);
COnecteaza-te cu noi

Promotii si evenimente

Constantin Brailoiu sau despre globalizarea etnomuzicologiei, de Sanda Golopentia

Publicat

pe

Constantin Br?iloiu sau despre globalizarea etnomuzicologiei

Comunicat de presa

Lansare de carte Editura Spandugino: Constantin Brăiloiu sau despre globalizarea etnomuzicologiei, autor: Sanda Golopenția

   În perioada 14 – 18 noiembrie 2016 vor avea loc o serie de evenimente de lansare a volumului Constantin Brăiloiu sau despre globalizarea etnomuzicologiei, autor Sanda Golopenția, apărut la Editura Spandugino:

– Luni, 14 noiembrie 2016, ora 16:00, la Institutul de Etnografie și Folclor „Constantin Brăiloiu” (Bucureşti). Prezintă cartea alături de autor: Acad. Octavian L. Cosma – muzicolog, Prof. Dr. Nicolae Constantinescu – etnolog, Prof. Dr. Ion Ghinoiu – etnolog, Acad. Sabina Ispas – Directorul Institutului de Etnografie și Folclor „Constantin Brăiloiu” al Academiei Române.

– Miercuri, 16 noiembrie 2016, ora 18:30, la Muzeul Național al Țăranului Român (Bucureşti). Prezintă cartea alături de autor: Prof. Dr. Speranța Rădulescu – etnomuzicolog, Dr. Ionuț Butoi – sociolog, Lila Passima – cercetător și manager interimar al Muzeului Național al Țăranului Român.

– Vineri, 18 noiembrie 2016, ora 14:00, la Ceainăria Bernschultz&Co – Gaudeamus, Nivelul 3.20, din cadrul Târgului Internațional GAUDEAMUS – Carte de învăţătură, Pavilionul Central Romexpo (Piața Presei Libere). Prezintă cartea alături de autor: Dr. Alina Ledeanu – Preşedintele Fundaţiei Culturale „Secolul 21”, Dr. Iordan Datcu – etnolog, Prof. Dr. Zoltán Rostás – sociolog.

   Volumul de față a crescut organic. În ordine cronologică, primul articol, dedicat analizei propuse de Constantin Brăiloiu pentru ritmul numărătorilor de copii, răspândit enigmatic pe o vastă arie europeană și extra-europeană, a fost scris în anul 1979, pe când lucram încă în sectorul de Fonetică și structuralism al Institutului de Cercetări Etnologice și Dialectale din București. Articolul acesta este unul din ultimele articole pe care le-am publicat în România, înainte de emigrarea în Statele Unite.

   Articolul următor, publicat în anul 1986, este una din secțiunile unui amplu studiu despre cercetarea semiotică în România, redactat în anul 1981 la Ithaca, N.Y., la scurt timp după stabilirea în Statele Unite. Studiul acesta a fost primul text scris după plecarea din România. Cele două articole consacrate activității la Geneva a lui C. Brăiloiu datează din anii 1992–1993 și au fost scrise având în gând centenarul nașterii etnomuzicologului. Articolul Constantin Brăiloiu sau despre globalizarea etnomuzicologiei, care deschide volumul, a fost elaborat la invitația Alinei Ledeanu și publicat în „Secolul 21” în același an 2001 cu volumul Anton Golopenția, Ultima carte (București, Editura Enciclopedică, 2001), pe care l-am editat postum spre a face cunoscute declarațiile în detenție ale autorului precum și contextul care a dus la moartea acestuia în închisoare. Una din declarațiile cuprinse în volum îi este consacrată lui C. Brăiloiu.

   A urmat un articol publicat în anul 2005 despre scrisorile tinerilor sociologi români trimiși la studii în Franța în anii 1930, din care am extras un fragment referitor la corespondența lui Harry Brauner cu Anton Golopenția. În scrisorile sale, H. Brauner vorbea, de fapt, fără a-l numi, despre anii de teren alături de, și învățând de la, Constantin Brăiloiu. Articolul acesta s-a scris simultan cu munca de editare a volumului I din seria Anton Golopenția, Rapsodia epistolară, care a apărut în anul 2004.

   O relație încă mai strânsă unește textul „Înregistrările la est de Bug ale lui Constantin Brăiloiu“ cu cele două volume Anton Golopenția, Românii de la est de Bug, pe care le-am editat și publicat în anul 2006; textul acesta reprezintă reluarea, cu adăugiri, a unei secțiuni din Introducerea la volumul Bug I.

   Volumul alătură textelor în limba română texte scrise în limba franceză și în limba engleză, pe care le publicăm ca atare. Am recurs la această formulă din mai multe motive. Pe de o parte, am încercat să asigurăm reproducerea, în limba în care a fost scrisă, a majorității corespondenței lui C. Brăiloiu cuprinse în cele două articole consacrate activității la Geneva. Pe de altă parte, am încercat să asigurăm o mai largă circulație a volumului publicând, în limba franceză în care a apărut, articolul consacrat universaliilor pragmatice presimțite de C. Brăiloiu, și în traducere românească și în originalul englez (reprodus în Addenda) articolul consacrat dimensiunii general semiotice a etnomuzicologiei practicate de C.B.
________

   SANDA GOLOPENȚIA a absolvit Facultatea de Filologie a Universității din București în 1961 și a obținut titlul de doctor al aceleiași universități în 1969. Între 1961 și 1980 a lucrat în cadrul Institutului de Folclor, al Centrului de Fonetică și al Institutului de cercetări etnologice și dialectologice predând cursuri de lingvistică și semiotică la Universitatea din București. În 1980 emigrează în S.U.A. Devine profesor la Universitatea Brown în anul 1981 (și Professor Emerita în 2010).

   A publicat 20 de volume de lingvistică, semiotică literară, antropologie, sociologie și eseuri; a editat sau coordonat 19 volume privind îndeosebi Școala sociologică de la București și este autoarea a peste 200 studii apărute în S.U.A., Franța, România, Italia, Belgia, Portugalia, Spania, Africa de Sud și Mexic. A condus 23 teze de doctorat.

   Distincții: Premiul Fundației Culturale Române pe anul 2000; Premiul Fundației Gheorghe Ursu (2002) și Premiul Fundației Copy.Ro (2002) pentru editarea vol. A. Golopenția, Ultima carte; Premiul „Punctul 12 al Proclamației de la Timișoara pentru anul 2007”; Diploma „Meritul Academic” (2008). Doctor Honoris Causa (Universitatea de Nord, Baia Mare, 2007; Universitatea de Vest, Timișoara, 2014).

   Dintre lucrările publicate amintim: Les voies de la pragmatique, Stanford: Anma Libri, 1988; Voir les didascalies (cu Monique Martinez), Toulouse–Paris: CRIC–Ophrys, 1994; Desire Machines. A Romanian Love Charms Database, Bucuresti: Editura Fundației Culturale Române, 1998; Vămile grave, București: Univers, 1999; Intermemoria – Studii de pragmatică și antropologie, Cluj: Dacia, 2001; Chemarea mâinilor negative, București: Cartea Românească, 2002; Learn To Sing, My Mother Said. Songs of the Women of Breb/ Hori de femei din Breb, Baia Mare: Editura Ethnologica, 2004; Limba descântecelor românești, București: Editura Academiei Române, 2007; Emigranții Carter, București: Paideia, 2008; Româna globală, București: Fundația Culturală Secolul 21, 2009; Hacia une nueva definición de las didascalías, Madrid: ÑAQUE Editora, 2010; Arhipelagul gustian. Contribuții la istoria Școlii Sociologice de la București (București: Editura Enciclopedică, 2016).

Discutii pe Facebook
Litera.ro
Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Promotii si evenimente

Alberto Verones, invitat la pupitrul dirijoral al Operei Nationale Bucuresti pentru spectacolul La Bohème de Giacomo Puccini

Publicat

pe

Raftul cu idei opera La Bohème Puccini

   Opera Nationala Bucuresti prezinta duminica, 20 ianuarie  2019, începând cu ora 18:30 spectacolul La Bohème de Giacomo Puccini, în regia lui Ionel Pantea. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta.

 

(Video: Opera Nationala Bucuresti)

   Spectacolul de pe scena Operei Nationale Bucuresti este construit ca o fresca de epoca, dar fara a respecta perioada în care au plasat actiunea libretistii, adica prima jumatate a secolului XIX- lea. Convins de faptul ca, pentru aceasta opera, Puccini s-a inspirat din propriile experiente ale anilor sai de studentie, regizorul Ionel Pantea si echipa sa de creatie au mutat actiunea peste câteva decenii, catre finalul secolului, în Parisul anilor 1880-1890.

   Astfel, scenografii Stefan Caragiu si Liliana Cenean au recreat cu fidelitatea atmosfera Cartierului Latin din aceasta perioada, cu celebra cafeanea „Momus” si vânzatorii ambulanti de pe strazile orasului, imaginea unei mansarde întunecate, adapost pentru artistii vremii, zorii unei zile aproape de bariera Parisului etc. Practic, spectacolul este o productie traditionala de opera, cu accent pe adevarul istoric si pe interpretarea personajelor, asa cum le-au dorit autorii. Personajele din La Bohème retraiesc astfel pe scena Operei Nationale Bucuresti realitatea cruda data de statutul tinerilor artisti în epoca lui Puccini, dar din care ei reusesc sa evadeze uneori prin creatie, iubire si vis.

   Regizorul Ionel Pantea despre productia La Bohème de pe scena Operei Nationale Bucuresti: „Cred ca este opera cea mai iubita si mai des reprezentata din creatia pucciniana. Am dorit o opera pe bune, convingatoare si vie, facuta cu noima si armonie, cultivând spontaneitatea, naturalul ca valoarea, care sa puna în fapt visele echipei. Doresc acestui spectacol sa-i bucure pe bucuresteni si nu numai, astfel încât sa savureze timp îndelungat aceasta productie.”

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Faust – impunatoarea opera a lui Charles Gounod, pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei opera Faust ONB

   Opera Nationala Bucuresti prezinta joi, 17 ianuarie, începând cu ora 18:30 spectacolul Faust de Charles Gounod. Regia poarta semnatura lui Alexandru Tocilescu, scenografia a fost creata de Catalin Ionescu Arbore, coregrafia de catre Alexa Mezincescu, iar miscarea scenica de catre Roxana Colceag. Maestru de cor Daniel Jinga. La pupitrul dirijoral se va afla Tiberiu Soare.

   Legenda lui Faust, aparuta în Evul Mediu, este germana prin atmosefra si spirit. Ea trateaza tema pacatosului care, pentru un scop pamântean, face un pact cu diavolul. De la prima scriere devenita celebra pe acest subiect eroul este un încurca-lume vulgar. Apoi, o data cu reforma lui Martin Luther, legenda capata si unele  influente anticatolice. Temperamentul sentimental al compozitorului Charles Gounod a luat din capodopera lui Goethe subiectul, dar i-a imprimat caracteristici noi, îndepartându-se astfel de semnificatia poemului german. Persoanjele compozitorului simt mai mult decât gândesc, sunt personificari ale sentimentelor, nu ale ideilor sau aspiratiilor. Faust este un sarman batrân, chinuit de dorinta de a obtine dragostea. El recurge la pactul cu diavolul pentru a se bucura din nou, prin tinerete, de placere. Pe de alta parte, Faust nu este nici macar protagonistul principal, cid oar o cauza a desfasurarii dramei, a carei eroina este Margareta. Libretistii, Jules Barbier si Michel Carre au înteles sa adune toate sau aproape toate scenele poemului lui Goethe care se refera la iubirea Margaretei într-o sinteza. La aceste scene, ei au adaugat un personaj nou, cu caracter liric, Siebel.

   Prin opera Faust, Charles Gounod reuseste sa impuna si un nou gen de opera, practicat mai ales în Franta, numit „Grand opera”. El introduce în opera si un divertisment, fragment de balet introdus în opera, „Noaptea Valpurgiei”, devenit un pretext pentru sinteza tematica a unei fantastice calatorii în lumea tenebrelor, a iluziilor si simbolurilor. Includerea tabloului coregrafic nu a facut decât sa sporeasca faima acestei opera, deoarece adauga un plus de spectaculozitate si înlesneste, totodata, accesul publicului la o problematica ermetica în viziunea lui Goethe.

   Urmatoarea reprezentatie va avea loc sâmbata, 16 martie 2019, începând cu ora 18:30.

Biletele se pot achizitiona de la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti sau online, la http://tickets.operanb.ro.

Discutii pe Facebook
Nemira
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

DESTINE. O serie de documentare biografice despre puterea de a reusi în viata

Publicat

pe

Raftul cu idei documentar Destine Cristiana Grigore

   Documentarul biografic DESTINE, difuzat în premiera nationala la KANAL D, în data de 2 decembrie 2018, la ora 13:00, prezinta incredibila poveste de viata a Cristianei Grigore, o tânara de etnie roma care a copilarit într-un mic sat din Olt, si care din dorinta de a-si depasi conditia si prin multa munca, a ajuns sa fie astazi cercetator în drepturile omului la Universitatea Columbia, din New York, Statele Unite ale Americii.

   Cristiana Grigore deschide, astfel, primul capitol dintr-o serie de filme inspirationale ce prezinta povestile unor oameni deosebiti care au triumfat în viata în ciuda faptului ca destinul nu parea sa le ofere vreo sansa.

   Filmat în stil cinematografic, în acest episod urmarim calatoria Cristianei catre Columbia University si noua ei viata în New York, aflam cum a plecat din România, într-o vara, ca student cu viza de Work &Travel, si cum America a fost tara unde ea a recunoscut pentru prima data ca este de etnie roma.

    „Ma gândesc la destin si, legat de chemarea pe care o ai tu pe lume, la oamenii pe care ajungi sa îi cunosti, poate de la celalalt capat al lumii, poate dintr-o alta clasa sociala. Si toate acestea au ceva magic, ceva ce e dincolo de tine. A vorbi despre identitatea mea roma si experientele care mi s-au întâmplat în State si în România face parte din destinul meu. Uneori ma gândesc oare cum am reusit sa fac toate lucrurile astea, cum am avut puterea sa trec prin multe situatii complicate…  E ca o forta, care uneori îti arata drumul”, povesteste Cristina Grigore.

   Care erau sansele ca aceasta fata, care îsi neaga radacinile, sa ajunga sa scrie pentru The New York Times? Aproape zero! Si, cu toate astea, Cristiana reuseste si este aici sa ne inspire pe toti, ca tot ce trebuie sa facem este sa credem în sansa noastra si sa nu ne abandonam drumul catre împlinirea visului, indiferent de piedicile aparute în cale.

    „Cristiana Grigore are o personalitate extrem de interesanta si are o poveste de viata care poate inspira orice tânar sa îsi urmeze visul. În documentarul <DESTINE> veti vedea cum o fetita, dintr-un sat de lânga Slatina, ajunge sa aiba propriul program la una dintre cele mai prestigioase universitati din Statele Unite ale Americii. Un adevarat exemplu de ambitie si perseverenta”, explica Cristina Dobritoiu si Titi Radoaie, regizorii acestui documentar.

 

   DESTINE face parte dintr-o serie de documentare care prezinta povestile unor români care au dovedit ca succesul poate fi obtinut în pofida celor mai dificile medii sociale si care vor fi difuzate în curând la Kanal D. Documentarul este o productie Oblique Media Film si Movie Production Entertainment, producatori Adela Vrînceanu Celebidachi, Titi Radoaie, Dan Iancau, Cristina Dobritoiu si este regizat de Cristina Dobritoiu si Titi Radoaie.

   Filmul este premiat international la LAIFFA – Los Angeles Independent Film Festival Awards, 2018, pentru Best First Time Filmaker: Adela Vrînceanu Celebidachi, Dan Iancau, Titi Radoaie, Cristina Dobritoiu si a primit OUTSTANDING ACHIEVEMENT AWARD CATEGORY WOMEN’S FILM &  FINALIS DEBUT FILMMAKER & Selectie oficiala & FINALIS DOCUMENTARY FILM & OUTSTANDING ACHIEVEMENT AWARD CATEGORY FILM ON WOMEN, la Calcutta International Cult Film Festival 2018.

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

ianuarie, 2019

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X