);
COnecteaza-te cu noi

Carte

EDUCATIE FARA PEDEPSE – Cum sa cresti un copil ascultator

Publicat

pe

EDUCATIE FARA PEDEPSE – Cum sa cresti un copil ascultator

EDUCATIE FARA PEDEPSE – Cum sa cresti un copil ascultator

   O educatie fara pedepse nu este o educatie in care totul este permis si nimic nu este sanctionat. Ci este o educatie in care regulile sunt precizate deseori si bine definite pentru a favoriza delimitarea “zonelor de siguranta”, in interiorul carora copilul, si mai apoi adolescentul, stie ca poate experimenta ceea ce este permis.[1]

   Chiar daca a fi parinte este o arta care nu se invata din carti, exista momente in care oricine poate avea nevoie de o indrumare si un sfat primit intr-un moment in care lucrurile par ca au ajuns intr-un punct mort.

   Cartea lui Gilles-Marie Valet este un compendiu ce prezinta cele mai frecvente comportamente ale copiilor si adolescentilor, precum si o identificare a cauzelor care pot duce la aceste purtari necorespunzatoare, alaturi de indrumari in vederea corectarii acestora, ori inlaturarea cauzelor pentru a evita repetarea lor.

   O particularitate a acestui volum este faptul ca, pe de o parte, parcurgand randurile avem impresia ca discutam cu o prietena sau cu un membru mai in varsta al familei carora le povestim ultima pozna a celui mic sau le cerem sfatul pentru a corecta diferite obiceiuri nesanatoase, iar pe de alta, clasificarile pedepselor, teoretizarile diferitelor aspecte ale educatie vin sa contrabalanseze cu o componenta stiintifica, facand cartea o lucrare serioasa si solida.

   Pedopsihiatrul francez este o voce avizata in peisajul de specialitate actual. Recomandarile sale se bazeaza pe observarea comportamentului copiilor in varii situatii si medii, cat si descifrarea cauzelor care stau la baza manifestarilor comportamentale.

   Trecand in revista evolutia conceptului de “a educa” de-a lungul secolelor (de la Biblie la Im. Kant si J. Piaget), autorul ajunge sa raspunda la o intrebare care a stat pe buzele multor pedagogi si filosofi destul de simplu. Astfel, Valet atrage atentia asupra a doua lucruri primordiale in sanctionarea prin pedepse: acestea trebuie sa fie gradate (sa sanctioneze comportamentul si nu persoana in sine) si trebuie sa fie intelese de catre copil (acestuia trebuie sa i se explice unde a gresit si ce consecinte poate avea fapta sa).

   Este important sa amintim ca aceasta carte nu este un manifest pentru eradicarea pedepselor ci, mai curand, o lucrare care vine sa clarifice conceptul de “pedeapsa”. Valet, in calitate de psihiatru, face o distinctie clara intre tipurile de pedepse constructive si cele care descurajeaza si inrautatesc un comportament dificil. Aceste pedepse constructive sunt, de fapt, sanctiuni necesare pentru a corecta purtarile extreme. In aceasta categorie intra pedeapsa consecutiva si cea compensatorie.

   Pedeapsa consecutiva este legata de actiunea savarsita. Exemplul dat de autor este acela ca un copil care isi distruge singur jucaria preferata va fi deja privat de un lucru care ii place, deci pedepsit intr-un anume sens, iar aceasta peseapsa va dura pana cand jucaria va fi inlocuita cu una noua. Intr-o astfel de situatie, parintele poate ajuta prin comentarea faptei, atragandu-i atentia ca daca ar fi fost mai atent nu ar fi ramas fara jucarie si, in acelasi timp, oferindu-i timp copilului sa isi dea singur seama de urmarile purtarii sale.

   Pedeapsa compensatorie este exemplificata prin poate clasicul scenariu cu spartul vazei favorite care poate fi inlocuita cu o alta cumparata din economiile copilului. Tot in aceasta categorie intra si a-si cere scuze celui fata de care a gresit.

   La polul opus, se gasesc acele pedepse ale caror efecte pot fi exact contrariul intentiei celui care le-a aplicat. Pe scara propusa de Gilles-Marie Valet se afla pedeapsa prin amenintare (care presupune mustrari), prin distantare (izolarea pana la calmare), privativa (interzicerea folosirii consolei de joc), aversiva si cea prin corectie (aceastea doua din urma fiind blamate cu vehementa).

   Pe tot parcursul lucrarii, autorul nu inceteaza sa ne aminteasca faptul ca ceea ce trebuie sanctionat este comportamentul necorespunzator voluntar, intentionat, in niciun caz greselile. De asemenea, autorul ne sfatuieste sa fim foarte atenti cu cei aflati in primii ani de viata care pot face o “prostie” nu pentru ca vor sa isi enerveze parintii, ci din simplul fapt ca ei atunci exploreaza lumea si fara a fi invatati, nu au cum sa stie ce este permis si ce nu sa faca.

   Cea mai buna modalitate de a creste un copil ascultator care se va dezvolta intr-un adult fara frustrari este a-l invata sa aiba simtul responsabilitatii. Cum putem face acest lucru ne arata prin exemple concludente Gilles-Marie Valet intr-o carte indispensabila celor care isi doresc sa creasca un copil integrat in societate si cu o inteligenta emotionala dezvoltata.

[1] VALET, Gilles-Marie, Educatie fara pedepse. Cum sa cresti un copil ascultator, Ed. Niculescu, Bucuresti, p. 218.

_____________________________________________________________

Lectura a fost oferita de Editura NICULESCU. Cartea poate fi comandata aici.

Discutii pe Facebook
Litera.ro

Cu capul in nori mai mereu, uneori sunt trantita pe pamant insa nu stau mult si ma intorc in lumea mea. Mi-ar placea sa cunosc toate graiurile pamantului si sa descopar toate cotloanele planetei. Pana atunci insa biletul meu de calatorie e doar cartea.

Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Carte

INGERI RATACITI de Marius Albert Negut

Publicat

pe

recenzie de carte ingeri rataciti marius albert negut raftul cu idei

   Cartile lui Marius Albert Negut sunt mereu surprinzatoare. Fiecare pagina dezvaluie o noua experienta, un alt drum decat cel pe care erai convins ca ai plecat.

   In cazul romanului INGERI RATACITI citim o cronica al unor timpuri involburate si instabile, care partial isi dezvaluie acum consecintele.

   Ce imi place la scrierile lui Marius Albert Negut este ca in cadrul aceleiasi naratiuni schimba registrul si ba citesti un Bildungsroman (pana la urma urmarim niste personaje in devenirea lor – Gargamel, Ursu), ba o cronica istorica – evenimente de la revolutia din 1989 sau mineriade – ba un roman politist, asa cum este partea de final a romanului.

   Gliseaza cu maiestrie si in cel mai natural mod si cu planurile temporale –  1976, apoi 1995 – chiar impartite pe ore, ceea ce involuntar atrage atentia asupra evenimentelor. Si totul se impleteste firesc in mai multe fire narative care alcatuiesc o realitate dura si necrutatoare.

   E lumea de la marginea societatii cea pe care ne-o infatiseaza Marius Albert Negut, lumea subteranelor metroului, lumea aurolacilor si a celor pripasiti pe strazi.

recenzie carte Ingeri rataciti Marius Albert Negut   Sunt parti ale romanului care sunt de-a dreptul terifiante – orfelinatul in care este aruncat Radu  – sunt fraze care aproape dor atunci cand le citesti, scrise cu intensitate si fara mila, “Manolache scoase o sticla din fiset si isi turna atent in causul palmei. Ii puse lui Radu continutul, pe pielea plina de rani si incepu sa frece violent, hahaind incantate. Asa numita lotiune, era gazul pe care il tineau pentru paduchiosi.”

   Marius Albert Negut ne-a obsnuit deja cu abilitatea magica de a folosi limbajul argotic, care acum este parte integranta a cronicii si a prezentarii personajelor.

   Nici nu stii pentru cine compasiunea e mai mare – pentru Mihaita, zis Gargamel – copil al strazii, trecut prin suferinte greu de imaginat, pentru Radu Ursu, caruia destinul ii joaca festa dupa festa – cei apropiati il cred mort iar iubita lui Ana, se arunca in apele Dambovitei de pe podul Izvor – ca o alta Ofelie, Lia – hartuita de un tata vitreg , Iordache,  a,junsa si ea pe strazi.

   Acest Iordache este un personaj emblematic pentru realitatea romaneasca de dupa  Revolutie – securist de frunte, ajuns mare revolutionar si apoi senator, care se ocupa cu traficul de copii si organe. Ceea ce este dureros insa adevarat, este puterea pe care a avut-o si a pastrat-o fosta Securitate, si pe care acum o exercita in slujba unui rau suprem subjugat banului.

   Nu doar personajele sunt partea grea a romanului ci si atmosfera descrisa – catacombele metroului te duc cu gandul la catacombele Parisului, iar cei care au trait momentele din decembrie 1989 aproape le retraiesc cu toata teama si speranta de atunci, insa, surprizantor si cu umor “Poate ca soldatii, ei au tras in aer, dar daca revolutionarii au tras aerul acela in piept?” .Maiastra utilizare a sensurilor verbului “a trage” ne arata cat de sensibil este autorul la valentele limbii romane.

   Tehnica folosita  este cea a unei naratiuni  gen papusa Matrioska – intr-un cadru general  – strada Veseliei  sau subteranele metroului, apar alte naratiuni – povestile de viata spuse de Radu Ursu si Lia si descrierea momentelor din decembrie 1989.

   Partea de final este aducatoare de suspans maxim – Marius Albert Negut stie cum sa construiasca  naratiunea in asa fel incat sa pastreze aproape cititorul iar finalul vine ca o eliberare, ca o apa linistita care acopera tot raul si lasa sa pluteasca doar binele.

   “Cuvintele vindeca! Nu as fi crezut niciodata, dar asa este!Cuvintele elibereaza sufletul din temnita pe care, acesta, singur, speriat si-a construit-o, incercand naiv sa se protejeze de raul ce vrea sa ii franga aripile.”

   Asa reuseste autorul sa ne convinga de speranta pe care trebuie sa o avem ca orice inger ratacit isi gaseste drumul.

Romanul INGERI RATACITI este o experienta nu doar de lectura ,dar si de viata pe care m-as bucura sa stiu ca o va parcurge multa lume, mai ales avand in vedere vremurile pe care le traim!

Discutii pe Facebook
libhumanitas.ro
Continua sa citesti

Carte

50 cele mai frumoase scrisori de dragoste din toate timpurile

Publicat

pe

Cele mai frumoase scrisori de dragoste

     Din dorinta de a descoperi tainele unei lumi demult uitate am dat intamplator peste o carte ce poarta numele de “50 cele mai frumoase scrisori de dragoste din toate timpurile”, realizata de David H. Lowenherz.

Scrisori de dragoste    Cu un oarecare scepticism am strabatut adevarate destainuri ale lui Mozart, Michelangelo, Balzac, Beethoven, Kafka, Hemingway si multi altii, toate adunate intr-un volum de exceptie.

    Fiecare manuscris purta cu el la acea vreme trairi si sentimente dintre cele mai felurite: dor, disperare, pierdere, amaraciune, respect, prietenie, recunostinta, gelozie sau poate chiar fericire si indoiala.

Scrisori de dragoste   Cei care isi puneau gandurile in scris reuseau sa inteleaga ca“ existau momente cand nimic nu vorbea mai tare ca un cuvant mut, scris pe o bucata de hartie”, de la oameni simpli, poeti, carturari, filozofi, toti isi exprimau trairile in aceeasi maniera, fie ea mai ordonata, fie insotita de pete de  cerneala, cuvinte sterse si urme de cafea.

 Epistolele surprind dragostea intr-o forma proprie si individuala, de la o dragoste tandra, ca cea dintre W.A.Mozart si Constanze Mozart, la una pasionala: Ludwig van Beethoven catre “Eterna iubita”  sau poate chiar una  interzisa ca cea dintre Henric al VII-lea si Anne Boleyn.

   Maniera scrierilor te ajuta sa-ti conturezi in timp si spatiu o imagine a celui care urma sa expedieze scrisoarea, intensitatea cuvintelor si dorinta nestavilita de a primi un raspuns, unul care sa inlature distanta si dorul, il fac pe cititor sa traiasca emotia fiecarui cuvant.

    Intr-o lume in care predomina tumultul, aceste epistole opresc timpul in loc si sugereaza necontenit ca trairile, sentimentele si momentele cu adevarat importante cer timp si rabdare. In arta epistolara acestea se masoara in idei, transcrieri si raspunsuri mult asteptate.

Scrisori de dragoste

 Ludwig van Beethoven catre “Eterna iubita”

         Al tau pentru totdeauna

         A mea pentru totdeauna

               A noastra pentru totdeauna

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Carte

Ce vreti sa fiti in viata? Vulturi sau viermi? Inocenta pacatului, de Marius Albert Negut.

Publicat

pe

Ce vreti sa fiti in viata? Vulturi sau viermi?

   Cartea lui MARIUS ALBERT NEGUT – INOCENTA PACATULUI deschide aceasta intrebare provocatoare.

   Nu m-am gandit pana acum ce poate iesi, peste timp, din GROAPA lui Eugen Barbu.

   Am aflat acum – a iesit un alt scriitor, crud si dureros de veridic – Marius Albert Negut cu al sau roman Inocenta Pacatului.

   Parca citeam o continuare  a romanului scris de Eugen Barbu. Sunt lecturi incomode care ridica probleme de toate felurile si care te scot din starea de confort.

   Eugen Barbu la vremea lui ne aducea im prim plan o lume despre care toti stiam ca exista, dar cu totii o ignoram si la fel face si Marius Albert Negut.

recenzie Inocenta pacatului website cultural   Cutaridei ii ia locul parcul Humulesti, intamplarile sunt la fel de violente si tin de o lume aparte – a consumatorilor de droguri si a tiganilor, a fricii de Securitate, urat mirositoare si intinzandu-se ca lepra si a unei povesti romantice de dragoste dintre profesorul Mihai Carp si sotia sa.

   Ne sunt prezentate simboluri iconice  ale unor lumi paralele, pe langa care trecem si ne facem ca nu o vedem. Consumatorul de droguri – Amalia, copilul de tigani dornic sa isi depaseasca conditia – Peti si profesorul – Mihai Carp, securistul – maiorul Datcu.

   Cartea e o lectura de suspans,  te tine cu sufletul la gura pana la final, inocenta pacatului este umbra intregii naratiuni.

   Se dezvaluie asa cum nu te astepti, inceputul te duce cu gandul catre alte pacate, al carnii , al betiei, hotiei, insa sensul e mult mai profund.

   Mihai Carp pacatuieste printr-un denunt fals. Tatal Amaliei, alcoolic, pacatuieste violandu-si propria fiica. Peti, copilul de tigan fugit din satra in lume, pacatuieste prin hotie. Maiorul  Datcu este reprezentantul fricii – securistul care o ancheteaza pe mama profesorului si apoi chiar pe el.

   Umbra pacatului se intinde si te face sa te intrebi – care din ele e cel innocent?

   Parcurgem un traseu intre lumi paralele, una este povestea profesorului Mihai Carp, alta este povestea Amaliei sau a lui Peti. Planurile temporale gliseaza si ele  intre timpul dictaturii comuniste si anii de schimbare care au urmat.

   Autorul foloseste cu maiestrie si limbajul argotic si in acest fel autenticitatea este garantata, insa nu uita sa explice in notele de subsol si cuvinte care folosite in epoca dictaturii comuniste aveau un sens aparte – RIC – de exemplu.

   La fel procedeaza si in capitolele care descriu lumea consumatorilor de droguri, o lume tulbure si haotica in care Amalia pluteste catre neant.

   Intr-un cuvant, romanul INOCENTA PACATULUI este o lectura complexa si o naratiune scrisa cu un simt al cuvantului si atmosferei deosebit.

   Iar intrebarea ramane provocarea lumii in care traim – vulturi sau viermi – finalul e deschis pentru fiecare si speranta inca exista.

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

august, 2018

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Trending

X