);
COnecteaza-te cu noi

Promotii si evenimente

Lansare de carte Virgil Nemoianu la Editura Spandugino

Publicat

pe

Lansare de carte Virgil Nemoianu

Lansare de carte Virgil Nemoianu:

România şi liberalismele ei. Tradiţie şi libertate

Surâsul abundenţei. Cunoaștere lirică și modele ideologice la Ștefan Aug. Doinaș

Comunicat de presa

   În perioada 11 – 20 octombrie 2016 vor avea loc o serie de evenimente de lansare a volumelor România şi liberalismele ei. Tradiţie şi libertate şi Surâsul abundenţei. Cunoaștere lirică și modele ideologice la Ștefan Aug. Doinaș de Virgil Nemoianu, apărute la Editura Spandugino.

– Marţi, 11 octombrie 2016, ora 14:00, în Sala de Lectură a Bibliotecii Facultății de Litere (Bucureşti). Prezintă cartea alături de autor: Prof. Carmen Muşat şi Prof. Mihai Zamfir.

– Miercuri, 12 octombrie 2016, ora 19:00, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu. Prezintă cartea alături de autor: Prof. Valeriu Stoica, Prof. Tudorel Urian şi Sorin Lavric.

– Joi, 13 octombrie 2016, ora 14:00, la Centrul Multicultural al Universității Transilvania (Brașov). Prezintă cartea alături de autor: Conf. Adrian Lăcătuş – Decanul Facultăţii de Litere (Brașov), Prof. Rodica Ilie, Prof. Caius Dobrescu și Conf. Adrian Lesenciuc – Preşedintele Uniunii Scriitorilor – filiala Braşov.

– Marţi, 18 octombrie 2016, ora 12:00, în Atrium Palas Mall – Iași, în cadrul Târgului de Cărți și Arte Frumoase Arca lui Gutenberg. Prezintă cartea alături de autor: Mircea Platon, Varujan Vosganian şi Alina Ledeanu – Preşedintele Fundaţiei Culturale Secolul 21. Moderator: Cassian Maria Spiridon.

– Joi, 20 octombrie 2016, ora 12:00, în Sala Albastră a Facultății de Litere din cadrul Universităţii din Craiova. Prezintă cartea alături de autor: Prof. Nicolae Panea – Prorectorul Universității din Craiova, Prof. Florea Firan, Conf. Gabriel Cosoveanu şi Alina Ledeanu – Preşedintele Fundaţiei Culturale Secolul 21.

   Volumul România şi liberalismele ei are două scopuri. Cel dintâi este acela de a schiţa felul în care un expatriat vede, de la oarecare distanţă, desfăşurările socio-politice din ultimii zece ani în ţara sa natală, în literatură ne-am obişnuit cu ideea că există „lecturi multiple” ale textului. Eu cred că acelaşi lucru e valabil şi la nivelul mai general al culturii şi civilizaţiei. Punctele de vedere deosebite (în măsura în care nu sunt în chip evident absurde sau contrare realităţii măsurabile şi empirice!) se completează, nu se contrazic. Realitatea e totdeauna mai complexă decât o singură explicaţie individuală, oricât de bună ar fi aceasta. Explicaţia are două sau trei dimensiuni, în vreme ce realitatea are dimensiuni mult mai numeroase. Iată motivul epistemologic al oricărui soi de pluralism. Cu aceasta ajung la al doilea scop al cărţii. Ea vrea să explice dialectica destul de chinuită a relaţiilor dintre societatea de la Dunărea de Jos şi formele variate ale liberalismului, ea vrea să sublinieze rolul central pe care l-a jucat şi îl joacă „lucrul cultural” în aceste relaţii.

   Surâsul abundenței. Este vorba aici, în volumul 6 al seriei de faţă, despre o carte care, în fond, a avut succes şi s-a vândut bine. La ora actuală (adica în 2016) dispunem de numeroase lucrări solide, atât despre Cercul Literar de la Sibiu în genere, cât şi despre diferiţi membri ai săi. Cel puţin opera unuia dintre ei (Ion Dezideriu Sîrbu) dispune de o ediţie critică, academică (şi ea în curs). Totuşi, am impresia că în 1994 monografia Doinaş era unică, era cea dintâi. (Lucru de altfel nu prea important). Problema vrednică de discutat este dacă, în adevăr, în a doua jumătate a secolului XX Ştefan Aug. Doinaş a fost cel mai bun poet de limbă română (aşa cum cred eu) sau nu. El se află acum (ca sa reiau expresia atât de nimerită a lui I. Negoiţescu despre altcineva) „în purgatoriu”.

   Volumul vrea să fie o piesă la dosar în favoarea academicianului a cărui viaţă s-a încheiat cu funeralii naţionale.
[…] Doinaș se numără printre puținii autori români care întruchipează o autentică și vitală continuitate istorică între 1938 sau 1947 și 1989 sau 1991, o punte unificatoare. Nu pot să nu cred că acest potențial de semnificație cultural-istorică națională, acest potențial de armonizare, de restaurare, de vindecare în fond, nu a fost perceput, într-un fel mai limpede sau mai vag, de către foarte mulți.[…]
V.N.

VIRGIL NEMOIANU
Născut la 12 Martie 1940, este unul din cei mai reputaţi teoreticieni, critici literari şi filosofi ai culturii contemporane. Este absolvent al Literelor bucureştene, membru al Cercului de Stilistică al acestei Facultăţi (coordonat de Alexandru Rosetti, Tudor Vianu şi Mihai Pop). Devine profesor la Catedra de Engleză a Universităţii bucureştene, ulterior profesor universitar în diferite centre americane; cea mai lungă carieră în învăţământul
universitar a avut-o, până astăzi, la Catholic University of America (Washington).

   A mai predat la Universităţi din Londra, Cambridge, Amsterdam, Cincinnati şi Berkeley şi a conferenţiat în peste 50 de universităţi din Europa şi America de Nord. Este doctor honoris causa al Universităţii Babeş-Bolyai, din Cluj-Napoca, şi al Universităţii Alexandru Ioan Cuza, din Iaşi. În 2015 primeşte titlul de Membru onorific al Academiei Române.

   Este specialist în literatură engleză şi teoria literaturii, dar operele sale subîntind domenii, teme şi problematici dintre cele mai variate: literatură română, literatură engleză, literatură americană, Romantism european, raportul literaturii cu celelalte arte şi cu ştiinţa, raportul dintre artă şi societate, Postmodernismul, importanţa Religiei şi a Tradiţiei, natura şi destinul canonului cultural etc. Este autor şi coordonator al multor volume de teoria literaturii, literatură comparată sau filosofia culturii.

   În prezent, este vicepreşedinte al Asociaţiei Internaţionale de Literatură Comparată şi membru în Biroul Executiv al Asociaţiei Criticilor şi Cercetătorilor Literari din SUA. A fost distins, printre altele, cu ordinul „Steaua României“ în grad de comandor şi a primit ecoraţia Regală „Nihil Sine Deo“ din partea Familiei Regale a României.

   Din titlurile publicate (cercetare literară, eseistică, memorii sau dialoguri), amintim: Structuralismul (1967), Simptome (1968), Calmul valorilor (1972), Utilul şi plăcutul (1973), Micro-armonia (1977), Îmblânzirea Romantismului (1978), O teorie a secundarului (1989), Arhipelag interior (1994), Surâsul abundenţei (1994), Jocurile divinităţii (2000), România şi liberalismele ei (2000), Tradiţie şi libertate (2001), Înţelepciunea calmă (2002), The Triumph of Imperfection. The Silver Age of Sociocultural Moderation in Early 19th Century Europe (2006), Imperfection and Defeat. The Function of Aesthetic Imagination in Human Society (2006), România noastră (2009), Postmodernism şi identităţi culturale (2012).

Discutii pe Facebook
Nemira
Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Promotii si evenimente

Baletul Don Quijote, pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Don Quijote balet la Opera Nationala Bucuresti cultura

   Opera Nationala Bucuresti prezinta duminica, 21 octombrie 2018, începând cu ora 18:30 spectacolul de balet Don Quijote de Ludwig Minkus. Regia si adaptarea coregrafica poarta semnatura lui Jaroslav Slavický, scenografia Josef Jelínek. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian Teodorascu.

   Mai multe versiuni ale baletului Don Quijote au fost create în întreaga lume. Despre coregrafia ce poarta numele lui Jaroslav Slavický, artistul însusi a declarat: „Coregrafia spectacolului se bazeaza pe versiunea Petipa-Gorski, cea mai buna versiune din toate timpurile, deoarece conceptia lor si celebrele scene de dans au facut ca acest balet sa reziste în teatrele din toata lumea de mai bine de 150 de ani. Desigur, am ajustat, am scurtat sau am suprimat anumite fragmente pentru ca spectacolul sa aiba continuitatea dorita, sa aiba viteza si ritm. Mi-am dorit o expunere a actiunii clara si logica, iar regizoral am urmarit un joc convingator, ca si o descriere colorata a personajelor.”

   Ritm, culoare, atmosfera plina de viata a unui orasel din Spania, personaje pitoresti inspirate de celebrul roman semnat de Cervantes, o coregrafie spectaculoasa cu numeroase momente de virtuozitate în interpretarea unei distributii de exceptie înseamna împreuna reprezentatia din 23 februarie 2018 de pe scena Operei Nationale Bucuresti.

   La Opera Nationala Bucuresti, baletul Don Quijote cunoaste prima varianta în 1970, în coregrafia lui Vasile Marcu si scenografia Ofeliei Tutoveanu Draganescu. În anul 2000, Mihai Babuska ofera, în spiritul liniei clasice, o noua adaptare coregrafica a baletului „Don Quijote”, în scenografia Adrianei Urmuzescu. Din echipa de realizatori a actualei montari de la Opera Nationala Bucuresti fac parte Katerina Slavicka -Elšlégrovà – asistent coregrafie, scenografia a fost creata de Josef Jelinek, Andreia Martinescu este asistent de scenografie.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Don Giovanni al geniului Mozart, pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Don Giovanni Mozart Raftul cu idei opera

   Opera Nationala Bucuresti prezinta sâmbata, 20 octombrie, începând cu ora 18:30 spectacolul Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart. Regia poarta semnatura Andei Tabacaru-Hogea, scenografia si efecte video au fost realizate de catre Anca Albani, coregrafia a fost creata de Malina Andrei, iar video-ul si lighting design-ul de Gabriel Kosuth. Maestru de cor Daniel Jinga. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta.

   Publicul spectator va putea urmari debutul baritonului Ion Dimieru în rolul Leporello.

   Anda Tabacaru-Hogea, despre spectacolul Don Giovanni de pe scena Operei Nationale Bucuresti: „Don Giovanni traieste clipa în mod excesiv si într-o totala libertate de expresie: de la violenta erotica la tandrete fermecatoare, de la un umor spontan la cinism demonic. Fiecare scena si fiecare arie a sa este o degajare de energie fantastica ce depaseste zona realului. Chiar de la primele acorduri ale uverturii ni se releva confruntarea eroului cu metafizicul, cu sufletul si ochiul unui spirit justitiar care urmareste, vede si acuza toate excesele lui Don Giovanni. Ochiul lumii, ochiul omniprezent al lui Dumnezeu, ochiul propriei constiinte doreste întoarcerea la regului si principii. Libertatea de expresie a eroului nu o doreste. De aici decurge aceasta lupta fantastica, plina de voluptate, energie si mister.”

   Într-un mod absolut genial, Wolfgang Amadeus Mozart si Lorenzo da Ponte reunesc în opera Don Giovanni drama, comedia si fantasticul, cei doi creatori realizând în plin clasicism un spectacol total, de o complexitate si o substanta deopotriva shakespeariana si wagneriana. Don Giovanni traieste clipa în mod excesiv si într-o totala libertate de expresie: de la violenta erotica la tandrete fermecatoare, de la umor spontan la cinism demonic. Fiecare scena si fiecare arie a sa este o degajare de energie fantastica ce depaseste zona realului.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Cavalleria Rusticana & Pagliacci în regia lui Ion Caramitru, pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Cavalleria Rusticana & Pagliacci opera raftul cu idei

   Opera Nationala Bucuresti prezinta vineri, 19 octombrie 2018, începând cu ora 18:30 spectacolul Cavalleria Rusticana & Pagliacci de Pietro Mascagni – Ruggiero Leoncavallo.  Regia poarta semnatura lui Ion Caramitru, scenografia a fost creata de Viorica Petrovici, iar conceptul light design-ului îi apartine lui Chris Jaeger. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Cristian Sandu – invitat. Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga.

(Video: Sebastian Bucur/ Opera Nationala Bucuresti)

   Pentru acest spectacol regizorul Ion Caramitru vine cu o conceptie noua, ambele intrigi tratând gelozia umana si consecintele ei transpuse într-un realism puternic, dupa cum însusi declara: „Exista în spectacolul de opera subordonat pâna la perfectiune muzicii (note, masuri, arii, balet, cor) un spatiu foarte generos pentru un soi de realism magic al spectacolului. Cu cât este mai mare conventia, cu atât mai mare libertatea.  Este vorba despre realism de la început pâna la sfârsit. Nu va lasati înselati de iluzia artei artistului. Cavalleria Rusticana se desfasoara în culori de alb si negru, Pagliacci se petrece într-un decor colorat; costume, scena, decor palpabil, dar ambele ascund o crima din gelozie.

   Fiind unul din cele mai aplaudate titluri ale curentului verist, „Cavalleria rusticana” justifica prezenta sa în repertoriul teatrelor din întreaga lume. Inspiratia cu care compozitorul a gasit textul literar, corespondentul muzical, plasticitatea imaginilor si caracterul pasionat al melodiei, tipic italiene, justifica gloria acestui titlu, cu care nu a rivalizat nicio alta creatie a lui Pietro Mascagni.

Pagliacci este o opera în doua acte compusa de Ruggiero Leoncavallo pe un libret propriu. Opera este una din lucrarile care figureaza în repertoriul permanent al teatrelor lirice de pretutindeni.

   Urmatoarea reprezentatie a spectacolului va avea loc sâmbata, 3 noiembrie 2018, începând cu ora 18:30.

    Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Nemira
Continua sa citesti

Calendar cultural

octombrie, 2018

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X