);
COnecteaza-te cu noi

Fotografie

Days of Mercy: O documentare fotografica despre supravietuirea paganismului

Publicat

pe

Phil le Gal - Days of Mercy

   Phil le Gal este un fotograf francez, a carui activitate se bazeaza pe genurile documentarului, reportajului sau portretului. In trecut a urmat cateva cursuri de specialitate in Londra, iar ca preocupare principala alesese documentarea ipostazelor sociale din regiuni precum Nigeria, China, sau fostele tari sovietice. Insa de la un punct, Gal a devenit constient de nuanta coloniala care-i domina fotografiile si a hotarat sa se intoarca in locul sau de origine, Bretania, datorita unicitatii culturale care se manifestata in acest spatiu, un fapt surprinzator chiar si pentru el.

    Proiectul Days of Mercy initiat de fotograf detine ca scop principal ilustrarea supravieturii unor credinte pagane si rituri ancestrale, in contextul dominatiei catolice, fapt care a generat un hibrid in materie de religiozitate. Motivul lui tine de dorinta de a vedea ca aceste practici religioase rezista in timp, mai ales pentru ca adunarile bisericesti primesc un interes din ce in ce mai scazut din partea oamenilor. In acelasi timp se cauta decodarea traditiilor religioase antice si efectul lor resimtit in constiinta colectiva de astazi, precum si expunerea acelei diversitati care caracterizeaza patrimoniul cultural al Bretaniei, avand in vedere ca vorbim despre un tinut care a apartinut in mod succesiv celtilor, galilor, romanilor, bretonilor si francilor.

   Sarbatoarea locala a iertarii reprezinta nucleul acestor obiceiuri de factura pagana, a caror perioada de desfasurare este cuprinsa intre lunile mai si septembrie, interval in care se sarbatoreste cate un sfant in fiecare duminica. Fiecare sfant este protectorul unei meserii, activitati sau a unui animal anume, iar Phil le Gal spune ca, de exemplu, chiar si motociclistii au intrat de curand sub acest fel de protectie spirituala, asa cum o fac pelerinii de rand. O alta provocare a fotografului a fost sa afle mai multe detalii despre aceste sarbatori in conditiile in care doar cele mai faimoase ceremonii sunt mentionate in ziare, iar restul sunt raspandite prin viu grai.

 

   Acest subiect a capatat notorietate si in pictura, prin intermediul lucrarilor realiste ale pictorului francez de secol XIX, Pascal Dagnan-Bouveret. Astfel, Phil de Gal realizeaza prin munca sa un proces de reamintire a unor valori, care par destul de ingropate. La o simpla vizualizare a fotografiilor, expresiile subiectilor, costumele lor, obiectele de cult si procesiunile la care acestia iau parte par sa ne duca cu gandul mai mult la un film decat la realitate. Seria Days of Mercy face parte din expozitia colectiva Where We Stand, care prezinta lucrarile studentilor din anul 2014, de la masteratul universitatii London College of Communication.

Days Of Mercy – Trailer from Phil Le Gal on Vimeo.

 

[LBS]

Discutii pe Facebook
Nemira

Descrierea de sine nu face parte din vreun domeniu care sa ma fascineze. Daca ma gandesc la propriile orientari, acestea s-au legat intotdeauna de imagini statice sau dinamice, ori mentale. Ele pot apartine oricui, nu doar mie.

Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Fotografie

Jocuri de lumina si umbra in fotografia stradala a lui Dimitri Keungueu. Proiectul fotografic „8am / 8pm”

Publicat

pe

Jocuri de lumina si umbra in fotografia stradala a lui Dimitri Keungueu. Proiectul fotografic „8am / 8pm”

Jocuri de lumina si umbra in fotografia stradala a lui Dimitri Keungueu. Proiect fotografic „8am / 8pm”

   Dimitri Keungueu este un inginer software de origine franceza, care si-a descoperit interesul pentru fotografie in urma cu doi ani, odata cu mutarea sa in New York. Atmosfera si ritmul vietii din Midtown l-au inspirat sa inceapa proiectul fotografic „8am / 8pm”, in care surprinde scene din realitatea cotidiana a oamenilor care merg la munca sau se intorc acasa.

   Intre timpul alocat slujbei sale solicitante si familie, Dimitri se dedica pasiunii sale pentru fotografie. Majoritatea fotografiilor sunt alb-negru, puternic contrastante si ilustreaza un amestec de lumini si umbre, despre care Dimitri spune ca este o parte esentiala a stilului sau fotografic.

   „Fotografia stradala este, pentru mine, arta de a oferi emotii prin imagini. Fericirea, tristetea, compasiunea, ura, bucuria, teama. Toate acestea pot fi gasite intr-o singura imagine”, spune Keungueu. „Ma atrag povestea si emotiile pe care le simti in spatele unui cadru, dar si unicitatea. Indiferent de momentul in care faci fotografia, ea este unica: nu poti avea aceeasi lumina, aceiasi oameni, acelasi unghi. Acest moment, aceasta poveste, aceasta emotie, toate sunt pieritoare, dar ele pot trai vesnic prin fotografie”.

   Dimitri spune ca apreciaza si isi gaseste inspiratia in munca fotografilor Eliot Erwitt, Daido Moriyama si, din generatia mai tanara, Marie Laigneau.

   Puteti gasi mai jos o selectie a fotografiilor, din proiectul 8 am. Mai multe fotografii si informatii despre proiectele in desfasurare pot fi gasite pe website-ul 500px, unde Dimitri publica cea mai mare parte a muncii sale, sau pe Instagram.

Jocuri de lumina si umbra in fotografia stradala a lui Dimitri Keungueu. Proiectul fotografic „8am / 8pm”

A determined eye I Dimitri Keungueu

Jocuri de lumina si umbra in fotografia stradala a lui Dimitri Keungueu. Proiectul fotografic „8am / 8pm”

Door of light I Dimitri Keungueu

 

From bus to work I Dimitri Keungueu

From bus to work I Dimitri Keungueu

Jocuri de lumina si umbra in fotografia stradala a lui Dimitri Keungueu. Proiectul fotografic „8am / 8pm”

King of the hill? I Dimitri Keungueu

Morning challenge I Dimitri Keungueu

Morning challenge I Dimitri Keungueu

Morning Starbuck I Dimitri Keungueu

Morning Starbuck I Dimitri Keungueu

 

Running to work I Dimitri Keungueu

Running to work I Dimitri Keungueu

Jocuri de lumina si umbra in fotografia stradala a lui Dimitri Keungueu. Proiectul fotografic „8am / 8pm”

The city wanderer I Dimitri Keungueu

 

The first step out I Dimitri Keungueu

The first step out I Dimitri Keungueu

Unwavering stare I Dimitri Keungueu

Unwavering stare I Dimitri Keungueu

Image credits: Imaginile sunt utilizate cu permisiunea fotografului Dimitri Keungueu

Cover photo: City Bird – Dimitri Keungueu

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Fotografie

Minunile din Carpati – un timelapse superb al vajnicilor munti

Publicat

pe

minunile din Carpati timelapse fotografie

   Arta fotografica ce poarta numele de Timelapse a prins un avânt foarte mare în ultimii ani, tot mai multi fotografi vrând sa experimenteze aceasta tehnica. Probabil ca popularitatea a venit odată cu inovatiile recente în domeniul aparatelor foto pentru amatori. Practic oricine are o camera foto si un trepied stabil se poate apuca de timelapse. Pentru secventele mai complexe trebuie sa ne înarmam cu multa rabdare deoarece toate componentele de care ne vom ajuta sunt încă în faza de experiment.

Mihai Doarna, creatorul minunatului filmulet pe care il prezentam aici, ne vorbeste despre proiectul sau, in care a investit atata pasiune:

   „Pe mine m-au atras initial provocarile tehnice pe care le presupune timelapse-ul. Am început prin a-mi construi propriul controller pentru aparatul foto si motorasul sinei. Am dezvoltat controller-ul pe platforma Raspberry Pi, comunicarea cu camera foto facându-se prin wifi de pe orice telefon mobil smart. Dupa câteva experimente mi-am dat seama ca se poate construi o poveste folosind doar acest procedeu. Asa ca am început sa ma gândesc la subiecte si moduri prin care as putea transmite ideile mele si chiar emotie.

   Wonders of Carpathia (Minunile din Carpati) este al doilea proiect timelapse la care am lucrat. Stiam deja ca pot realiza imagini bune din punct de vedere tehnic, asa încât am început prin a ma gândi la o poveste. Ideea mea a fost sa redau frumusetea si salbaticia muntilor Carpati în toate momentele dintr-o zi obisnuita de vara. Am vrut sa arat maretia crestelor si puterea naturii de a modela acesti munti, dar si detalii din paduri, pârâuri repezi sau monumente precum Sfinxul din Bucegi.

   Am colindat 18 zile prin munti întorcându-ma din drumetiile mele cu 55 de secvente timelapse. De fiecare data aveam planul facut de acasa cu ce urma sa fotografiez. Urmaream frecvent prognoza meteo si încercam sa profit de fiecare situatie. În caz ca era cer senin ma focusam pe surpinderea cerului înstelat, daca aveam vizibilitate buna încercam panorame de pe creste, iar daca cerul era acoperit cu nori ma concentram pe detalii din padure.

   În toate drumetiile am avut un rucsac destul de greu, iar de multe ori am fost singur pe munte petrecându-mi noaptea in mijlocul naturii în cort. Echipamentul foto complet are 12 kg, dar de putine ori am avut totul la mine. Planuiam de acasa ce sa iau în functie de locatia aleasa si de imaginile pe care doream sa le obtin. Am încercat sa nu includ prezenta omului fotografiind doar în locuri salbatice departe de drumuri, cabane si statiuni turistice.

Wonders of Carpathia from Mihai Doarna on Vimeo.

 

   În concluzie sunt destul de multumit de rezultatul obtinut. Am reusit sa-mi perfectionez tehnica fotografiei timelapse, sa descopar locuri deosebite din muntii nostri, dar si sa cunosc mai bine natura si sa-i anticipez unele momente. Planuiesc sa mai lucrez si la alte asemenea proiecte deoarece aceste filmulete sunt o metoda foarte buna de a promova turismul în România.”

   Ii dorim si noi lui Mihai mult succes in viitoarele proiecte pe care le va demara si ii multumim pentru materialul pe care ni l-a pus la dispozitie. Si il lmai asteptam la Raftul cu idei. Pe Mihai il gasiti la http://mihaid.ro si pe Facebook, aici: https://www.facebook.com/mihai.doarna

minunile din Carpati timelapse fotografie

sursa foto: Mihai Doarna

minunile din Carpati timelapse fotografie

sursa foto: Mihai Doarna

minunile din Carpati timelapse fotografie

sursa foto: Mihai Doarna

minunile din Carpati timelapse fotografie

sursa foto: Mihai Doarna

 

Discutii pe Facebook
Nemira
Continua sa citesti

Fotografie

Copiii cosmarului

Publicat

pe

Copiii cosmarului

   Poate ca ar fi minunat daca indivizii maturi ar incerca sa impuna propria realitate asupra copiilor din ce in ce mai putin. Cei din urma o vor descoperi oricum pe masura ce cresc, asa ca, de cele mai multe ori nu are rost sa cautam sau sa atribuim logica lumeasca in povestile lor aduse din alta dimensiune. Stim cu totii ca majoritatea copiilor calatoresc in taramuri imaginare cu foarte mare usurinta si ca naivitatea nu inseamna intotdeauna ceva care necesita a fi corectat. Aceste calatorii ale copiilor se pot defini uneori ca simple experiente dictate de instinct si de nimic altceva, atat timp cat acestora nu li se dicteaza in permanenta seturi rigide de conduita.

Copiii cosmarului

   Faptele devin si mai demne de interes atunci cand adultii incearca sa inteleaga cum vad copii visele, iar acest subiect a patruns demult si in lumea academica. Anumite premise s-au construit in jurul dualismelor identificate in perspectiva copiilor asupra viselor, precum fizic si non-fizic, public ?i privat, sau individual ?i comun. Fotograful american, Arthur Tress, practicant al suprarealismului pus in scena pare sa bifeze dualismul fizic versus non-fizic in doua serii de fotografii, ambele cu un caracter izbitor, numite „The Dream Collector” si „Theatre of Mind”. Mai exact, artistul aduce entitatile si creaturile din vise, adica niste aparitii non-fizice ale mintii in lumea fizica, pentru a ilustra astfel forta viselor.

   Dupa ce s-a saturat de fotografia de strada, Tress s-a ocupat intre anii 1968-1977 de proiecte in care accentul cadea pe domeniul horror-ului, iar seriile mai sus amintite figureaza diverse fenomene si lumi stranii, in care copiii ocupa locul central. In urma cu ceva vreme, Muzeul J. Paul Getty din Los Angeles a intrat in posesia a 66 de fotografii realizate de Arthur Tress pe care le-a facut publice, iar cu acest prilej putem avea si noi o parte din ele in „rafturile” noastre pentru a vi le arata, fiindca acestea merita toata atentia. Argumentul directorului muzeului Getty, Timothy Potts este ca „imaginile lui Arthur Tress cu copii in scene ca de vis sunt captivante, nelinistitoare si cu totul originale”.

Copiii cosmarului

   Deoarece spaima si confuzia sunt starile care caracterizeaza cele mai multe dintre imaginile lui Tress din aceste doua proiecte, devine evident ca cei care ocupa rolurile principale, copiii sunt portretizati intr-un univers al cosmarului, nefiind vorba de vise oarecare, ci de experiente colosale care tind sa ramana intiparite pentru un timp lung in mintea celui care le viseaza. Mai intai, artistul ii punea pe copii sa ii povesteasca despre cosmarurile pe care le au in detaliu si de-abia apoi se apuca de treaba. Despre aceste ipostaze ale copiilor, fotograful spunea ca „scopul acestor fotografii cu vise este de a arata cum imaginatia creativa a unui copil ii transforma in mod constant existenta in simboluri magice ale sentimentelor sau prezentelor care sunt inexprimabile”.

Copiii cosmarului

   Este cert ca majoritatea copiilor percep natura fictionala a viselor altfel decat adultii, iar ideea ca acestia confunda fictiunea cu realitatea este doar o aparenta. Modul in care ei isi amintesc visele sau se gandesc la ele poate fi destul de elaborat avand in vedere rezultatele studiilor facute pe acest subiect. Bineinteles ca aici intervin si factorii culturali. De exemplu, o cercetare infaptuita in 1975 de catre Richard A. Shweder si Robert A. Levine aducea concluzia ca, in cazul unor triburi din Nigeria, copiii cred ca visele sunt fantezii experimentate in grup de catre cei care dorm impreuna. Si mai interesant este ca in cadrul unor alte studii, multi copii au tratat entitatile din visele lor asemeni unor persoane care au aparut in fotografii privite de ei. Asadar, Arthur Tress a facut ca aceasta tendinta a perceptiei copiilor sa capete materialitate, dar ce este cel mai sigur e ca fotograful a demonstrat faptul ca visele lor reprezinta baze foarte solide in plasmuirea unor opere de arta.

Copiii cosmarului

Referinte:

– „Getty Museum Acquires Sixty-Six Photographs By Contemporary Artist Arthur Tress”, in News.Getty, http://news.getty.edu/press-materials/press-releases/museum-acquires-arthur-tress.htm

– Alexandria Sivak, „Children in Another World: The Photographs of Arthur Tress”, in Blogs.Getty, http://blogs.getty.edu/iris/children-in-another-world-the-photographs-of-arthur-tress/

– Jacqueline D. Woolley si Henry M. Wellman, „Children’s Conception of Dreams” in Cognitive Development, nr. 7, 1992, pp. 365-380

Sursa foto:

– Arthur Tress, J. Paul Getty Museum, http://www.getty.edu/art/collection/artists/32152/arthur-tress-american-born-1940/

Copiii cosmarului

Copiii cosmarului

Copiii cosmarului

Copiii cosmarului

Copiii cosmarului

Copiii cosmarului

Copiii cosmarului

Copiii cosmarului

Copiii cosmarului

Copiii cosmarului

Copiii cosmarului

Copiii cosmarului

Copiii cosmarului

Copiii cosmarului

Copiii cosmarului

Copiii cosmarului

Discutii pe Facebook
Litera.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

mai, 2018

Filtreaza evenimente culturale

09mai(mai 9)17:30:s30iun(iun 30)17:30:sMemory Clouds.Galeria Anca Poterasu, Strada Plantelor nr. 58, Bucuresti Organizator: Institutul Francez din Bucuresti Tip eveniment cultural 2:Expozitie,Vernisaj Etichete eveniment culturalDecebal Scriba,expozitie,Institutul Francez din Bucuresti,Memory Clouds,vernisaj

Facebook

  • {{{ review.rating_post_title }}}
    User Avatar
    {{{ review.rating_title }}}

    {{{review.rating_comment | sstr | nl2br}}}

    Show

Trending

X