l transmita Shakespeare prin aceasta poveste?”

Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
libhumanitas.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

februarie, 2019

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X