);
COnecteaza-te cu noi

Carte

Descendentii – Kaui Hart Hemmings. Cartea si filmul.

Publicat

pe

Descendentii - Kaui Hart Hemmings

Descendentii, Kaui Hart Hemmings. Cartea si filmul. Circulatie din ambele sensuri.

   Kaui Hart Hemmings este femeie. Ba, mai mult, este si actrita. O actrita care scrie o carte pe mine una ma duce imediat  cu gandul  la experienta personala cu jurnalul Oanei Pellea si la inceputul misoginismului meu, intrinsic, daca pot zice asa. Insa, nestiute sunt caile prin care ajungi la o carte si iata ca ignoranta poate foarte bine sa fie una dintre ele.

   Azi e o adevarata moda ca un film sa deschida drumul spre o carte, fata de mai ieri, cand era taman invers. Mie mi s-a intamplat la fel si cu Revolutionary Road dar exemplul cu Descendentii este mult mai consistent pentru a sustine ca astazi drumul intre carte si film este unul cu circulatie din ambele sensuri.

Descendentii - Kaui Hart Hemmings   Descendentii, cartea, ca si filmul, sunt scrise/povestite prin mintea unui barbat. Si – repet – habar n-am avut ca autorul e femeie pana n-am terminat cartea. Nici o urma de feminintate a discursului. Nici in exprimare, nici in filozofie, nici macar in exagerarea tuselor unei gandiri masculine care sa iti atraga in vreun fel atentia ca ceva e dubios la mijloc. Bine, nici barbatii din ziua de azi nu mai sunt ca John Wayne, deci unei femei ii este totusi mai direct acesibila usa spre citirea mentalitatii masculine.  Dar nici Matt King, personajul, nu e vreun  gay.  Ba dimpotriva. E genul de barbat care o pupa pe gura pe sotia amantului sotiei lui care e pe moarte. Genul care e gata sa-i dea doua palme aceleiasi sotii a amantului sotiei lui cand aceasta face o criza de isterie la capataiul celei muribunde. Si acelasi care isi asuma responsabilitatea pierderii unei carute de bani pentru o idee, in fata unui clan familial care abia asteapta sa se imbogateasca. Genul masculin al zilelor noastre, cand nu ne mai impuscam unii pe altii cu praf de pusca, ci cu praf in ochi si nu mai murim de moarte sanatoasa, de glont sau de pneumonie, ci in accidente de ski nautic sau topiti de Alzheimer. Oameni fara radacini.

   Frumos este ca acest personaj, Matt King, el insusi, habar n-are ca are in sange masculinitatea lui John Wayne, adica puterea, onoarea si oroarea, si ca e capabil de iubire si de ura adevarate nu inchipuite si chiar amandoua deodata. Foarte barbatesc in discursul autoarei este faptul ca personajul isi descopera esenta masculina pe singurul drum care ii e dat barbatului ca sa intelega lumea oamenilor: moartea. Barbatul nu naste copii ca sa se apropie astfel de talpa pamantului din care ne tragem. El doar ara pamantul la suprafata ca sa isi hraneasca urmasii. Un avocat bogat, cumpatat si rational din Hawai, unde “si cei mai importanti oameni arata ca niste cersatori”, unde briza e imbietoare la o petrecere continua, unde cad pere malaiete in gura oricarui nataflet si cresc bani din pamanturi, ei bine, un astfel de barbat nu prea are nicio sansa sa ajunga om intreg in sensul asumarii alegerii intre bine si rau. Ci doar un om recent. Care se eschiveaza.Care negociaza. Dar, in fata mortii, ce mai poti negocia? Asa ca Matt King trebuie sa aleaga. Si alege, pentru prima data in viata lui. Alege, neavand de ales. Perfect barbatesc.

   Dar cea mai mare reusita, dupa mine, este ca in scriitura sa autoarea sustine acest discurs folosind un artificiu absolut minunat : un om in afara timpului folosit ca oglinda a omului recent. Adolescentul Sid, care in filmul Descendentii, este doar bomboana care te ajuta sa inghiti medicamentul, in carte, care dispune de alte mijloace de expresie, este vederea din afara a propriei vieti, ridicarea desupra perspectivei inguste in care traim si care, naivi,  credem ca e totul. Sid, personajul din carte, este readus la lumea reala, integrat admirabil, cu o poveste perfect justificata, traita in adevar, cum numai un adolescent o mai poate face in zilele noastre. Ei bine, de-aia, datorita lui Sid, cu tot respectul pe care il am fata de felul in care regizorul Alexander Pyne  a spus cartea in film si astfel mi-a deschis drumul spre o scriitura minunta, voi declara, exact ca in bancul cu cei doi soricei, un el si o ea, care termina de ros  pelicula unui film:  – Hm…mai mult mi-a placut cartea…

Trailer-ul filmului The Descendants [Descendentii], in regia lui Alexander Payne

   PS. Kaui Hart Hemmings apare in doua cadre din film, la plan mediu si apoi la prim plan. E secretara lui Matt. E o incantare sa o vezi dupa ce ai citit-o. N-are nicio legatura interiorul cu exteriorul, ceea ce ma face sa ma gandesc cum ar fi sa fie talentata si ca actrita. Ceea ce ar fi deja prea mult pentru Oana Pellea.

Discutii pe Facebook
Litera.ro

Nascuta in comunism, intrata la 18 ani si o revolutie in capitalismul original romanesc. Educata brutalist in sistemul universitar autohton timp de trei ani, abandonez si scap intreaga la cap si ma vand unor televiziuni romanesti ale anilor 2000-2010, pe bani castigati usor. Apoi, lacoma, vreau mai multa putere si ma angajez in grupul MediaPRO. Acolo era sa mor.

Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Carte

INGERI RATACITI de Marius Albert Negut

Publicat

pe

recenzie de carte ingeri rataciti marius albert negut raftul cu idei

   Cartile lui Marius Albert Negut sunt mereu surprinzatoare. Fiecare pagina dezvaluie o noua experienta, un alt drum decat cel pe care erai convins ca ai plecat.

   In cazul romanului INGERI RATACITI citim o cronica al unor timpuri involburate si instabile, care partial isi dezvaluie acum consecintele.

   Ce imi place la scrierile lui Marius Albert Negut este ca in cadrul aceleiasi naratiuni schimba registrul si ba citesti un Bildungsroman (pana la urma urmarim niste personaje in devenirea lor – Gargamel, Ursu), ba o cronica istorica – evenimente de la revolutia din 1989 sau mineriade – ba un roman politist, asa cum este partea de final a romanului.

   Gliseaza cu maiestrie si in cel mai natural mod si cu planurile temporale –  1976, apoi 1995 – chiar impartite pe ore, ceea ce involuntar atrage atentia asupra evenimentelor. Si totul se impleteste firesc in mai multe fire narative care alcatuiesc o realitate dura si necrutatoare.

   E lumea de la marginea societatii cea pe care ne-o infatiseaza Marius Albert Negut, lumea subteranelor metroului, lumea aurolacilor si a celor pripasiti pe strazi.

recenzie carte Ingeri rataciti Marius Albert Negut   Sunt parti ale romanului care sunt de-a dreptul terifiante – orfelinatul in care este aruncat Radu  – sunt fraze care aproape dor atunci cand le citesti, scrise cu intensitate si fara mila, “Manolache scoase o sticla din fiset si isi turna atent in causul palmei. Ii puse lui Radu continutul, pe pielea plina de rani si incepu sa frece violent, hahaind incantate. Asa numita lotiune, era gazul pe care il tineau pentru paduchiosi.”

   Marius Albert Negut ne-a obsnuit deja cu abilitatea magica de a folosi limbajul argotic, care acum este parte integranta a cronicii si a prezentarii personajelor.

   Nici nu stii pentru cine compasiunea e mai mare – pentru Mihaita, zis Gargamel – copil al strazii, trecut prin suferinte greu de imaginat, pentru Radu Ursu, caruia destinul ii joaca festa dupa festa – cei apropiati il cred mort iar iubita lui Ana, se arunca in apele Dambovitei de pe podul Izvor – ca o alta Ofelie, Lia – hartuita de un tata vitreg , Iordache,  a,junsa si ea pe strazi.

   Acest Iordache este un personaj emblematic pentru realitatea romaneasca de dupa  Revolutie – securist de frunte, ajuns mare revolutionar si apoi senator, care se ocupa cu traficul de copii si organe. Ceea ce este dureros insa adevarat, este puterea pe care a avut-o si a pastrat-o fosta Securitate, si pe care acum o exercita in slujba unui rau suprem subjugat banului.

   Nu doar personajele sunt partea grea a romanului ci si atmosfera descrisa – catacombele metroului te duc cu gandul la catacombele Parisului, iar cei care au trait momentele din decembrie 1989 aproape le retraiesc cu toata teama si speranta de atunci, insa, surprizantor si cu umor “Poate ca soldatii, ei au tras in aer, dar daca revolutionarii au tras aerul acela in piept?” .Maiastra utilizare a sensurilor verbului “a trage” ne arata cat de sensibil este autorul la valentele limbii romane.

   Tehnica folosita  este cea a unei naratiuni  gen papusa Matrioska – intr-un cadru general  – strada Veseliei  sau subteranele metroului, apar alte naratiuni – povestile de viata spuse de Radu Ursu si Lia si descrierea momentelor din decembrie 1989.

   Partea de final este aducatoare de suspans maxim – Marius Albert Negut stie cum sa construiasca  naratiunea in asa fel incat sa pastreze aproape cititorul iar finalul vine ca o eliberare, ca o apa linistita care acopera tot raul si lasa sa pluteasca doar binele.

   “Cuvintele vindeca! Nu as fi crezut niciodata, dar asa este!Cuvintele elibereaza sufletul din temnita pe care, acesta, singur, speriat si-a construit-o, incercand naiv sa se protejeze de raul ce vrea sa ii franga aripile.”

   Asa reuseste autorul sa ne convinga de speranta pe care trebuie sa o avem ca orice inger ratacit isi gaseste drumul.

Romanul INGERI RATACITI este o experienta nu doar de lectura ,dar si de viata pe care m-as bucura sa stiu ca o va parcurge multa lume, mai ales avand in vedere vremurile pe care le traim!

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Carte

50 cele mai frumoase scrisori de dragoste din toate timpurile

Publicat

pe

Cele mai frumoase scrisori de dragoste

     Din dorinta de a descoperi tainele unei lumi demult uitate am dat intamplator peste o carte ce poarta numele de “50 cele mai frumoase scrisori de dragoste din toate timpurile”, realizata de David H. Lowenherz.

Scrisori de dragoste    Cu un oarecare scepticism am strabatut adevarate destainuri ale lui Mozart, Michelangelo, Balzac, Beethoven, Kafka, Hemingway si multi altii, toate adunate intr-un volum de exceptie.

    Fiecare manuscris purta cu el la acea vreme trairi si sentimente dintre cele mai felurite: dor, disperare, pierdere, amaraciune, respect, prietenie, recunostinta, gelozie sau poate chiar fericire si indoiala.

Scrisori de dragoste   Cei care isi puneau gandurile in scris reuseau sa inteleaga ca“ existau momente cand nimic nu vorbea mai tare ca un cuvant mut, scris pe o bucata de hartie”, de la oameni simpli, poeti, carturari, filozofi, toti isi exprimau trairile in aceeasi maniera, fie ea mai ordonata, fie insotita de pete de  cerneala, cuvinte sterse si urme de cafea.

 Epistolele surprind dragostea intr-o forma proprie si individuala, de la o dragoste tandra, ca cea dintre W.A.Mozart si Constanze Mozart, la una pasionala: Ludwig van Beethoven catre “Eterna iubita”  sau poate chiar una  interzisa ca cea dintre Henric al VII-lea si Anne Boleyn.

   Maniera scrierilor te ajuta sa-ti conturezi in timp si spatiu o imagine a celui care urma sa expedieze scrisoarea, intensitatea cuvintelor si dorinta nestavilita de a primi un raspuns, unul care sa inlature distanta si dorul, il fac pe cititor sa traiasca emotia fiecarui cuvant.

    Intr-o lume in care predomina tumultul, aceste epistole opresc timpul in loc si sugereaza necontenit ca trairile, sentimentele si momentele cu adevarat importante cer timp si rabdare. In arta epistolara acestea se masoara in idei, transcrieri si raspunsuri mult asteptate.

Scrisori de dragoste

 Ludwig van Beethoven catre “Eterna iubita”

         Al tau pentru totdeauna

         A mea pentru totdeauna

               A noastra pentru totdeauna

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Carte

Ce vreti sa fiti in viata? Vulturi sau viermi? Inocenta pacatului, de Marius Albert Negut.

Publicat

pe

Ce vreti sa fiti in viata? Vulturi sau viermi?

   Cartea lui MARIUS ALBERT NEGUT – INOCENTA PACATULUI deschide aceasta intrebare provocatoare.

   Nu m-am gandit pana acum ce poate iesi, peste timp, din GROAPA lui Eugen Barbu.

   Am aflat acum – a iesit un alt scriitor, crud si dureros de veridic – Marius Albert Negut cu al sau roman Inocenta Pacatului.

   Parca citeam o continuare  a romanului scris de Eugen Barbu. Sunt lecturi incomode care ridica probleme de toate felurile si care te scot din starea de confort.

   Eugen Barbu la vremea lui ne aducea im prim plan o lume despre care toti stiam ca exista, dar cu totii o ignoram si la fel face si Marius Albert Negut.

recenzie Inocenta pacatului website cultural   Cutaridei ii ia locul parcul Humulesti, intamplarile sunt la fel de violente si tin de o lume aparte – a consumatorilor de droguri si a tiganilor, a fricii de Securitate, urat mirositoare si intinzandu-se ca lepra si a unei povesti romantice de dragoste dintre profesorul Mihai Carp si sotia sa.

   Ne sunt prezentate simboluri iconice  ale unor lumi paralele, pe langa care trecem si ne facem ca nu o vedem. Consumatorul de droguri – Amalia, copilul de tigani dornic sa isi depaseasca conditia – Peti si profesorul – Mihai Carp, securistul – maiorul Datcu.

   Cartea e o lectura de suspans,  te tine cu sufletul la gura pana la final, inocenta pacatului este umbra intregii naratiuni.

   Se dezvaluie asa cum nu te astepti, inceputul te duce cu gandul catre alte pacate, al carnii , al betiei, hotiei, insa sensul e mult mai profund.

   Mihai Carp pacatuieste printr-un denunt fals. Tatal Amaliei, alcoolic, pacatuieste violandu-si propria fiica. Peti, copilul de tigan fugit din satra in lume, pacatuieste prin hotie. Maiorul  Datcu este reprezentantul fricii – securistul care o ancheteaza pe mama profesorului si apoi chiar pe el.

   Umbra pacatului se intinde si te face sa te intrebi – care din ele e cel innocent?

   Parcurgem un traseu intre lumi paralele, una este povestea profesorului Mihai Carp, alta este povestea Amaliei sau a lui Peti. Planurile temporale gliseaza si ele  intre timpul dictaturii comuniste si anii de schimbare care au urmat.

   Autorul foloseste cu maiestrie si limbajul argotic si in acest fel autenticitatea este garantata, insa nu uita sa explice in notele de subsol si cuvinte care folosite in epoca dictaturii comuniste aveau un sens aparte – RIC – de exemplu.

   La fel procedeaza si in capitolele care descriu lumea consumatorilor de droguri, o lume tulbure si haotica in care Amalia pluteste catre neant.

   Intr-un cuvant, romanul INOCENTA PACATULUI este o lectura complexa si o naratiune scrisa cu un simt al cuvantului si atmosferei deosebit.

   Iar intrebarea ramane provocarea lumii in care traim – vulturi sau viermi – finalul e deschis pentru fiecare si speranta inca exista.

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

octombrie, 2018

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X