);
COnecteaza-te cu noi

Promotii si evenimente

MODA SI FRUMUSETE IN INTERBELIC: PARIS & BUCURESTI

Publicat

pe

MODA SI FRUMUSETE IN INTERBELIC: PARIS & BUCURESTI

O cronica a Bucurestiului chic

 

Daca as fi personajul lui Woody Allen din Midnight in Paris, probabil ca la miezul noptii, ca o nostalgica si respectabila Cenusareasa, as schimba Bucurestiul de azi cu varianta lui interbelica. Macar pentru o noapte la Capsa, urmata de o plimbare tot nocturna pe Calea Victoriei.

MODA SI FRUMUSETE IN INTERBELIC: PARIS & BUCURESTI

Calea Victoriei I sursa foto: istorie-pe-scurt.ro

 

Daca nu va este straina ideea, sunteti in locul potrivit, la momentul potrivit. Fundatia Calea Victoriei ne invita la o incursiune in timp, sub egida Luna Bucurestilor 2015: sarbatoarea interbelica revine in prezent. Puteti asista la conferinte, va puteti plimba… cultural, merge la film si chiar la teatru. Ii puteti vedea jucand in Chirita in provincie pe talentatii elevi actori din trupa liceului Tudor Vianu, deja prieteni ai Raftului cu Idei.

Primul eveniment din serie, conferinta MODA SI FRUMUSETE IN INTERBELIC: PARIS & BUCURESTI a avut loc sambata dimineata, intr-o locatie pe masura temei, Grand Hotel Continental de pe Calea Victoriei. Am petrecut doua ore boeme ascultand-o pe doamna Monica Neatu, istoric si lector al Fundatiei Calea Victoriei, evocand Bucurestiul chic. Doua ore parfumate discret cu Chanel no 5, condimentate vizual cu poze de epoca si sonor cu nume din elita bucuresteana si moda pariziana.

Am vazut un Bucuresti care nu mai vrea sa astepte, un Bucuresti incadescent care isi cauta reperele de eleganta si vrea sa intre in lumea buna. Un Bucuresti al pariziencelor si londonezilor – pentru ca doamnele elegante se imbracau de la Paris, in timp ce busola domnilor stilati indica Londra (ii multumesc pe aceasta cale printului Edward al Marii Britanii caruia se pare ca ii datoram pantalonii cu fermoar).

Am mers la Paris pentru a asista la detronarea lui Jean Patou si ascensiunea lui Coco Chanel, cu a ei petite robe noir. Am revenit pe meleaguri autohtone alaturi de regina Maria si principesa Ileana, modele de eleganta urmarite si urmate indeaproape de cocheta burghezie, sustinuta (cu) material de Vulturul de Mare si magazinul Victoria.

MODA SI FRUMUSETE IN INTERBELIC: PARIS & BUCURESTI

magazinul Vulturul de mare cu pestele in gheare I sursa foto: oldromania.com

 

Am urmarit transformarea femeii dintr-o papusa decorativa intr-o prezenta activa care isi reclama eleganta fluida a corpului neincorsetat. Nu mai are nevoie de camerista pentru a imbraca rochiile grele si complicate, adevarate fortarete pazind si ascunzand cu strasnicie secretul trupului. Isi castiga independenta functionala, ba chiar, oroare pentru conservatori, isi poate arata picioarele si decolteul, poate face sport si plaja in tinute sumare (la piscina cu valuri de la Lido) si poate conduce singura o masina.

MODA SI FRUMUSETE IN INTERBELIC: PARIS & BUCURESTI

Baie de soare in Romania, in 1937 I sursa foto: eroiiromanieichic.ro

 

MODA SI FRUMUSETE IN INTERBELIC: PARIS & BUCURESTI

Tamara de Lempicka, Autoritratto nella Bugatti verde I sursa foto: museografo.com
vs Principesa Ileana I sursa foto: modernism.ro

 

Revenind cu picioarele in prezent, am iesit si i-am zambit complice Caii Victoriei, intrevazand, ca intr-o fotografie cu dubla expunere, semnele discrete ale lumii in care am trait imaginativ prin intermediul conferintei. O lume a frumusetii, cochetariei si rafinamentului.

__________________________________________________________________________________________________

Conferinta este un extras din cursul O istorie secreta a Frumusetii. Corpul, cosmetica si moda la care puteti participa incepand cu data de 27 mai.

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Promotii si evenimente

TOSCA, cea mai puternica opera a lui Puccini, într-o noua premiera pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei opera Tosca ONB

   Opera Nationala Bucuresti prezinta sambata, 30 martie 2019, si duminica, 31 martie 2019, premiera spectacolului Tosca de Giacomo Puccini. Regia, decorul, costumele si light design-ul poarta semnatura lui Mario De Carlo. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul tiberiu soare. Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga, iar corul de copii de catre smaranda Morgovan. asistenti de regie Claudia Machedon si Paula Gherghe.  

   Pentru premiera de pe scena Operei Nationale Bucuresti, regizorul Mario De Carlo a pregatit o punere în scena ambitioasa, dupa cum însusi declara: „Tosca este cea mai tragica opera a lui Puccini. Covarsitoarea sa teatralitate se regaseste în totalitatepe scena, în situatii si în muzica. Un regizor sensibil are cu Tosca o sarcina usoara: trebuie sa închida ochii si… sa se lase purtat. Puccini nu e un compozitor asociat verismului, dar e indubitabil ca în „tosca” autorul insista pe detalii realiste si ca este în cautare de efecte scenice în nuante puternice. tocmai exacerbarea aspectelor de cruzime si morbiditate constituie un trait d’union cu coduri reprezetantive ale unui teatru care pleaca din trucurile lui seneca si, de-a lungul executiei în scena teatrului Elisabetan, ajunge pana la raurile de sange specifice teatrului Grand Guignol. toti trei protagonistii mor, si au parte de o moarte violenta. suntem la ani lumina departare de mortile languroase ale eroilor si eroinelor din melodrame. aici este nimicirea care învinge sentimentele, impulsurile si pasiunile. supliciul este adevaratul protagonist al operei. supliciul arhetipal care are în el însusi ratiunea si se impune ca unic element decisiv, prin ritual, exhibitie si spectacularizare. am gasit inspiratia în ceea ce Michael Foucalt numea – splendoarea chinului.”

   Impresionanta opera, care a avut la baza o piesa de teatru a dramaturgului francez Victorien sardou, „tosca” este, fara doar si poate, o drama puternica, asemenea vietii din care a fost eliminata orice scena plictisitoare; o drama a unei mari iubiri – cea dintre o diva a muzicii de opera, Floria Tosca, si un tanar pictor talentat, Cavaradossi -, cu realitati istorice precum domnia Maria Carolina, fiica Mariei terezia si sora Mariei Antoaneta, precum si de înfrangerea în final a Austriei asupra lui Napoleon în batalia de la Marengo, cu actiuni încarcate de sadism, cu sentimente extrem de puternice precum gelozia, ura, teama.

   Aceasta lucrare complexa, a carei forta Puccini a intuit-o înca dinainte de a o compune – „o opera de care am nevoie”, spunea el pe atunci – nu înceteaza sa-si reverbereze vraja nici dupa mai bine de un secol de la premiera mondiala. Ceea ce înseamna ca spectatorii oricarei generatii au nevoie, asa cum a avut si Puccini, de aceasta opera. Tosca ramane asadar o oglinda în care ne privim cu totii, din cand în cand, culmile si coborasurile sufletului.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Mikheil Sheshaberidze, invitat în Cavalleria Rusticana & Pagliacci, în regia lui Ion Caramitru, pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei opera Cavalleria Rusticana & Pagliacci

   Opera Nationala Bucuresti prezinta joi, 21 martie 2019, începand cu ora 18:30 spectacolul Cavalleria Rusticana & Pagliacci de Pietro Mascagni – Ruggiero Leoncavallo.  Regia poarta semnatura lui Ion Caramitru, scenografia a fost creata de Viorica Petrovici, iar conceptul light design-ului îi apartine lui Chris Jaeger. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta. Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga.

(Video: sebastian Bucur/ Opera Nationala Bucuresti)

   Pentru acest spectacol regizorul Ion Caramitru vine cu o conceptie noua, ambele intrigi tratand gelozia umana si consecintele ei transpuse într-un realism puternic, dupa cum însusi declara: „Exista în spectacolul de opera subordonat pana la perfectiune muzicii (note, masuri, arii, balet, cor) un spatiu foarte generos pentru un soi de realism magic al spectacolului. Cu cat este mai mare conventia, cu atat mai mare libertatea.  Este vorba despre realism de la început pana la sfarsit. Nu va lasati înselati de iluzia artei artistului. Cavalleria Rusticana se desfasoara în culori de alb si negru, Pagliacci se petrece într-un decor colorat; costume, scena, decor palpabil, dar ambele ascund o crima din gelozie.

   Fiind unul din cele mai aplaudate titluri ale curentului verist, „Cavalleria rusticana” justifica prezenta sa în repertoriul teatrelor din întreaga lume. Inspiratia cu care compozitorul a gasit textul literar, corespondentul muzical, plasticitatea imaginilor si caracterul pasionat al melodiei, tipic italiene, justifica gloria acestui titlu, cu care nu a rivalizat nicio alta creatie a lui Pietro Mascagni.

   Pagliacci este o opera în doua acte compusa de Ruggiero Leoncavallo pe un libret propriu. Opera este una din lucrarile care figureaza în repertoriul permanent al teatrelor lirice de pretutindeni.

   Cele doua opere portretizeaza comunitatea muncitoareasca, modesta din sudul Italiei într-o zi de sarbatoare romano-catolica, concentrandu-se pe triunghiuri amoroase ce se dovedesc a se sfarsi violent si mortal. Limbajul muzical franc, intens, rapid si economic al acestor povesti tulburatoare asezate în lumea oamenilor ordinari au contribuit la nasterea stilului de opera verist.

   Urmatoarea reprezentatie a spectacolului va avea loc joi, 25 aprilie 2019, începand cu ora 18:30.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Povestea lui Don Quijote, transpusa în balet pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei ONB balet Don Quijote

   Opera Nationala Bucuresti prezinta vineri, 22 martie 2018, începand cu ora 18:30 spectacolul de balet Don Quijote de Ludwig Minkus. Regia si adaptarea coregrafica poarta semnatura lui Jaroslav slavický, scenografia Josef Jelínek. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian teodorascu.

   Mai multe versiuni ale baletului Don Quijote au fost create în întreaga lume. Despre coregrafia ce poarta numele lui Jaroslav slavický, artistul însusi a declarat: „Coregrafia spectacolului se bazeaza pe versiunea Petipa-Gorski, cea mai buna versiune din toate timpurile, deoarece conceptia lor si celebrele scene de dans au facut ca acest balet sa reziste în teatrele din toata lumea de mai bine de 150 de ani. Desigur, am ajustat, am scurtat sau am suprimat anumite fragmente pentru ca spectacolul sa aiba continuitatea dorita, sa aiba viteza si ritm. Mi-am dorit o expunere a actiunii clara si logica, iar regizoral am urmarit un joc convingator, ca si o descriere colorata a personajelor.”

   Ritm, culoare, atmosfera plina de viata a unui orasel din spania, personaje pitoresti inspirate de celebrul roman semnat de Cervantes, o coregrafie spectaculoasa cu numeroase momente de virtuozitate în interpretarea unei distributii de exceptie înseamna împreuna reprezentatia din 18 noiembrie 2018 de pe scena Operei Nationale Bucuresti.

   La Opera Nationala Bucuresti, baletul Don Quijote cunoaste prima varianta în 1970, în coregrafia lui Vasile Marcu si scenografia Ofeliei tutoveanu Draganescu. În anul 2000, Mihai Babuska ofera, în spiritul liniei clasice, o noua adaptare coregrafica a baletului „Don Quijote”, în scenografia adrianei Urmuzescu. Din echipa de realizatori a actualei montari de la Opera Nationala Bucuresti fac parte Katerina slavicka -Elslégrova – asistent coregrafie, scenografia a fost creata de Josef Jelinek, andreia Martinescu este asistent de scenografie.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

martie, 2019

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X