);
COnecteaza-te cu noi

Promotii si evenimente

Lansare de carte Virgil Nemoianu la Editura Spandugino

Publicat

pe

Lansare de carte Virgil Nemoianu

Lansare de carte Virgil Nemoianu:

România şi liberalismele ei. Tradiţie şi libertate

Surâsul abundenţei. Cunoaștere lirică și modele ideologice la Ștefan Aug. Doinaș

Comunicat de presa

   În perioada 11 – 20 octombrie 2016 vor avea loc o serie de evenimente de lansare a volumelor România şi liberalismele ei. Tradiţie şi libertate şi Surâsul abundenţei. Cunoaștere lirică și modele ideologice la Ștefan Aug. Doinaș de Virgil Nemoianu, apărute la Editura Spandugino.

– Marţi, 11 octombrie 2016, ora 14:00, în Sala de Lectură a Bibliotecii Facultății de Litere (Bucureşti). Prezintă cartea alături de autor: Prof. Carmen Muşat şi Prof. Mihai Zamfir.

– Miercuri, 12 octombrie 2016, ora 19:00, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu. Prezintă cartea alături de autor: Prof. Valeriu Stoica, Prof. Tudorel Urian şi Sorin Lavric.

– Joi, 13 octombrie 2016, ora 14:00, la Centrul Multicultural al Universității Transilvania (Brașov). Prezintă cartea alături de autor: Conf. Adrian Lăcătuş – Decanul Facultăţii de Litere (Brașov), Prof. Rodica Ilie, Prof. Caius Dobrescu și Conf. Adrian Lesenciuc – Preşedintele Uniunii Scriitorilor – filiala Braşov.

– Marţi, 18 octombrie 2016, ora 12:00, în Atrium Palas Mall – Iași, în cadrul Târgului de Cărți și Arte Frumoase Arca lui Gutenberg. Prezintă cartea alături de autor: Mircea Platon, Varujan Vosganian şi Alina Ledeanu – Preşedintele Fundaţiei Culturale Secolul 21. Moderator: Cassian Maria Spiridon.

– Joi, 20 octombrie 2016, ora 12:00, în Sala Albastră a Facultății de Litere din cadrul Universităţii din Craiova. Prezintă cartea alături de autor: Prof. Nicolae Panea – Prorectorul Universității din Craiova, Prof. Florea Firan, Conf. Gabriel Cosoveanu şi Alina Ledeanu – Preşedintele Fundaţiei Culturale Secolul 21.

   Volumul România şi liberalismele ei are două scopuri. Cel dintâi este acela de a schiţa felul în care un expatriat vede, de la oarecare distanţă, desfăşurările socio-politice din ultimii zece ani în ţara sa natală, în literatură ne-am obişnuit cu ideea că există „lecturi multiple” ale textului. Eu cred că acelaşi lucru e valabil şi la nivelul mai general al culturii şi civilizaţiei. Punctele de vedere deosebite (în măsura în care nu sunt în chip evident absurde sau contrare realităţii măsurabile şi empirice!) se completează, nu se contrazic. Realitatea e totdeauna mai complexă decât o singură explicaţie individuală, oricât de bună ar fi aceasta. Explicaţia are două sau trei dimensiuni, în vreme ce realitatea are dimensiuni mult mai numeroase. Iată motivul epistemologic al oricărui soi de pluralism. Cu aceasta ajung la al doilea scop al cărţii. Ea vrea să explice dialectica destul de chinuită a relaţiilor dintre societatea de la Dunărea de Jos şi formele variate ale liberalismului, ea vrea să sublinieze rolul central pe care l-a jucat şi îl joacă „lucrul cultural” în aceste relaţii.

   Surâsul abundenței. Este vorba aici, în volumul 6 al seriei de faţă, despre o carte care, în fond, a avut succes şi s-a vândut bine. La ora actuală (adica în 2016) dispunem de numeroase lucrări solide, atât despre Cercul Literar de la Sibiu în genere, cât şi despre diferiţi membri ai săi. Cel puţin opera unuia dintre ei (Ion Dezideriu Sîrbu) dispune de o ediţie critică, academică (şi ea în curs). Totuşi, am impresia că în 1994 monografia Doinaş era unică, era cea dintâi. (Lucru de altfel nu prea important). Problema vrednică de discutat este dacă, în adevăr, în a doua jumătate a secolului XX Ştefan Aug. Doinaş a fost cel mai bun poet de limbă română (aşa cum cred eu) sau nu. El se află acum (ca sa reiau expresia atât de nimerită a lui I. Negoiţescu despre altcineva) „în purgatoriu”.

   Volumul vrea să fie o piesă la dosar în favoarea academicianului a cărui viaţă s-a încheiat cu funeralii naţionale.
[…] Doinaș se numără printre puținii autori români care întruchipează o autentică și vitală continuitate istorică între 1938 sau 1947 și 1989 sau 1991, o punte unificatoare. Nu pot să nu cred că acest potențial de semnificație cultural-istorică națională, acest potențial de armonizare, de restaurare, de vindecare în fond, nu a fost perceput, într-un fel mai limpede sau mai vag, de către foarte mulți.[…]
V.N.

VIRGIL NEMOIANU
Născut la 12 Martie 1940, este unul din cei mai reputaţi teoreticieni, critici literari şi filosofi ai culturii contemporane. Este absolvent al Literelor bucureştene, membru al Cercului de Stilistică al acestei Facultăţi (coordonat de Alexandru Rosetti, Tudor Vianu şi Mihai Pop). Devine profesor la Catedra de Engleză a Universităţii bucureştene, ulterior profesor universitar în diferite centre americane; cea mai lungă carieră în învăţământul
universitar a avut-o, până astăzi, la Catholic University of America (Washington).

   A mai predat la Universităţi din Londra, Cambridge, Amsterdam, Cincinnati şi Berkeley şi a conferenţiat în peste 50 de universităţi din Europa şi America de Nord. Este doctor honoris causa al Universităţii Babeş-Bolyai, din Cluj-Napoca, şi al Universităţii Alexandru Ioan Cuza, din Iaşi. În 2015 primeşte titlul de Membru onorific al Academiei Române.

   Este specialist în literatură engleză şi teoria literaturii, dar operele sale subîntind domenii, teme şi problematici dintre cele mai variate: literatură română, literatură engleză, literatură americană, Romantism european, raportul literaturii cu celelalte arte şi cu ştiinţa, raportul dintre artă şi societate, Postmodernismul, importanţa Religiei şi a Tradiţiei, natura şi destinul canonului cultural etc. Este autor şi coordonator al multor volume de teoria literaturii, literatură comparată sau filosofia culturii.

   În prezent, este vicepreşedinte al Asociaţiei Internaţionale de Literatură Comparată şi membru în Biroul Executiv al Asociaţiei Criticilor şi Cercetătorilor Literari din SUA. A fost distins, printre altele, cu ordinul „Steaua României“ în grad de comandor şi a primit ecoraţia Regală „Nihil Sine Deo“ din partea Familiei Regale a României.

   Din titlurile publicate (cercetare literară, eseistică, memorii sau dialoguri), amintim: Structuralismul (1967), Simptome (1968), Calmul valorilor (1972), Utilul şi plăcutul (1973), Micro-armonia (1977), Îmblânzirea Romantismului (1978), O teorie a secundarului (1989), Arhipelag interior (1994), Surâsul abundenţei (1994), Jocurile divinităţii (2000), România şi liberalismele ei (2000), Tradiţie şi libertate (2001), Înţelepciunea calmă (2002), The Triumph of Imperfection. The Silver Age of Sociocultural Moderation in Early 19th Century Europe (2006), Imperfection and Defeat. The Function of Aesthetic Imagination in Human Society (2006), România noastră (2009), Postmodernism şi identităţi culturale (2012).

Discutii pe Facebook
Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Promotii si evenimente

NUNTA LUI FIGARO în programul lunii aprilie de pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Nunta lui Figaro Mozart ONB opera

   Opera Nationala Bucuresti prezinta joi, 18 aprilie 2019, începand cu ora 18:30 spectacolul Nunta lui Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart. Regia poarta semnatura lui Alexander Radulescu, scenografia a fost realizata de catre Adriana Urmuzescu, maestru de cor Daniel Jinga, asistent de regie Ştefan Neagrau. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian Teodorascu.

(Video: Opera Nationala Bucuresti)

     Opera Nunta lui Figaro a fost compusa în lunile martie si aprilie ale anului 1786. Ideea unei opere inspirata de piesa lui Pierre Beaumarchais, care crease scandal în Franta, a apartinut atat compozitorului cat si libretistului Lorenzo Da Ponte. Acesta a povestit într-o scrisoare adresata unui prieten: „Nu ispravesc sa scriu cuvintele si Mozart le si concepe muzica”.

    Nunta lui Figaro este prima opera la care au colaborat Mozart cu libretistul Lorenzo Da Ponte. Cei doi au mai realizat împreuna operele „Don Giovanni” si „Così fan tutte”. Mozart a fost cel care i-a adus lui Da Ponte o copie a piesei lui Beaumarchais, iar acesta a transpus-o într-un libret în numai 6 saptamani, traducand textul în italiana, punandu-l în versuri si excluzand toate trimiterile politice. Libretul a primit în final aprobarea Împaratului Joseph al II-lea, iar premiera a avut loc pe 1 Mai 1786 la Burghtheater Wien. În pofida succesului, s-au jucat doar 9 reprezentatii. Acestea aveau o durata de 4 ore, iar publicul entuziasmat solicita deseori bis-uri care dublau acest timp. Se pare ca, Împaratul a emis o hotarare în legatura cu numarul de bis-uri ce puteau fi acordate în cadrul unei reprezentatii cu „Nunta lui Figaro”. În 1789 spectacolul a fost reluat, Mozart si Da Ponte au adus mici modificari muzicale, adaptand partitura pentru interpretarea rolului Susanna. Una dintre marile iubiri ale lui Mozart se spune ca a fost interpreta de la premiera a rolului Susanna din „Nunta lui Figaro”, Nancy Storace.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Litera.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Dirijorul Mihnea Ignat, invitat la pupitrul dirijoral pentru ELIXIRUL DRAGOSTEI de pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Elixirul Dragostei Raftul cu idei opera ONB Gaetano Donizetti

   Opera Nationala Bucuresti prezinta vineri, 19 aprilie 2019, ora 18:30 spectacolul Elixirul dragostei de Gaetano Donizetti. Regia poarta semnatura lui Marco Gandini, scenografia a fost realizata de Adriana Urmuzescu, iar lighting design- ul de catre Virginio Levrio. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Mihnea Ignat – invitat.

   Exemplu tipic de opera bufa, Elixirul Dragostei este una dintre capodoperele donizettiene, alaturi de Don Pasquale. Partitura este fermecatoare, extrem de gratioasa, farsa fiind deopotriva extrem de comica si sentimentala. Dintre momentele superbe ale operei se remarca, în actul I, aria lui Nemorino ,,Quanto è bella”, apoi prezentarea lui Dulcamara ,,Udite, udite” si aria lui Nemorino ,,Una furtiva lagrima”. Actuala montare a operei ,,Elixirul dragostei” la Opera Nationala Bucuresti a avut premiera la data de 20 mai 2012.

   Regizorul Marco Gandini despre Elixirul dragostei de Gaetano Donizetti: ,,Astazi, pentru a pune în scena o opera, ca si în cazul unei piese de teatru, daca vorbim despre lucrari ale trecutului, poarta cu sine întrebarea daca subiectul are sau în ce masura poate avea o semnificatie pentru publicul contemporan. Povestea si muzica din Elixirul dragostei  sunt într-un anume sens contemporane, deoarece nu gasim în ele elemente arhaice, referinte la o anume epoca. Întelegem în schimb modelul unui tanar adolescent îndragostit, cu putina experienta de viata, care crede în iluzia unui medicament în stare sa-i rezolve problemele în dragoste. De asemenea, întelegem tema dorintei de dragoste, diferita la fiecare dintre personajele principale, trio-ul amoros Adina-Nemorino- Belcore. Montarea respecta raporturile dintre personaje, dinamica lor, relatiile de dependenta si influenta dintre ele, care definesc dezvoltarea povestii într-un spatiu atemporal, în care dinamica actiunii, a bucuriei, a dezamagirii, a sperantei, a jocului pot sa fie conturate mai bine, fara constrangerea specifica unui timp istoric sau a unui spatiu care sa le forteze între limite.

   Nemorino si Adina sunt perechea perfecta, asa cum afirma Donizetti, daca nu în mod direct, prin libret, cel putin prin dinamica muzicii de la sfarsitul actului I.”

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Dragoljub Bajic invitat în spectacolul DON CARLO de de Giuseppe Verdi de pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Don Carlo Raftul cu idei opera ONB

   Opera Nationala Bucuresti prezinta sambata, 20 aprilie  2019, începand cu ora 18:30 Don Carlo, opera în patru acte de Giuseppe Verdi.  Regia, decorul, costumele si luminile spectacolului poarta semnatura lui Mario De Carlo. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare. Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga.

(Video: Sebastian Bucur/ Opera Nationala Bucuresti)

   Mario de Carlo despre spectacolul Don Carlo de Giuseppe Verdi ce se va desfasura pe prima scena lirica a tarii: ,,Rolul de regizor (si decoruri, costume si lumini) în cazul <Don Carlo> este ca si cum te-ai arunca de pe stanca din Acapulco. Chiar daca stii ca vei scapa cu viata – pentru ca altii au facut asta înaintea ta – riscul de a fi ranit este mare; si, mai presus de toate, tensiunea adrenalinei se ridica la niveluri critice. Emotiile atat de puternice si pline de satisfactii un sunt usor de demonstrat, în fata altor titluri. În Don Carlo ne aflam fata în fata cu personaje enorme. Este adevarat ca acest lucru se întampla în multe lucrari de Verdi (sa ne gandim la Violetta, la Rigoletto, Azucena, dar nu numai), însa aici toti sunt giganti si se misca toti împreuna!

   Cu un libret în limba franceza semnat de Joseph Méry si Camille du Locle, dupa tragedia lui Friedrich Schiller, opera Don Carlos i-a fost solicitata lui Verdi de catre Opera din Paris – unde a avut loc si premiera la data de 11 martie 1867. Compozitorul a revenit apoi asupra lucrarii sale, daruind contemporanilor si o versiune în limba italiana care a fost prezentata la Teatro alla Scala din Milano la 10 ianuarie 1884. Astfel, opera Don Carlos comandata de francezi va fi denumita în tara lui Verdi Don Carlo, versiune reprezentata frecvent în paralel cu cea originala, în limba franceza.  

   Povestea lucrarii are ca punct incipient situatia politica si sociala din Europa secolului al XVI-lea. Posibila casatorie a tanarului Carlo, fiul regelui Filip al II-lea, cu printesa Elisabeta de Valois, fiica regelui Henri al II-lea, are ca scop aducerea pacii între Franta si Spania, tari aflate în razboi la acea vreme. În ciuda asteptarilor, cei doi se îndragostesc, însa regele Spaniei se împotriveste dorintei celor doi, casatorindu-se el însusi cu tanara printesa. Istoria, politica, religia si dragostea se împletesc ingenios într-un subiect ce contine si o mare parte de fictiune, acuratetea istorica e relativa de dragul povestii.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

aprilie, 2019

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X