);
COnecteaza-te cu noi

Promotii si evenimente

Artistul care și-a distrus opera în fata a sute de spectatori. Hamid-Nicola Katrib si vernisajul Big Bang

Publicat

pe

Hamid-Nicola Katrib vernisaj Big Bang Raftul cu idei

   Într-o atmosfera flamboianta, la care au participat peste 200 de persoane, artistul român Hamid-Nicola Katrib a distrus una dintre cele mai spectaculoase instalatii de arta contemporana realizate vreodata la noi în tara. „The End”, o instalatie compusa dupa imaginatia lui Hamid, din  188 de obiecte din sticla (pahare, platouri din sticla, vase ceramica), cu o înaltime de 3,5 metri, montata și construita într-un echilibru fragil, dar spectaculos, a fost sparta în mii de cioburi, aseara, în cadrul vernisajului Big Bang, organizat de artist la București.

   Momentul dezvaluirii instalatiei a reprezentat un moment unic, plin de suspans, în care jocurile de lumini, muzica interpretata de trupa Amadeus și elementele de dans contemporan și acrobatie (în coregrafia lui Daniel Dobre, care a gândit un concept special pentru vernisajul „Big Bang”), s-au completat armonios cu statuile vivante, ce au avut rolul de a da un farmec surrealist, de a întregi și de a îmbogati, prin înaltimea și mișcarile lor gratioase, spatiul teatral, în care s-a desfașurat vernisajul,.

Hamid-Nicola Katrib vernisajul Big Bang Raftul cu idei

   Punctul culminant s-a atins în momentul „BIG BANG”, în care invitatii prezenti la vernisaj au fost alarmati de gongul orologiul timpului efemer și au asistat la momentul distrugerii acestei instalatii spectaculoase.

   „Big Bang reprezinta momentul în care tot ce ai facut și ai construit, se darâma. E ca viata: construim straturi, straturi și la un moment dat (nu știm când), disparem și ramâne doar ce am lasat noi în urma. Iar sticla, materialul ales pentru aceasta instalatie, este ca noi; noi suntem ca un vas pe care îl umplem pe parcurs cu informatii, cu experiente, cu trairi, cu sentimente. Îmi place reflexia, culoarea, iluzia pe care ti-o da; mereu vezi obiectele altfel prin sticla în functie de culoarea ei.

   Am ales sa îmi distrug opera pentru ca am vrut sa fiu cel care decide când e momentul sfârșitului, sa pot prezenta povestea de la început pâna la capat. Deasupra instalatiei a culminat acel ceas metalic, auriu, în stil baroc, pentru a sublinia faptul ca noi nu știm niciodata când ne va „suna ceasul”, care va fi acel moment al Big Bang-ului. Iar eu, prin aceasta instalatie, am vrut sa controlez momentul Big Bang-ului, momentul sfârșitului, pentru a asista, împreuna cu cei prezenti la vernisaj, la dizolvarea unui lucru frumos. Noi ne gândim prea putin la momentul asta, deși niciodata nu știm când vine. Iar aseara am fost martorii sfârșitului, fara ca acest fapt sa fie o experienta tragica, ci din contra, o chestiune interesant de urmarit”, explica artistul Hamid Nicola Katrib.

   Gazduit într-un cadru urban, parasit și uitat de timp, vernisajul Big Bang a împartașit publicului una dintre viziunile artistului Hamid Nicola Katrib  asupra artei moderne, care a animat locatia într-o viziune suprarealista plina de emotii. Amprenta artistului s-a reflectat și în 11 tablouri suprarealiste pictate de acesta în ulei.

   Întregul eveniment a stat sub semnul unicitatii, pentru ca acest show face parte dintr-un film docu-drama care o are în prim plan pe Victoria Lu, prima și singura femeie curator de arta din China și Fu Shen, un profesor de caligrafie, care a fost prezenta la vernisajul gazduit de Hamid Nicola Katrib. Acest material documentar va fi lansat în întreaga lume, atragând astfel atentia asupra artei și formelor sale unice de exprimare.

   Printre invitati s-au numarat și Malvina Cervenschi, Horia Tecau, Victoria Lu, Julia Shu, Doru Trascau, Lorena Seres, Excelenta Sa Rana Moukaden Ambasadoarea Libanului, Michel de Laufenburg și Serge Ioan Celebidachi.

   Dress-code-ul flamboaiant, muzica și preparatele culinare au oferit un farmec aparte acestui eveniment unic.

Hamid-Nicola Katrib vernisajul Big Bang Raftul cu idei

Hamid-Nicola Katrib vernisaj Big Bang Raftul cu idei

Hamid-Nicola Katrib vernisaj Big Bang Raftul cu idei

Hamid-Nicola Katrib vernisaj Big Bang Raftul cu idei

Despre Hamid-Nicola Katrib

   Hamid Nicola Katrib este unul dintre cei mai apreciati arhitecti tineri din România. Nascut în 1982 la Bacau, și-a petrecut anii formarii în Liban, unde a studiat la Collège Notre-Dame du Balamand, absolvind apoi Facultatea de Arhitectura de interior /Académie Libanaise des Beaux-Arts (ALBA) din Beirut. Și-a definitivat studiile prin masterul în arhitectura de interior, obtinut în 2006 la aceeași Académie Libanaise des Beaux-Arts,  cu distinctia “majeur de promotion”.

   A debutat ca artist în diverse concursuri școlare și în trei expozitii colective la care a participat în perioada 2004-2006 in Beirut. În 2006, a luat parte la un proiect artistic umanitar care a presupus imortalizarea în pictura a ruinelor unui cartier libanez distrus de bombardamente, lucrarile rezultate fiind expuse itinerant în tarile arabe și în America Latina, în scopul strângerii de fonduri pentru reconstructia zonei afectate. Ca arhitect, în timpul șederii sale în Liban, s-a ocupat de mai multe proiecte de amenajare, printre care palate regale sau case de vacanta din Arabia Saudita, Iordania și Qatar.

   Stabilit în România, în 2007, Hamid și-a deschis la scurt timp propriul birou de arhitectura și design de interior, Crea Decoration. Printre proiectele acestuia s-au numarat rebranding-uri ale unor marci, apartamente de lux, cazinouri, pensiuni și case de vacanta, amenajari de restaurante sau magazine.

   Proiectele realizate de Hamid Nicola Katrib au fost publicate în cele mai importante reviste de specialitate și i-au adus premiul întâi la Insign Awards în doi ani consecutivi – 2013 și 2014. Prezenta în cadrul emisiunii “România, te iubesc!” și nominalizarea în topul Forbes al tinerilor de succes mai tineri de 30 de ani îl transforma pe artist într-un model profesional.

   De-a lungul anilor, deși proiectele de design interior i-au ocupat o mare parte din activitate, Hamid nu și-a neglijat pasiunea pentru pictura, pe care a prezentat-o publicului în expozitia L’univers efemere de la galeria Galateca, dar si în Moods, de la Penthouse Gallery, și Efemere, de laIconic Food Wine and Design, în 2012 respectiv în 2014.

Hamid-Nicola Katrib vernisajul Bg Bang Raftul cu ideiMai multe detalii: https://hamid-nicola-katrib.ro/

Despre curator: Adrian Buga

   Adrian Buga, nascut pe 22 mai 1978, este istoric, critic de arta și consilier al Casei Majestatii Sale Regelui Mihai I al României. De asemenea este expert atestat al Ministerului Culturii în domeniile: Pictura româneasca sec. XX, Colectia Regala de Arta și Obiecte de cult iudaic. Iar din anul 2008 a pus bazele unei societati de consultanta pe probleme de arta ARGO Art Consulting și în 2014 a Editurii ARGO Art Publishing.

Fotografii de Cosmin Stanciu

Momentul distrugerii instalatiei Big Bang:

 

Discutii pe Facebook
Nemira
Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Promotii si evenimente

TOSCA, cea mai puternica opera a lui Puccini, într-o noua premiera pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei opera Tosca ONB

   Opera Nationala Bucuresti prezinta sambata, 30 martie 2019, si duminica, 31 martie 2019, premiera spectacolului Tosca de Giacomo Puccini. Regia, decorul, costumele si light design-ul poarta semnatura lui Mario De Carlo. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul tiberiu soare. Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga, iar corul de copii de catre smaranda Morgovan. asistenti de regie Claudia Machedon si Paula Gherghe.  

   Pentru premiera de pe scena Operei Nationale Bucuresti, regizorul Mario De Carlo a pregatit o punere în scena ambitioasa, dupa cum însusi declara: „Tosca este cea mai tragica opera a lui Puccini. Covarsitoarea sa teatralitate se regaseste în totalitatepe scena, în situatii si în muzica. Un regizor sensibil are cu Tosca o sarcina usoara: trebuie sa închida ochii si… sa se lase purtat. Puccini nu e un compozitor asociat verismului, dar e indubitabil ca în „tosca” autorul insista pe detalii realiste si ca este în cautare de efecte scenice în nuante puternice. tocmai exacerbarea aspectelor de cruzime si morbiditate constituie un trait d’union cu coduri reprezetantive ale unui teatru care pleaca din trucurile lui seneca si, de-a lungul executiei în scena teatrului Elisabetan, ajunge pana la raurile de sange specifice teatrului Grand Guignol. toti trei protagonistii mor, si au parte de o moarte violenta. suntem la ani lumina departare de mortile languroase ale eroilor si eroinelor din melodrame. aici este nimicirea care învinge sentimentele, impulsurile si pasiunile. supliciul este adevaratul protagonist al operei. supliciul arhetipal care are în el însusi ratiunea si se impune ca unic element decisiv, prin ritual, exhibitie si spectacularizare. am gasit inspiratia în ceea ce Michael Foucalt numea – splendoarea chinului.”

   Impresionanta opera, care a avut la baza o piesa de teatru a dramaturgului francez Victorien sardou, „tosca” este, fara doar si poate, o drama puternica, asemenea vietii din care a fost eliminata orice scena plictisitoare; o drama a unei mari iubiri – cea dintre o diva a muzicii de opera, Floria Tosca, si un tanar pictor talentat, Cavaradossi -, cu realitati istorice precum domnia Maria Carolina, fiica Mariei terezia si sora Mariei Antoaneta, precum si de înfrangerea în final a Austriei asupra lui Napoleon în batalia de la Marengo, cu actiuni încarcate de sadism, cu sentimente extrem de puternice precum gelozia, ura, teama.

   Aceasta lucrare complexa, a carei forta Puccini a intuit-o înca dinainte de a o compune – „o opera de care am nevoie”, spunea el pe atunci – nu înceteaza sa-si reverbereze vraja nici dupa mai bine de un secol de la premiera mondiala. Ceea ce înseamna ca spectatorii oricarei generatii au nevoie, asa cum a avut si Puccini, de aceasta opera. Tosca ramane asadar o oglinda în care ne privim cu totii, din cand în cand, culmile si coborasurile sufletului.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
libhumanitas.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Mikheil Sheshaberidze, invitat în Cavalleria Rusticana & Pagliacci, în regia lui Ion Caramitru, pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei opera Cavalleria Rusticana & Pagliacci

   Opera Nationala Bucuresti prezinta joi, 21 martie 2019, începand cu ora 18:30 spectacolul Cavalleria Rusticana & Pagliacci de Pietro Mascagni – Ruggiero Leoncavallo.  Regia poarta semnatura lui Ion Caramitru, scenografia a fost creata de Viorica Petrovici, iar conceptul light design-ului îi apartine lui Chris Jaeger. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta. Corul Operei Nationale Bucuresti va fi pregatit de catre Daniel Jinga.

(Video: sebastian Bucur/ Opera Nationala Bucuresti)

   Pentru acest spectacol regizorul Ion Caramitru vine cu o conceptie noua, ambele intrigi tratand gelozia umana si consecintele ei transpuse într-un realism puternic, dupa cum însusi declara: „Exista în spectacolul de opera subordonat pana la perfectiune muzicii (note, masuri, arii, balet, cor) un spatiu foarte generos pentru un soi de realism magic al spectacolului. Cu cat este mai mare conventia, cu atat mai mare libertatea.  Este vorba despre realism de la început pana la sfarsit. Nu va lasati înselati de iluzia artei artistului. Cavalleria Rusticana se desfasoara în culori de alb si negru, Pagliacci se petrece într-un decor colorat; costume, scena, decor palpabil, dar ambele ascund o crima din gelozie.

   Fiind unul din cele mai aplaudate titluri ale curentului verist, „Cavalleria rusticana” justifica prezenta sa în repertoriul teatrelor din întreaga lume. Inspiratia cu care compozitorul a gasit textul literar, corespondentul muzical, plasticitatea imaginilor si caracterul pasionat al melodiei, tipic italiene, justifica gloria acestui titlu, cu care nu a rivalizat nicio alta creatie a lui Pietro Mascagni.

   Pagliacci este o opera în doua acte compusa de Ruggiero Leoncavallo pe un libret propriu. Opera este una din lucrarile care figureaza în repertoriul permanent al teatrelor lirice de pretutindeni.

   Cele doua opere portretizeaza comunitatea muncitoareasca, modesta din sudul Italiei într-o zi de sarbatoare romano-catolica, concentrandu-se pe triunghiuri amoroase ce se dovedesc a se sfarsi violent si mortal. Limbajul muzical franc, intens, rapid si economic al acestor povesti tulburatoare asezate în lumea oamenilor ordinari au contribuit la nasterea stilului de opera verist.

   Urmatoarea reprezentatie a spectacolului va avea loc joi, 25 aprilie 2019, începand cu ora 18:30.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
libhumanitas.ro
Continua sa citesti

Promotii si evenimente

Povestea lui Don Quijote, transpusa în balet pe scena Operei Nationale Bucuresti

Publicat

pe

Raftul cu idei ONB balet Don Quijote

   Opera Nationala Bucuresti prezinta vineri, 22 martie 2018, începand cu ora 18:30 spectacolul de balet Don Quijote de Ludwig Minkus. Regia si adaptarea coregrafica poarta semnatura lui Jaroslav slavický, scenografia Josef Jelínek. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian teodorascu.

   Mai multe versiuni ale baletului Don Quijote au fost create în întreaga lume. Despre coregrafia ce poarta numele lui Jaroslav slavický, artistul însusi a declarat: „Coregrafia spectacolului se bazeaza pe versiunea Petipa-Gorski, cea mai buna versiune din toate timpurile, deoarece conceptia lor si celebrele scene de dans au facut ca acest balet sa reziste în teatrele din toata lumea de mai bine de 150 de ani. Desigur, am ajustat, am scurtat sau am suprimat anumite fragmente pentru ca spectacolul sa aiba continuitatea dorita, sa aiba viteza si ritm. Mi-am dorit o expunere a actiunii clara si logica, iar regizoral am urmarit un joc convingator, ca si o descriere colorata a personajelor.”

   Ritm, culoare, atmosfera plina de viata a unui orasel din spania, personaje pitoresti inspirate de celebrul roman semnat de Cervantes, o coregrafie spectaculoasa cu numeroase momente de virtuozitate în interpretarea unei distributii de exceptie înseamna împreuna reprezentatia din 18 noiembrie 2018 de pe scena Operei Nationale Bucuresti.

   La Opera Nationala Bucuresti, baletul Don Quijote cunoaste prima varianta în 1970, în coregrafia lui Vasile Marcu si scenografia Ofeliei tutoveanu Draganescu. În anul 2000, Mihai Babuska ofera, în spiritul liniei clasice, o noua adaptare coregrafica a baletului „Don Quijote”, în scenografia adrianei Urmuzescu. Din echipa de realizatori a actualei montari de la Opera Nationala Bucuresti fac parte Katerina slavicka -Elslégrova – asistent coregrafie, scenografia a fost creata de Josef Jelinek, andreia Martinescu este asistent de scenografie.

   Biletele se gasesc pe http://tickets.operanb.ro/ si la casa de bilete a Operei Nationale Bucuresti (program luni – duminica între orele 10:00 – 13:00 si 14:00 – 19:00).

Discutii pe Facebook
Continua sa citesti

Calendar cultural

martie, 2019

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Secretul fericirii – din 19 oct. in cinema

Trending

X