);
COnecteaza-te cu noi

Promotii si evenimente

Constantin Brailoiu sau despre globalizarea etnomuzicologiei, de Sanda Golopentia

Publicat

pe

Constantin Br?iloiu sau despre globalizarea etnomuzicologiei

Comunicat de presa

Lansare de carte Editura Spandugino: Constantin Brăiloiu sau despre globalizarea etnomuzicologiei, autor: Sanda Golopenția

   În perioada 14 – 18 noiembrie 2016 vor avea loc o serie de evenimente de lansare a volumului Constantin Brăiloiu sau despre globalizarea etnomuzicologiei, autor Sanda Golopenția, apărut la Editura Spandugino:

– Luni, 14 noiembrie 2016, ora 16:00, la Institutul de Etnografie și Folclor „Constantin Brăiloiu” (Bucureşti). Prezintă cartea alături de autor: Acad. Octavian L. Cosma – muzicolog, Prof. Dr. Nicolae Constantinescu – etnolog, Prof. Dr. Ion Ghinoiu – etnolog, Acad. Sabina Ispas – Directorul Institutului de Etnografie și Folclor „Constantin Brăiloiu” al Academiei Române.

– Miercuri, 16 noiembrie 2016, ora 18:30, la Muzeul Național al Țăranului Român (Bucureşti). Prezintă cartea alături de autor: Prof. Dr. Speranța Rădulescu – etnomuzicolog, Dr. Ionuț Butoi – sociolog, Lila Passima – cercetător și manager interimar al Muzeului Național al Țăranului Român.

– Vineri, 18 noiembrie 2016, ora 14:00, la Ceainăria Bernschultz&Co – Gaudeamus, Nivelul 3.20, din cadrul Târgului Internațional GAUDEAMUS – Carte de învăţătură, Pavilionul Central Romexpo (Piața Presei Libere). Prezintă cartea alături de autor: Dr. Alina Ledeanu – Preşedintele Fundaţiei Culturale „Secolul 21”, Dr. Iordan Datcu – etnolog, Prof. Dr. Zoltán Rostás – sociolog.

   Volumul de față a crescut organic. În ordine cronologică, primul articol, dedicat analizei propuse de Constantin Brăiloiu pentru ritmul numărătorilor de copii, răspândit enigmatic pe o vastă arie europeană și extra-europeană, a fost scris în anul 1979, pe când lucram încă în sectorul de Fonetică și structuralism al Institutului de Cercetări Etnologice și Dialectale din București. Articolul acesta este unul din ultimele articole pe care le-am publicat în România, înainte de emigrarea în Statele Unite.

   Articolul următor, publicat în anul 1986, este una din secțiunile unui amplu studiu despre cercetarea semiotică în România, redactat în anul 1981 la Ithaca, N.Y., la scurt timp după stabilirea în Statele Unite. Studiul acesta a fost primul text scris după plecarea din România. Cele două articole consacrate activității la Geneva a lui C. Brăiloiu datează din anii 1992–1993 și au fost scrise având în gând centenarul nașterii etnomuzicologului. Articolul Constantin Brăiloiu sau despre globalizarea etnomuzicologiei, care deschide volumul, a fost elaborat la invitația Alinei Ledeanu și publicat în „Secolul 21” în același an 2001 cu volumul Anton Golopenția, Ultima carte (București, Editura Enciclopedică, 2001), pe care l-am editat postum spre a face cunoscute declarațiile în detenție ale autorului precum și contextul care a dus la moartea acestuia în închisoare. Una din declarațiile cuprinse în volum îi este consacrată lui C. Brăiloiu.

   A urmat un articol publicat în anul 2005 despre scrisorile tinerilor sociologi români trimiși la studii în Franța în anii 1930, din care am extras un fragment referitor la corespondența lui Harry Brauner cu Anton Golopenția. În scrisorile sale, H. Brauner vorbea, de fapt, fără a-l numi, despre anii de teren alături de, și învățând de la, Constantin Brăiloiu. Articolul acesta s-a scris simultan cu munca de editare a volumului I din seria Anton Golopenția, Rapsodia epistolară, care a apărut în anul 2004.

   O relație încă mai strânsă unește textul „Înregistrările la est de Bug ale lui Constantin Brăiloiu“ cu cele două volume Anton Golopenția, Românii de la est de Bug, pe care le-am editat și publicat în anul 2006; textul acesta reprezintă reluarea, cu adăugiri, a unei secțiuni din Introducerea la volumul Bug I.

   Volumul alătură textelor în limba română texte scrise în limba franceză și în limba engleză, pe care le publicăm ca atare. Am recurs la această formulă din mai multe motive. Pe de o parte, am încercat să asigurăm reproducerea, în limba în care a fost scrisă, a majorității corespondenței lui C. Brăiloiu cuprinse în cele două articole consacrate activității la Geneva. Pe de altă parte, am încercat să asigurăm o mai largă circulație a volumului publicând, în limba franceză în care a apărut, articolul consacrat universaliilor pragmatice presimțite de C. Brăiloiu, și în traducere românească și în originalul englez (reprodus în Addenda) articolul consacrat dimensiunii general semiotice a etnomuzicologiei practicate de C.B.
________

   SANDA GOLOPENȚIA a absolvit Facultatea de Filologie a Universității din București în 1961 și a obținut titlul de doctor al aceleiași universități în 1969. Între 1961 și 1980 a lucrat în cadrul Institutului de Folclor, al Centrului de Fonetică și al Institutului de cercetări etnologice și dialectologice predând cursuri de lingvistică și semiotică la Universitatea din București. În 1980 emigrează în S.U.A. Devine profesor la Universitatea Brown în anul 1981 (și Professor Emerita în 2010).

   A publicat 20 de volume de lingvistică, semiotică literară, antropologie, sociologie și eseuri; a editat sau coordonat 19 volume privind îndeosebi Școala sociologică de la București și este autoarea a peste 200 studii apărute în S.U.A., Franța, România, Italia, Belgia, Portugalia, Spania, Africa de Sud și Mexic. A condus 23 teze de doctorat.

   Distincții: Premiul Fundației Culturale Române pe anul 2000; Premiul Fundației Gheorghe Ursu (2002) și Premiul Fundației Copy.Ro (2002) pentru editarea vol. A. Golopenția, Ultima carte; Premiul „Punctul 12 al Proclamației de la Timișoara pentru anul 2007”; Diploma „Meritul Academic” (2008). Doctor Honoris Causa (Universitatea de Nord, Baia Mare, 2007; Universitatea de Vest, Timișoara, 2014).

   Dintre lucrările publicate amintim: Les voies de la pragmatique, Stanford: Anma Libri, 1988; Voir les didascalies (cu Monique Martinez), Toulouse–Paris: CRIC–Ophrys, 1994; Desire Machines. A Romanian Love Charms Database, Bucuresti: Editura Fundației Culturale Române, 1998; Vămile grave, București: Univers, 1999; Intermemoria – Studii de pragmatică și antropologie, Cluj: Dacia, 2001; Chemarea mâinilor negative, București: Cartea Românească, 2002; Learn To Sing, My Mother Said. Songs of the Women of Breb/ Hori de femei din Breb, Baia Mare: Editura Ethnologica, 2004; Limba descântecelor românești, București: Editura Academiei Române, 2007; Emigranții Carter, București: Paideia, 2008; Româna globală, București: Fundația Culturală Secolul 21, 2009; Hacia une nueva definición de las didascalías, Madrid: ÑAQUE Editora, 2010; Arhipelagul gustian. Contribuții la istoria Școlii Sociologice de la București (București: Editura Enciclopedică, 2016).

Discutii pe Facebook
Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Promotii si evenimente

Concert Extraordinar cu ocazia Sarbatorilor de Paste pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei concert Paste Opera Nationala Bucuresti

   Opera Nationala Bucuresti prezinta miercuri, 24 aprilie, începand cu ora 18:30 Concertul Extraordinar cu ocazia Sarbatorilor de Paste. Orchestra va fi consuda de catre maestrul Mihanea Ignat, în calitate de invitat al primei scene lirice.  Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga, iar conceptul regizoral al concertului poarta semnatura Claudiei Machedon.

   Pe scena vor evolua solistii casei, soprana Cristina Maria Oltean si baritonul Lucian Petrean, iar la pian Ioana Maria Lupascu în calitate de  invitata a Operei Nationale Bucuresti. Programul serii include Uvertura „Marele Paste rus” de Nikolai Rimsky-Korsakov si „Requiem” de Gabriel Fauré.

   Regizorul evenimentului, Claudia Machedon, despre Concertul de pe scena Operei Nationale Bucuresti organizat cu ocazia sarbatorilor pascale: „Concertul de Paste cuprinde 3 lucrari. Ce au în comun, în afara faptului ca sunt compuse în a doua jumatate a secolului XIX, este vitalitatea, forta mesajului. Rimsky-Korsakov preia teme liturgice rusesti si reuseste sa transpuna în muzica sa atat caracterul lugubru, cat si bucuria sarbatorii. Concertul pentru pian si orchestra al lui Liszt este nu doar plin de patos, prin definitia pateticului, ci si eroic. În Requiem, Fauré are o viziune senina asupra mortii, reprezentand mai degraba o eliberare, prin efectul cathartic al muzicii, decat o experienta dureroasa. Ca propunere regizorala, spectacolul-concert sustine aceste teme si devoaleaza o atmosfera ecleziastica, în care Lumina este motorul principal. Speram ca evenimentul sa ofere o întelegere mai profunda, senzoriala, a tainei Sfintei Învieri si sa multumeasca sufletul spectatorilor nostri.”

   Dirijorul Mihnea Ignat, despre Concertul primei scene lirice a tarii: „Este pentru mine o deosebita onoare sa ma aflu la pupitrul Orchestrei si Corului Operei Nationale Bucuresti cu ocazia Concertului Pascal, onoare întrecuta doar de bucuria de a împartasi cu dumneavoastra muzica pe care am pregatit-o cu drag împreuna cu colegii mei. Programul din aceasta seara cuprinde, pe de o parte, doua lucrari din repertoriul tipic pentru aceasta perioada a anului, Uvertura Marele Paste Rusesc de N. Rimsky-Korsakov si Recviem-ul de G. Fauré iar pe de alta parte, Concertul Pathetique pentru pian si orchestra de F. Liszt, o lucrare necunoscuta, dar care completeaza în acelasi spirit de sarbatoare programul nostru. Speram ca prin intermediul muzicii sa va aducem în suflet bucuria unui nou început, dorinta de a fi mai buni cu aproapele si mai sinceri cu noi însine. Sarbatori Fericite si linistite!”   

   Ioana Maria Lupescu este unul dintre cei mai buni pianisti din Romania. Din anul 2007 este solista al Filarmonicii „Paul Constantinescu” din Ploiesti. Un artist complet si o pianista de exceptie, Ioana Maria Lupascu detine nenumarate trofee si premii si a fost numita de presa “noua vedeta a generatiei sale”.

   Soprana Cristina-Maria Oltean, solista a Operei Nationale Bucuresti, este o prezenta constanta pe scenele teatrelor si a mai multor filarmonici din tara: Opera Romana Craiova, Opera Nationala Romana Cluj-Napoca, Sala Radio Bucuresti, Teatrul Regina Maria Oradea, Teatrul Maria Filotti Braila, Filarmonicile din Targu Mures, Arad, Oradea, Ramnicu Valcea, Brasov, etc. Pe scena Operei Nationale Bucuresti publicul spectator o poate aplauda la scena deschisa în spectacolele precum La Traviata de Giuseppe Verdi sau Elixirul dragostei de Gaetano Donizetti.

   Lucian Petrean, bariton al Operei Nationale Bucuresti, a absolvit Academia de Muzica „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, sectia Canto. În august 2014 la Verona-Italia a studiat cu maestrul Giorgio Zancanaro  cursuri de maiestrie vocala, iar în iunie 2016 la Milano-Italia s-a perfectionat cu maestrul Bonaldo Giaiotti. Pe scena Operei Nationale Bucuresti publicul spectator îl poate aplauda la scena deschisa în spectacolele precum Rigoletto de Giuseppe Verdi, Pagliacci de Ruggero Leoncavallo sau Nabucco de Giuseppe Verdi.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

CAVALLERIA RUSTICANA & PAGLIACCI în regia lui Ion Caramitru, pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei Cavalleria Rusticana & Pagliacci Opera

   Opera Nationala Bucuresti prezinta joi, 25 aprilie 2019, începand cu ora 18:30 spectacolul Cavalleria Rusticana & Pagliacci de Pietro Mascagni – Ruggiero Leoncavallo. Regia poarta semnatura lui Ion Caramitru, scenografia a fost creata de Viorica Petrovici, iar conceptul light design-ului îi apartine lui Chris Jaeger. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta. Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga.

           

(Video: Sebastian Bucur/ Opera Nationala Bucuresti)

   Pentru acest spectacol regizorul Ion Caramitru vine cu o conceptie noua, ambele intrigi tratand gelozia umana si consecintele ei transpuse într-un realism puternic, dupa cum însusi declara: „Exista în spectacolul de opera subordonat pana la perfectiune muzicii (note, masuri, arii, balet, cor) un spatiu foarte generos pentru un soi de realism magic al spectacolului. Cu cat este mai mare conventia, cu atat mai mare libertatea.  Este vorba despre realism de la început pana la sfarsit. Nu va lasati înselati de iluzia artei artistului. Cavalleria Rusticana se desfasoara în culori de alb si negru, Pagliacci se petrece într-un decor colorat; costume, scena, decor palpabil, dar ambele ascund o crima din gelozie.

   Fiind unul din cele mai aplaudate titluri ale curentului verist, „Cavalleria rusticana” justifica prezenta sa în repertoriul teatrelor din întreaga lume. Inspiratia cu care compozitorul a gasit textul literar, corespondentul muzical, plasticitatea imaginilor si caracterul pasionat al melodiei, tipic italiene, justifica gloria acestui titlu, cu care nu a rivalizat nicio alta creatie a lui Pietro Mascagni.

   Pagliacci este o opera în doua acte compusa de Ruggiero Leoncavallo pe un libret propriu. Opera este una din lucrarile care figureaza în repertoriul permanent al teatrelor lirice de pretutindeni.

   Cele doua opere portretizeaza comunitatea muncitoareasca, modesta din sudul Italiei într-o zi de sarbatoare romano-catolica, concentrandu-se pe triunghiuri amoroase ce se dovedesc a se sfarsi violent si mortal. Limbajul muzical franc, intens, rapid si economic al acestor povesti tulburatoare asezate în lumea oamenilor ordinari au contribuit la nasterea stilului de opera verist.

   Urmatoarea reprezentatie a spectacolului va avea loc vineri, 3 mai 2019, începand cu ora 18:30.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

NUNTA LUI FIGARO în programul lunii aprilie de pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Nunta lui Figaro Mozart ONB opera

   Opera Nationala Bucuresti prezinta joi, 18 aprilie 2019, începand cu ora 18:30 spectacolul Nunta lui Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart. Regia poarta semnatura lui Alexander Radulescu, scenografia a fost realizata de catre Adriana Urmuzescu, maestru de cor Daniel Jinga, asistent de regie Ştefan Neagrau. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian Teodorascu.

(Video: Opera Nationala Bucuresti)

     Opera Nunta lui Figaro a fost compusa în lunile martie si aprilie ale anului 1786. Ideea unei opere inspirata de piesa lui Pierre Beaumarchais, care crease scandal în Franta, a apartinut atat compozitorului cat si libretistului Lorenzo Da Ponte. Acesta a povestit într-o scrisoare adresata unui prieten: „Nu ispravesc sa scriu cuvintele si Mozart le si concepe muzica”.

    Nunta lui Figaro este prima opera la care au colaborat Mozart cu libretistul Lorenzo Da Ponte. Cei doi au mai realizat împreuna operele „Don Giovanni” si „Così fan tutte”. Mozart a fost cel care i-a adus lui Da Ponte o copie a piesei lui Beaumarchais, iar acesta a transpus-o într-un libret în numai 6 saptamani, traducand textul în italiana, punandu-l în versuri si excluzand toate trimiterile politice. Libretul a primit în final aprobarea Împaratului Joseph al II-lea, iar premiera a avut loc pe 1 Mai 1786 la Burghtheater Wien. În pofida succesului, s-au jucat doar 9 reprezentatii. Acestea aveau o durata de 4 ore, iar publicul entuziasmat solicita deseori bis-uri care dublau acest timp. Se pare ca, Împaratul a emis o hotarare în legatura cu numarul de bis-uri ce puteau fi acordate în cadrul unei reprezentatii cu „Nunta lui Figaro”. În 1789 spectacolul a fost reluat, Mozart si Da Ponte au adus mici modificari muzicale, adaptand partitura pentru interpretarea rolului Susanna. Una dintre marile iubiri ale lui Mozart se spune ca a fost interpreta de la premiera a rolului Susanna din „Nunta lui Figaro”, Nancy Storace.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Nemira
Continua sa citesti

Calendar cultural

aprilie, 2019

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X