);

Cronica de teatru: O spovedanie, spectacol Godot

O spovedanie

„Pana la Dumnezeu te mananca sfintii”

Intr-o cafenea, in jurul unei mese rotunde si a unor sticle de bere, se decide soarta unui parinte aflat in spital, pe patul de moarte. Soarta unui suflet aflat in fata marii treceri. Dar ceea ce atarna greu in balanta, in aceasta “judecata” lumeasca, nu sunt pacatele, ci banii. Mostenirea si unde va ajunge ea.

„Intamplator” cafeneaua este Godot, iar restul meselor sunt ocupate de spectatorii care urmaresc “procesul”. La masa din centru, sub lumina reflectoarelor, avocatii sunt cei doi frati, Emanuel Parvu (ateul) si Adrian Titieni (piosul), secondati de doi martori: George Ivascu, doctorul in psihiatrie, combativ, cinic si dur si Alexandru Papadopol, preotul mai smerit, usor apologetic, dar la fel de convins de validitatea argumentelor sale ca si colegul de pe filiera stiintifica.

Miza declarata este spovedania tatalui ateu, fost tortionar in regimul comunist. Dar asistam de fapt la un joc al aparentelor, al jumatatilor de adevar si al motivatiilor ascunse.

Piesa, adaptata de Emanuel Parvu pornind de la scenariul filmului Aniversarea, semnat de Dan Chisu (care va fi lansat anul acesta), isi pastreaza interferenta cu cinematografia, comprimand si mai mult distanta dintre public si actori, ale caror reactii si mimica pot fi observate “indeaproape” in prim-planurile proiectate live pe un ecran.

Doua dialoguri se desfasoara intre cele patru personaje, in paralel si/sau in substrat: stiinta versus credinta, afectiune si datorie versus interes personal.

Dincolo de ele insa, spectacolul pune problema eticii personale, a alegerilor noastre si a pretului platit pentru ele. Exploreaza cinismul de care dam dovada pentru a ne atinge scopurile. Cum simulam afectiunea si grija pentru a masca materialismul, cum apelam la principii si la argumentul autoritatii, de orice tip ar fi ea (laica sau religioasa), pentru a ne ascunde agenda personala, cu obiective cat se poate de practice. Modul in care ne rationalizam si ne deghizam actiunile, cum renuntam la orice scrupul, in definitiv, pentru a obtine mai mult decat am avut ieri sau decat are cel de langa noi.

Cand o decizie ne apartine de drept, ne-o asumam sau cel putin vom fi nevoiti sa ii traim consecintele. Dar atunci cand o luam in interes propriu, dar in numele altcuiva, mai ales al unei persoane careia ii datoram cel putin respect, daca nu afectiune si sprijin, este cu atat mai nedrept si mai dureros.

Si, uneori, in timp ce noi ne straduim sa luam aceste decizii (care ni se cuvin sau nu), se intampla ca viata sa aleaga in locul nostru. Si sa fie brusc prea tarziu.

Dar se poate intampla si ca cel care-si “asteapta verdictul” sa intrevada, chiar si in singuratate, chiar si in ceasul al doisprezecelea, lumina. Desi altii au ales sa-l lase in intuneric.

Pe acelasi ecran care ne-a adus mai aproape de cei prezenti, vom vedea, la final, si marturia marelui absent, a tatalui. O marturie redusa la esenta, fara chip, doar pasii greoi pe culoarele spitalului, ca intr-un ultim drum in purgatoriu; ritmul respiratiei obosite, vocea (Constantin Cojocaru) si cuvintele celui care, vorbindu-si siesi, se destainuie in fata noastra. O spovedanie.

Padurea spanzuratilor, de Radu Afrim. v. 2.0 – cronica de teatru

Cronica de teatru - Padurea spanzuratilor

Din Sala Mare a Teatrului National lumea iese tacuta, ostenita, garbovita de incarcatura emotionala care timp de aproape trei ore a emanat palpaitor de pe scena. Toti poarta cu ei o vina ascunsa, o culpa istorica spre care Radu Afrim a scormonit cu a lui Padure a spanzuratilor.

Din prima clipa si pana la lasarea cortinei piesa intriga, instiga si inchieteaza. Esti invitat inca de la inceput intr-un club – The Hanged – si te intrebi daca noul Apostol Bologa e pustanul cu sapca de firma si smartphone. Dupa ce orizontul de asteptare iti e iar testat cu un joc de cuvinte perfid, realizezi ca totul a fost doar un “apero”. In fata spectatorului care sta cuminte, curios, nerabdator sa vada prinzand viata un roman care pentru multi este doar “lectura obligatorie pentru BAC”, personajul lui Afrim isi ia constiinta de mana si ne duce la razboi.

fotografie din spectacolul de teatru Padurea spanzuratilor, de Radu Afrim, pe scena TNB | fotografie de Florin Ghioca

Refrenul care-l insufleteste pe Apostol Bologa – razboiul e adevaratul izvor de viata – devine pana la final, un izvor de moarte. Razboiul insusi e o piesa de teatru in care fiecare joaca un rol absurd, este o mise-en-scene de trupuri si constiinte care nu mai apartini individului, ci sunt sacrificate colectiv, in numele unor idei al caror izvor nu este dragostea pentru celalalt.

Radu Afrim nu ne lasa sa ne pierdem prea mult in textul lui Rebreanu si sa ratacim in nebuloasa faptelor istorice. El aduce totul pe taramul familiar al spectatorului, silindu-l sa nu lase, sub nicio forma, garda jos. Mizand pe un instrumentar de efecte si simboluri vizuale, regizorul complementeaza cu sonoritatile particulare razboiului, dar si cu un element folcloric neprevazut. Pe scena mare a Teatrului National s-a alaturat tezaurului literar si teatral si o comoara vie prin cantecul fara asemanare al familei Purja, din care transpare toata durerea si frumusetea meleagurilor care l-au sfasiat launtric pe Apostol Bologa.

Harta unei tari e agatata-n cui, dar nu e batuta-n cuie ne reamintesc personajele si constiinta ne este tinuta in alerta de insertiile video – martorii unui razboi care inca deseneaza contururile hartilor noastre identitare.

Alexandru Potocean si Marius Manole fac un cuplu remarcabil pentru a face sa razbata mesajul profund al acestei opere atat de complexe si rascolitoare.

Avand ca moneda de schimb materia carnala a omului, Padurea spanzuratilor pledeaza pentru salvarea sufletului. Lumina din ochii celor care sunt deja cu un pas in lumea de dincolo, este speranta care ii leagana pe cei cu sufletul zdrobit de ororile razboiului.

Turnura sufleteasca a lui Apostol Bologa il va duce si pe acesa pe drumul alunecos al dezertarii. Pretul platit pentru ca isi iubeste fratii este sacrificarea dragostei pentru Ilona insa nici aceasta renuntare nu este atat de dureroasa. Apostol Bologa se alatura celor cu ochii luminati si cu sufletul netulburat, nu mai este un copac fara radacini. El se intoarce acasa. Un acasa care nu e doar o halca de pamant din care se hraneste un imperiu subred, tarat pe scena doar de amintirea a ceea ce a fost candva glorios.

Intreaga piesa e o pendulare intre inlauntru si in afara, intre sufletul si constiinta omului sincer si datoria soldatului zelos: Sufletul are nevoie de o merinde vesnica […] Dar merindea aceasta in zadar o cauti pe afara, în lumea simturilor.

Padurea spanzuratilor “updated” este versiunea pentru noi toti cei care am ramas sa ne intrebam, asemeni lui Apostol, ce cautam aici. Padurea spanzuratilor te anima, te sageteaza cu metafore si cu scene depline care se agata cu inversunare de memorie. Iesind din sala nu poti sa lasi tot ce s-a intamplat acolo, pe scena. Iei cu tine tot spectacolul si toate intrebarile pentru a mai domoli culpa istorica a uitarii.