);
COnecteaza-te cu noi

Film

Arrival (2016), regie Denis Villeneuve

Publicat

pe

Arrival

Cronica film

Arrival: ce-ar fi dacă…?

   Arrival (2016) este un film science-fiction. Deși conceptul de science-fiction este asociat, din cauza foamei de bani a Hollywoodului, cu filmul de consum, realizat pentru mase, doar pentru divertisment, în care nu contează ce se întâmplă, atât timp cât lucrurile explodează, extratereștrii sunt măcelăriți și omenirea are un happy end, mai există scenariști și regizori care vor să treacă de acest prag al superficialității și să încerce să răspundă unor întrebări ipotetice. Alex Garland (Ex Machina, 2015), Spike Jonze (Her, 2013), Charlie Brooker (cu serialul Black Mirror, 2011 – ) sau, cel mai recent, Denis Villeneuve (cu al său Arrival) sunt doar câțiva dintre creatorii originali care-și doresc să exploreze genul science fiction în toată frumusețea sa.

   Filmul regizorului canadian, Arrival, are o premisă arhicunoscută, povestea filmului putând fi rezumată la doar câteva cuvinte: extratereștrii sosesc pe Pământ și omenirea caută o cale de comunicare. Cum filmul nu e deloc timid în a ne arăta, în poster și în trailere, grandoarea navelor extraterestre și implicarea armatei, nu durează mult până te întrebi când va începe carnajul. Dar, mulțumită poveștii lui Ted Chiang (Story of Your Life), scenariului lui Eric Heisserer și regiei lui Denis Villeneuve, filmul nu are cum să nu impresioneze. Iar aici este punctul în care excelează filmul: nu vrea să surprindă spectaculosul, ci emoția.

   Personajele filmului (Amy Adams ca Louise Banks și Jeremy Renner ca Ian Donnelly, în rolurile principale) nu sunt doar simple unelte, folosite spre a împinge povestea spre un inevitabil conflict, ci preiau întregul conflict al filmului pe umerii lor. Nu se poate spune că se creează o chimie aparte între personaje și spectator, dar personajele transmit emoție (printr-o curiozitate aproape puerilă și o puternică dorință de a-și înțelege interlocutorul – fie prin comunicare, fie prin empatie – cu riscul de a se pune într-un mare pericol) și sunt convingătoare tocmai prin faptul că filmul se folosește de această sinecdocă pentru a reprezenta un conflict global doar prin intermediul câtorva personaje. Deși filmul are un început ușor clișeic, cu un monolog și imagini ce redau, inutil, la prima vedere, viața lui Louise, totul are un motiv și capătă sens pe parcursul filmului.

   Tot la nivel de scenariu, pot fi lăudate imprevizibilitatea și originalitatea poveștii. Cu 12 nave extraterestre ce par amenințătoare (o navă are câteva sute de metri înălțime), împrăștiate pe întreaga planetă, oamenii pot fi grupați după două moduri de gândire: de o parte sunt cei care-și doresc să stabilească un mod de comunicare cu aceste ființe, de cealaltă parte sunt cei care se simt amenințați și se pregătesc de război. Filmul creează, astfel, tensiune și suspans, pentru că, odată cu scurgerea timpului, presiunea unui conflict armat devine tot mai mare. Dar această tensiune mai are o sursă: filmul reușește să te facă să te întrebi cum ar fi dacă s-ar întâmpla un astfel de eveniment și te transpune în poveste, obligându-te, parcă, să trăiești alături de personaje. Despre originalitate ar fi multe de spus, de la aspectul extratereștrilor și modul lor de comunicare, la scopul lor aici și rezolvarea conflictului, însă nu fără riscul de a dezvălui vreun detaliu ce ar strica experiența vizionării.

   Meritul regizorului Denis Villeneuve este că poate prelua o idee ce pare a fi a unui film american (prin asta înțelegându-se, în acest context, o idee care să prindă la publicul larg, precum o invazie extraterestră, un conflict între forțele legii și cartelurile criminalilor, dispariția unui copil și căutarea sa) și o poate adapta pentru a mulțumi și cinefilii pretențioși. Regizorul, ca în Prisoners (2013) sau Sicario (2015), își construiește secvențele cu multă atenție, în cadre lungi, adesea cu puține mișcări de cameră, fără elemente care să distragă atenția și fără a plictisi spectatorul, pentru că-i creează o așteptare, o tensiune. Iar aici excelează Villeneuve, pentru că, fără a încerca să evidențieze spectaculosul, prin cadrele sale lungi, prin mișcările lente, prin tensiunea dată de imprevizibilul clipei ce va urma, filmele sale capătă o atmosferă aparte.

   Dar nu-i putem lăuda filmele fără a-l menționa pe Jóhann Jóhannsson (cu care regizorul a colaborat și la Prisoners și Sicario), compozitorul. Deși muzica interacționează mai mult cu partea subconștientă a spectatorului, sugerând emoții, în Arrival devine un leitmotiv. Muzica lui Jóhannsson dă putere secvențelor și ajută la crearea atmosferei filmului. La fel ca-n Sicario, coloana sonoră este identică în momente-cheie din film și emoția pe care o transmite nu poate fi descrisă în cuvinte, deși pare că te bântuie, că străbate conștientul și ajunge la emoții refulate ale subconștientului.

   Arrival este, cu siguranță, unul dintre cele mai bune filme SF, cu o poveste imprevizibilă, care nu urmărește spectaculosul, ci încearcă să răspundă la o întrebare ipotetică, fiind, în același timp, un studiu asupra umanității și a modului de gestionare a unei situații de criză. Prin scenariul ce încearcă să evite clișeele, regia ce transpune cu măiestrie ideea, pentru un maximum de impact audiovizual și coloana sonoră puternică, filmul capătă o atmosferă străpungătoare și tensionată. Și acum, că regizorul și-a făcut debutul în filmul SF, sequelul filmului Blade Runner (Blade Runner 2049) nu are cum să nu stârnească interesul.

Nota mea: 9.5

Discutii pe Facebook
libhumanitas.ro

Traiesc pentru a descoperi, pentru a experimenta. Imi place sa vad frumosul in orice, dar marea mea pasiune este filmul. Caut idei, imagini, experiente, care ma ajuta sa inteleg si sa cunosc lumea.

Click pentru a comenta

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Film

Molly’s Game. Despre cea mai puternica femeie din lumea pokerului ilegal – cronica de film

Publicat

pe

molly's game cronica de film recomandare

   Molly’s Game (Jocul lui Molly) este un film bazat pe autobiografia notoriei Molly Bloom, o antreprenoare care reuseste intr-un timp foarte scurt sa conduca un adevarat imperiu al pokerului ilegal din Los Angeles si New York.

   Provenind din o familie de perfectionisti, Molly ajunge sa fie pe locul 3 in clasamentul celor mai buni schiori din America de Nord, insa la etapa de calificare din 2002 a Olimpiadei de Iarna aceasta se accidenteaza grav, punand capat carierei de schioare. In ciuda dorintei tatalui ei de a urma facultatea de drept, Molly decide sa isi ia un an liber si se muta in Los Angeles. Se angajeaza ca ospatarita in un club de lux, unde il intalneste pe Dean, un dezvoltator imobiliar falit. Acesta o angajeaza ca asistenta personala si o introduce in lumea pokerului ilegal.

   Molly reuseste sa castige sume mari de bani din bacsisul lasat de jucatorii pe care ii aduna Dean la masa sa, si odata ce intelege cum functioneaza jocul, incepe sa aduca din ce in ce mai multi jucatori. Dean insa, devine gelos pe adaptabilitatea si capacitatea lui Molly de a relationa cu ceilalti jucatori si o concediaza. In momentul in care majoritatea ar fii fugit cu coada intre picioare, Molly se foloseste de relatiile create si incepe sa organizeze seri de poker pe cont propriu.

   In cateva luni, devine cea mai cunoscuta organizatoare de poker ilegal din Los Angeles, statut pe care si-l pastreaza timp de 7 ani, fiind apoi fortata sa isi mute afacerea in New York, unde continua timp de inca 2 ani. Masa acesteia era frecventata de o multime de celebritati (Leonardo DiCaprio, Macaulay Culkin, Ben Affleck), dar si membri ai mafiei rusesti din Brooklyn.

   Pe 16 aprilie 2013, Molly este arestata si acuzata impreuna cu alte 33 de persoane pentru o operatiune de spalare de bani si jocuri de noroc ilegale in valoare de 100 de milioane de dolari. In 2014 Molly scrie un roman autobibliografic unde descrie experienta traita in aceasta lume periculoasa, numit “Jocul lui Molly: Adevarata poveste a femeii de 26 de ani din spatele celui mai exclusivist, joc de poker ilegal cu mize mari din lume” (titlu original – Molly’s Game: The True Story of the 26-Year-Old Woman Behind the Most Exclusive, High-Stakes Underground Poker Game in the World).

Discutii pe Facebook
Litera.ro
Continua sa citesti

Film

Horace si Pete – un serial tragicomic de Louis C. K.

Publicat

pe

Horace si Pete - cronica film, serial de comedie

   Louis C.K. este cunoscut pentru cariera sa de comediant, pe care ulterior a transformat-o in actorie cu serialul Louie, produs in 2010. De data aceasta Louis surprinde cu o productie dramatica, filmata ca o piesa de teatru, in care dezvolta in cel mai realist mod o serie de subiecte diverse de la familie, abuz, relatii, politica si sexualitate.

   Horace si Pete (Horace and Pete’s) este un serial despre doi frati, introvertitul Horace (Louis C. K.) si fratele sau bolnav psihic Pete (Steve Buscemi), actualii proprietari ai barului irlandez „Horace and Pete’s”. Barul este mosternire de familie si dateaza din 1916, trecut din generatie in generatie, mereu condus de un Horace si un Pete. Condus traditional, barul nu serveste bauturi mixte, iar pretul este variabil in functie de clienti.

Steve Buscemi si Louis C. K.

   Produs din banii proprii, fara niciun fel de promovare, Horace si Pete este un serial facut de Louis C. K. in stilul lui Eugene O’Neill, difuzat pe site-ul propriu. Alaturi de Steve Buscemi, Louis C. K. i-a ales personal pentru a juca in serialul sau pe Alan Alda, Edie Falco, Laurie Metcalf si Jessica Lange. Primit foarte bine de critici, serialul a fost nominalizat la doua premii Emmy si a castigat Premiul Peabody, care onoreaza povestile cele mai puternice, luminante și revigorante din televiziune, radio și mediul online.

   Una dintre scenele mele favorite este momentul in care fosta sotie a lui Horace vine in vizita la bar si acestia reusesc sa comunice dupa o lunga perioada de tensiune, iar schimbul de replici dintre acestia este absolut genial prin profunzimea simplismului:

Horace: – Nu mai pari sa fii suparata.
Sarah: – Nu. Am fost atat de suparata pe tine, ma plimbam toata ziua cu niste sentimente negative, despre ce ai facut si ma gandeam ca intr-o zi ceva se va schimba, ca voi fi coplesita de un val de bunatate, sau ca o sa reusesc sa gasesc un alt mod de a privi lucrurile si ca te voi ierta si ma voi simti mai bine, dar in schimb, ce se intampla e ca timpul face ca sentimentele sa dispara, se diminueaza cu trecerea timpului, dispar si nu poti sa iti dai seama. E destul de trist daca te gandesti.

   Horace si Pete este o productie originala, care reuseste in cele 10 episoade sa treaca dincolo de film si sa isi provoace telespectatorii sa se gandeasca la dramele personajelor, sa le asimileze si sa le traiasca totodata impreuna cu acestea. Este surprinzator sa descopar ca un comediant pe care l-am urmarit de ani de zile luand in deradere mondenitatile vietii, poate produce ceva de o asemenea profunzime si cu o seriozitate care lipseste din multe productii moderne.

Discutii pe Facebook
books-express.ro
Continua sa citesti

Film

Gunpowder – o miniserie istorica bazata pe “Tradarea Iezuita” din 1605

Publicat

pe

Gunpowder serial istoric cronica film

   Gunpowder este o productie britanica de televiziune ce-l are drept co-fondator pe Kit Harington, cunoscut pentru rolul sau din Game of Thrones (Jon Snow). Miniseria are in centru faimoasa tentativa esuata de asasinare a regelui Iacob I al Angliei din 1605, cunoscuta ca si “Complotul Prafului de pusca” sau “Tradarea Iezuita”.

   Serialul produs de HBO pentru BBC One ii aduce in rolurile principale pe Harington, care este un descendent direct al personajului jucat Robert Catesby, Liv Tyler in rolul lui Anne Vaux, Peter Mullan intepretandu-l pe Henry Garnet si Mark Gatiss ca Sir Robert Cecil.

Dupa moartea reginei Elisabeta I din 1603, regele Iacob al IV-lea al Scotiei ii urmeaza pe tronul Angliei si urmeaza o perioada intensa de persecutie a catolicilor. Personajul principal este Robert Catesby, un rebel al vremurilor inca din vremea Elisabetei, scapa doar cu amenzi datorita apartenentei sale la o familie cu prestigiu. Satul de lipsa tolerantei religioase, Catesby conduce un grup de catolici englezi, printre care notoriul Guy Fawkes, intr-un complot de asasinare a regelui. Acestia planuiesc sa arunce in aer Camera Lorzilor, folosindu-se de 36 de butoaie cu praf de pusca.

   Miniseria reuseste sa redea o imagine extreme de realista a vremurilor, asa cum ne-am obisnuit de la productiile HBO bazate pe fapte istorice. Atrocitatea torturilor vremii folosite pentru obtinerea marturisirilor si metodele de executare infioratoare sunt ilustrate explicit pe parcursul celor trei parti ale seriei, reusind sa aduca in prim plan cruzimea si neinduplecarea guvernarii perioadei. Totodata, productia scoate in evidenta curajul extraordinar si pasiunea pentru dreptate a celor cativa care au incercat cu pretul propriei vieti sa schimbe sistemul.

   Gunpowder ne aduce aminte ca exista o perioada cand loialitatea, iubirea, vitejia si solemnitatea erau cele mai de pret avutii, pentru care merita sa sacrifici orice. Iubitorii filmelor istorice, asemeni mie, vor indragi cavalerismul personajelor masculine si puterea acestora de a lupta neinfricati, chiar si atunci cand inaintea lor nu mai exista altceva decat moartea sigura.

Discutii pe Facebook
Litera.ro
Continua sa citesti

Calendar cultural

iulie, 2018

Filtreaza evenimente culturale

Niciun eveniment cultural

Facebook

Trending

X