);

Apocalypse Now (1979) – cronica de film

apocalypse now cronica de film

Exista in fiinta umana o tentatie permanenta de a ne intoarce la origini, la simtirile noastre primare. Este un instinct nestatornic care nu ne paraseste niciodata cu adevarat, dar care nu mai primeaza in interiorul nostru, cel putin asa vrem sa credem in timpurile moderne, cand educatia a luat locul primitivismului si cand lumina unei lumi noi ascunde intunericul primar.

Totusi, instinctiv, ne intoarcem in intuneric si exact despre aceasta intoarcere vorbeste si Apocalypse Now. Considerat o capodopera a cinematografiei universale si unul dintre cele mai bune filme de razboi realizate vreodata, Apocalypse Now preia naratiune romanului Inima Intunericului scris de Joseph Conrad si o muta in mijlocul razboiului din Vietnam. Contextul si personajele se schimba, decorurile se schimba si elemente importante din poveste sunt alterate, dar esenta ramane aceeasi: o calatorie deconstructiva catre limitele umanitatii.

Capitanul Willard este personajul central al povestii si totodata naratorul unei calatorii in susul raului Nung din Cambodgia, in cautarea unui anume colonel Walter Kurtz pe care armata SUA il considera un dezertor extrem de periculos. Willard porneste alaturi de echipajul unei barci de patrulare in cautarea enigmaticului personaj, fara a sti sau a intelege prea mult din obiectivul misiunii sale.

Calatoria devine un periplu in lumina si intuneric, un drum pe care Willard il parcurge pentru a intelege menirea sa, prins intr-un razboi care nu are un scop bine definit. In mintea sa lucrurile capata cu greu sens: Kurtz este unul dintre cei mai decorati ofiteri din Vietnam si un soldat cu un dosar exemplar. Si totusi Kurtz pare sa-si fi pierdut mintile si sa se fi afundat in inima junglei, pentru a trai alaturi de populatiile indigene. O poveste pe care Willard nu o intelege si pe care nu reuseste sa si-o explice.

Insa drumul sau in susul raului vorbeste despre o lume violenta in care omul este pus in lupta cu elementele, cu salbaticia si cu propria dezumanizare. Willard devine un personaj reflector care vede si intelege incetul cu incetul ca nebunia nu este o alegere pentru mintea umana, ci o consecinta a ceea ce o inconjoara. Ororile razboiului si lipsa de empatie a celor din jur il conving incet pe capitan ca undeva, in susul raului, Kurtz a descoperit adancimile intunecate ale fiintei umane si ca nebunia sa nu este altceva decat renuntare.

Dincolo de marginile padurii si ale umanitatii, Willard il intalneste pe Kurtz si vede in sfarsit locul sau in mijlocul razboiului. Apropierea sa de Kurtz il face sa-l inteleaga mai bine pe colonel si profunzimile sale. Interpretat magistral de Marlon Brando, Kurtz traieste la limita dintre nebunie si luciditate, dincolo de normele sociale acceptate. Viziunea sa asupra lumii porneste din trairile si fricile sale, din lumea sa interioara, o lume cladita pe experienta unui razboi crud si violent.

Apocalypse Now este o naratiune despre intunecare care sfarseste in violenta si pesimism. Este o poveste despre razboi, dar acesta ocupa locul secund, intr-o poveste care vorbeste mai mult despre umanitate si despre dilemele acesteia. Apocalypse Now nu este un film usor de urmarit sau de digerat. Vorbeste in nenumarate feluri despre oameni, suferinta si cautari. Este insa un film care ar trebui sa fie pe lista oricarui cinefil care se respecta.