);
COnecteaza-te cu noi

Film

Doctor Zhivago, fuga de fantasme ucigase.

Publicat

pe

Doctor Zhivago

Ce se intampla oare cu o inima neascultata, in ciuda metricii sacadate a batailor ei? Se hoataraste sa se opreasca.

   Miezul dramei lui Yury Zhivago, al carui plan perfectionist de armonizare a virtutilor politice, sociale si personale, de reconciliere a rationalului cu emotivul, esueaza lamentabil, conferind firului epic un caracter elegiac .El nu izbuteste sa ramana loial propriilor principii pe toate planurile, astfel ca drumul sau catre adevarul absolut este pavat de obstacolele ispitei amoroase, pe fundalul sever al unei Rusii bolsevice in vreme de razboi, mama restrictiva a posibilitatilor limitate.

   ”Doctor Zhivago” se inscrie victorios in topul celor mai reusite ecranizari adaptate dupa carte.

   Cu toate ca Boris Pasternak a fost caracterizat ca un autor cu predilectie catre romantismul vestic tributar libertatilor individuale, in ”Doctor Zhivago”, acesta isi anihileaza acest ideal, pe care il compatimeste prin plasarea lui in contextul sovietic, ce il vulnerabilizeaza pana la ruinare, povestea constituindu-se intr-o examinare ingenioasa a modului in care aspiratiile contrarevolutionare sunt compromise de realitatile politice ale vremii.
In ciuda unor voci ce alimenteaza zvonuri potrivit carora versiunea din ’65 ar fi superioara, probabil din pricina unui Yury portretizat de Omar Shariff, marturisesc ca Hans Matheson is one of a kind, din punctul meu de vedere, dandu-i viata unui Yuri cald, sensibil si plin de tandrete, comparativ cu scortosul Shariff. Nu militez pentru versiunea 2002, insa contributia actoriceasca plina de rafinament si delicatete cu care ne-a obisnuit oachesa si cea plina de gratie Keira Knightley, (cu ”Ushanka” ei imblanita care-i fereste urechile de inghet) nu-i de nesocotit, intocmai celorlalte prestatii remarcabile (Alexandra Maria Lara, Hans Matheson, Sam Neill) ce reusesc sa contureze fidel personajele lui Pasternak, din care se degaja emotie pura si care te invita la o empatie veridica.

Doctor Zhivago   Debutul filmului ne face cunostinta cu un baietel tacut ce alearga cu hotarare spre a face, la randul sau, cunostinta cu moartea. Cu moartea tatalui sau, care tocmai se aruncase din trenul in care calatoreau impreuna, scena care preia un curs repetitiv in viata sa ulterior, fie prin cosmaruri, fie prin evocari, echivaland, pentru Yuri, cu o voce a constiintei care-i trimite avertismente in privinta pericolului care-l pandeste, acela de-a urma acelasi destin nefast si, pe care incearca necontentit s-o astampere, dedicandu-se profesiei medicale, in ciuda talentului sau poetic.
”Nothing to worry about, it’s just business” culminat cu actul sinucigas al tatalui sau, inradacineaza in constiinta lui Yury, prin puterea exemplului, ravna de-a porni pe un drum diametral opus si de-a imbratisa o cariera care-i sa-i atribuie un prestigiu pozitiv situandu-l cat mai departe de primejdiile coruptiei mediului afacerist si ai setei de inavutire si cautand sa-si castige decent existenta, prin a veghea la existenta celorlalti. ”Listen to me, you won’t be like me” pe fondul spasmodic al vocii pline de disperare a tatalui sau, este dictonul care-l insoteste pe Yury noaptea in vise, intrezarandu-i-se si pe parcursul zilelor incarcate de munca pe care o depune in folosul semenilor, cautand cu obstenatie sa ii aminteasca de tragedia copilariei care i-a marcat o maturitate precoce, cat si de consecintele vietii lipsite de scopuri nobile, pe care o socoteste negativul superlativ si pe care se consoleaza naiv ca nu-l va experimenta.

   Ca orice drama, printre ingredientele responsabile de lacrimile (pre)sarate in absenta carora ar fi de neconceput ca tipologie, prezinta o serie de similitudini intre personajele principale, decisive pentru relatia ce se tese intre acestea, cat si una de antiteze, care ii apropie si mai mult, in chip paradoxal:
Atat Yury, cat si Lara sunt orfani: Yury, dupa cum putem sesiza inca de la inceput, nu-l are decat pe tatal sau, in urma mortii caruia, este luat in grija de unchiul sau, iar Lara este orfana de tata. Amandoi provin din familii disfunctionale: tatal lui Yury, vaduv subjugat unui mediu afacerist indoielnic ce-i prilejuieste un sfarsit dezastruos, mama Larei, o femeie neocolita de frustrarile varstei a doua, implicata intr-o relatie cu Victor Komarovsky in paralel amant al propriei sale fiice, pe care o hartuieste sistematic, realitati deloc magulitoare care o imping catre acelasi act disperat cauzator de moarte al lui Zhivago. Copilaria marcata de o maturizare inopinata, singuratatea, familia dezintegrata care le favorizeaza lipsa afectiunii si intelegerii depline necesare unei bune cresteri, contactul prematur cu neajunsurile si iminenta mortii, faciliteaza apropierea dintre Yury si Lara si dragostea ce-i pecetluieste ulterior; bagajul de caracteristici esentiale comune le creeaza senzatia ca se cunosc dintotdeauna si nu pot avea nevoie decat unul de celalalt. Amandoi isi cauta alinarea intr-o casatorie de convenienta, cu fata, respectiv ”baiatul cel bun”, consoarte indragostite, iubitoare, calde, afectuoase, in bratele carora, desi nu gasesc pasiunea dupa care tanjesc, constituie un refugiu plin de siguranta si stabilitate: Lara, cautand cu orice pret un refugiu care sa o protejeze de hartuiala agresivului Komarovsky, se casatoreste cu Pasha Antipov, profitand de dragostea profunda pe care acesta i-o poarta; Yury, cautand sa se descotoroseasca de sentimentul de singuratate, nesiguranta si inutilitate generat de vocea tatalui sau in prag de sinucidere, un tata singur, se casatoreste cu blanda Tonya, verisoara sa, cu care crescuse in casa unchiului sau. Amandoi au cate un copil din casatoriile lor.


Trailer Doctor Zhivago (1965)

   De partea cealalta a baricadei, se afla opozitia ce guverneaza cele doua planuri, personal si profesional, pe care Yuri, in cautarea de a le armoniza, intampina piedici colosale, neizbutind sa le gestioneze fara a cadea sub incidenta haosului :
– Yuri doreste sa ajute, insa cel pe care e incapabil sa-l ajute, este el insusi.Vindeca sute de oameni, dar singura unealta inzestrata cu puterea de a-l vindeca pe el, este poezia, al carui strigat creator este domolit doar in noptile reci in care tanjeste dupa Lara. ”O sa fiu doctor pentru altii si poet pentru mine” reflecta intr-o maniera desavarsita lupta-i interioara asupra careia planeaza contradictia celor doua voci: ” fii” si ”fii ceea ce trebuie”.
– Indecizia dulce-amara care pluteste asupra oscilarii intre cele doua relatii, cea cu fermecatoarea Lara, muza lui, ce intruchipeaza idealul romantic, mistuitoare si plina de zbucium si de imprevizibilitate si oaza de tihna si stabilitate, cat si melancolia care il invaluie de fiecare data cand se intoarce acasa, in caminul construit cu Tonya, acolo unde gaseste duiosie si sprijin moral.

Doctor Zhivago (1965)

Imagine din filmul Doctor Zhivago via imdb.com

   Aceste doua concepte divergente par a calauzi intreg firul epic, fiind transpuse din planul I (profesional) in planul II (afectiv): intre ”a fi” si ”a trebui” sau intre ”a dori” si ” a avea nevoie” nu poate dainui decat framantarea sufleteasca ce-l descumpaneste pe Yuri, consumandu-l aidoma unui fitil inflacarat, atat fizic cat si psihic, cu aceeasi iuteala cu care il intampinase maturitatea la numai 6 ani. Isi doreste cu ardoare prezenta misterioasa si delicata a Larei care il hipnotizeaza, insa nu este niciodata dispus sa se lipseasca de consolarea caminului ocrotitor impartit cu Tonya, mama copilului sau, de-altfel singura femeie din viata lui care il iubea si care il cunostea cu adevarat. Izul nostalgic al relatiei sale cu Tonya il impiedica sa ia decizia de a fi cu femeia pentru care inima lui batea mai tare iar condeiul galopa nebun in ragazurile sale nocturne.Nesocotinta nazuintelor sale il antreneaza intr-o noua lupta interioara, ce va cunoaste un deznodamant tragic, rapindu-i sansa de a-si cunoaste baiatul zamislit cu Lara si cel de-al doilea copil al sau cu Tonya, o fetita botezata dupa tatal sau, veste pierduta in sirurile de cerneala prin care Tonya incearca deznadajduita, in vreme ce este deportata, sa comunice cu un Yuri Zhivago la fel de pierdut si debusolat ca cel din compartimentul trenului fatidic in care tatal sau hotarase sa se predea mortii.

Doctor Zhivago

Imagine din filmul Doctor Zhivago via imdb.com

   O alta teza manifestata bilateral, este cea a disparitiei prin constrangere, realitate ce patrunde pe neasteptate in vietile Larei si a Tonyei, perturbandu-le cursul: Lara este arestata de catre NKVD-ul lui Stalin, gasindu-si sfarsitul in Gulag, in timp ce Tonya este condamnata la exil, contrastand cu disparitia prin moarte subita a lui Zhivago.

   Finalul readuce in prim-plan fuga din debutul filmului, infatisandu-ne un nou Yuri la fel de micut, orfan, si speriat de aceeasi maturitate pe care o presimte urmarindu-l, amintindu-mi parca de legile necrutatoarei karme, prin blestemul cercului vicios al repetitivitatii morbide a experientelor catastrofale, ce ruleaza la infinit, scenariu prefigurat de la inceput de Zhivago care incearca toata viata sa se pazeasca de un inevitabil presimtit.

Discutii pe Facebook
Litera.ro

Sapiosexuala cu imaginatie ''gratuita, de vanzare'' , varsatoare dupa parerea stelelor si visatoare dupa a mea. Oaie de un negru aproape fosforescent, dezlanata, detasata de turma trendurilor ciobanesti si dezgustata de pseudocapitalismul comunist, cu o personalitate oximoronica, dat fiind ca-mi cam place sa imbin subtilul cu stridentul. Detest canicula si dispretuiesc evantaiele, cat si pe cei care-si dau aere de fata cu ventilatoarele, dar iubesc oamenii capabili sa sarute mintile cu vorba, asa cum o fac cartile bune.

Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Film

Molly’s Game. Despre cea mai puternica femeie din lumea pokerului ilegal – cronica de film

Publicat

pe

molly's game cronica de film recomandare

   Molly’s Game (Jocul lui Molly) este un film bazat pe autobiografia notoriei Molly Bloom, o antreprenoare care reuseste intr-un timp foarte scurt sa conduca un adevarat imperiu al pokerului ilegal din Los Angeles si New York.

   Provenind din o familie de perfectionisti, Molly ajunge sa fie pe locul 3 in clasamentul celor mai buni schiori din America de Nord, insa la etapa de calificare din 2002 a Olimpiadei de Iarna aceasta se accidenteaza grav, punand capat carierei de schioare. In ciuda dorintei tatalui ei de a urma facultatea de drept, Molly decide sa isi ia un an liber si se muta in Los Angeles. Se angajeaza ca ospatarita in un club de lux, unde il intalneste pe Dean, un dezvoltator imobiliar falit. Acesta o angajeaza ca asistenta personala si o introduce in lumea pokerului ilegal.

   Molly reuseste sa castige sume mari de bani din bacsisul lasat de jucatorii pe care ii aduna Dean la masa sa, si odata ce intelege cum functioneaza jocul, incepe sa aduca din ce in ce mai multi jucatori. Dean insa, devine gelos pe adaptabilitatea si capacitatea lui Molly de a relationa cu ceilalti jucatori si o concediaza. In momentul in care majoritatea ar fii fugit cu coada intre picioare, Molly se foloseste de relatiile create si incepe sa organizeze seri de poker pe cont propriu.

   In cateva luni, devine cea mai cunoscuta organizatoare de poker ilegal din Los Angeles, statut pe care si-l pastreaza timp de 7 ani, fiind apoi fortata sa isi mute afacerea in New York, unde continua timp de inca 2 ani. Masa acesteia era frecventata de o multime de celebritati (Leonardo DiCaprio, Macaulay Culkin, Ben Affleck), dar si membri ai mafiei rusesti din Brooklyn.

   Pe 16 aprilie 2013, Molly este arestata si acuzata impreuna cu alte 33 de persoane pentru o operatiune de spalare de bani si jocuri de noroc ilegale in valoare de 100 de milioane de dolari. In 2014 Molly scrie un roman autobibliografic unde descrie experienta traita in aceasta lume periculoasa, numit “Jocul lui Molly: Adevarata poveste a femeii de 26 de ani din spatele celui mai exclusivist, joc de poker ilegal cu mize mari din lume” (titlu original – Molly’s Game: The True Story of the 26-Year-Old Woman Behind the Most Exclusive, High-Stakes Underground Poker Game in the World).

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Film

Horace si Pete – un serial tragicomic de Louis C. K.

Publicat

pe

Horace si Pete - cronica film, serial de comedie

   Louis C.K. este cunoscut pentru cariera sa de comediant, pe care ulterior a transformat-o in actorie cu serialul Louie, produs in 2010. De data aceasta Louis surprinde cu o productie dramatica, filmata ca o piesa de teatru, in care dezvolta in cel mai realist mod o serie de subiecte diverse de la familie, abuz, relatii, politica si sexualitate.

   Horace si Pete (Horace and Pete’s) este un serial despre doi frati, introvertitul Horace (Louis C. K.) si fratele sau bolnav psihic Pete (Steve Buscemi), actualii proprietari ai barului irlandez „Horace and Pete’s”. Barul este mosternire de familie si dateaza din 1916, trecut din generatie in generatie, mereu condus de un Horace si un Pete. Condus traditional, barul nu serveste bauturi mixte, iar pretul este variabil in functie de clienti.

Steve Buscemi si Louis C. K.

   Produs din banii proprii, fara niciun fel de promovare, Horace si Pete este un serial facut de Louis C. K. in stilul lui Eugene O’Neill, difuzat pe site-ul propriu. Alaturi de Steve Buscemi, Louis C. K. i-a ales personal pentru a juca in serialul sau pe Alan Alda, Edie Falco, Laurie Metcalf si Jessica Lange. Primit foarte bine de critici, serialul a fost nominalizat la doua premii Emmy si a castigat Premiul Peabody, care onoreaza povestile cele mai puternice, luminante și revigorante din televiziune, radio și mediul online.

   Una dintre scenele mele favorite este momentul in care fosta sotie a lui Horace vine in vizita la bar si acestia reusesc sa comunice dupa o lunga perioada de tensiune, iar schimbul de replici dintre acestia este absolut genial prin profunzimea simplismului:

Horace: – Nu mai pari sa fii suparata.
Sarah: – Nu. Am fost atat de suparata pe tine, ma plimbam toata ziua cu niste sentimente negative, despre ce ai facut si ma gandeam ca intr-o zi ceva se va schimba, ca voi fi coplesita de un val de bunatate, sau ca o sa reusesc sa gasesc un alt mod de a privi lucrurile si ca te voi ierta si ma voi simti mai bine, dar in schimb, ce se intampla e ca timpul face ca sentimentele sa dispara, se diminueaza cu trecerea timpului, dispar si nu poti sa iti dai seama. E destul de trist daca te gandesti.

   Horace si Pete este o productie originala, care reuseste in cele 10 episoade sa treaca dincolo de film si sa isi provoace telespectatorii sa se gandeasca la dramele personajelor, sa le asimileze si sa le traiasca totodata impreuna cu acestea. Este surprinzator sa descopar ca un comediant pe care l-am urmarit de ani de zile luand in deradere mondenitatile vietii, poate produce ceva de o asemenea profunzime si cu o seriozitate care lipseste din multe productii moderne.

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Film

Gunpowder – o miniserie istorica bazata pe “Tradarea Iezuita” din 1605

Publicat

pe

Gunpowder serial istoric cronica film

   Gunpowder este o productie britanica de televiziune ce-l are drept co-fondator pe Kit Harington, cunoscut pentru rolul sau din Game of Thrones (Jon Snow). Miniseria are in centru faimoasa tentativa esuata de asasinare a regelui Iacob I al Angliei din 1605, cunoscuta ca si “Complotul Prafului de pusca” sau “Tradarea Iezuita”.

   Serialul produs de HBO pentru BBC One ii aduce in rolurile principale pe Harington, care este un descendent direct al personajului jucat Robert Catesby, Liv Tyler in rolul lui Anne Vaux, Peter Mullan intepretandu-l pe Henry Garnet si Mark Gatiss ca Sir Robert Cecil.

Dupa moartea reginei Elisabeta I din 1603, regele Iacob al IV-lea al Scotiei ii urmeaza pe tronul Angliei si urmeaza o perioada intensa de persecutie a catolicilor. Personajul principal este Robert Catesby, un rebel al vremurilor inca din vremea Elisabetei, scapa doar cu amenzi datorita apartenentei sale la o familie cu prestigiu. Satul de lipsa tolerantei religioase, Catesby conduce un grup de catolici englezi, printre care notoriul Guy Fawkes, intr-un complot de asasinare a regelui. Acestia planuiesc sa arunce in aer Camera Lorzilor, folosindu-se de 36 de butoaie cu praf de pusca.

   Miniseria reuseste sa redea o imagine extreme de realista a vremurilor, asa cum ne-am obisnuit de la productiile HBO bazate pe fapte istorice. Atrocitatea torturilor vremii folosite pentru obtinerea marturisirilor si metodele de executare infioratoare sunt ilustrate explicit pe parcursul celor trei parti ale seriei, reusind sa aduca in prim plan cruzimea si neinduplecarea guvernarii perioadei. Totodata, productia scoate in evidenta curajul extraordinar si pasiunea pentru dreptate a celor cativa care au incercat cu pretul propriei vieti sa schimbe sistemul.

   Gunpowder ne aduce aminte ca exista o perioada cand loialitatea, iubirea, vitejia si solemnitatea erau cele mai de pret avutii, pentru care merita sa sacrifici orice. Iubitorii filmelor istorice, asemeni mie, vor indragi cavalerismul personajelor masculine si puterea acestora de a lupta neinfricati, chiar si atunci cand inaintea lor nu mai exista altceva decat moartea sigura.

Discutii pe Facebook
libhumanitas.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

iunie, 2018

Filtreaza evenimente culturale

09mai(mai 9)17:30:s30iun(iun 30)17:30:sMemory Clouds.Galeria Anca Poterasu, Strada Plantelor nr. 58, Bucuresti Organizator: Institutul Francez din Bucuresti Tip eveniment cultural 2:Expozitie,Vernisaj Etichete eveniment culturalDecebal Scriba,expozitie,Institutul Francez din Bucuresti,Memory Clouds,vernisaj

Facebook

Trending

X