);
COnecteaza-te cu noi

Recenzii

Magnolii si cianura, de Olga Delia Mateescu in Festivalul National de Teatru Independent 2016

Publicat

pe

Magnolii si cianura

Magnolii si cianura, de Olga Delia Mateescu, Teatrul Coquette, Bucuresti – in Festivalul National de Teatru Independent 2016

Cronica teatru

   Festivalul National de Teatru Independent (FNTi) a ajuns la editia a IV-a si se va desfasura timp de patru zile, in perioada 3-6 noiembrie 2016, in Bucuresti. FNTi#4 cuprinde nu mai putin de 37 de spectacole, productii a 14 teatre independente din toata tara si 3 sectiuni: one man/ one woman show, debut si productii ale teatrelor independente romanesti (Bucuresti, Sibiu, Cluj, Oradea si Timisoara).

   Editia din acest an este realizata printr-un parteneriat al teatrelor independente din Bucuresti si va marca si lansarea unei platforme de dialog intre membrii Companiilor de Teatru Independent din tara si reprezentanti ai organismelor ce administrează politicile culturale nationale.

   Cu alte cuvinte, se subliniaza importanta si necesitatea existentei fenomenului de teatru independent, se intaresc legaturile dintre teatrele independente pentru a facilita colaborarile, dar si pentru a castiga vizibilitate si sprijin din partea statului.

“FNTi este competitiv dar, având în vedere dificultățile prin care trec independenții, important este să exiști și să participi. Pentru că fiecare separat și toți împreună alcătuim un organism viu, care se dezvoltă de la an la an, numit Teatrul Independent.” (sursa: fnti.ro, unde puteti gasi si alte detalii, programul complet si spatiile unde se va desfasura FNTi#4)

   Teatrul Coquette isi face intrarea in FNTi#4, joi, 3 noiembrie de la ora 19.30, cu spectacolul “Magnolii si cianura” de Olga Delia Mateescu. Ingrid Ana Maria Bonta semneaza regia spectacolului, iar Daniel Divrician scenografia si proiectiile foto-video.

   Cand umorul, jovialitatea si talentul actorilor intalnesc misterul, suspansul si intriga unei piese si se unesc sub creativitatea si originalitatea unui regizor, iese o comedie (neagra, ce-i drept) politista cu “iz” de magnolii si cianura.

   S-o luam insa cu inceputul… Pe acorduri (g)rele de chitara, un tanar (Alexandru Mandu) cu alura de star rock rebel intra intr-o casa (ce pare propria locuinta) si se dezlantuie intr-un ritual al deconectarii dupa o zi grea de munca. In toata aceasta nebunie in care personajul se manifesta ca la el acasa, se pare ca totusi gandurile nu-i dau pace. Dosare intinse, cautari frenetice printre hartii, proiectii cu imagini ce par fotografii oficiale din anchetarea decesului unui barbat, toate par sa-i acapareze atentia si sa-i fure linistea.

Magnolii si cianura

Alexandru Mandu in “Magnolii si cianura” de Olga Delia Mateescu, regia Ingrid Ana Maria Bonţa, Teatrul Coquette; foto credit: Dan Morohoi

   Imediat (printr-o intoarcere in timp de tip flashback) aflam ca “starul rock” este de fapt un celebru politist incoruptibil, total dedicat profesiei sale, supranumit Rechinu’.

   Politistul se prezinta, in urma unei sesizari telefonice, in cabinetul psihologic Dr. Vivian Vreju. Se pare ca secretara dnei psiholog, Gina Colovraci (Monica Petcu), a semnalat telefonic existenta unui cadavru in cabinet. Insa cadavrul este de negasit, spre disperarea politistului si enervarea dnei dr. psiholog Vreju (Alexandra Gabriela Nita), sosita intre timp, firesc, ca in fiecare dimineata, la sedintele terapeutice. Secretara insa este delicioasa in incercarile ei de a explica ce a vazut cu proprii ochi, dar este de negasit si de neexplicat acum.

   Victima, care exista intr-adevar (dar a ajuns intr-un mod misterios in dulapul cabinetului), este fostul sot al drei Vreju, Alexandru. De aici, noi detalii incep sa fie descoperite si puse cap la cap de politist despre toate personajele si despre legaturile fiecaruia cu acest caz.

   Prin aceeasi tehnica, a flashback-ului, avem ocazia si noi ca spectatori sa fim martori ai etapelor anchetei, sa tesem propria versiune despre posibilul criminal, motivele pentru care s-a comis crima si modul in care ea s-a petrecut cu exactitate.

Magnolii si cianura

Distributia specatcolului “Magnolii si cianura”: Alexandra Gabriela Nita, Monica Petcu, Orodel Olaru si Alexandru Mandu, Teatrul Coquette; CREDIT FOTO: Dan Morohoi

   Dar nu numai atat, suntem pusi in dificultate de tot felul de detalii si informatii care apar de-a lungul spectacolului, ritmul este ametitor si suspiciunile planeaza pe fiecare personaj in parte. Empatizezi cu politistul si cu dorinta lui de a face lumina in acest caz, te implici si propria ta atentie de detectiv este activata.

   Motivele divortului dintre psiholog si victima le aflam pe parcurs. Se pare ca tanarul sot ar fi fost implicat intr-un grav accident rutier soldat cu moartea unui copil, ar fi fost si inchis pentru savarsirea pedepsei, dar prin interventia tatalui lui Vivian (senator, tipologia coruptului, care abuzeaza de putere, se foloseste de imunitatea sa si de avantajele postului ocupat) ar fi reusit sa iasa mai repede din inchisoare.

   Avansand in ancheta, aflam ca insusi senatorul (Orodel Olaru) ar fi fost prezent in masina la comiterea omorului din culpa si chiar ar fi fost de fapt autorul accidentului, dar ar fi musamalizat totul pentru a iesi basma curata. Relatia senatorului cu fiica sa nu este cea mai buna din aceste motive, dar si pentru ca tatal s-a insurat cu o femeie de varsta fiicei lui, care are drept peste avere la fel ca si aceasta.

   Ca si cand n-ar fi de ajuns, se pare ca simpatica secretara este mama copilului decedat in accident si s-ar fi angajat la cabinet cu scopul de a se razbuna.

   Dar solutionarea anchetei este departe de final. O multime de surprize, noi indicii, intrigi, deghizari (nimeni nu e cine/ ce pare la inceputul piesei) se tot desfasoara de-a lungul acestui spectacol efervescent. Timp de 70 de minute te simti ca un personaj a la Agatha Christie, un Poirot, sau chiar un personaj din celebrele serii CSI.

   Intrebarea este: cine l-a ucis pe Alex, de ce si cum? O comedie politista cu personaje romanesti te asteapta sa iei parte la o ancheta grea.

Magnolii si cianura

Fotografie realizata de Dan Morohoi in timpul spectacolului “Magnolii si cianura”, Teatrul Coquette

Locul: Teatrul Coquette             Data: 3 noiembrie             Ora: 19.30

                                      Specificatii: in cadrul FNTi#4

Prezenta este obligatorie, te transforma nu in complice la crima ci in ajutor de politist in ancheta.

Absenta va arunca o umbra de suspiciune asupra ta.

Buna dispozitie, intriga si misterul si le asuma spectacolul pe propria raspundere.

Discutii pe Facebook
books-express.ro

Actor visator independent in Bucurestii lui 2016, imi pare foarte bine, bine ne-am gasit! Militez pendru tandrete, armonie si frumos si asta se simte in tot ce sunt, deci si tot ce scriu, cu riscul de a fi siropoasa

Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Carte

INGERI RATACITI de Marius Albert Negut

Publicat

pe

recenzie de carte ingeri rataciti marius albert negut raftul cu idei

   Cartile lui Marius Albert Negut sunt mereu surprinzatoare. Fiecare pagina dezvaluie o noua experienta, un alt drum decat cel pe care erai convins ca ai plecat.

   In cazul romanului INGERI RATACITI citim o cronica al unor timpuri involburate si instabile, care partial isi dezvaluie acum consecintele.

   Ce imi place la scrierile lui Marius Albert Negut este ca in cadrul aceleiasi naratiuni schimba registrul si ba citesti un Bildungsroman (pana la urma urmarim niste personaje in devenirea lor – Gargamel, Ursu), ba o cronica istorica – evenimente de la revolutia din 1989 sau mineriade – ba un roman politist, asa cum este partea de final a romanului.

   Gliseaza cu maiestrie si in cel mai natural mod si cu planurile temporale –  1976, apoi 1995 – chiar impartite pe ore, ceea ce involuntar atrage atentia asupra evenimentelor. Si totul se impleteste firesc in mai multe fire narative care alcatuiesc o realitate dura si necrutatoare.

   E lumea de la marginea societatii cea pe care ne-o infatiseaza Marius Albert Negut, lumea subteranelor metroului, lumea aurolacilor si a celor pripasiti pe strazi.

recenzie carte Ingeri rataciti Marius Albert Negut   Sunt parti ale romanului care sunt de-a dreptul terifiante – orfelinatul in care este aruncat Radu  – sunt fraze care aproape dor atunci cand le citesti, scrise cu intensitate si fara mila, “Manolache scoase o sticla din fiset si isi turna atent in causul palmei. Ii puse lui Radu continutul, pe pielea plina de rani si incepu sa frece violent, hahaind incantate. Asa numita lotiune, era gazul pe care il tineau pentru paduchiosi.”

   Marius Albert Negut ne-a obsnuit deja cu abilitatea magica de a folosi limbajul argotic, care acum este parte integranta a cronicii si a prezentarii personajelor.

   Nici nu stii pentru cine compasiunea e mai mare – pentru Mihaita, zis Gargamel – copil al strazii, trecut prin suferinte greu de imaginat, pentru Radu Ursu, caruia destinul ii joaca festa dupa festa – cei apropiati il cred mort iar iubita lui Ana, se arunca in apele Dambovitei de pe podul Izvor – ca o alta Ofelie, Lia – hartuita de un tata vitreg , Iordache,  a,junsa si ea pe strazi.

   Acest Iordache este un personaj emblematic pentru realitatea romaneasca de dupa  Revolutie – securist de frunte, ajuns mare revolutionar si apoi senator, care se ocupa cu traficul de copii si organe. Ceea ce este dureros insa adevarat, este puterea pe care a avut-o si a pastrat-o fosta Securitate, si pe care acum o exercita in slujba unui rau suprem subjugat banului.

   Nu doar personajele sunt partea grea a romanului ci si atmosfera descrisa – catacombele metroului te duc cu gandul la catacombele Parisului, iar cei care au trait momentele din decembrie 1989 aproape le retraiesc cu toata teama si speranta de atunci, insa, surprizantor si cu umor “Poate ca soldatii, ei au tras in aer, dar daca revolutionarii au tras aerul acela in piept?” .Maiastra utilizare a sensurilor verbului “a trage” ne arata cat de sensibil este autorul la valentele limbii romane.

   Tehnica folosita  este cea a unei naratiuni  gen papusa Matrioska – intr-un cadru general  – strada Veseliei  sau subteranele metroului, apar alte naratiuni – povestile de viata spuse de Radu Ursu si Lia si descrierea momentelor din decembrie 1989.

   Partea de final este aducatoare de suspans maxim – Marius Albert Negut stie cum sa construiasca  naratiunea in asa fel incat sa pastreze aproape cititorul iar finalul vine ca o eliberare, ca o apa linistita care acopera tot raul si lasa sa pluteasca doar binele.

   “Cuvintele vindeca! Nu as fi crezut niciodata, dar asa este!Cuvintele elibereaza sufletul din temnita pe care, acesta, singur, speriat si-a construit-o, incercand naiv sa se protejeze de raul ce vrea sa ii franga aripile.”

   Asa reuseste autorul sa ne convinga de speranta pe care trebuie sa o avem ca orice inger ratacit isi gaseste drumul.

Romanul INGERI RATACITI este o experienta nu doar de lectura ,dar si de viata pe care m-as bucura sa stiu ca o va parcurge multa lume, mai ales avand in vedere vremurile pe care le traim!

Discutii pe Facebook
Litera.ro
Continua sa citesti

Carte

50 cele mai frumoase scrisori de dragoste din toate timpurile

Publicat

pe

Cele mai frumoase scrisori de dragoste

     Din dorinta de a descoperi tainele unei lumi demult uitate am dat intamplator peste o carte ce poarta numele de “50 cele mai frumoase scrisori de dragoste din toate timpurile”, realizata de David H. Lowenherz.

Scrisori de dragoste    Cu un oarecare scepticism am strabatut adevarate destainuri ale lui Mozart, Michelangelo, Balzac, Beethoven, Kafka, Hemingway si multi altii, toate adunate intr-un volum de exceptie.

    Fiecare manuscris purta cu el la acea vreme trairi si sentimente dintre cele mai felurite: dor, disperare, pierdere, amaraciune, respect, prietenie, recunostinta, gelozie sau poate chiar fericire si indoiala.

Scrisori de dragoste   Cei care isi puneau gandurile in scris reuseau sa inteleaga ca“ existau momente cand nimic nu vorbea mai tare ca un cuvant mut, scris pe o bucata de hartie”, de la oameni simpli, poeti, carturari, filozofi, toti isi exprimau trairile in aceeasi maniera, fie ea mai ordonata, fie insotita de pete de  cerneala, cuvinte sterse si urme de cafea.

 Epistolele surprind dragostea intr-o forma proprie si individuala, de la o dragoste tandra, ca cea dintre W.A.Mozart si Constanze Mozart, la una pasionala: Ludwig van Beethoven catre “Eterna iubita”  sau poate chiar una  interzisa ca cea dintre Henric al VII-lea si Anne Boleyn.

   Maniera scrierilor te ajuta sa-ti conturezi in timp si spatiu o imagine a celui care urma sa expedieze scrisoarea, intensitatea cuvintelor si dorinta nestavilita de a primi un raspuns, unul care sa inlature distanta si dorul, il fac pe cititor sa traiasca emotia fiecarui cuvant.

    Intr-o lume in care predomina tumultul, aceste epistole opresc timpul in loc si sugereaza necontenit ca trairile, sentimentele si momentele cu adevarat importante cer timp si rabdare. In arta epistolara acestea se masoara in idei, transcrieri si raspunsuri mult asteptate.

Scrisori de dragoste

 Ludwig van Beethoven catre “Eterna iubita”

         Al tau pentru totdeauna

         A mea pentru totdeauna

               A noastra pentru totdeauna

Discutii pe Facebook
libhumanitas.ro
Continua sa citesti

Carte

Ce vreti sa fiti in viata? Vulturi sau viermi? Inocenta pacatului, de Marius Albert Negut.

Publicat

pe

Ce vreti sa fiti in viata? Vulturi sau viermi?

   Cartea lui MARIUS ALBERT NEGUT – INOCENTA PACATULUI deschide aceasta intrebare provocatoare.

   Nu m-am gandit pana acum ce poate iesi, peste timp, din GROAPA lui Eugen Barbu.

   Am aflat acum – a iesit un alt scriitor, crud si dureros de veridic – Marius Albert Negut cu al sau roman Inocenta Pacatului.

   Parca citeam o continuare  a romanului scris de Eugen Barbu. Sunt lecturi incomode care ridica probleme de toate felurile si care te scot din starea de confort.

   Eugen Barbu la vremea lui ne aducea im prim plan o lume despre care toti stiam ca exista, dar cu totii o ignoram si la fel face si Marius Albert Negut.

recenzie Inocenta pacatului website cultural   Cutaridei ii ia locul parcul Humulesti, intamplarile sunt la fel de violente si tin de o lume aparte – a consumatorilor de droguri si a tiganilor, a fricii de Securitate, urat mirositoare si intinzandu-se ca lepra si a unei povesti romantice de dragoste dintre profesorul Mihai Carp si sotia sa.

   Ne sunt prezentate simboluri iconice  ale unor lumi paralele, pe langa care trecem si ne facem ca nu o vedem. Consumatorul de droguri – Amalia, copilul de tigani dornic sa isi depaseasca conditia – Peti si profesorul – Mihai Carp, securistul – maiorul Datcu.

   Cartea e o lectura de suspans,  te tine cu sufletul la gura pana la final, inocenta pacatului este umbra intregii naratiuni.

   Se dezvaluie asa cum nu te astepti, inceputul te duce cu gandul catre alte pacate, al carnii , al betiei, hotiei, insa sensul e mult mai profund.

   Mihai Carp pacatuieste printr-un denunt fals. Tatal Amaliei, alcoolic, pacatuieste violandu-si propria fiica. Peti, copilul de tigan fugit din satra in lume, pacatuieste prin hotie. Maiorul  Datcu este reprezentantul fricii – securistul care o ancheteaza pe mama profesorului si apoi chiar pe el.

   Umbra pacatului se intinde si te face sa te intrebi – care din ele e cel innocent?

   Parcurgem un traseu intre lumi paralele, una este povestea profesorului Mihai Carp, alta este povestea Amaliei sau a lui Peti. Planurile temporale gliseaza si ele  intre timpul dictaturii comuniste si anii de schimbare care au urmat.

   Autorul foloseste cu maiestrie si limbajul argotic si in acest fel autenticitatea este garantata, insa nu uita sa explice in notele de subsol si cuvinte care folosite in epoca dictaturii comuniste aveau un sens aparte – RIC – de exemplu.

   La fel procedeaza si in capitolele care descriu lumea consumatorilor de droguri, o lume tulbure si haotica in care Amalia pluteste catre neant.

   Intr-un cuvant, romanul INOCENTA PACATULUI este o lectura complexa si o naratiune scrisa cu un simt al cuvantului si atmosferei deosebit.

   Iar intrebarea ramane provocarea lumii in care traim – vulturi sau viermi – finalul e deschis pentru fiecare si speranta inca exista.

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

octombrie, 2018

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X