);
COnecteaza-te cu noi

Promotii si evenimente

Lansare carte: Bricabrac, de Lucian Pintilie, editie revizuita si adaugita

Publicat

pe

Bricabrac

Comunicat de presă – Lansare carte: Bricabrac, de Lucian Pintilie, ediție revizuită și adăugită

   Editura Nemira publică în colecția Yorick de teatru și arte ale spectacolului cartea-eveniment regizorului Lucian Pintilie, Bricabrac – o ediție revizuită și adăugită de autor. 

   Volumul, declarat ”Cea mai bună carte străină” de Sindicatul Criticilor de Cinema din Franţa în 2010 este o compoziție ”fără un proiect precis, obiecte fără nici o valoare, uzate şi demodate, dar impregnate de timp, fragmente impregnate, enorm de multe hârtii, un război cu hârtiile”, ce cuprinde confesiuni, pagini de jurnal de regie, cronici de spectacol și film din presa internațională, o carte-spectacol pe scena căruia se profilează poveștile marilor spectacole și filme ale regizorului Lucian Pintilie, precum istoria tumultuoasă a piesei Revizorul, Pescărușul, Salonul nr.6, Reconstituirea.

   Cartea se lansează joi, 29 iunie, la Cinema Elvira Popescu, în cadrul unui eveniment ce începe la 17.30 cu proiecția filmului Tertium non datur și continuă cu o discuție despre carte în prezențautorului și a invitaților speciali: Mihai Chirilov, Marie-France Ionesco, Corneliu Porumboiu, Victor Rebengiuc, Andrei Șerban, Corina Șuteu, moderată de Monica Andronescu. 

   Proiecția și lansarea au loc în cadrul programului Bucharest International Film Festival, iar intrarea este liberă. 

    LUCIAN PINTILIE s-a născut în 1933 la Tarutino, în Basarabia. După absolvirea Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică din București, a montat o serie de spectacole la Teatrul Bulandra din București, printre care Copiii soarelui (1961), Proștii sub clar de lună (1962), Cezar și Cleopatra (1963), Biedermann și incendiatorii (1964), Inima mea e pe înălțimi (1964), D’ale carnavalului (1966), Livada cu vișini (1967), Revizorul (1972, spectacol interzis de cenzură după a treia reprezentație), precum și două filme de lung metraj: Duminică la ora 6 și Reconstituirea. Interdicția de a mai lucra în România îl determină să se expatrieze în 1973.

   A continuat în străinătate seria spectacolelor de teatru montate pe câteva din scenele importante ale lumii: la Théâtre National de Chaillot din Paris: Turandot (1974); la Théâtre de la Ville din Paris: Pescărușul (1975), Biedermann și incendiatorii (1976), Jacques sau Supunerea și Viitorul e în ouă (1977), Cei din urmă (1978), Trei surori (1979), Rața sălbatică (1981), Azilul de noapte (1983), Arden din Kent (1984), Astă seară se improvizează (1987), Trebuie să trecem prin nori (1988), Dansul morții (1990); la Guthrie Theater, Minneapolis: Pescărușul (1983), Tartuffe (1984), Rața sălbatică (1988); Arena Stage din Washington: Tartuffe (1985), Rața sălbatică (1986), Livada cu vișini (1988). În paralel, a montat și spectacole de operă: Festivalul de la Avignon: Orestia (1979); Festivalul de la Aix-en-Provence: Flautul fermecat (1980, spectacol reluat la Opera din Lyon, Opera din Nisa, Teatro Reggio de la Torino); Welsh National Opera din Cardiff: Rigoletto (1985); Carmen (1986, spectacol reluat la Opera din Vancouver). În 1973 a realizat la Televiziunea iugoslavă filmul Salonul nr. 6 după nuvela omonimă a lui Cehov. În 1979 a filmat în România De ce trag clopotele, Mitică? după un scenariu propriu pornind de la piesa D’ale carnavalului, film interzis vreme de zece ani. După 1990 se repatriază și face o serie de filme în România: Balanța (1992), O vară de neuitat (1994), Prea târziu (1996), Terminus Paradis (1998), După-amiaza unui torționar (2000), Niki Ardelean, colonel în rezervă (Niki et Flo) (2003), Tertium non datur (2006). În 1990 a fost numit Director al Studioului de Creație Cinematografică al Ministerului Culturii, poziție din care a sprijinit filme realizate de tineri regizori români. În 1992 a publicat la Editura Albatros volumul Patru scenarii.

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Promotii si evenimente

NUNTA LUI FIGARO în programul lunii aprilie de pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Nunta lui Figaro Mozart ONB opera

   Opera Nationala Bucuresti prezinta joi, 18 aprilie 2019, începand cu ora 18:30 spectacolul Nunta lui Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart. Regia poarta semnatura lui Alexander Radulescu, scenografia a fost realizata de catre Adriana Urmuzescu, maestru de cor Daniel Jinga, asistent de regie Ştefan Neagrau. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian Teodorascu.

(Video: Opera Nationala Bucuresti)

     Opera Nunta lui Figaro a fost compusa în lunile martie si aprilie ale anului 1786. Ideea unei opere inspirata de piesa lui Pierre Beaumarchais, care crease scandal în Franta, a apartinut atat compozitorului cat si libretistului Lorenzo Da Ponte. Acesta a povestit într-o scrisoare adresata unui prieten: „Nu ispravesc sa scriu cuvintele si Mozart le si concepe muzica”.

    Nunta lui Figaro este prima opera la care au colaborat Mozart cu libretistul Lorenzo Da Ponte. Cei doi au mai realizat împreuna operele „Don Giovanni” si „Così fan tutte”. Mozart a fost cel care i-a adus lui Da Ponte o copie a piesei lui Beaumarchais, iar acesta a transpus-o într-un libret în numai 6 saptamani, traducand textul în italiana, punandu-l în versuri si excluzand toate trimiterile politice. Libretul a primit în final aprobarea Împaratului Joseph al II-lea, iar premiera a avut loc pe 1 Mai 1786 la Burghtheater Wien. În pofida succesului, s-au jucat doar 9 reprezentatii. Acestea aveau o durata de 4 ore, iar publicul entuziasmat solicita deseori bis-uri care dublau acest timp. Se pare ca, Împaratul a emis o hotarare în legatura cu numarul de bis-uri ce puteau fi acordate în cadrul unei reprezentatii cu „Nunta lui Figaro”. În 1789 spectacolul a fost reluat, Mozart si Da Ponte au adus mici modificari muzicale, adaptand partitura pentru interpretarea rolului Susanna. Una dintre marile iubiri ale lui Mozart se spune ca a fost interpreta de la premiera a rolului Susanna din „Nunta lui Figaro”, Nancy Storace.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Litera.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Dirijorul Mihnea Ignat, invitat la pupitrul dirijoral pentru ELIXIRUL DRAGOSTEI de pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Elixirul Dragostei Raftul cu idei opera ONB Gaetano Donizetti

   Opera Nationala Bucuresti prezinta vineri, 19 aprilie 2019, ora 18:30 spectacolul Elixirul dragostei de Gaetano Donizetti. Regia poarta semnatura lui Marco Gandini, scenografia a fost realizata de Adriana Urmuzescu, iar lighting design- ul de catre Virginio Levrio. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Mihnea Ignat – invitat.

   Exemplu tipic de opera bufa, Elixirul Dragostei este una dintre capodoperele donizettiene, alaturi de Don Pasquale. Partitura este fermecatoare, extrem de gratioasa, farsa fiind deopotriva extrem de comica si sentimentala. Dintre momentele superbe ale operei se remarca, în actul I, aria lui Nemorino ,,Quanto è bella”, apoi prezentarea lui Dulcamara ,,Udite, udite” si aria lui Nemorino ,,Una furtiva lagrima”. Actuala montare a operei ,,Elixirul dragostei” la Opera Nationala Bucuresti a avut premiera la data de 20 mai 2012.

   Regizorul Marco Gandini despre Elixirul dragostei de Gaetano Donizetti: ,,Astazi, pentru a pune în scena o opera, ca si în cazul unei piese de teatru, daca vorbim despre lucrari ale trecutului, poarta cu sine întrebarea daca subiectul are sau în ce masura poate avea o semnificatie pentru publicul contemporan. Povestea si muzica din Elixirul dragostei  sunt într-un anume sens contemporane, deoarece nu gasim în ele elemente arhaice, referinte la o anume epoca. Întelegem în schimb modelul unui tanar adolescent îndragostit, cu putina experienta de viata, care crede în iluzia unui medicament în stare sa-i rezolve problemele în dragoste. De asemenea, întelegem tema dorintei de dragoste, diferita la fiecare dintre personajele principale, trio-ul amoros Adina-Nemorino- Belcore. Montarea respecta raporturile dintre personaje, dinamica lor, relatiile de dependenta si influenta dintre ele, care definesc dezvoltarea povestii într-un spatiu atemporal, în care dinamica actiunii, a bucuriei, a dezamagirii, a sperantei, a jocului pot sa fie conturate mai bine, fara constrangerea specifica unui timp istoric sau a unui spatiu care sa le forteze între limite.

   Nemorino si Adina sunt perechea perfecta, asa cum afirma Donizetti, daca nu în mod direct, prin libret, cel putin prin dinamica muzicii de la sfarsitul actului I.”

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Dragoljub Bajic invitat în spectacolul DON CARLO de de Giuseppe Verdi de pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Don Carlo Raftul cu idei opera ONB

   Opera Nationala Bucuresti prezinta sambata, 20 aprilie  2019, începand cu ora 18:30 Don Carlo, opera în patru acte de Giuseppe Verdi.  Regia, decorul, costumele si luminile spectacolului poarta semnatura lui Mario De Carlo. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare. Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga.

(Video: Sebastian Bucur/ Opera Nationala Bucuresti)

   Mario de Carlo despre spectacolul Don Carlo de Giuseppe Verdi ce se va desfasura pe prima scena lirica a tarii: ,,Rolul de regizor (si decoruri, costume si lumini) în cazul <Don Carlo> este ca si cum te-ai arunca de pe stanca din Acapulco. Chiar daca stii ca vei scapa cu viata – pentru ca altii au facut asta înaintea ta – riscul de a fi ranit este mare; si, mai presus de toate, tensiunea adrenalinei se ridica la niveluri critice. Emotiile atat de puternice si pline de satisfactii un sunt usor de demonstrat, în fata altor titluri. În Don Carlo ne aflam fata în fata cu personaje enorme. Este adevarat ca acest lucru se întampla în multe lucrari de Verdi (sa ne gandim la Violetta, la Rigoletto, Azucena, dar nu numai), însa aici toti sunt giganti si se misca toti împreuna!

   Cu un libret în limba franceza semnat de Joseph Méry si Camille du Locle, dupa tragedia lui Friedrich Schiller, opera Don Carlos i-a fost solicitata lui Verdi de catre Opera din Paris – unde a avut loc si premiera la data de 11 martie 1867. Compozitorul a revenit apoi asupra lucrarii sale, daruind contemporanilor si o versiune în limba italiana care a fost prezentata la Teatro alla Scala din Milano la 10 ianuarie 1884. Astfel, opera Don Carlos comandata de francezi va fi denumita în tara lui Verdi Don Carlo, versiune reprezentata frecvent în paralel cu cea originala, în limba franceza.  

   Povestea lucrarii are ca punct incipient situatia politica si sociala din Europa secolului al XVI-lea. Posibila casatorie a tanarului Carlo, fiul regelui Filip al II-lea, cu printesa Elisabeta de Valois, fiica regelui Henri al II-lea, are ca scop aducerea pacii între Franta si Spania, tari aflate în razboi la acea vreme. În ciuda asteptarilor, cei doi se îndragostesc, însa regele Spaniei se împotriveste dorintei celor doi, casatorindu-se el însusi cu tanara printesa. Istoria, politica, religia si dragostea se împletesc ingenios într-un subiect ce contine si o mare parte de fictiune, acuratetea istorica e relativa de dragul povestii.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Nemira
Continua sa citesti

Calendar cultural

aprilie, 2019

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X