);
COnecteaza-te cu noi

Recenzii

Captiv in teatru – premiera Teatrului de Pica

Publicat

pe

Captiv in teatru

Cronica-interviu

   Boema si cocheta ceainarie ARTea a gazduit joia trecuta spectacolul Captiv in teatru. O premiera altfel, o atmosfera calda, “ca intre prieteni”, intr-o oaza de liniste aflata parca in afara timpului in care ne ducem zi de zi vietile grabite.

   O atmosfera propice visarii, numai buna pentru a urmari colajul de momente din cariera si viata unui actor-personaj care a facut o alegere neasteptata. Refuzand raiul, prefera sa ramana pe pamant sub forma de statuie, captiv, dar “viu” prin emotiile si amantirile pe care le pastreaza.

   Un adevarat tur de forta al actorului Antonio Tadeusz Minca si o surpriza foarte placuta pentru mine. L-am vazut jucand pentru prima data si l-am descoperit teribil de talentat. I s-au alaturat, in momentele potrivite, o prezenta feminina (Gabriela Alexandru) si una muzicala (violonistul Mihai Dunarintu).   Captiv in teatru   Conceptul spectacolului ii apartine lui Tudor Sicomas, si el o (re)descoperire pentru mine: il stiam din postura de PR, nu de scenarist si regizor. Asa ca, dorind sa aflu mai mult despre ei si sa-mi completez imaginea, am profitat de ocazie si l-am rugat sa-mi acorde un mini-interviu despre povestea din spatele povestii.

Captiv in teatru   Acestea fiind spuse, va invit sa faceti cunostinta cu spectacolul Captiv in teatru din perspectiva lui Tudor Sicomas, cu trupa si proiectele Teatrului de Pica.

______

Alina Gosa: Tudor, recunosc ca primul monolog m-a luat total pe neasteptate, a fost un inceput “in forta” pe care sunt sigura ca nu am reusit sa il decodific in intregime. Ma ajuti, te rog?

Tudor Sicomas: Momentul este monologul lui Shylock din „Negutatorul din Venetia”, in care batranul negustor vorbeste despre diferentele dintre evrei si crestini, in Venetia secolului XVI, cand evreii erau discriminati, umiliti, fortati sa locuiasca in ghetouri.

   Antonio a legat monologul acesta care vorbeste despre nedreptati si antisemitism, de monologul lui Timon (din “Atena”, tot Shakespeare) care vorbeste despre nedreptate in general.

Alina Gosa (AG): Referinte clasice. Sa inteleg ca momentul se adresa mai mult “initiatilor” in ale teatrului?

Tudor Sicomas (TS): Nu neaparat, am scos monologurile din contextele pieselor lor, pentru a reda faptul ca, si in contextul societatii actuale, din pacate, rasismul si nedreptatea sunt in continuare prezente.

AG: Si momentul in care apare pentru prima data in scena personajul feminin mi s-a parut o referinta. Eu l-am legat de Pescarusul lui Cehov, am facut bine?

TS: Da.

AG: Iar cele doua personaje nemultumite ii cereau socoteala autorului?

TS: Monologul ei este preluat din piesa „Nina sau Despre fragilitatea pescarusilor impaiati”, un text in care Matei Visniec continua cumva „Pescarusul” lui Cehov din momentul in care il lasa autorul rus.

   Personajul masculin, Bobik, este preluat din piesa „Masinaria Cehov”, in care tot Matei Visniec face apologia pieselor mari cehoviene. Acest Bobik este doar un nume amintit in „Trei Surori” a lui Cehov si pe care Visniec il dezvolta ca personaj in piesa lui. Dar, din nou, este scos din context, pentru a prezenta ideea conform careia personajele unui text pot avea o viata proprie ca in „Sase personaje in cautarea unui autor” de Pirandello.

AG: O masinarie foarte “elevata” pana acum. As schimba putin registrul cu momentul “pitpalac intr-un copac”. Este si el o preluare?

TS: Este un cuplet al lui Constantin Tanase, de revista.

AG: Si ajungem la cel mai savurat moment, cel putin prin prisma reactiei publicului. Cel care a generat initial perplexitate si a fost rasplatit cu cele mai rezonante hohote de ras. Momentul “iola” – de la Shakespeare la Facebook.

TS: O, da. Intr-adevar. Este ceea ce numim noi in actorie si in teatru: „prag”.

AG: Ok, spune-mi despre prag.

TS: “Prag” este atunci cand personajul sufera o schimbare majora si, astfel, toata linia spectacolului sau doar evolutia personajului se transforma. In cazul de fata pragul este unul major, pentru ca se trece destul de brusc de la drama la o comedie absolut delicioasa si extrem de contemporana. Vorba ta, de la Shakespeare la Facebook.

AG: Cu siguranta a functionat. Contemporana si povestea despartirii. Sau e de fapt natura umana, barbatul care isi doreste libertatea pana cand chiar o are, si atunci devine mai important ce a pierdut?

TS: E extrem de contemporana povestea asta, foarte comica dar si foarte trista, in acelasi timp. Vorbeste despre superficialitate.

   Gandeste-te cum spune el, extrem de convins: „o relatie atat de lunga, aproape 3 luni”. Sigur, noi murim de ras auzind asta. Dar nu e de ras, e de plans. Pentru ca intr-adevar, in ziua de azi, a fi intr-o relatie cu cineva mai mult de 1 luna este ceva. Daca ai ajuns la un an, 2 sau 3, deja esti sarbatorit cu mare fast. Trist, foarte trist. Dar si ridicol. De fapt radem de noi insine.

AG: Deci avem teatru clasic si de revista, istorie si contemporaneitate. O paleta foarte variata si ofertanta pentru orice actor. Iar Antonio Tadeus Minca mi se pare unul foarte talentat. Am avut si o mica discutie dupa spectacol, si parca i se schimbau trasaturile la fiecare cateva secunde.

TS: Da, are o expresivitate faciala si o mimica extraordinara.

   Daca ti-a placut, il poti revedea, si invitam si cititorii la spectacolul „Eu. Nu contez!”, la Teatrul Elisabeta, in care Antonio e in rol principal, alaturi de Marian Ralea, Vlad Radescu, Anamaria Pislaru, Sorin Dinculescu, Relu Poalelungi, Beatrice Rubica, Georgiana Vratiu, Altan Zecheria, Stefan Opreanu si Narcisa Baleanu (care va canta la nai, live). Spectacolul se joaca pe 28 noiembrie, ora 19:00, la Teatrul Elisabeta. Regia este semnată de Costel Stoica, iar textul este scris de un tanar dramaturg roman si corporatist, Florin Coman.

AG: Iti multumim pentru invitatie, pentru mine pot deja confirma ca voi fi acolo.

Cum l-ai ales pe Antonio pentru rolul… actorului? Si cine mai face parte din trupa Teatrului de Pica?

TS: Nu eu l-am ales pe el. Ci el a ales sa realizam impreuna (el, eu si violonistul Mihai Dunarintu) acest spectacol. In prima faza ca one-man show cu muzica live. Apoi am hotarat sa o alaturam si pe Gabriela Alexandru pentru a da culoare si viata spectacolului.

   In afara de cei deja mentionati, din compania „Teatrul de Pica” mai fac parte si Lavinia Alexandru, Oana Burcescu, Iulia Cristescu, Corneliu Reu, Stefan Opreanu. Suntem o trupa destul de numeroasa si unita.

AG: Care este spectacolul care a avut cel mai mult succes pana acum si ce spectacole ne pregatiti in continuare?

TS: Spectacolul cel mai jucat, cel mai „dus” prin festivaluri (are deja 2 in palmares, Festivalul Pledez pentru TINE(ri) de la Teatrul Tineretului Piatra Neamt si FNTI – Festivalul National de Teatru Independent, 2016) este „Portrete I – Ceainaria urbana”, care a avut premiera in urma cu 2 ani.

   Acum, la final de an 2016, sarbatorim un an de la premiera cu „Portrete III – Purgatoriul” si spectacolul va avea loc sambata, 26 noiembrie, ora 20:00, la Bram Stoker Pub & Restaurant (str. ion Campineanu nr. 33).

   De asemenea, sa adaug ca jucam si „Portrete I – Ceainaria urbana” pe 11 decembrie, tot la Bram Stoker Pub & Restaurant.

   Apoi reluam un alt spectacol interesant si de succes – „Ne dati ori nu ne dati?”, care a avut premiera anul trecut la Teatrul de pe Lipscani si care este un manifest social al tinerilor artisti independenti. Pe acesta il puteti vedea pe 16 decembrie, de la ora 19:00, la Teatrul Arte dell’Anima.

   Vom incheia anul cu premiera „Portrete II – Caragiale variete”, partea a doua a Trilogiei Portretelor. Si acesta se va juca tot la Bram Stoker Pub & Restaurant, pe 18 decembrie, de la ora 19:00.

   La anul reluam „Captiv in teatru”, toata Trilogia Portretelor, „Ne dati ori nu ne dati?” si pregatim inca 2 premiere: „Femei” (un spectacol despre conditia femeii din zona araba si semita) si „Haide s-o ucidem pe Matilda!” (o comedie inedita in 2 personaje, cu Antonio Tadeusz Minca si Corneliu Reu).

AG: Aveti un program destul de incarcat.

TS (razand): Si mai pregatesc o surpriza despre care nu vreau sa vorbesc, pentru ca sunt superstitios.

AG (razand): Nu insist atunci. Astept sa aflam la timpul potrivit.

TS: Eu zic ca avem un program de spectacole incarcat si incantator. La care va invitam si va asteptam cu drag.

AG: In incheiere, as vrea sa-mi spui si ceva despre tine.

TS: Despre mine pot spune ca sunt un om absolut indragostit de arta (teatru, opera, balet, muzica). Tot ce fac e dintr-o pasiune nebuna.

   Iubesc meseria mea de teatrolog (pentru ca vad foarte multe spectacole si pot vorbi despre ele in mod liber si neingradit), dar iubesc si scena, de aceea cochetez cu regia si actoria (chiar ma puteti vedea ca actor in Trilogia Portretelor si in „Ne dati ori nu ne dati?”). Incerc sa fiu o persoana cat mai completa si complexa.

   Sunt PR al Teatrului Arte dell’Anima din Bucuresti – un mic, dar foarte activ teatru cochet condus extraordinar de doamna Crina Linta si sustinut de sotul dumneaei, Gabriel Linta (și unde va invit sa vedeti 2 productii minunate: „Copii rai” de Mihaela Michailov, in regia Geaninei Hergheligiu, cu Ana Maria Irimia, Raluca Juganaru si Alin Potop; si „O noapte furtunoasa”, in regia lui Florin Lita, o montare moderna si foarte inventiva a capodoperei lui Caragiale).

   Pe langa faptul ca sunt PR la acest teatru, ma ocup si de cronica de teatru, la Revista Teatrala Radio, condusa de domnul Costin Tuchila, unde imi dau frau liber vorbelor si imaginatiei.

_______

sursa foto: Teatrul de Pica.

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Carte

50 cele mai frumoase scrisori de dragoste din toate timpurile

Publicat

pe

Cele mai frumoase scrisori de dragoste

     Din dorinta de a descoperi tainele unei lumi demult uitate am dat intamplator peste o carte ce poarta numele de “50 cele mai frumoase scrisori de dragoste din toate timpurile”, realizata de David H. Lowenherz.

Scrisori de dragoste    Cu un oarecare scepticism am strabatut adevarate destainuri ale lui Mozart, Michelangelo, Balzac, Beethoven, Kafka, Hemingway si multi altii, toate adunate intr-un volum de exceptie.

    Fiecare manuscris purta cu el la acea vreme trairi si sentimente dintre cele mai felurite: dor, disperare, pierdere, amaraciune, respect, prietenie, recunostinta, gelozie sau poate chiar fericire si indoiala.

Scrisori de dragoste   Cei care isi puneau gandurile in scris reuseau sa inteleaga ca“ existau momente cand nimic nu vorbea mai tare ca un cuvant mut, scris pe o bucata de hartie”, de la oameni simpli, poeti, carturari, filozofi, toti isi exprimau trairile in aceeasi maniera, fie ea mai ordonata, fie insotita de pete de  cerneala, cuvinte sterse si urme de cafea.

 Epistolele surprind dragostea intr-o forma proprie si individuala, de la o dragoste tandra, ca cea dintre W.A.Mozart si Constanze Mozart, la una pasionala: Ludwig van Beethoven catre “Eterna iubita”  sau poate chiar una  interzisa ca cea dintre Henric al VII-lea si Anne Boleyn.

   Maniera scrierilor te ajuta sa-ti conturezi in timp si spatiu o imagine a celui care urma sa expedieze scrisoarea, intensitatea cuvintelor si dorinta nestavilita de a primi un raspuns, unul care sa inlature distanta si dorul, il fac pe cititor sa traiasca emotia fiecarui cuvant.

    Intr-o lume in care predomina tumultul, aceste epistole opresc timpul in loc si sugereaza necontenit ca trairile, sentimentele si momentele cu adevarat importante cer timp si rabdare. In arta epistolara acestea se masoara in idei, transcrieri si raspunsuri mult asteptate.

Scrisori de dragoste

 Ludwig van Beethoven catre “Eterna iubita”

         Al tau pentru totdeauna

         A mea pentru totdeauna

               A noastra pentru totdeauna

Discutii pe Facebook
Libris.ro
Continua sa citesti

Carte

Ce vreti sa fiti in viata? Vulturi sau viermi? Inocenta pacatului, de Marius Albert Negut.

Publicat

pe

Ce vreti sa fiti in viata? Vulturi sau viermi?

   Cartea lui MARIUS ALBERT NEGUT – INOCENTA PACATULUI deschide aceasta intrebare provocatoare.

   Nu m-am gandit pana acum ce poate iesi, peste timp, din GROAPA lui Eugen Barbu.

   Am aflat acum – a iesit un alt scriitor, crud si dureros de veridic – Marius Albert Negut cu al sau roman Inocenta Pacatului.

   Parca citeam o continuare  a romanului scris de Eugen Barbu. Sunt lecturi incomode care ridica probleme de toate felurile si care te scot din starea de confort.

   Eugen Barbu la vremea lui ne aducea im prim plan o lume despre care toti stiam ca exista, dar cu totii o ignoram si la fel face si Marius Albert Negut.

recenzie Inocenta pacatului website cultural   Cutaridei ii ia locul parcul Humulesti, intamplarile sunt la fel de violente si tin de o lume aparte – a consumatorilor de droguri si a tiganilor, a fricii de Securitate, urat mirositoare si intinzandu-se ca lepra si a unei povesti romantice de dragoste dintre profesorul Mihai Carp si sotia sa.

   Ne sunt prezentate simboluri iconice  ale unor lumi paralele, pe langa care trecem si ne facem ca nu o vedem. Consumatorul de droguri – Amalia, copilul de tigani dornic sa isi depaseasca conditia – Peti si profesorul – Mihai Carp, securistul – maiorul Datcu.

   Cartea e o lectura de suspans,  te tine cu sufletul la gura pana la final, inocenta pacatului este umbra intregii naratiuni.

   Se dezvaluie asa cum nu te astepti, inceputul te duce cu gandul catre alte pacate, al carnii , al betiei, hotiei, insa sensul e mult mai profund.

   Mihai Carp pacatuieste printr-un denunt fals. Tatal Amaliei, alcoolic, pacatuieste violandu-si propria fiica. Peti, copilul de tigan fugit din satra in lume, pacatuieste prin hotie. Maiorul  Datcu este reprezentantul fricii – securistul care o ancheteaza pe mama profesorului si apoi chiar pe el.

   Umbra pacatului se intinde si te face sa te intrebi – care din ele e cel innocent?

   Parcurgem un traseu intre lumi paralele, una este povestea profesorului Mihai Carp, alta este povestea Amaliei sau a lui Peti. Planurile temporale gliseaza si ele  intre timpul dictaturii comuniste si anii de schimbare care au urmat.

   Autorul foloseste cu maiestrie si limbajul argotic si in acest fel autenticitatea este garantata, insa nu uita sa explice in notele de subsol si cuvinte care folosite in epoca dictaturii comuniste aveau un sens aparte – RIC – de exemplu.

   La fel procedeaza si in capitolele care descriu lumea consumatorilor de droguri, o lume tulbure si haotica in care Amalia pluteste catre neant.

   Intr-un cuvant, romanul INOCENTA PACATULUI este o lectura complexa si o naratiune scrisa cu un simt al cuvantului si atmosferei deosebit.

   Iar intrebarea ramane provocarea lumii in care traim – vulturi sau viermi – finalul e deschis pentru fiecare si speranta inca exista.

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Carte

De ce capacele de canal sunt rotunde? Sau Jeff Bezos si Epoca Amazon – The Everything store de Brad Stone

Publicat

pe

brad stone recenzie de carte jeff bezos si epoca amazon

   Brad Stone este jurnalist american si senior executive editor la Bloomberg News. Este autorul best-sellerului despre imperiul Amazon – magazinul pentru orice.  Ne deschide o pespectiva catre viata si dezvoltarea  lui Jeff Bezos dar si a site-ului Amazon, cu momente de cumpana si altele de victorie.

   Pentru domeniul e-commerce Jeff Bezos este arhitectul principal care a proiectat si realizat o companie care sa nu fie una  doar comerciala ci si una tehnologica.

   Amazon a fost la inceput un site de unde puteai cumpara carti din orice domeniu , de la aproape toate editurile si din cele mai diversificate genuri. Dar aceasta a fost doar structura de start, viziunea liui Bezos era un magazin de unde sa se poata cumpara orice. Aceasta se intampla intr-un timp in care site-urile erau specizalizate pe o singura categorie de produse sau  cel mult cateva categorii de marfa.

Jeff Bezon si Epoca Amazon Brad Stone recenzie de carte   Bezos si-a urmarit cu meticulozitate scopul si in tot acest timp a avut un singur stapan care i-a dictat miscarile si strategia  – clientul. El a intuit ca “ nu facem bani cand vindem lucruri. Facem bani cand ii ajutam pe client sa ia decizii de cumparare.”

   De aceea a adus diverse inovatii la inceputurile Amazon, pe site existau recenzii la cartile vandute, exista posibilitatea si sa citesti cateva pagini din cartea pe care doreai sa o cumperi, fara nici un fel de costuri suplimentare.

   De ce Amazon? Pentru ca este cel mai mare fluviu de pe Pamant, deci “cea mai mare librarie de pe pamant”. Iar acum in anul 2018 (Amazon a luat fiinta in 1994) vedem ca exact asa este, nu doar pentru carti.

   Bezos a avut in vedere la inceput cinci valori fundamentale care aveau sa fie respectate de toti cei care lucrau pentru Amazon si care apoi au fost dezvoltate in 17 principii fundamentale.

Cele cinci valori erau: obsesia  pentru client, austeritatea, inclinatia pentru actiune, proprietatea, standarde inalte la angajare.

   Clientul era cel care dicta mersul si dezvoltarea companiei, la sedintele pe care le facea Bezos lasa intotdeauna un scaun gol, pentru client.

   Chiar si in momente tensionate pentru companie Bezos ii aducea pe toti la ordine “Dar sa nu va framantati in cee ace priveste concurenta, pentru ca, oricum, nu ne va da nici un ban. Haideti sa ne facem griji in legatura cu clientii nostrii si sa nu ne pierdem concentrarea”

   Cat de auster este Bezos? Angajatii companiei isi plateau locurile de parcare din apropierea sediului companiei, calatoreau la clasa economic, in timpul campaniei pentru Craciun aproape dormeau la seviciu, Bezos nu accepta nici o intarziere in livrari sau amanarea rezolvarii vreunei probleme a  clientilor, mai ales in acea perioada.

   Amazon insa nu este un loc de munca comod pentru angajati, standardele inalte la angajare au fost impuse din primii ani. Intrebarea din titlu a fost pusa unui potential director de marketing pe care Bezos dorea sa il angajeze si care venea de la concurenta.

   “De fiecare data cand angajam pe cineva, respectivul trebuie sa ridice stacheta pentru urmatorii angajati, astfel incat bazinul de talente sa fie permanent alimentat si imbunatatit.

   Iar daca potentialii angajati faceau greseala de a vorbi despre dorinta de a avea un echilibru intre serviciu si viata particulara, Bezos ii respingea.”

   Au fost chiar apropiati  colaboratori , care nu au rezistat la ritmul impus de el, pentru ca actiunea era cuvantul cheie, indiferent de zi a saptamanii sau moment al anului. Bezos considera ca cei care alegeau sa plece nu aveau Amazon-ul in ADN si de aceea era mai bine sa se indrepte catre alte companii.

   Bezos este nemilos atunci cand este vorba de a infrange un competitor sau de a achiztiona o alta companie la pretul pe care il doreste el, si nu la cel cerut, nu se da in laturi de a forta mana celor pe care vrea sa ii cucereasca uneori cu metode nu neaparat corecte, mai degraba opresive.

   Si in cee ace priveste politica companiei fata de plata impozitelor la stat, Amazon nu este tocmai un model, Bezos utilizeaza toate artificiile posibile pentru a evita pe cat posibil asta, sau pentru a minimiza costurile cu impozitele.

   “Amazon e o companie misionara nu una mercenara  Misionarii urmaresc obiective nobile si incearca sa construiasca o lume mai buna. Mercenarii cauta bani si putere si sunt dispusi sa treaca peste  orice le sta in cale.”, spune el.

   Amazon isi permite acum sa fie o companie misionara, se doreste a fi nu doar un magazin unde se vand de toate, dar si un centru de tehnologie care sa dezvolte noi  abordari pentru e-commerce si nu numai.

   Jeff Bezos este un personaj fascinant, o forta care a tras societatea inainte cu sau fara voia ei.

   Un om contradictoriu, impulsiv, de multe ori aproape agresiv, de aceea isi si angajeaza un “consilier in stiinta conducerii”.

   Pe de alta parte, un om care traieste modest, simplu, si capabil de gesturi frumoase pentru cei pe care ii apreciaza.

   “Am realizat ca sunt motivat de oamenii care se bazeaza pe mine.” spune el, iar acum sunt multi oameni care se bazeaza pe el din intreaga lume.

   Intrebarea cu care inchidem aceasta carte este – ce se va intampla cu Amazon dupa disparitia lui Jeff Bezos?

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

iulie, 2018

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Trending

X