);
COnecteaza-te cu noi

Promotii si evenimente

Noutate editoriala Nemira: In spatele blocului, de Mara Wagner

Publicat

pe

In spatele blocului

Comunicat de presă – Noutate editorială Nemira: În spatele blocului, de Mara Wagner

   Mara Wagner debutează la editura Nemira în colecția Cuaternar cu romanul În spatele blocului  o carte despre copilăria și adolescența petrecute în comunism, cu toate jocurile și micile ritualuri care colorau viața într-o epocă gri.

   Cartea se lansează pe 3 mai, la Cafeneaua Cărturești Verona, de la ora 19.00.

   Pentru toți copiii din anii ’80, în spatele blocului începea o lume în sine, cu jocuri, prietenii, cutume și reguli proprii. În spatele blocului îți dădeai întâlnire prin bilețele trimise „cu poșta“ prin prieteni și „ți se cerea prietenia“, tot acolo săreai coarda, jucai elasticul, leapșa, hoții și vardiștii. Pentru mulți dintre adulții de azi, mare parte din copilăria și adolescența în comunism s-a petrecut în spatele blocului, nu doar la cozi pentru alimente pe cartelă și învățat pentru examenul de treaptă. În spatele blocului nu erau parcările pline de mașini de azi, erau comunități de copii mai mari și mai mici, de adulți și bătrâni, o lume a socializării greu de înțeles pentru indivizii solitari ce am ajuns douăzeci și ceva de ani mai târziu.

   În romanul Marei Wagner imaginile gri ale ultimei perioade comuniste, cea ținută minte mai ales pentru lipsa de alimente, căldură și curent, sunt străbătute de culori vii și o doză sănătoasă de optimism. Un roman pentru tinerii de atunci și pentru tinerii de azi, pentru reamintire și pentru ținere de minte, despre viața obișnuită a unei adolescente ce se descoperă pe sine într-un univers care pare să-i scape de sub control.

   „Proză a adolescenței sub comunism, din seria confesională, scrisă cu implicare și cu talent, cartea Marei Wagner se integrează unui trend literar născut din nevoia unanimă de a mărturisi despre o lume întunecată. Cu grijă pentru poveste, romanul degajă emoție autentică, participare și nu în ultimul rând o vocație a dialogului.“ Doina Ruști

   Mara Wagner s-a născut în 1975 la Brașov, unde și-a petrecut copilăria. A absolvit Liceul German Johannes Honterus din Brașov și Facultatea de Limbi și Literaturi Străine din cadrul Universității din București, oraș care a și adoptat-o și unde locuiește în prezent, cu partenerul ei și cei doi copii. Lucrează în presa scrisă ca redactor-șef la o revista pentru femei și uneori scrie pe blogul personal meandmymonkeys.ro

Fragment din romanul În spatele blocului 

   La sfârșit de săptămână se întâmplă să vină niște rude îndepărtate în orașul lor și să înnopteze la ei. Urmau să meargă la o nuntă a doua zi și aveau nevoie de cazare. Așa că Doina își trimise copiii să doarmă în vecini. Părinţii Mariei se înţelegeau bine cu ai Ramonei. Copiii fuseseră cei care se împrieteniseră primii, apoi, treptat, deveniseră și adulţii mai apropiaţi. Făceau revelioane împreună, sărbătoreau diverse ocazii și se întâmpla de multe ori ca cei mici să rămână peste noapte la etajul doi sau la parter, când nu se puteau despărţi după prea multă joacă.

   Când erau mai mici, adulţii îi culcau pe toţi patru în același pat, câte doi la fiecare capăt. Acum, de când mai crescuseră și nu mai încăpeau într-un singur pat, nopţile comune se întâmplau cu preponderenţă la etajul doi, căci părinţii Ramonei aveau trei camere, cu una mai mult decât ai Mariei. Astfel băieţii rămâneau să doarmă în camera copiilor, iar fetele înnoptau în sufragerie, camera bună, nelocuită, păstrată pentru oaspeţi.

   În afară de dormitul la grămadă, un mare succes avea și cina la comun. Cei patru copii, înghesuiţi pe un colţar, mâncau borș de legume din blide metalice. Era un lucru inexplicabil pentru Maria, ei nu-i plăceau defel legumele, în special cele din ciorbă, cu consistenţa lor moale și blegoasă. Ba încasase în repetate rânduri și pedepse pentru că refuzase să le mănânce, iar odată, în timp ce tatăl ei o forţase să le înghită, îi venise să vomite. Fugise la veceu și dăduse afară tot, iar de-atunci părinţii o lăsaseră parcă mai moale. Și totuși, când venea la tanti Cocea, mânca borșul ăla moldovenesc cu tot cu legume. Parcă nu-i mai era silă de ele și reușea să le înghită aproape pe toate cu zeama acră și cu multă pâine. Ciorba din vecini era în mod categoric mai gustoasă.

   Terminară de mâncat aproape toţi în același timp și clinchetul lingurilor pe blidele metalice fu înlocuit de zgomotul de vase trântite în chiuvetă de patru perechi de mâini de copii și patru „săru’mâna pentru masă“ urmară rostite unul după altul. Apoi copiii dispărură să se pregătească de culcare.

   Sufrageria în care dormeau Ramona și Maria avea pe mijloc o masă cu șase scaune. Pe masă, în centru, într-o vază din sticlă colorată erau trei trandafiri din plastic cu care, când nu erau părinţii Ramonei acasă, se mai duelau copiii, folosindu-le cozile drept spade. Într-o vitrină înaltă, plină ochi de bibelouri, stăteau balerine, animale și pescari pe mileuri croșetate din macrameu. Aceleași mileuri se regăseau și pe servanta alăturată, în ale cărei sertare ţinea familia Cocea la păstrare pachete de ţigări Kent și cafea, în caz că trebuiau să dea la doctor. Deasupra servantei, un raft cu cărţi, Biblia și câteva romane. Maria obișnuia să citească titlurile de pe cotoarele cărţilor, le știa pe dinafară, căci nu erau prea multe, spre deosebire de biblioteca ei de-acasă, patru corpuri masive, pline de cărţi de sus și până jos, care își mai și schimbau locul din când în când. Mileurile o lăsau rece, dar bibelourile îi plăceau nespus, în special balerinele, căci ea nu avea așa ceva acasă, doar la bunici mai găsea vreo două-trei. Le privea fascinată și s-ar fi și jucat cu ele, dar știa că tanti Cocea nu permitea, se puteau sparge prea ușor.

   – Hai, m-ajuţi? o întrebă Ramona cu mâinile sub canapea.

   Cele două fete traseră canapeaua extensibilă, scoaseră lenjeria din lada de dedesubt și făcură patul. Un alt motiv pentru care îi plăcea să doarmă la Ramona era faptul că pernele pe care le scotea de sub pat aveau întotdeauna un miros pe care Maria îl adora și pe care nu-l mai întâlnise nicăieri. Ramona îi explicase că se numea naftalină. Apoi se spălară pe rând, se îmbrăcară în pijamale, spuseră noapte bună băieţilor și părinţilor, stinseră lumina și se băgară în pat chicotind.

   Prin ușa cu geam care despărţea sufrageria de hol bătea o lumină slabă care venea din bucătărie. Fetele mai povestiră puţin sub plapumă, din camera băieţilor se auziră zgomote de picioare pe pereţi, apoi se liniștiră cu toţii și cineva stinse și ultima lumină din bucătărie. Acum vorbeau în șoaptă, să nu le audă nimeni.

   – …și nici n-am spus nimănui, îţi dai seama, încheie Ramona încet.

   Îi povestise Mariei cum se sărutase cu un băiat zilele trecute. Fusese la ziua unei colege de clasă și jucaseră sticluţa. Trebuia să se sărute cu un coleg cu care se simpatiza, dar s-au prefăcut că nu le place și abia și-au atins buzele. Abia mai târziu, când se aflaseră amândoi singuri în balcon, la adăpostul întunericului, se sărutaseră cu adevărat. Maria ascultase fascinată toată destăinuirea.

   – Și Costi? întrebă ea. Nu erai prietenă cu el?

   Costi era băiatul de vara trecută, cel care-o înghesuise în șopron. Îi pusese mâna pe sâni, îi arătase ce avea în pantaloni, practic, erau prieteni. Mariei nu i se părea corect faţă de el ca Ramona să-l înșele.

   – Ei, na! Și tu acuma!

   Ramona tăcu, păru că se gândește, apoi chicoti.

   – Mai știi cum mi-a pus mâna pe sâni?

   Maria auzise povestea de câteva ori, dar îi plăcea s-o asculte de fiecare dată, pe ea n-o atinsese niciodată vreun băiat. Era ca și cum ar fi trăit senzaţiile prin intermediul prietenei ei.

   – Vrei să-ţi arăt? întrebă Ramona.

   – Ce?

   Până să-și dea Maria seama ce are de gând, Ramona se descheiase iute la primii nasturi ai cămășii de pijama, o prinse pe Maria de încheietură prin întuneric și-i așeză mâna pe sânul ei stâng.

   – Uite-așa! Chiar așa.

   Maria încremeni cu palma făcută căuș pe sânul Ramonei. Era moale și cald ca un animal mic, fin și rotund. Avea sânii deja dezvoltaţi, din acest punct de vedere o moștenise pe mama ei. În palmă îi simţea sfârcul tare. Un val de căldură o trecu din cap până-n picioare și senzaţia că face un lucru complet interzis, dar atât de dulce și de ispititor că nu se putea opune, puse stăpânire pe ea. Strânse ușor degetele în jurul sânului, aproape instinctiv, îi simţi carnea fragedă și un alt val de căldură îi cuprinse corpul, ameţind-o, derutând-o.

   Cineva aprinse becul de la baie și pătratul de lumină din cadrul ușii apăru din nou pe covorul din sufragerie. Maria își retrase mâna brusc și se îndepărtă puţin. Ramona chicoti înfundat și se întoarse cu spatele.

   După ce se făcură fiecare covrig și-și șoptiră „noapte bună“, Maria rămase mult timp cu ochii deschiși și privirea în perete, gândindu-se la ceea ce tocmai făcuseră. Simţea încă în palma dreaptă moliciunea sânului Ramonei. Făcuseră un lucru interzis, pe care-l făceau doar adulţii. Închise ochii și rememoră în gând ce tocmai se întâmplase, mișcare cu mișcare, senzaţie cu senzaţie, până când căzu într-un somn adânc și vinovat.

Discutii pe Facebook
Litera.ro
Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Promotii si evenimente

Incepe Festivalul de Teatru OKaua. Trei zile, 12 spectacole, 3 sectiuni diferite.

Publicat

pe

festivalul de teatru okaua raftul cu idei

Festivalul de Teatru OKaua

   Trei zile, 12 spectacole, 3 sectiuni diferite, incluzând expozitie de costume, masti si machete de decor realizate de liceeni si studenti – un singur eveniment, Festivalul de Teatru OKaua, editia a VI-a.  Acesta se desfasoara în perioada 16-18 mai 2018 la Casa de Cultura a Studentilor Bucuresti si UNATC „I. L. Caragiale” – salile: Platoul de Regie „Ion Sava”, Sala „Atelier” si Sala „Cinema”.

   Cea de-a VI-a editie a Festivalului de Teatru OKaua este organizata de catre Compania de Teatru OKaua si Pink Art Stil, în parteneriat cu Festivalul International de Teatru de la Sibiu, prin Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – departamentul de Arta Teatrala, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica „I.L. Caragiale”, Fundatia Shakespeare, si UNArte.

   Ne bucuram sa mentionam ca festivalul are ca scop promovarea creativitatii si a varietatii manifestarilor scenice, propunându-si diversificarea proiectelor prin spectacole de teatru-dans, teatru de animatie, teatru-sport, pantomima sau musical.

   Alba Simina Stanciu, lect. univ. dr. Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, va fi prezenta în juriu din partea Festivalului International de Teatru de la Sibiu care a devenit de anul trecut partenerul Festivalului de Teatru OKaua, si va acorda premii speciale de interpretare si va alege dintre spectacolele din concurs, pentru a participa la editia din 2019 a Festivalului International de Teatru de la Sibiu.

     În acest an juriul este format din:

  • Ion Florin Grigoras, Presedintele juriului, Actor, lect. univ. dr. U.N.A.T.C „I.L. Caragiale” Bucuresti;
  • Dimitrii Bogomaz, Actor la Teatrul Odeon Bucuresti;
  • Gabriela Bobes, Actrita, Realizator Radio, coordonatoarea Companiei de Teatru OKaua;
  • Pompilius Onofrei, Realizator de emisiuni culturale la Radio România Actualitati;
  • Alba Simina Stanciu, lect. univ. dr. Universitatea „Lucian Blaga” Sibiu.

Spectacolele participante în acest an sunt:

Sectiunea Liceeni:

  • Act, Asociatia „Ingenious Drama” Bacau, cu spectacolul „Tara lui Gufi”;
  • Acting Up, Bucuresti, cu spectacolul „Amintiri fantoma”;
  • Aici, Asociatia Cultural Artistica „TEEN TALENT” Constanta, cu spectacolul „Doisprezece”;
  • Arm-Arte, Colegiul Economic Virgil Madgearu Bucuresti, cu spectacolul „Convertirea Soldatului Bromitt”;
  • Brainstorming, Colegiul National Bilingv „George Cosbuc” Bucuresti, cu spectacolul „Povesti de familie”;
  • NANT, Scoala Centrala Bucuresti, cu spectacolul „SXPR PLS”.

Sectiunea Studenti Actorie:

  • Actharsis, Facultatea de Arte Galati, Specializarea Teatru si Artele Spectacolului, cu spectacolul „Ecouri. Un studiu despre impuls”;
  • BCZ, U.N.A.T.C „I.L. Caragiale”, cu spectacolul „Aniversarea”;
  • DA, Universitatea Hyperion, Facultatea de Arte „Geo Saizescu”, cu spectacolul „Goana”;
  • Thalia, U.N.A.T.C „I.L. Caragiale”, cu spectacolul „Lectia”;
  • N.A.T.C „I.L. Caragiale”, Anul III – Actorie, cu spectacolul „A fi sau a nu fi Hamlet!?”;
  • N.A.T.C „I.L. Caragiale”, Anul III – Papusi-marionete, cu spectacolul „La Fantasia (Una storia dei zanni)”.

Premiile din acest an, vor fi cele specifice festivalului si amintim:

  • Premiul de excelenta “Adrian Pintea”;
  • Premiul „Ion Sava” pentru masti si costume de teatru;
  • Premiul „Dan Jitianu” pentru machete de decor;
  • Premiul „Vox-Artis” pentru vorbire de calitate, care în acest an va fi rasplatit de studioul Fast Film Production cu înregistrarea vocii pentru una dintre productiile studioului;
  • Premiul „Improvisso” acordat studentilor la actorie pentru proba de improvizatie;
  • Premiul „Short Play” acordat trupelor de liceu pentru proba capatului de scenariu, care si în acest an va fi rasplatit cu o surpiza din partea Ravensburger;
  • Nu în ultimul rând amintim si premiul ce le va reveni spectatorilor, mai exact premiul pentru cel mai fidel spectator, care va fi rasplatit cu un hoverboard în urma tombolei, premiul fiind oferit de Nova Vento.

Programul complet al Festivalului si alte informatii despre eveniment puteti gasi pe www.festivalulokaua.ro si pe pagina de facebook a Festivalului de Teatru OKaua.

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Memory Clouds. Expozitie Decebal Scriba

Publicat

pe

Vernisaj Decebal Scriba expozitie Institutul Francez

   In preambul la manifestarile culturale din cadrul Sezonului Franta-România 2018-2019, Galeria Anca Poterasu si Institutul francez din Bucuresti au deosebita placere de a va invita la expozitia-eveniment Memory Clouds Decebal Scriba, curator Ami Barak, care se va deschide miercuri, 9 mai, la ora 17.30 (Galeria Anca Poterasu – Strada Plantelor nr. 58, Bucuresti).

   Expozitia va debuta cu un dublu-eveniment : prezentarea catalogului de artist si vernisajul expozitiei, în prezenta artistului si a curatorului, alaturi de autorii textelor de catalog, Olivia Nitis, Cristian Nae, Alina Serban.

Iata prezentarea realizata de curatorul expozitiei, Ami Barak:

   La începutul anilor 1970 în Bucuresti, Decebal Scriba (n.1944), era una dintre cele mai frapante si mai inovatoare personalitati artistice. Experimentele sale sunt privite astazi ca fiind o parte integranta a traditiei avangardiste al acestui moment-cheie din istoria artei postbelice. Pe parcursul anilor ’70 – ’80, Decebal Scriba este autorul al unui corpus consistent de lucrari elaborate, cu o abordare conceptuala si performativa, tratând probleme de limbaj formal si textual, de analiza a sistemului de reprezentari spatiale sau a unor gesturi si forme simbolice. Prin performance, un mediu care se potrivea contextului underground al Europei de Est, esenta gesturilor si actiunilor  a fost exaltata si dizolvata în „norii memoriei”.

   Din nefericire, regimul s-a înasprit treptat, iar mediul dogmatic si strict a pus punct oricarei împliniri artistice si libertati de creatie. Artistul a reînceput relativ recent sa creeze racordat la prezent, iar expozitia aceasta, o selectie de proiecte din anii ’70-’80, arata o a doua tinerete, cu o abordare actuala, conservându-le forta si prospetimea initiala.

   Titlul expozitiei nu reprezinta o referinta la un proiect ce a avut loc la Trafalgar Square, Londra, când publicul a trimis scurte mesaje, cuvinte ce apareau apoi pe ecrane de fum. Nu este nici o aluzie la stocarea datelor în cloud, atât de raspândita în zilele noastre. Este o tentativa poetica de reabilitare a memoriei unor momente, din care au ramas fragmente, dispersate ici si colo, pentru a le readuce la un loc pentru o expozitie.

Memory Clouds

Artist: Decebal Scriba
Curator: Ami Barak
9 mai –  30 iunie 2018

Vernisaj si prezentare de catalog
Miercuri, 9 mai 2018
17:30 – 22:00

Galeria Anca Poterasu
Strada Plantelor nr. 58, Bucuresti
www.ancapoterasu.com

Context

   Volumul „Decebal Scriba 70s-80s works” a fost coordonat de Olivia Nitis, Bucuresti si de Doina Talmann, Bochum. Publicat la Verlag Kettler, Dortmund, Germania, 2017. Texte de Olivia Nitis, Cristian Nae, Alina Serban.

   Decebal SCRIBA traieste la Fontainebleau-Avon din 1991. Este un artist care abordeaza medii precum fotografia, instalatia, performance-ul si arta video, fiind activ în zona artei conceptuale în care integreaza si preocuparile pentru desen.

   A expus în tara începând cu 1974, participând la importante expozitii de grup: Situatie si concept, Atelier 35, Bucuresti (1974); Fotografie si film experimental, Caminul Artei, Bucuresti (1979); Scrierea, Institutul de Arhitectura, Bucuresti (1980); Spatiu-Obiect, Institutul de Arhitectura, Bucuresti (1982); Spatiul-Oglinda, Institutul de Arhitectura, Bucuresti (1986); Experiment în arta româneasca dupa 1960, Teatrul National, Bucuresti (1996).

   În contextul regimului comunist a luat parte în afara tarii la câteva proiecte în perioada 1973-1988 care au încurajat arta prin corespondenta, asa-numitul mail-art, ca Objeto de Interferencia, Sao Paulo (1985) sau proiectul ecologic Messagio Terra, Milano (1983). A initiat împreuna cu Nadina Scriba proiectul video document House pARTy editiile I-II în anii 1987-1988 la Bucuresti.
Dupa 1990 a participat la expozitiile: When History Comes Knocking : Romanian Art from the 80s and 90s in Close Up, curator Judit Angel, Galeria Plan B, Berlin (2011); The Poetics of Politics, curator Olivia Nitis, Galeria Propaganda, Varsovia (2012).

   În 2015 are prima expozitie personala la Victoria Art Center, Bucuresti, iar în 2016 a doua expozitie personala la Galeria Calina, Timisoara, ambele curatoriate de Olivia Nitis. Este prezent în expozitia Situatii si Concepte, curatoriata de Magda Radu, organizata în 2017 de Salonul de Proiecte în Bucuresti si participa la Bienala Art Encounters – Viata – mod de întrebuintare – Timisoara, 2017, curatoriata de Ami Barak si Diana Marincu.

Discutii pe Facebook
libhumanitas.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Frumoasa din Padurea Adormita, in premiera la Opera Nationala Bucuresti

Publicat

pe

balet Frumoasa din Padurea Adormita ONB premiera

Opera Nationala Bucuresti prezinta premiera de balet Frumoasa din Padurea Adormita

   Opera Nationala Bucuresti prezinta sâmbata, 12 mai 2018, si duminica, 13 mai 2018, începând cu ora 18:30 premiera de balet Frumoasa din Padurea Adormita de Piotr Ilici Ceaikovski.

   Regia si coregrafia poarta semnatura lui Vasily Medvedev si Stanislav Fečo, decorul, costumele si light design-ul sunt realizate de Pavol Juráš. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian Teodorascu.

   Coregrafii Vasily Medvedev si Stanislav Fečo promit publicului o experienta unica precum însisi declara: „Este o onoare sa montam spectacolul Frumoasa din Padurea Adormita alaturi de corpul de balet al Operei Nationale Bucuresti, un tribut adus marelui coregraf Marius Petipa cu prilejul împlinirii a 200 de ani de la nasterea artistului.

   Geniul muzicii lui Piotr Ilici Ceaikovski reda cu finete celebrul basm bazat pe contrastele dintre bine si rau. Dupa traversarea a trei secole, acest spectacol de balet înca stârneste curiozitatea audientei de toate vârstele.

   Întrucât am crescut cu acest titlu legendar si am evoluat într-un numar considerabil de productii ale spectacolului Frumoasa din Padurea Adormita, am încercat sa conservam cele mai semnificative traditii din patrimoniul baletului clasic si, alaturi de un scenariu inedit si costume de poveste, sa oferim o emotie de neuitat audientei.”

   Urmatoarea reprezentatie a spectacolului va avea loc miercuri, 16 mai, începând cu ora 18:30.

Biletele se pot achizitiona de la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti sau online, la http://tickets.operanb.ro

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

mai, 2018

Filtreaza evenimente culturale

09mai(mai 9)17:30:s30iun(iun 30)17:30:sMemory Clouds.Galeria Anca Poterasu, Strada Plantelor nr. 58, Bucuresti Organizator: Institutul Francez din Bucuresti Tip eveniment cultural 2:Expozitie,Vernisaj Etichete eveniment culturalDecebal Scriba,expozitie,Institutul Francez din Bucuresti,Memory Clouds,vernisaj

Facebook

  • {{{ review.rating_post_title }}}
    User Avatar
    {{{ review.rating_title }}}

    {{{review.rating_comment | sstr | nl2br}}}

    Show

Trending

X