);
COnecteaza-te cu noi

Carte

Despre eroi si morminte – sau despre anatomia Raului

Publicat

pe

despre eroi si morminte

   Ceea ce poate fi spus, in primul rand, despre romanul Despre eroi si morminte este ca il subestimezi daca spui „absolut halucinant”. Romanul lui Ernesto Sabato este genul de roman care te bantuie mult timp dupa ce l-ai citit, care patrunde in subconstient si care isi revendica vehement dreptul de a ramane in structura mentala a cititorului. Si reuseste, pentru ca, dincolo de firul epic, dincolo de descrierile senzationale si dincolo de isteria generala ascunsa intre randurile sale, el vorbeste despre realitati difuze, pentru care nu s-au inventat inca cuvintele, dar care bantuie structurile fiintei umane inca din cele mai vechi timpuri.

despre eroi si morminte   Dar, sa incepem cu firul epic. Romanul este impartit in patru parti a caror structura difera ca si cum ar fi vorba despre patru realitati diferite, dar profund intercalate. Primele doua parti se numesc Dragonul si Printesa si Chipuri nevazute, iar,  in centrul firului epic, se afla relatia dintre Martin, un tanar idealist si melancolic si Alejandra, o femeie enigmatica si depresiva.  De-a lungul acestor doua parti suntem alaturi de Martin si observam cum ia nastere, se dezvolta si moare relatia dintre el si Alejandra, in ciuda eforturilor sale disperate de a nu pierde femeia iubita. Alejandra nu este niciodata constanta, ea il invaluie pe Martin in declaratii de iubire pentru ca, in secunda urmatoare sa il paraseasca, fara a mai reveni in viata lui mult timp. Ea este o femeie care pare a duce pe umerii sai greutatea lumii, o femeie torturata de proprii demoni si convinsa ca fiinta sa launtrica este cuprinsa de maladia Raului. Cosmarurile ingrozitoare care o tortureaza noaptea, temerile nemarturisite al caror efect sunt terifiantele crize pe care le are, violenta cu care iubeste si uraste, toate acestea sunt indicii ale unei fiinte torturate, complet dezechilibrate si care se agata de Martin cu disperarea unui naufragiat. Cu toate acestea, in momentele sale de luciditate, in care realizeaza ca se afla dincolo de orice salvare, ea il indeparteaza violent pe Martin. Jocul in care isi angreneaza iubitul este unul al disperarii si al obsesiei. In mod paradoxal, desi pe tot parcursul relatiei celor doi pare ca Alejandra detine controlul absolut, ea este o femeie care a pierdut definitiv controlul asupra propriei fiinte. In adancul sau sunt plantate semintele autodistrugerii, iar voluptatea cu care se afunda in realitatile cele mai pestilentiale din jurul sau, dezvaluie o persoana al carei unic scop este cel autodistructiv. Poate o fiinta sa dezvolte o forma de canibalism in ceea ce priveste propria persoana? Eroina lui Sabato este raspunsul exponential al acestei intrebari, ea isi alimenteaza foamea si se hraneste cu propriile obsesii si temeri. Comportamentul Alejandrei ne duce cu ideea la filmele despre exorcizare, caci tot ceea ce face aceasta femeie pare a fi rezultatul unei posesii impotriva fiintei sale. Alejandra este o fiinta demonizata, iar Martin refuza sa inteleaga acest lucru. Naiv, complet indragostit si contrariat de femeia iubita, Martin cauta in permanenta sa afle misterul acestei femei. El ajunge pana in punctul in care, convins fiind ca il inseala, o urmareste iar, ulterior, dupa ce o vede intalnindu-se cu un barbat la o cafenea, o confrunta. Aflam astfel, ca barbatul cu care s-a intalnit Alejandra era tatal ei, Fernando Vidal. Dupa aceasta scena, Alejandra il paraseste definitiv pe Martin, fara nicio explicatie. Ulterior, ea isi omoara tatal, dupa care se sinucide, dandu-si foc. Acest lucru nu este o surpriza pentru cititor, deoarece romanul debuteaza cu un raport al politiei in care este mentionata crima si sinuciderea Alejandrei. Ceea ce ramane nespus este motivul. Obsedanta intrebare „de ce?” isi face loc in mintea cititorului si il urmareste pe tot parcursul romanului.

   Titlul primei parti se refera la Alejandra, pe care Martin, in cugetarile sale, o numeste dragonprintesa. El face, astfel, apel la povestea clasica a printesei care trebuia salvata din ghearele dragonului. Martin isi imagineaza cum ar fi ca, printul, invingand toate obstacolele pentru a ajunge in pestera in care este tinuta prizoniera printesa, sa descopere ca printesa si dragonul sunt una si aceeasi fiinta, care se metamorfozeaza in virtutea unor legi mistice interioare. In mod cert este cazul Alejandrei, iar dragonul triumfa, in final. Sau nu? Sinuciderea Alejandrei prin foc nu este intamplatoare. In viziunea eroinei, cat si in viziunea religioasa (sa ne amintim de Sodoma si Gomora), focul este elementul purificator. El reprezinta calea unica de salvare pe care o vede Alejandra, anihilarea propriei persoane prin foc dar, in acelasi timp, distrugerea demonilor interiori. Refuzand sa isi traiasca viata intr-o permanenta tortura, eroina alege aceasta cale, iar sinuciderea sa are valentele unui ritual mistic. Faptul ca ea decide sa isi omoare tatal inainte, reprezinta o confirmare ca maladia interioara a eroinei este cauzata de propriul tata. Ea ii refuza, insa, purificarea. Intocmai precum un om caruia i se amputeaza piciorul cangrenat, Alejandra isi distruge tatal iar, ulterior, constienta fiind ca otrava s-a raspandit in intreaga sa fiinta, se distruge pe sine. Nici macar relatia dintre Alejandra si tatal sau nu este un mister. De-a lungul romanului, in scurtele episoade in care acesta este mentionat, eroina pare terifiata de ideea lui iar, in finalul primei parti, Martin asista pe ascuns la intalnirea dintre cei doi, descriind sentimentele pe care le putea citi pe chipul femeii iubite ca fiind de o iubire si de o ura iesite din comun.

   Dar cine este Fernando Vidal si ce i-a putut face fiicei sale?

   In cea de-a treia parte a romanului, poate cea mai halucinanta si mai profunda, ni se dezvaluie Raportul despre orbi, scris de Fernando Vidal si care arunca putina lumina asupra acestui personaj. Raportul despre orbi  al lui Fernando Vidal reprezinta manuscrisul nepublicat al acestuia, si terminat chiar inainte de moartea sa, in care autorul descrie obsesia sa legata de orbi si incursiunile sale in Societatea Secreta a Orbilor. Caci Fernando Vidal este convins ca lupta primordiala dintre Divinitate si Diavol a fost, de fapt, castigata de Diavol, care a ingenuncheat Divinitatea si de atunci conduce lumea. Iar slujitorii sai credinciosi sunt orbii, fiinte reptiliene si fantastice care se organizeaza in societati secrete si detin controlul absolut asupra destinului omenirii. Dincolo de aceste consideratii paranoice, patologia lui Fernando este mult mai profunda: el este un personaj incomplet, incapabil de a iubi. Este profilul unui psihopat, care nu simte nici remuscare, nici empatie, ci isi urmareste singurul scop care il anima, acela de a patrunde misterul societatii orbilor. Cu toate acestea, Fernando nu este un personaj malefic. Este un om profund bolnav, dar care nu este animat de dorinta de a face rau. Raul pe care il face, il justifica prin scopul sau. Este adevarat ca nu simte nicio remuscare, ca nu poate empatiza cu o alta fiinta umana, dar nici nu are drept scop ranirea celor din jurul sau. Pentru el, restul oamenilor sunt victime colaterale ale misiunii sale de cunoastere. Intr-un pasaj absolut halucinant si hipnotizant, Fernando descrie cum, in incursiunile sale in lumea orbilor, ajunge in tunelurile subterane ale orasului Buenos Aires. Fantezia se impleteste cu realitatea, iar ceea ce descrie Fernando pare un cosmar izvorat din strafundurile Iadului. El ajunge intr-o zona crepusculara, unde nu exista timp si nici viata, ci doar ruinele unui oras, invaluite intr-o lumina rosiatica apocaliptica. El ajunge la capatul fiintei sale, la finalul lumii incremenite intr-un incendiu planetar. Metafora focului iar! Nu intamplator, guvernantii acestui oras-fantoma cangrenat si incremenit in distrugere sunt cele douazeci si unu de statui, numar care, in doctrina biblica, simbolizeaza stralucirea lumii eterne. Daca lumea eterna se afla la crepusculul sau, atunci maladia Raului absolut a cuprins viata in sine, iar salvarea nu mai exista. Iar, in centrul acestor statui, se afla zeitatea suprema, cu trup de femeie, dar aripi si chip de vampir. Statuia monstruoasa, grotesca si fascinanta imaginata de autor pare desprinsa dintr-un film de groaza, iar simbolistica vampirica este evidenta. Hranindu-se cu viata, zeitatea a inchis lumina in interiorul sau si a lasat lumea prada tenebrelor. Scena in care Fernando accede in interiorul acestei zeitati printr-un ”tunel extrem de ingust de carne” are o simbolistica sexuala evidenta. Dar, dincolo de simbolistica sexuala, se desprinde o simbolistica a increatului, a dorintei de regresiune catre o stare primordiala, embrionara. Obsesia lui Fernando isi gaseste rezolvarea in destructurarea fiintei sale si cufundarea in lichidul amniotic al nefiintei. Trezindu-se din acest cosmar, considerat realitate de catre autorul Raportului despre orbi, Fernando se descopera prizonier in casa orbilor, gardianul sau fiind o oarba. Partea a treia a romanului se incheie cu scena pestilentiala de sex dintre Fernando si Oarba, descrisa cu lux de amanunte de autor, ca o forma ritualica de demonizare, in care Fernando este jertfa, iar Oarba zeitatea care il devoreaza cu voluptate.

despre eroi si morminte

Ernesto Sabato

   Ultima parte a romanului, Un dumnezeu necunoscut, este centrata asupra lui Martin care, innebunit de moartea Alejandrei, este in cautarea unui semn divin care sa il impiedice sa isi ia viata. Aflat intr-o permanenta stare de veghe, Martin cauta cu disperare existenta unui Dumnezeu care sa justifice cele intamplate. Intr-un final, el alege viata, realizand ca exista empatie si bunatate in oameni si ca, oricat de putina ar fi, ea este ceea ce justifica continuarea existentei. De asemenea, aceasta parte prezinta si istoria familiei Alejandrei (aflam, astfel, ca mama Alejandrei si Fernando proveneau din aceeasi familie si erau veri), precum si decaderea acestui neam nobiliar, al carui arbore genealogic este presarat cu eroi. De altfel, pe tot parcursul romanului, (si cel mai mult in ultima sa parte) sunt redate scene eroice din razboiul civil argentinian, care a avut loc cu mai mult de o suta de ani inaintea actiunii din carte. Ernesto Sabato exploreaza legendele eroilor de razboi, precum si faptele lor, prezentand alternative ale acestora: cum ar fi faptul ca generalul Lavalle nu calarea pe un cal alb spectaculos, stralucind in costumul sau imaculat si cu drapelul in mana, ci, in realitate, pe un magar slab, cu hainele facute zdrente, iar drapelul decolorat si murdar. Dar, pana la urma, eroismul are nevoie de o imagine la fel de spectaculoasa ca fapta in sine, iar oamenii altereaza imaginea pentru a o putea integra in harta lor mentala.

   De-a lungul firului epic principal, precum si a celui secundar care prezinta povestea eroilor de razboi, sunt presarate numeroase fresce sociale care zugravesc viata politica tumultoasa a Argentinei in perioada lui Peron. Conspiratiile, distrugerea si tortura sunt la ordinea zilei, iar ceea ce incearca autorul, de fapt, pe tot parcursul acestui roman, este un drum initiatic catre cunoasterea izvorului primordial al Raului. Viata politica? Viata sociala? Obsesia? Relatiile dintre parinti si copii? Acestea sunt intrebarile de la care porneste Sabato in drumul sau si le dezvolta, pe rand, in capitolele romanului sau. Raportul despre orbi ar putea fi citit si ca o metafora a societatilor totalitare, bazate pe secrete, tortura si pasaje subterane. De asemenea, el ar putea fi citit si ca o metafora a Raului absolut, a maladiei inerente fiintei umane. Pasajele despre eroismul soldatilor sunt o incercare de disectie a motivatiei care sta la baza faptelor benefice, a altruismului, a empatiei, a curajului. Dar, pana la urma, Lavalle calarea pe un magar slab, iar drapelul sau era decolorat si murdar.

   Totusi, de ce si-a omorat Alejandra tatal?

   Exista doua explicatii pentru aceasta crima, iar ambele justifica tot traseul acestui personaj. Daca privim scena finala a Raportului despre orbi, in care Fernando depaseste granitele, culcandu-se cu Oarba, constient fiind ca acest lucru ii va aduce moartea (cum sugereaza in frazele finale ale manuscrisului sau), precum si scena in care Martin, asistand la intalnirea dintre Alejandra si tatal sau, primul lucru pe care il crede este ca femeia iubita s-a intalnit cu amantul ei, se desprinde o supozitie macabra, dar care explica perfect actiunea romanului: Fernando este si tatal si amantul Alejandrei, iar incestul dintre ei reprezinta forma maladiva si malefica, demonul despre care eroina spune ca salasluieste in interiorul sau. De asemenea, in ultimul capitol al romanului, aflam despre fixatia pe care Fernando o avea pentru propria mama, iar Alejandra ii semana fizic acesteia. Asa putem explica si cosmarul isteric al lui Fernando, calatoria in interiorul zeitatii, care revela obsesia sa originara.

   Dar, daca privim la un nivel metaforic si mai putin visceral, Raportul despre orbi constituie o incursiune in lumea Raului, dar nu exterior, ci interior. Fernando face o incursiune in propria sa fiinta, descoperind un fundament in putrefactie, atins de maladia raului. Cunoasterea sa este de tip demonic si, dezvaluind o esenta malefica, el  transmite aceasta cunoastere si propriei fiice. Alejandra are revelatia Raului absolut prin tatal ei si capata constiinta propriei patologii. Caci, daca fundamentul celui care a creat-o este malefic si pestilential, atunci, intocmai precum o boala genetica, nu poarta si ea inauntrul sau germenii raului? Astfel,  Alejandra decide ca singura solutie este aceea de anihilare a propriei persoane, dar nu inainte de a-l pedepsi pe cel care, prin actul creatiei, a permis raspandirea acestui rau. In fond, Alejandra isi uraste si mama, cu care nu pastreaza nicio relatie, desi Bruno, un prieten al ei si al mamei sale, o portretizeaza pe aceasta ca fiind o fiinta absolut angelica. Exista o poezie in dualitatea cuplului Georgiana (mama Alejandrei) – Fernando, ca si cum aceeasi fiinta ar fi fost mutilata si despicata in cele doua parti ale sale: cea benefica si cea malefica. Actul final al Alejandrei inseamna, in aceasta viziune, o incercare de distrugere a raului inerent, dobandit inca din momentul conceperii sale.

   Desigur, Despre eroi si morminte, ramane, in final, romanul care isi tine cititorul treaz in noptile cu luna plina, cu obsedanta intrebare in minte: De ce si-a omorat Alejandra tatal?

Discutii pe Facebook

Iubitoare de carti, teatru si filme, vin rosu, cheesecake, jeleuri, mare, fulgere, Scorpions si luna plina. Intotdeauna cu chef de contrazis si de dezbateri, rebela cu prea multe cauze si posesoare a unui amalgam de credinte ciudate: magie, OZN-uri, puteri supranaturale, lumi paralele.

1 comentariu

1 comentariu

  1. Marian Nedelcu on Facebook

    18 sept., 2013 at 18:29:06

    Am sa-l citesc.. interesant! :)

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Carte

Ce vreti sa fiti in viata? Vulturi sau viermi? Inocenta pacatului, de Marius Albert Negut.

Publicat

pe

Ce vreti sa fiti in viata? Vulturi sau viermi?

   Cartea lui MARIUS ALBERT NEGUT – INOCENTA PACATULUI deschide aceasta intrebare provocatoare.

   Nu m-am gandit pana acum ce poate iesi, peste timp, din GROAPA lui Eugen Barbu.

   Am aflat acum – a iesit un alt scriitor, crud si dureros de veridic – Marius Albert Negut cu al sau roman Inocenta Pacatului.

   Parca citeam o continuare  a romanului scris de Eugen Barbu. Sunt lecturi incomode care ridica probleme de toate felurile si care te scot din starea de confort.

   Eugen Barbu la vremea lui ne aducea im prim plan o lume despre care toti stiam ca exista, dar cu totii o ignoram si la fel face si Marius Albert Negut.

recenzie Inocenta pacatului website cultural   Cutaridei ii ia locul parcul Humulesti, intamplarile sunt la fel de violente si tin de o lume aparte – a consumatorilor de droguri si a tiganilor, a fricii de Securitate, urat mirositoare si intinzandu-se ca lepra si a unei povesti romantice de dragoste dintre profesorul Mihai Carp si sotia sa.

   Ne sunt prezentate simboluri iconice  ale unor lumi paralele, pe langa care trecem si ne facem ca nu o vedem. Consumatorul de droguri – Amalia, copilul de tigani dornic sa isi depaseasca conditia – Peti si profesorul – Mihai Carp, securistul – maiorul Datcu.

   Cartea e o lectura de suspans,  te tine cu sufletul la gura pana la final, inocenta pacatului este umbra intregii naratiuni.

   Se dezvaluie asa cum nu te astepti, inceputul te duce cu gandul catre alte pacate, al carnii , al betiei, hotiei, insa sensul e mult mai profund.

   Mihai Carp pacatuieste printr-un denunt fals. Tatal Amaliei, alcoolic, pacatuieste violandu-si propria fiica. Peti, copilul de tigan fugit din satra in lume, pacatuieste prin hotie. Maiorul  Datcu este reprezentantul fricii – securistul care o ancheteaza pe mama profesorului si apoi chiar pe el.

   Umbra pacatului se intinde si te face sa te intrebi – care din ele e cel innocent?

   Parcurgem un traseu intre lumi paralele, una este povestea profesorului Mihai Carp, alta este povestea Amaliei sau a lui Peti. Planurile temporale gliseaza si ele  intre timpul dictaturii comuniste si anii de schimbare care au urmat.

   Autorul foloseste cu maiestrie si limbajul argotic si in acest fel autenticitatea este garantata, insa nu uita sa explice in notele de subsol si cuvinte care folosite in epoca dictaturii comuniste aveau un sens aparte – RIC – de exemplu.

   La fel procedeaza si in capitolele care descriu lumea consumatorilor de droguri, o lume tulbure si haotica in care Amalia pluteste catre neant.

   Intr-un cuvant, romanul INOCENTA PACATULUI este o lectura complexa si o naratiune scrisa cu un simt al cuvantului si atmosferei deosebit.

   Iar intrebarea ramane provocarea lumii in care traim – vulturi sau viermi – finalul e deschis pentru fiecare si speranta inca exista.

Discutii pe Facebook
Litera.ro
Continua sa citesti

Carte

De ce capacele de canal sunt rotunde? Sau Jeff Bezos si Epoca Amazon – The Everything store de Brad Stone

Publicat

pe

brad stone recenzie de carte jeff bezos si epoca amazon

   Brad Stone este jurnalist american si senior executive editor la Bloomberg News. Este autorul best-sellerului despre imperiul Amazon – magazinul pentru orice.  Ne deschide o pespectiva catre viata si dezvoltarea  lui Jeff Bezos dar si a site-ului Amazon, cu momente de cumpana si altele de victorie.

   Pentru domeniul e-commerce Jeff Bezos este arhitectul principal care a proiectat si realizat o companie care sa nu fie una  doar comerciala ci si una tehnologica.

   Amazon a fost la inceput un site de unde puteai cumpara carti din orice domeniu , de la aproape toate editurile si din cele mai diversificate genuri. Dar aceasta a fost doar structura de start, viziunea liui Bezos era un magazin de unde sa se poata cumpara orice. Aceasta se intampla intr-un timp in care site-urile erau specizalizate pe o singura categorie de produse sau  cel mult cateva categorii de marfa.

Jeff Bezon si Epoca Amazon Brad Stone recenzie de carte   Bezos si-a urmarit cu meticulozitate scopul si in tot acest timp a avut un singur stapan care i-a dictat miscarile si strategia  – clientul. El a intuit ca “ nu facem bani cand vindem lucruri. Facem bani cand ii ajutam pe client sa ia decizii de cumparare.”

   De aceea a adus diverse inovatii la inceputurile Amazon, pe site existau recenzii la cartile vandute, exista posibilitatea si sa citesti cateva pagini din cartea pe care doreai sa o cumperi, fara nici un fel de costuri suplimentare.

   De ce Amazon? Pentru ca este cel mai mare fluviu de pe Pamant, deci “cea mai mare librarie de pe pamant”. Iar acum in anul 2018 (Amazon a luat fiinta in 1994) vedem ca exact asa este, nu doar pentru carti.

   Bezos a avut in vedere la inceput cinci valori fundamentale care aveau sa fie respectate de toti cei care lucrau pentru Amazon si care apoi au fost dezvoltate in 17 principii fundamentale.

Cele cinci valori erau: obsesia  pentru client, austeritatea, inclinatia pentru actiune, proprietatea, standarde inalte la angajare.

   Clientul era cel care dicta mersul si dezvoltarea companiei, la sedintele pe care le facea Bezos lasa intotdeauna un scaun gol, pentru client.

   Chiar si in momente tensionate pentru companie Bezos ii aducea pe toti la ordine “Dar sa nu va framantati in cee ace priveste concurenta, pentru ca, oricum, nu ne va da nici un ban. Haideti sa ne facem griji in legatura cu clientii nostrii si sa nu ne pierdem concentrarea”

   Cat de auster este Bezos? Angajatii companiei isi plateau locurile de parcare din apropierea sediului companiei, calatoreau la clasa economic, in timpul campaniei pentru Craciun aproape dormeau la seviciu, Bezos nu accepta nici o intarziere in livrari sau amanarea rezolvarii vreunei probleme a  clientilor, mai ales in acea perioada.

   Amazon insa nu este un loc de munca comod pentru angajati, standardele inalte la angajare au fost impuse din primii ani. Intrebarea din titlu a fost pusa unui potential director de marketing pe care Bezos dorea sa il angajeze si care venea de la concurenta.

   “De fiecare data cand angajam pe cineva, respectivul trebuie sa ridice stacheta pentru urmatorii angajati, astfel incat bazinul de talente sa fie permanent alimentat si imbunatatit.

   Iar daca potentialii angajati faceau greseala de a vorbi despre dorinta de a avea un echilibru intre serviciu si viata particulara, Bezos ii respingea.”

   Au fost chiar apropiati  colaboratori , care nu au rezistat la ritmul impus de el, pentru ca actiunea era cuvantul cheie, indiferent de zi a saptamanii sau moment al anului. Bezos considera ca cei care alegeau sa plece nu aveau Amazon-ul in ADN si de aceea era mai bine sa se indrepte catre alte companii.

   Bezos este nemilos atunci cand este vorba de a infrange un competitor sau de a achiztiona o alta companie la pretul pe care il doreste el, si nu la cel cerut, nu se da in laturi de a forta mana celor pe care vrea sa ii cucereasca uneori cu metode nu neaparat corecte, mai degraba opresive.

   Si in cee ace priveste politica companiei fata de plata impozitelor la stat, Amazon nu este tocmai un model, Bezos utilizeaza toate artificiile posibile pentru a evita pe cat posibil asta, sau pentru a minimiza costurile cu impozitele.

   “Amazon e o companie misionara nu una mercenara  Misionarii urmaresc obiective nobile si incearca sa construiasca o lume mai buna. Mercenarii cauta bani si putere si sunt dispusi sa treaca peste  orice le sta in cale.”, spune el.

   Amazon isi permite acum sa fie o companie misionara, se doreste a fi nu doar un magazin unde se vand de toate, dar si un centru de tehnologie care sa dezvolte noi  abordari pentru e-commerce si nu numai.

   Jeff Bezos este un personaj fascinant, o forta care a tras societatea inainte cu sau fara voia ei.

   Un om contradictoriu, impulsiv, de multe ori aproape agresiv, de aceea isi si angajeaza un “consilier in stiinta conducerii”.

   Pe de alta parte, un om care traieste modest, simplu, si capabil de gesturi frumoase pentru cei pe care ii apreciaza.

   “Am realizat ca sunt motivat de oamenii care se bazeaza pe mine.” spune el, iar acum sunt multi oameni care se bazeaza pe el din intreaga lume.

   Intrebarea cu care inchidem aceasta carte este – ce se va intampla cu Amazon dupa disparitia lui Jeff Bezos?

Discutii pe Facebook
Nemira
Continua sa citesti

Carte

Viata la 40 de ani, de Cosmin Neidoni

Publicat

pe

viata la 40 de ani recenzie de carte

   Poate nu intamplator am ajuns sa citesc aceasta carte, Viata la 40 de ani, scrisa de Cosmin Neidoni, intr-o luna in care femeia este sarbatorita.

   Ar putea fi un martisor de purtat in suflet, din care sa mai citesti din cand in cand cate un eseu pentru a-ti reaminti de frumusete, lucruri simple si seninatate.

   Cartea mi-a amintit de un film cu Mel Gibson si Helen Hunt- Ce-si doresc femeile. Avem acum un raspuns narativ al filmului, mai profund si mai intens.

Viata la 40 de ani, Cosmin Neidoni, recenzie de carte   Cosmin Neidoni ghiceste gandurile femeilor ca si cand ar avea un dar deosebit pentru asta, la fel ca eroul filmului, si nu stim daca e o binecuvantare sau un blestem.

   Pentru Cosmin Neidoni pare a fi o poarta facuta din doua canaturi. Asa se deschide cartea sa de eseuri catre cititor.

   Are o organizare aproape geometrica- doi poli verticali- varsta de 40 de ani si femeia si la fel merge pe linii orizontale paralele care duc insa catre acelasi finish.

   Pe orizontala varsta de 40 de ani se bucura de o analiza obiectiva si emotionala in acealasi timp, aflam despre cum se simte un barbat la 40 de ani “mai dumirit”, poate mai intelept dar si cu regret “regretul binelui, uneori nesavarsit, al iubirii, uneori nemarturisite si al timpului irosit, nu odata cu explicatii inutile”.

   Este insa un om care se bucura acum de lucrurile mici, si mai ales simple, care vede dincolo de aparente catre esenta, pentru ca se pare acesta este marele castig al varstei, o oarecare libertate de a te misca in lume, cum spune el, asemeni unui “submersibil”, fara a mai tine cont de lucruri marunte.

   Tot in organizarea orizontala a naratiunii se afla si consideratiile sale despre varsta de 40 de ani a femeii- care “respecta logica oglinzilor cu geometrie variabila”  si ajunge la o concluzie, la 40 de ani femeia are “ceva greu de mimat: luciditatea si calmul cu finetea unei inimi care stie ca a iubi inseamna a darui.”

   Celalalt canat al portii noastre sunt eseurile care au ca tema, motiv si alcatuire: gandurile despre femeie.

   Gasim aici arhetipurile mari feminine- mama si fiica, bunica dar si iubita- obiect magic al indragostirii- stare care are propriul eseu “Cum suntem cand ne indragostim?”- fiindu-i recunoscuta in acest fel magia si gratia.

   Prin crapatura portii deschise in acest fel, cu maiestrie si organizare- vedem un barbat pasionat de liste- nu mai putin de sase- calogul seninatatii, to be list pentru noul an, lista lectiilor varstei de 40 de ani.

   Aceasta prezentare intr-o maniera organizata ne duce cu gandul ca varsta de 40 de ani vine poate si cu un manierism aparte care aduce catre ordine ganduri romantice si orice alte derapaje ale varstei.

   Ceea ce surprinde sunt eseurile despre viata actuala, despre politicieni, despre mediul online si despre viata in Romania- “ Intre mandria si mania de a fi roman”, “Tara asta nu este a voastra!”

   Sunt un intermezzo intre restul eseurilor care deschid alte fire narative, catre alte posibile viitoare carti scrise de Cosmin Neidoni.

   Poarta deschisa- a varstei si a femeii, este calea catre un univers in care barbatul daruit cu inteligenta emotionala este cel care isi talmaceste si transmite catre semeni, ce-si doresc femeile si cum sa ai zile senine si imbucuratoare la 40 de ani.

   Pentru Cosmin Neidoni “universul din spatele cartilor este inepuizabil, un fond latent de lumi construite dupa o alta arhitectura decat cea a realitatii, una compatibila cu nevoia omului de a evada din orizontul incomod al vietii lui Sisif.”

   El evadeaza catre femeie si impreuna cu ea descopera o alta lume, si de aceea asteptam pentru ca el ne spune “sunt convins ca ne vom revedea”  – un eseu care seamana cu o melodie a lui Igor Krutoy – You are my September.

 

Discutii pe Facebook
Litera.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

iunie, 2018

Filtreaza evenimente culturale

09mai(mai 9)17:30:s30iun(iun 30)17:30:sMemory Clouds.Galeria Anca Poterasu, Strada Plantelor nr. 58, Bucuresti Organizator: Institutul Francez din Bucuresti Tip eveniment cultural 2:Expozitie,Vernisaj Etichete eveniment culturalDecebal Scriba,expozitie,Institutul Francez din Bucuresti,Memory Clouds,vernisaj

Facebook

Trending

X