);
COnecteaza-te cu noi

Film

Cronica film: No (2012), regie Pablo Larraín

Publicat

pe

No

Cronica film: No (2012), regie Pablo Larraín

   Perceptia noastra asupra realitatii este una subiectiva, limitata de experientele si mediul in care traim. Tocmai de aceea, cu cat traim si experimentam mai mult, cu atat intelegem cat de putin stim.

   Unul dintre mediile care releva cel mai bine aceste trasaturi ale naturii umane este publicitatea. Urata si necesara in acelasi timp, publicitatea este arta alterarii perceptiei. Incetam sa vedem o realitate obiectiva si preluam idei si concepte sugerate de altii. Devenim marionete cu voia noastra si ingeram mesaje gata ambalate care ne trimit catre bunuri de care avem sau nu nevoie.

   Dupa cum spuneam mai sus, publicitatea este totusi o arta si, fie ca ne place sau nu, isi gaseste locul in societatea in care traim, servind unor interese mai mult sau mai putin nobile. No este un film construit in jurul unei campanii publicitare si vorbeste despre puterea unui mesaj si abilitatea acestuia de a modela istoria. Filmul urmareste campania pentru referendumul din Chile, din anul 1988, referendum care a decis legitimitatea regimului condus de Augusto Pinochet. Pentru prima data de la instaurarea regimului dictatorial, opozitia primea acces la canalele media, in special televiziunea. Astfel s-a nascut o intreaga campanie menita sa-i convinga pe oameni sa voteze „No” la referendum si sa puna capat regimului totalitar.

   Evenimentele sunt vazute din perspectiva lui René Saavedra, unul dintre artizanii campaniei „No” si prezinta eforturile tuturor celor implicati intr-o lupta cu resurse limitate si impotriva unui adversar net superior. Rezultatul este unul surprinzator si ne pune in fata unui film sensibil si edificator in acelasi timp. No este o productie despre rezistenta si lupta, dar nu in sensul clasic al cuvantului. Eroii actioneaza aici prin televizoarele oamenilor si creeaza realitati care trebuie sa vanda. Insa, spre deosebire de alte situatii, nu se vinde un produs oarecare, ci destinul unei natiuni.

   Filmul are multe elemente de partea sa, de la jocul actoricesc de calitate pana la subiectul nou si inspirat. Este placut sa explorezi o parte de istorie mai putin cunoscuta si sa intri in culisele unor evenimente care au miscat lumea. Intreaga productie este foarte prezenta in evenimentele pe care le ilustreaza, dovada in acest sens fiind si imaginea filmului care foloseste tonul si coloristica specifica televiziunilor din acea perioada. Este doar unul din elementele subtile care dau veridicitate filmului si potenteaza senzatia de „acolo”.

   Ceea ce surprinde la „No” nu este doar relevanta sa sociala si istorica, dar si capacitatea filmului de a te tine implicat emotional. Intreaga campanie pentru referendum se desfasoara in fata privitorului cu toate provocarile si dilemele morale ale protagonistilor. Tensiunea este prezenta si da filmului ritm, in ciuda finalului deja cunoscut.

   Valoarea documentaristica a productiei provine din realitatile pe care le prezinta, mai ales privitorului care nu cunoaste societatea chiliana. Filmul face o analiza profunda a unei lumi scindate si a unui regim dictatorial care ofera de toate, insa nu pentru toti. De aici provine socul cultural si istoric, mai ales daca privesti din perspectiva unei societatii trecute si ea printr-o dictatura, dar de alta sorginte.

   No este un film revelatie din foarte multe puncte de vedere, iar fiecare dintre ele il recomanda pentru vizionare. Este un film despre momente istorice, despre publicitate si perceptie de masa si despre oameni in lupta lor cu imposibilul. Daca oricare dintre aceste subiecte va spune ceva, este necesar sa vizionati No.

Discutii pe Facebook
Nemira

Mereu in cautarea timpului pierdut. Cand il mai gasesc, il folosesc pentru filme, carti, istorie si filozofie la ceas tarziu.

Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Film

Molly’s Game. Despre cea mai puternica femeie din lumea pokerului ilegal – cronica de film

Publicat

pe

molly's game cronica de film recomandare

   Molly’s Game (Jocul lui Molly) este un film bazat pe autobiografia notoriei Molly Bloom, o antreprenoare care reuseste intr-un timp foarte scurt sa conduca un adevarat imperiu al pokerului ilegal din Los Angeles si New York.

   Provenind din o familie de perfectionisti, Molly ajunge sa fie pe locul 3 in clasamentul celor mai buni schiori din America de Nord, insa la etapa de calificare din 2002 a Olimpiadei de Iarna aceasta se accidenteaza grav, punand capat carierei de schioare. In ciuda dorintei tatalui ei de a urma facultatea de drept, Molly decide sa isi ia un an liber si se muta in Los Angeles. Se angajeaza ca ospatarita in un club de lux, unde il intalneste pe Dean, un dezvoltator imobiliar falit. Acesta o angajeaza ca asistenta personala si o introduce in lumea pokerului ilegal.

   Molly reuseste sa castige sume mari de bani din bacsisul lasat de jucatorii pe care ii aduna Dean la masa sa, si odata ce intelege cum functioneaza jocul, incepe sa aduca din ce in ce mai multi jucatori. Dean insa, devine gelos pe adaptabilitatea si capacitatea lui Molly de a relationa cu ceilalti jucatori si o concediaza. In momentul in care majoritatea ar fii fugit cu coada intre picioare, Molly se foloseste de relatiile create si incepe sa organizeze seri de poker pe cont propriu.

   In cateva luni, devine cea mai cunoscuta organizatoare de poker ilegal din Los Angeles, statut pe care si-l pastreaza timp de 7 ani, fiind apoi fortata sa isi mute afacerea in New York, unde continua timp de inca 2 ani. Masa acesteia era frecventata de o multime de celebritati (Leonardo DiCaprio, Macaulay Culkin, Ben Affleck), dar si membri ai mafiei rusesti din Brooklyn.

   Pe 16 aprilie 2013, Molly este arestata si acuzata impreuna cu alte 33 de persoane pentru o operatiune de spalare de bani si jocuri de noroc ilegale in valoare de 100 de milioane de dolari. In 2014 Molly scrie un roman autobibliografic unde descrie experienta traita in aceasta lume periculoasa, numit “Jocul lui Molly: Adevarata poveste a femeii de 26 de ani din spatele celui mai exclusivist, joc de poker ilegal cu mize mari din lume” (titlu original – Molly’s Game: The True Story of the 26-Year-Old Woman Behind the Most Exclusive, High-Stakes Underground Poker Game in the World).

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Film

Horace si Pete – un serial tragicomic de Louis C. K.

Publicat

pe

Horace si Pete - cronica film, serial de comedie

   Louis C.K. este cunoscut pentru cariera sa de comediant, pe care ulterior a transformat-o in actorie cu serialul Louie, produs in 2010. De data aceasta Louis surprinde cu o productie dramatica, filmata ca o piesa de teatru, in care dezvolta in cel mai realist mod o serie de subiecte diverse de la familie, abuz, relatii, politica si sexualitate.

   Horace si Pete (Horace and Pete’s) este un serial despre doi frati, introvertitul Horace (Louis C. K.) si fratele sau bolnav psihic Pete (Steve Buscemi), actualii proprietari ai barului irlandez „Horace and Pete’s”. Barul este mosternire de familie si dateaza din 1916, trecut din generatie in generatie, mereu condus de un Horace si un Pete. Condus traditional, barul nu serveste bauturi mixte, iar pretul este variabil in functie de clienti.

Steve Buscemi si Louis C. K.

   Produs din banii proprii, fara niciun fel de promovare, Horace si Pete este un serial facut de Louis C. K. in stilul lui Eugene O’Neill, difuzat pe site-ul propriu. Alaturi de Steve Buscemi, Louis C. K. i-a ales personal pentru a juca in serialul sau pe Alan Alda, Edie Falco, Laurie Metcalf si Jessica Lange. Primit foarte bine de critici, serialul a fost nominalizat la doua premii Emmy si a castigat Premiul Peabody, care onoreaza povestile cele mai puternice, luminante și revigorante din televiziune, radio și mediul online.

   Una dintre scenele mele favorite este momentul in care fosta sotie a lui Horace vine in vizita la bar si acestia reusesc sa comunice dupa o lunga perioada de tensiune, iar schimbul de replici dintre acestia este absolut genial prin profunzimea simplismului:

Horace: – Nu mai pari sa fii suparata.
Sarah: – Nu. Am fost atat de suparata pe tine, ma plimbam toata ziua cu niste sentimente negative, despre ce ai facut si ma gandeam ca intr-o zi ceva se va schimba, ca voi fi coplesita de un val de bunatate, sau ca o sa reusesc sa gasesc un alt mod de a privi lucrurile si ca te voi ierta si ma voi simti mai bine, dar in schimb, ce se intampla e ca timpul face ca sentimentele sa dispara, se diminueaza cu trecerea timpului, dispar si nu poti sa iti dai seama. E destul de trist daca te gandesti.

   Horace si Pete este o productie originala, care reuseste in cele 10 episoade sa treaca dincolo de film si sa isi provoace telespectatorii sa se gandeasca la dramele personajelor, sa le asimileze si sa le traiasca totodata impreuna cu acestea. Este surprinzator sa descopar ca un comediant pe care l-am urmarit de ani de zile luand in deradere mondenitatile vietii, poate produce ceva de o asemenea profunzime si cu o seriozitate care lipseste din multe productii moderne.

Discutii pe Facebook
libhumanitas.ro
Continua sa citesti

Film

Gunpowder – o miniserie istorica bazata pe “Tradarea Iezuita” din 1605

Publicat

pe

Gunpowder serial istoric cronica film

   Gunpowder este o productie britanica de televiziune ce-l are drept co-fondator pe Kit Harington, cunoscut pentru rolul sau din Game of Thrones (Jon Snow). Miniseria are in centru faimoasa tentativa esuata de asasinare a regelui Iacob I al Angliei din 1605, cunoscuta ca si “Complotul Prafului de pusca” sau “Tradarea Iezuita”.

   Serialul produs de HBO pentru BBC One ii aduce in rolurile principale pe Harington, care este un descendent direct al personajului jucat Robert Catesby, Liv Tyler in rolul lui Anne Vaux, Peter Mullan intepretandu-l pe Henry Garnet si Mark Gatiss ca Sir Robert Cecil.

Dupa moartea reginei Elisabeta I din 1603, regele Iacob al IV-lea al Scotiei ii urmeaza pe tronul Angliei si urmeaza o perioada intensa de persecutie a catolicilor. Personajul principal este Robert Catesby, un rebel al vremurilor inca din vremea Elisabetei, scapa doar cu amenzi datorita apartenentei sale la o familie cu prestigiu. Satul de lipsa tolerantei religioase, Catesby conduce un grup de catolici englezi, printre care notoriul Guy Fawkes, intr-un complot de asasinare a regelui. Acestia planuiesc sa arunce in aer Camera Lorzilor, folosindu-se de 36 de butoaie cu praf de pusca.

   Miniseria reuseste sa redea o imagine extreme de realista a vremurilor, asa cum ne-am obisnuit de la productiile HBO bazate pe fapte istorice. Atrocitatea torturilor vremii folosite pentru obtinerea marturisirilor si metodele de executare infioratoare sunt ilustrate explicit pe parcursul celor trei parti ale seriei, reusind sa aduca in prim plan cruzimea si neinduplecarea guvernarii perioadei. Totodata, productia scoate in evidenta curajul extraordinar si pasiunea pentru dreptate a celor cativa care au incercat cu pretul propriei vieti sa schimbe sistemul.

   Gunpowder ne aduce aminte ca exista o perioada cand loialitatea, iubirea, vitejia si solemnitatea erau cele mai de pret avutii, pentru care merita sa sacrifici orice. Iubitorii filmelor istorice, asemeni mie, vor indragi cavalerismul personajelor masculine si puterea acestora de a lupta neinfricati, chiar si atunci cand inaintea lor nu mai exista altceva decat moartea sigura.

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Calendar cultural

septembrie, 2018

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Trending

X